۵۱۵۵۱۶
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

رشد ۵۰ درصدی فروش سینماها در اسفند ۹۵

سازمان سینمایی اعلام کرد فروش سینماها در بهمن و اسفند ۹۵ نسبت به ماه‌های مشابه در ۵ سال گذشته رشدی ۵۰ درصدی را نشان می دهد.

خبرگزاری مهر: سازمان سینمایی اعلام کرد فروش سینماها در بهمن و اسفند ۹۵ نسبت به ماه‌های مشابه در ۵ سال گذشته رشدی ۵۰ درصدی را نشان می دهد.

سازمان سینمایی در گزارشی که در اختیار رسانه ها قرار داده به بررسی آماری فروش و میزان جذب مخاطب در ماه های پایانی سال ۹۵ و مقایسه آن با سال های قبل پرداخته است که برخی از رقم ها در این گزارش با تحلیل منطقی همخوانی نداشت که به نظر می رسد به دلیل خطا در نگارش گزارش است. برخی از رقم ها در این گزارشی که روی خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفته است برای همخوانی با منطق ریاضی تغییر کرده و دیگر رقم ها مشخصا مورد ادعای سازمان سینمایی است.

گزارش سازمان سینمایی بدین شرح است: طبق آمار و اطلاعات به دست آمده از ۲۹۴ سالن سینمای کشور در بهمن ماه ۹۵، ۱ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۸۶۶ نفر به سینما رفتند که این میزان بیشترین فروش در بین ماه‌های مشابه در ۵ سال گذشته را رقم زده و میزان فروش سینماهای کشور در بهمن ماه ۹۵ بالغ بر ۷۵ میلیارد ریال بوده است.

معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی در این گزارش اعلام کرده است: با وجود اینکه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه برگزار شد، اما بینندگان سینمای ایران نسبت به ماه مشابه در سال قبل، رشدی ۴۷ درصدی داشته اند. این در حالی است که بینندگان سینمای ایران نسبت به ماه گذشته ۲۹ درصد کاهش داشته اند.

در بهمن ماه ۹۵ تعداد ۲۷ اثر در ۴۷۸۳۹ سانس در ۲۹۴ سالن به نمایش در آمد که «سلام بمبئی» با فروش بیش از ۲۱ میلیارد ریال در صدر جدول فروش قرار گرفت و ۲۸ درصد از کل فروش بهمن را به دست آورد. رتبه دوم فروش مربوط به فیلم «هفت ماهگی» با مبلغی بالغ بر ۱۴ میلیارد ریال و ۱۹ درصد از کل فروش است.

در نمودار زیر سهم هر یک از آثار به نمایش در آمده در ماه بهمن ۹۵ به صورت درصدی نشان داده شده است.
رشد 50 درصدی فروش سینماها در اسفند 95

در بهمن ماه و بین استان های مختلف کشور، بیشترین حجم فروش سینما در استان تهران بود که با در اختیار داشتن ۴۳ درصد از سالن های سینمایی کشور، ۵۴ درصد از کل فروش سینمای کشور را به خود اختصاص داد و پس از آن با فاصله ای قابل توجه استان های خراسان رضوی با ۱۳ درصد و اصفهان با ۸ درصد قرار دارند. کمترین فروش این ماه مربوط به استان های اردبیل و سمنان بود که ۰.۱ ( در گزارش سازمان سینمایی رقم ۱/۰ اعلام شده است) درصد از فروش کل کشور به دست آمد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از نسبت تماشاگر/سالن، مشاهده می شود که استان های اصفهان، خراسان رضوی و قم با توجه به تعداد سالن، حجم تماشاگر بیشتری را در سینماهای خود جذب کرده اند تا بالاتر از استان تهران که در رده اول فروش بوده، قرار بگیرند. همچنین قابل توجه است که به نسبت مردم استان های اصفهان، خراسان رضوی، البرز و قم بیش از میانگین کشوری در سینماها حضور یافتند و کمترین حضور به نسبت جمعیت در استان های اردبیل و کرمان مشاهده می شود.
رشد 50 درصدی فروش سینماها در اسفند 95
نسبت تماشاگران سینما به جمعیت هر استان در بهمن ۹۵ (در گزارش سازمان سینمایی بهمن ۵۹ اعلام شده است)

همچنین اسفندماه ۹۵ از بیشترین میزان فروش طی ۵ سال گذشته برخوردار بوده است. سینمای ایران در این ماه بیش از ۹۲ میلیارد و هشتصد میلیون ریال فروش داشته و توانسته است بیش از یک میلیون و ۳۷۷ هزار نفر تماشاگر را به خود جذب کند. اسفند ۹۵ شاهد افزایش سالن های سینما نیز بوده و در اسفند ۳۰۳ سالن فعال و مجهز به سیستم مکانیزه فروش داشته که این تعداد در بهمن رقم ۲۹۴ سالن بوده است.

در اسفند ۹۵ سینماهای کشور ۲۸ اثر را به نمایش گذاشتند که پرفروش ترین فیلم «خوب، بد، جلف» با فروش بیش از ۴۸میلیارد و ۹۶۵ میلیون ریال در صدر جدول فروش قرار گرفت. این فیلم ۵۳ درصد از کل فروش اسفند ۹۵ را به دست آورد. پس از این فیلم، انیمیشن «مبارک» میزان ۱۰ درصد از کل فروش این ماه را به دست آورد. مجموع سانس‌هایی که طی این ماه به نمایش ۲۸ اثر سینمایی اختصاص یافت بالغ بر ۵۱۰/۵۱ سانس بوده، اما بالاترین نسبت تماشاگر/سالن در استان ها، استان زنجان با جذب ۹۱۵/۷ نفر برای هر سالن و بالاترین نسبت جمعیت و تماشاگر، استان تهران با ۶ درصد از کل جمعیت بوده است. (مهر: رقم های این بخش در زمینه تعداد سانس و جذب مخاطب نیاز به بازنگری دارد)

سینماهای ایران در اسفند ۹۵ در حالی فروش خود را به ۹ میلیارد تومان رساندند که این میزان فروش رشدی ۵۰ درصدی نسبت به ماه مشابه خود در سال گذشته را نشان می دهد.
رشد 50 درصدی فروش سینماها در اسفند 95
میزان فروش سینمای ایران در ماه های اسفند سال‌های ۱۳۹۵-۱۳۹۲

در اسفندماه نیز مانند ماه های گذشته، وضعیت سینما در استان‌های کشور بر اساس شاخص های مختلفی چون تعداد بیننده، تعداد سالن، تعداد صندلی، فروش/بیننده، فروش/صندلی، سهم از فروش، سهم از بیننده، سهم از سالن و سهم از صندلی تقریبا با تغییرات در رتبه ها همراه است و استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان در بالاترین رده ها قرار دارند.

استان‌های زنجان، خراسان رضوی و چهارمحال و بختیاری با توجه به تعداد سالن خود، حجم تماشاگر بیشتری را در سینماهای استان جذب کرده‌اند تا بالاتر از استان تهران، که در رده اول فروش بوده قرار بگیرند.
رشد 50 درصدی فروش سینماها در اسفند 95
نسبت تماشاگران سینما به جمعیت هر استان در اسفند ۱۳۹۵

بر اساس آمار، ۶ درصد از جمعیت استان تهران در اسفندماه به سینماها رفتند که به نسبت میانگین کل کشور رقم بالایی است، زیرا در کل کشور به طور میانگین، ۸/۱ درصد (مهر: به نظر می رسد رقم درست ۱.۸ است) از مردم در این ماه به سینماها رفتند.

همچنین مردم استان‌های خراسان رضوی، البرز، اصفهان و قم بیش از میانگین کشوری در سینماها حضور یافتند و کمترین حضور به نسبت جمعیت هم در استان‌های لرستان و سیستان و بلوچستان مشاهده می شود.

بر اساس گزارش معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، میزان هزینه تماشاگران در این ماه و به عبارتی متوسط نرخ بلیت نسبت به ماه قبل کمی کاهش و به رقم ۷/۶ هزار تومان (مهر: رقم درست ۶.۷ هزار تومان است) رسید که نسبت به میانگین قیمت بلیت در بهمن ماه اندکی افزایش داشته است.

همچنین تعداد تماشاگران سینما در این ماه نسبت به ماه قبل افزایش پیدا کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج