۵۱۲۴۰۰
۸ نظر
۵۰۱۱
۸ نظر
۵۰۱۱
پ

آیا صدا وسیما از محبوبیت «مدیری» سود می برد؟

چيزي به انتخابات رياست جمهوري نمانده و در اين ميان آنچه بيش از پيش از حايز اهميت است، عملكرد دستگاه‌ها و گروه‌هاي مختلف كشور براي برگزاري انتخاباتي سالم و به دور از حاشيه است كه راي مردم «ميزان» و اصلح‌ترين گزينه انتخاب شود.

روزنامه اعتماد: چيزي به انتخابات رياست جمهوري نمانده و در اين ميان آنچه بيش از پيش از حايز اهميت است، عملكرد دستگاه‌ها و گروه‌هاي مختلف كشور براي برگزاري انتخاباتي سالم و به دور از حاشيه است كه راي مردم «ميزان» و اصلح‌ترين گزينه انتخاب شود.اما در اين ميان سازمان‌هايي كه گروه مخاطب‌شان عموم مردم است، بايد بر دقت و نظارت بر رفتار خودشان و زيرمجموعه‌هايشان بيفزايند. يكي از مهم‌ترين سازمان‌هايي كه عملكردش در روزهاي منتهي به انتخابات بسيار مهم است و بايد به دور از حاشيه كار كند،صداوسيماست.
آیا صدا وسیما از محبوبیت «مدیری» سود می برد؟

اما اين روزها صداوسيما به واسطه عملكردش در نزديك‌ترين روزها به انتخابات مورد نقد قرار گرفته است و عمده اين انتقادات نيز مربوط به برنامه «دورهمي» با اجراي مهران مديري است.

حتی حضور مهران مدیری به عنوان بازیگر در یک فیلم سینمایی نيز می‌تواند در فروش آن فیلم تاثیر چشمگیری داشته باشد. با نگاهی به مجموعه‌هایی که مهران مدیری در طول این سال‌ها ساخته از«ساعت خوش»، «پاورچین»،«نقطه‌چین»،« شب‌های برره»، «باغ مظفر»، «مرد هزارچهره» و «مرد دوهزارچهره» گرفته تا «قهوه تلخ» ، «ویلای من» ، «شوخی کردم»، «در حاشیه» و «دورهمی»، به وضوح می‌توان به این نتیجه رسید که مهران مدیری یک کارگردان به شدت باهوش و تاثیرگذار در امر برنامه‌سازی است.

این سابقه طولانی در کار طنز ساختن در جامعه نسبتا بسته‌ای چون ایران که ظرفیت انتقادپذیری در آن اصلا وجود نداشت، با کمترین حاشیه و آسیب نشان از موفقیت بلامنازع این کارگردان دارد. شاید بسیاری بر این باور باشند که موفقیت برنامه‌های مهران مدیری تا حدود زیادی به نویسندگان آن‌ها بستگی دارد که در صورت پذیرش این امر نيز باز قدرت او در ساخت برنامه‌های موفق انکارنشدنی است.

مهران مديري؛ خلاق پرحاشيه

موفقیت این کارگردان در مواجهه با نویسندگان مختلف و بسیار زیادی که او در این سال ها با آن‌ها همکاری داشته، اتفاقا این موضوع را به ذهن متبادر می‌سازد که نویسندگانی که استعدادی در طنزنویسی دارند، در برخورد با مهران مدیری به وجوه جدیدی از استعداد خود می‌رسند و به اصطلاح گل می‌کنند. تا قبل از برنامه دورهمي،«بي‌حاشيه بودن» را از مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين كارگردان خلاق مي‌شمردند اما عملكرد مديري در قبال دولت يازدهم او را از سنگر بي‌حاشيه بودن بيرون كشيد و تبديل به يكي از جنجالي‌ترين برنامه‌سازان صداو سيما كرد. برنامه‌سازي كه دراين يك سال اخير در مونولوگ‌هايش مستقيم يا غيرمستقيم به دولت حسن روحاني انتقاد كرده است.

بازگشت مدیری به چارچوب تلویزیون

در سالیان نه چندان دور پیش از آن که سریال «پایتخت» به برنامه روتین نوروزی تبدیل شود، این مجموعه‌های مردهزار چهره و دوهزار چهره مهران مدیری بود که به همراه کلاه قرمزی مخاطبان را به تماشای تلویزیون در این ایام ترغیب می‌کرد و طعم نوروز را برای‌شان دلچسب‌تر. امسال اما از کلاه‌قرمزی و پایتخت خبری نبود و ناگفته پیدا است که همه چشم امیدشان به مجموعه دورهمی و البته خندوانه بود.

تا قبل از مجموعه در حاشیه، سال‌ها بود که مهران مدیری با صدا وسیما همکاری نداشت و کارهایش را از طریق شبکه خانگی به دست مخاطبان می‌رساند. در همان زمان نيز انتقادات زیادی به او وارد بود که چرا با این همه اشتیاق مردم به کارهایش، برای صدا و سیما که مخاطب عام‌تری دارد برنامه نمی‌سازد و هفته‌ای و ماهی نبود که گزارشی در انتقاد از عملکرد صداوسیما در عدم همکاری با تیم مهران مدیری بر خروجی خبرگزاری‌ها قرار نگیرد.

تا اینکه سرانجام مجموعه «در حاشیه» ساخته شد و بازگشت مهران مدیری به صداوسیما را نوید داد که البته حاشیه‌هایی که باز گریبان این مجموعه طنز را گرفت و اعتراض پزشکان و تهدید پشت تهدیدی که برای این مجموعه طنز پیش آمد، خود حکایت مفصلی است و به تبع آن سبب شد این مجموعه از مسیر اصلی خارج شود و در سری دوم قدرت جذب مخاطبش را از دست بدهد. دورهمی خوب آغاز شد و در همان قسمت‌های اولیه توانست نظر مخاطبان را جلب کند و آن‌ها را به تماشای این مجموعه ترغیب کند. ساختار جدید این برنامه و تفاوت آن با برنامه‌های قبلی مدیری هرچند با حرف و حدیث‌هایی درخصوص کپی بودن از برنامه‌ای هندی همراه بود، اما برای مخاطب ایرانی جذاب بود. اما در نهايت مديري كار را به جايي رساند كه اين برنامه جذاب براي مخاطب به يكي از پرحاشيه‌ترين برنامه‌هاي سيما تبديل شد كه حاشيه و شايبه سياسي بودنش بيش از متن و رسالت سرگرمي بودنش شد.

مديري و انتقاد به دولت يازدهم

« الان کسی باور نمی‌کند که حرفی را بزنید ولی در تیم کسی نباشید. به یک کمبود یا یک اشتباه اشاره کنی اما از جایی خط نگرفته باشی. تا دهان باز کنی می‌گویند این طرفدار اوناست! معلوم نیست که چقدر گرفته که این‌ها را بگوید! بس که قلم‌ها را فروختند و زبان‌ها را برای خوش‌آمد این و آن چرخاندند، باورشان نمی‌شود که بعضی‌ها از روی مصلحت و دلسوزی و بدون خودفروشی حرف می‌زنند.

همه باید از ترس این که مُهر طرفداری و جیره‌خواری روی پیشانی‌شان نخورد، خفه شوند و این همان چیزی است که آن‌هایی که سرکارند می‌پسندند».

این تازه‌ترین سخنان مهران مدیری در برنامه «دورهمی» است که پیش از این و در پی ماجرایی دیگر که حمل بر طعنه به نجات‌دهنده ایران از تلاطم هسته ای شد، گفته بود از سیاست سر درنمی‌آورد و برخی حدس زدند این‌ها را گفته تا در موسم انتخابات دیگر ناچار از تکرار سخنانی از این دست نباشد. اما دست بر قضا سخنان تازه او با انتخابات همزمان شده است!

اگرچه مهران مديري انتقاداتي كه به او مي‌شد را بي اساس خواند و در پشت موضع منتقد دلسوز سنگر گرفت اما اگر این دلسوزی و مصلحت‌بینی در تمامي مواقع سال گل مي‌كرد یا اگر تنها متوجه موضوعات و افراد خاص نبود، چه بسا این سوءتفاهم نيز شکل نمی‌گرفت.

چند سال پیش البته این سوء‌تفاهم متوجه فرزاد حسنی نيز بود. منتها در یک برنامه کوشید زبان را جانب دیگر نيز بچرخاند ولی پس از آن مدت‌ها از قاب تصویر غایب شد.

صحبت از انتقاد نكردن و سكوت منتقدان نيست. صحبت از برخورداري از فرصت‌هاي برابر در شرايط نزديك به انتخابات است. رسانه ملي همان‌طور كه از اسمش نيز پيداست بايد «ملي» عمل كند و در جهت حمايت از منافع عموم مردم نه حمايت وي‍ژه از مواضع يك گروه خاص.

بي‌طرفي مهران مديري،برنامه دورهمي و درمقياس بزرگ‌تر مجموعه صداوسيما مي‌تواند افزايش اعتماد عمومي را به ارمغان آورد و در روزهاي منتهي به انتخابات در پيشبرد اهداف عالي نظام موثر باشد نه اينكه با جانب‌داري و حاشيه‌سازي موجب ريزش بيشتر مخاطب و اعتماد بيشتر به مراجع خبري غير رسمي شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آقا ول کنید این بنده خدا رو چرا سایت طرفدار دولت جنبه انتقاد از دولت ندارند

    • بدون نام

      به شما چه مربطه مگه شماه از محبوبیت اقای هاشمی در تهران سو استفاده نکردید

    • بدون نام

      رسانه ملی حرف و دغدغه ملی ر ا از زبان مدیری می زند و اگر می گویند به نفع کسی یا گروهی هست بدانید که آن کس یا گروه دغدغه ملی دارند که این حرفها طرف آنها را میگیرد و اگر به مذاق کسی خوش نمی آید یعنی آنها بر عکس حرکت کرده و منافع و دغدغه های ملی برایشان مهم نیست

    • بدون نام

      مگر دروغ میگوید خود واقعیه شما را میگه،،،،، مهران مدیری چهره بین المللی و استاد در کارهاش خیلی آرام و آهسته زیبا چهره خودتونو به طنز بیان میکند دستش درد نکند حداقل یک نفر پیدا شده واقعیت و به تصویر میکشه ازش ممنونیم درود بر شرفش

    • یاغی ایرانی

      شرم بر مجلات روزنامه ها کانال ها و سایت هایی که این چند وقته به مهران مدیری اونم فقط به خاطر حرف حقی که زد حمله کردند همش به خاطر تعصبات احمقانه حزبی و خوی دیکتاتوری این هاست خدا لعنتشون کنه این رسانه ها رو هرچی توهین و برچسب زنی بود بار کسانی کردند که عقیده متفاوتی با این ها داشتند بعد حتی تحمل یک حرف ساده را هم ندارند بعدهم میگن زنده باد مخالف من یا همه آزادند اظهار نظر کنند در حالی خط مشی این رسانه ها در اصل این است مرده باد مخالف من چون منتقدی دیگه نمونده همه را با تریلی از روشون رد شده اند و تک تکشون رو ترور شخصیتی کرده اند فقط یک مهران مدیری مونده اونم بزنید بکشیدش هم خیال خودتونو راحت کنید هم به پاچه خواریتون از این دولت فخیمه با این تهوع اقتصادی سر به فلک کشیده که صد روزه ایجاد کرده و توهم نقطه به نقطه تک رقمی برسید

    • بدون نام

      صددر صد شک نکنین

    • بدون نام

      از این دولت انتظاری نمیرود چون میانگین سنی اینا با سن حضرت نوح برابری میکنه

    • عطا

      مدیری عشقه
      هرچی هم بگه درسته

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج