۵۱۶۱
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

راهنماي نگهداري گياهان آپارتماني

انتخاب محل مناسب براي هر گياه خاص، باعث مي‌شود كه گياه سالم، شاداب و براي سال‌ها سرحال و پر شاخ و برگ بماند.

راهنماي نگهداري گياهان آپارتماني

راهنماي نگهداري گياهان آپارتماني

انتخاب محل مناسب براي هر گياه خاص، باعث مي‌شود كه گياه سالم، شاداب و براي سال‌ها سرحال و پر شاخ و برگ بماند. برعكس، اگر محلي براي گياهان مناسب نباشد، نه تنها به خوبي رشد و نمو نمي‌كنند، بلكه سرانجام پژمرده و نابود مي‌شوند. پس، انتخاب محل و انتخاب گياه مناسب براي آن محل، از اصول اوليه نگهداري و پرورش گل و گياه در درون خانه‌ها به شمار مي‌آيد.

آنچه در زير آورده مي‌شود، محل‌هاي اساسي را در داخل خانه براي نگهداري گياهان مورد توجه قرار مي‌دهد كه به اضافه گل‌خانه‌ها جاهايي هستند كه شما مي‌توانيد گياهان را براي جنبه زينتي آن پرورش دهيد.

راهنماي نگهداري گياهان آپارتماني

· پيش از هر چيز توجه كنيد كه گياهان در چه جاهايي امكان رويش بهتري دارند. مطمئنا در هر اتاقي نمي‌توان شرايط رويش براي گياهان را فراهم آورد. معمولا سالن‌هاي پذيرايي، اتاق‌خواب‌ها و آشپزخانه‌ها براي نگهداري گياهان انتخاب مي‌شوند ولي شايد از حمام‌ها كمتر به عنوان جايي براي نگهداري گياهان ياد شود.

· براي لذت بردن از گياهان رعايت چند روش و قاعده دسته‌بندي شده ضروري است. اين قواعد شامل شكل برگ و گل، مقياس و اندازه فضا و سبك و شيوه طراحي محيط است. آرايش گونه‌هاي مختلف گياهان از لحاظ شكل برگ و گل مهم است. مثلا گياهان معمولي را بايد به صورت گروهي چيدمان كرد. مقياس و اندازه فضا نيز در نحوه آرايش گياهان بسيار اهميت دارد؛ معلوم است كه اتاق‌هاي بزرگ، گياهاني با قامتي بزرگ طلب مي‌كنند. سبك وشيوه‌ آرايش را هم بايد مورد توجه قرار داد. مثلا گياهاني كه از نظر سبك معماري و آرايش‌هاي مربوط به آن سبك، مورد نظر گرفته شده‌اند، بايد در مورد آن سبك به كار گرفته شوند. براي نمونه «دراسينا» كه پايه‌هايي لُخت و برگ‌هايي برجسته دارد، در آرايش مبلمان‌هاي اتاق مدرن بيشتر جلوه خواهند داشت تا در شيوه مبلمان كهنه و قديمي.

راهنماي نگهداري گياهان آپارتماني

· جاهايي كه مجموعه‌اي از گياهان را در آنجا نگهداري مي‌كنند، بايد محلي باشد كه در نگاه بينندگان مورد توجه قرار گيرد. يك يا دو گونه خاص كه معمولا توجه همگان را جلب مي‌كند، بايد در ميان گياهان معمولي قرار گيرد تا هم از نظر رنگ (تنوع) و هم از نظر آرايش، آن گونه‌ها برجسته و نمايان شوند. البته در اين شيوه، غير از گل‌خانه‌ها نبايد افراط كرد. مثلا نبايد كه اتاق‌خواب شما به صورت باغي انبوه ديده شود.

· يكي از به اصطلاح ترفند‌هايي كه يك علاقه‌مند به گل و گياه آپارتماني اجرا مي‌كند، اين است كه گياهان را در مواقع مناسب جابه‌جا كند و از يك اتاق به اتاق ديگر منتقل كند. مثلا تعدادي از گياهان مانند گل كاغذي، هويا، پيتوسپروم، پاسي‌فلورا و مانند آنها، حتي در فصل زمستان هم به شرايط سرد محيط نياز دارند. بنابراين در طول زمستان، گلدان‌هاي اين گياهان را بايد از محيط گرم (حرارت مركزي) به جايي كه خنك‌تر است منتقل كنيد. گياهاني كه به رطوبت بالايي نياز دارند نيز بايد به حمام و آشپزخانه انتقال يابند. گونه‌هايي از گياهان كه از كمبود نور رنج مي‌برند (در داخل سالن‌ها) بايد به اتاق روشن‌تری انتقال يابند و تا زماني كه شرايط براي آنها مساعد شود در همانجا باقي بمانند.

· اتاق‌خواب‌ها چون درجه حرارت معمولا معتدل دارند و به ندرت دچار نوسان دمايي مي‌شوند، محلي ايده‌آل براي پرورش بسياري از گونه‌هاي گياهي به شمار مي‌روند.

· وجود گياهان خانگي در آپارتمان فايده‌هاي زيادي دارد. مثلا گياهاني مانند عنكبوتيان يا گندمي‌ها كه در تصفيه هوا نقش اساسي دارند داراي مكانيزمي هستند كه علاوه بر جذب دي‌اكسيدكربن و آزاد سازي اكسيژن، مواد شيميايي سمي و آلاينده‌ موجود در هواي آپارتمان را فيلتر مي‌كنند و در هر قسمت از آپارتمان كه باشند محيطي سالم به وجود مي‌آورند.

· گياهي كه داراي برگ‌هايي برجسته و رنگين هستند، در نقطه‌اي از آپارتمان كه از نور متوسطي برخورداراست، تاثير زيادي بر شما و تزئين درون خانه و روحيه ساكنان دارند.

· در سالن‌هاي پذيرايي، مي‌توان گونه‌هايی از گياهان كه با هواي خشك نيز سازگاري دارند و نيز گياهان كوتاه مناسب كه مي‌توانند بر روي ميزهاي كوچك پيش‌دستي قرار گيرند را استفاده كرد. يا مثلا مجموعه‌اي از بگونياها، مبلمان كمرنگ را كاملا مشخص مي‌كنند و در شكل دكوراسيون سالن پذيرايي تاثير بسزايي دارند.

استفاده صحيح از نور:

الف: با توضيحاتي كه قبلا داده شد، براي تعداد محدودي از گياهان، نور كم قابل تحمل است.

ب: مكان‌هاي تاريك فقط براي نگهداري موقت گياهان مناسب است. هيچ گياهي در تاريكي نمي‌تواند به زندگي خود ادامه دهد.

ج: محل‌هايي كه در مجاورت پنجره‌ها با نور معتدل هستند براي نگهداري گونه‌هاي زيادي از گياهان مناسب است.

د: لبه پنجره‌هايي كه از نور كامل و آفتاب برخوردارند، جاهايي مناسب براي گياهان هستند، ولي نور مستقيم براي اكثر گياهان مضر است كه با پرده توري مي‌توان نور را فيلتر و مناسب براي گياهان كرد.

ه: در اتاق پذيرايي و ناهار خوري، از نظر رنگ گياهاني را انتخاب كنيد كه با طرح دكوراسيون محيط در تضاد يا مكمل آن باشند.

و: در آشپزخانه‌ها نوسان درجه دما وجود دارد و احتمالا كوران هوا در اثر باز و بسته شدن درها و پنجره‌ها مشكلاتي براي پرورش‌دهندگان به وجود مي‌آورد. در اين مكان‌ها بهتر است گلدان‌ها را بر لبه پنجره‌ها و بر روي ميزهايي كه از محيط آمد و شد و فعاليت به دور هستند قرار دهيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج