۵۲۳۳۰۱
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

یک خبر جدید در مورد سریال «شهرزاد»

در رابطه با عملکرد vod و iptv با محمد صراف؛ رئیس انجمن صنفی این دو شرکت صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانید.

روزنامه صبا: در رابطه با عملکرد vod و iptv با محمد صراف؛ رئیس انجمن صنفی این دو شرکت صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانید.

انجمن صنفی شرکت‌های vod و iptv با این ضرورت تشکیل شد تا بتواند از توزیع غیرقانونی آثار نمایشی جلوگیری کرده و قیمت محتوا را در بازار خود تنظیم کند. این انجمن دو هدف اساسی دارد که هدف اول آن فرهنگی و بعد اقتصادی است. با ایجاد صنف در این حوزه می‌توان محتوایی را که امروز در پایتخت و در نقاط مختلف کشور، تولید می‌شود در دسترس مخاطب قرار داد. نکته بعد مسدود کردن کانال‌های غیرمجاز است که دست به توزیع غیرقانونی آثار می‌زنند. اما باید تلاش فراوانی کرد تا این فرهنگسازی صورت بگیرد و برای رسیدن به آن روز که افراد به‌صورت قانونی محتوای مورد نظر خود را تامین کنند زمان زیادی نمانده است.
یک خبر جدید در مورد سریال «شهرزاد»

انجمن صنفی شرکت‌های vod و iptv علاوه بر سایت‌های تلوبیون، فیلم‌نت و فیلیمو با چه سایت‌های دیگری همکاری دارد؟

سازمان صداوسیما به پنج شرکت مجور iptv داد و وزارت فرهنگ و ارشاد هم به حدود بیست‌شرکت مجوز vod داد، مجوز‌های iptv در یک ماه گذشته توسط رئیس محترم ‌سازمان صداوسیما؛ دکتر علی عسکری اعطا شد. تقریبا سال گذشته، سامانه سند توسط دولت افتتاح و مجوز آن اعطا شد. درحال حاضر سامانه‌هایی که مجوز vod و iptv دارند را در قالب انجمنی صنفی گرد هم آورده‌ایم که حدود پنج تا شش شرکت فعال هستند و دغدغه‌شان بازار و کسب‌وکار است. در باقی شرکت‌ها هنوز چندان فعالیتی صورت نگرفته و تیم‌ها تشکیل نشده‌اند و هنوز آن نقطه‌ای که همه این‌ها به ظرفیت ۱۰۰درصد برسند به‌وجود نیامده است.

تعاملتان با تلویزیون به کجا رسید؟

تلویزیون به شرکت‌هایی که مجوز iptv داده است کار می‌کند. ما هم که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزمان را گرفته‌ایم این انتظار را داشتیم که وزارت فرهنگ و ارشاد فضایی را ایجاد کند تا بتوانیم با تلویزیون تعامل داشته باشیم. متاسفانه تلویزیون حتی تبلیغات ما را پخش نکرده است. ما به عنوان سامانه‌های قانونی در کشور باید از این حق برخوردار باشیم که بتوانیم تبلیغاتمان را در تلویزیون پخش کنیم. منتها تلویزیون علاوه بر این‌که به ما مجوز نداد، چند مورد شکایت‌ هم علیه ما مطرح کرده است که آن را در دادگاه رسانه پیگیری می‌کنیم.

به چه دلیل تلویزیون از شما شکایت کرده است؟

برای مثال به‌خاطر تولید محتوا از ما شکایت کرده است. تلویزیون از آپارات نیز به‌دلیل محتوایی که روی سایتش می‌گذارد شکایت کرده. در این مدت اتفاقات زیادی افتاد و انتظارمان این بود که وقتی مجموعه دولت و مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد مجوزی را اعطا می‌کنند، خودشان هم شرایطی را فراهم کنند تا شرکت‌هایی که بالغ بر سیصدمیلیارد‌تومان سرمایه‌گذاری کرده‌اند معلق در هوا نباشند و از آن‌ها پشتیبانی شود. درحال حاضر ‌سازمانی به‌نام تنظیم مقررات محتوای صوت و تصویر فراگیر توسط‌ سازمان صداوسیما تاسیس شده است که دکتر لطف‌اله سياهكلي، ریاست این ‌سازمان را برعهده دارد. این ‌سازمان با vod وارد مذاکره شده است و مجوز‌هایی را به آن‌ها اعطا می‌کند که می‌توانند تحت رگولیشن تلویزیون به کار خود ادامه دهند. این اتفاق باعث خواهد شد که vod‌ها هم بتواند با تلویزیون تعامل داشته باشند.

تا به امروز چقدر توانسته‌اید درآمدزایی کنید؟ آیا درآمد خوبی داشته‌اید؟

ما تا به الان فقط سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. ما در بازاری کار می‌کنیم که وقتی dvd وارد سوپر مارکت‌ها می‌شود ظرف یک ساعت دیگر در همه سایت‌های غیرقانونی و غیر مجاز فروخته می‌شود. اما در هر صورت در این وضعیت سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و هنوز به آن نقطه که مدنظرمان بوده است نرسیده‌ایم و همچنان از جیبمان هزینه می‌کنیم. واقعا این انتظار می‌رود که سایت‌های غیرقانونی ساماندهی شوند. در همین لحظه که ما با هم گفت‌وگو می‌کنیم، شکایت‌نامه‌ای را از سریال «عاشقانه» تنظیم کرده‌ایم به دلیل این‌که مجوز vod این سریال به ما فروخته شده است اما به‌دلیل اختلافاتی که بین تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار به وجود آمد آن‌ها حکم توقف vod را گرفته‌اند. با این کار ما ضرر می‌کنیم زیرا وقتی این سریال به سوپرمارکت‌ها می‌رسد تا چند دقیقه بعد در سایت‌های غیرقانونی قرار می‌گیرد اما ما که در این زمینه به‌طور رسمی فعالیت می‌کنیم نمی‌توانیم آن را منتشر کنیم. vod و iptv سال گذشته دوهزار شغل ایجاد کرده و ۵درصد ترافیک قاچاق کشور را به سمت ترافیک قانونی هدایت کرده است. این اقدامات انجام شده اما آن‌طور که باید مورد حمایت واقع نشده است. در همین وضعیت به‌خاطر نبودن نظارت‌های کافی از سوی نهاد‌های مسئول، سریال «شهرزاد۲» قیمت vod را ۱۰میلیارد تومان اعلام کرده است؛ ما که سرمایه‌گذاری بسیار زیادی در این حوزه انجام داده‌ایم و همچنان در شرایطی مشغول به‌کار هستیم که دانلود‌های غیر مجاز وجود دارد، چطور می‌توانیم این سرمایه‌گذاری را جبران کنیم؟ چطور می‌توانیم شغل ایجاد کنیم؟ در حالی که تهیه‌کننده‌ سریالی، قیمت نجومی برای سریالش پیشنهاد می‌دهد. هیچ نظارتی از سوی نهاد‌های مربوطه وجود ندارد و ما خودمان تلاش می‌کنیم تا با فعالیت صنفی، قیمت محتوا را در بازار تنظیم کنیم.

سریال«عاشقانه» چقدر از طریق vod دیده شد؟

ما در زمانی وارد حوزه vod شدیم که کاربر عادت کرده محتوای مورد نظرش را از هرکانالی که می‌خواهد دانلود کند. ما باید در ابتدا فرهنگسازی کنیم که کاربر دانلود را از سایت‌هایی که مجوز دارند انجام دهد. از طرفی باید محتوایی جذاب و مورد علاقه کاربر را خریداری و در سامانه‌ها بارگذاری کنیم و همزمان هم تسهیلاتی برای کاربر ایجاد کنیم. برای مثال اگر از این‌جا محتوای مورد نظرتان را تهیه کنید جایزه می‌دهیم و ترافیک را هم رایگان می‌کنیم تا تشویق شوند و از ما محتوایشان را بخرند و به این طریق فرهنگسازی کنیم. در واقع باید بخش دولتی فرهنگسازی را انجام دهد اما ما چند سامانه‌ای که فعال هستیم آن را انجام می‌دهیم. باید فرهنگسازی کنیم تا کاربر محصولش را از فضای قانونی تهیه کند و پول آن به جیب تهیه‌کننده برود. تا زمانی که امنیت در فضای مجازی به این معنا نباشد که افرادی مانند ما که در این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، بدانیم تنها از مجرای کانال ما، محتوا دانلود می‌شود و سریال جای دیگری نمی‌رود این کسب و کار پا نخواهد گرفت. تقاضای ما از قوه قضاییه و دادستان محترم کشور این است که با توجه به این‌که مسیر پیگیری حقوقی ثبت شکایت از سایتی غیر قانونی زمان زیادی است تمهیدی بیاندیشند تا شرکت‌های قانونی بتوانند با سرعت بیشتری این سایت‌ها را فیلتر کنند و مهم‌تر از همه دسترسی مالکان آن‌ها را به سرورهایشان که عمدتا در ایران هم هست قطع کنند.

برخی می‌گویند توقیف سریال «عاشقانه» به‌دلیل بی‌حجابی و آرایش بیش از حد بازیگران آن بوده است. اما شما در مصاحبه‌ای گفته بودید این اتفاق به‌خاطر توقیف نسخه vod رخ داده است. کدام از این دو مسئله صحت دارد؟

این‌که دادگاه رسانه، حکم را به توقف vod داد مشکل از محتوای سریال نبود. ما با گلستانه به‌عنوان تهیه‌کننده سریال قرارداد داشتیم که این قرارداد چند ماه قبل از توزیع اولین قسمت سریال بسته شده بود و پنج شرکت vod و iptv قرار داد را امضا کردند و تمام مبلغ قرارداد هم پرداخت شد. قبل از این‌که توزیع شروع شود سرمایه‌گذار سریال و تهیه‌کننده به مشکلاتی برخوردند و قرارداد‌های بین خودشان لغو شد. به ما گفتند که قرار داد شما هم لغو شده است، ما هم گفتیم که قرارداد بسته شده، مبالغ هم پرداخت شده است و ما به کارمان ادامه می‌دهیم، اختلافات داخلی شما که نباید به زمین ما بیاید.

بالاخره این مسئله حل‌شدنی است؟

ما قرار داریم و می‌گوییم که باید طبق قرارداد با ما کار کنید. این‌که شما به اختلاف خوردید یا سریال شما مخاطب دارد و پول درآورده است دیگر طمع کردن ندارد. ما تابع قانون هستیم و به‌خاطر ابلاغ دستور قضایی از انتشار قسمت ششم جلوگیری کردیم. اما این موضوع توسط وکلای پنج شرکت در دادسرای رسانه در حال پیگیری است.

در بخشی از صحبت‌هایتان گفتید که «شهرزاد» ۱۰میلیارد‌تومان از شما طلب کرده؛ یعنی با این اوصاف قرارداد شما با این مجموعه برای فصل دوم منتفی است؟

ما برای این‌که حیات داشته و بتوانیم مخاطب جذب کنیم باید سریال‌هایی را که در نمایش خانگی توزیع می‌شوند هم داشته باشیم. این در تجارت ما منطقی است. نمی‌توان گفت در سامانه vod و iptv، سریالی را که در سوپر مارکت‌ها عرضه شده است ما نداریم و اگر این‌طور باشد کاربر به ما اعتماد نمی‌کند. اما هیچ نظارتی روی قیمتگذاری vodوجود ندارد. اکنون در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش‌هایی وجود دارد که در تولید آثار نمایش خانگی و توزیع آن نظارت بسیار زیادی دارند. به‌طور مثال قیمت عرضه DVD در سوپرمارکت معین و مشخص است و کسی نمی‌تواند بیشتر یا کمتر از این مبلغ آن را بفروشد. آیا پس از سه سال که بالغ بر بیست شرکت در حوزه VODو IPTV سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید نظارتی بر قیمت‌گذاری رایت VOD آثار داشته باشد؟ البته بنده عضو شورای سند با مدیریت دکتر ابطحی؛ رئیس موسسه رسانه‌های تصویری هستم. درهمین شورا قبل از حضور شرکت‌های فعال، تصمیماتی گرفته شده بود مبنی بر این‌که تهیه‌کنندگان موظفند آثار خود را به‌صورت سهم از فروش در اختیار شرکت‌های VODقرار دهند که این مصوبه هیچوقت اجرا نشد و نخواهد شد. درهر حال انتظار داریم وزارت ارشاد و نهادهای نظارتی به‌طور جدی بر قیمت‌گذاری آثاری نظیر «شهرزاد» نظارت کنند تا شرکت‌هایی که مبلغ سرمایه‌گذاری آن‌ها چند برابر تولید چنین سریال‌های است بتوانند به حیات خود ادامه دهند. در این صورت است که اشتغالزایی منطقی می‌شود و شرکت‌ها می‌توانند توسعه پیدا کنند. در غیر این‌صورت شرکت‌ها ضررده خواهند شد و مجبور می‌شوند تا همین تعداد کارمند‌ خود را تعدیل کنند.

علاوه بر سریال «عاشقانه» و «شهرزاد» کدام یک از سریال‌های نمایش خانگی را پوشش می‌دهید؟

هر سریالی که وارد بازار نمایش خانگی می‌شود را داریم و با آن‌ها همکاری می‌‌کنیم. این مذاکرات خیلی هم تشکیلاتی هستند یعنی همه شرکت‌ها می‌آیند و همه با هم این سریال‌ها را می‌خریم برای این که قیمت بازار را تنظیم کنیم و هر شرکتی به‌تنهایی قیمتی را تعیین نکند. ما آن کاری که به نفعمان باشد را انجام می‌دهیم و طبیعی است که نمی‌توانیم سمت کاری برویم که قیمت نجومی دارد به این دلیل که توانایی این شرکت‌ها به این اندازه نیست.

خودتان چقدر به فکر تولید هستید؟

چالش آینده، چالش محتواست؛ یعنی همه فهمیده‌اند که محتوا حرف اول را می‌زند. این اتفاق جزو کارهایی است که به سمت آن خواهیم رفت و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در این راستا سریال و برنامه‌های اینترنتی خود را در آینده نزدیک کلید خواهیم زد و در ماه‌های آینده، خبر آن رسانه‌ای خواهد شد.

در جایی گفت بودید که حدود هزارنفر به‌طور مستقیم و غیر مستقیم در شرکت‌های vod و iptv مشغول به کار خواهند شد و کارآفرینی گسترده‌ای صورت می‌گیرد؛ این حرف چقدر عملی شد؟

در شرکت فیلم‌نت حدود دویست نفر به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم کار می‌کنند و این آمار جدای از قرارداد‌هایمان با تهیه‌کننده‌هاست. ما در همه شرکت‌هایمان همین تعداد نیرو را داریم که این گروه متشکل از متخصصان و نخبگان است. اگر در دنیا حوزه‌ آی‌تی را مطالعه کنید بیشترین اشتغالزایی در دنیا در همین حوزه است.‌ حوزه آی‌تی می‌تواند در آینده‌ای بسیار نزدیک اشتغال‌زایی فراوانی داشته باشد. در ایران در دو تا سه سال اخیر شاهد بوده‌ایم که تعداد زیادی شغل در همین حوزه تولید شد. لذا هرچقدر کشور در توسعه زیرساخت‌های این حوزه و حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه تلاش کند به‌طور حتم بر ظرفیت اشتغالزایی این حوزه افزوده خواهد شد.

آیا تصمیم را دارید که با مجری‌های تلویزیون هم همکاری کنید؟

بله، البته هم اکنون هر مجریی با شرکت‌های VOD کار کند ممنوع‌التصویر خواهد شد. اما با توجه به نظر‌ سازمان صداوسیما وقتی که ما تحت رگولیشن ‌سازمان قرار بگیریم می‌توانیم از مجریان تلویزیونی نیز استفاده کنیم و این اتفاقات در آینده نیز خواهد افتاد.

آیا شبکه‌ای با عنوان vod و iptv در صداوسیما افتتاح خواهد شد؟

خیر، شبکه‌ای اضافه نخواهد شد و از این مورد بی‌اطلاعم.

تا چه اندازه امکان صیانت از محتوایی که فراهم می‌کنید وجود دارد تا سوءاستفاده‌کنندگان نتوانند سایت‌های زیرشاخه شما را هک کرده و آثار را دانلود کنند؟

متاسفانه امنیتی وجود ندارد، دغدغه کشور این است که تولید محتوا در فضای مجازی افزایش پیدا کند. وقتی که در این فضا امنیت وجود نداشته باشد سرمایه‌گذار پولش را در فضای مجازی خرج نمی کند. مهم‌ترین نکته این است که اول باید فضای مجازی ما قانونی شود. بسیاری از سایت‌های داخلی سرورهایشان در داخل است که این را باید ساماندهی کنند. سایتی که با محتوای +۱۸ و غیر قانونی پول درمی‌آورد و حتی درگاه بانکی دارد سرورش در داخل کشور است. ما یک سال است که خواسته‌ایم جلوی این‌ها را بگیرند چون به کار ما ضربه می‌زنند اما متاسفانه توجهی به درخواست ما نشده است تا این‌که ما تصمیم گرفتیم به دادستانی کشور نامه بزنیم و از او بخواهیم که به این مسئله وارد شود زیرا صنعت IT در همه جای دنیا بیشترین میزان اشتغالزایی را دارد. اگر بخواهیم طبق فرمایش مقام معظم رهبری به این اشتغالزایی برسیم باید کمک کنیم این صنعت بتواند از جایش بلند شود. اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده و ما هم مانند قایقی هستیم که در دریایی طوفانی رها شده و به تنهایی تلاش می‌کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج