۵۲۴۵۸۲
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

وزارت علوم: دانشگاه امن می‌خواهیم، نه امنیتی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه نگاه امنیتی به دانشگاه غلط است و ما همواره گفته‌ایم دانشگاه امن می‌خواهیم، نه دانشگاه امنیتی گفت: در سال چهارم این دولت شاهد چنین فضای آزاد و پرنشاطی هستیم که دانشجویان نظرات، سؤالات و نقدهای خود را به صراحت و شجاعت مطرح می‌کنند؛ این بزرگترین دستاوردی است که من می‌توانم از پرونده فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها عرضه کنم.

خبرگزاری ایسنا: معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه نگاه امنیتی به دانشگاه غلط است و ما همواره گفته‌ایم دانشگاه امن می‌خواهیم، نه دانشگاه امنیتی گفت: در سال چهارم این دولت شاهد چنین فضای آزاد و پرنشاطی هستیم که دانشجویان نظرات، سؤالات و نقدهای خود را به صراحت و شجاعت مطرح می‌کنند؛ این بزرگترین دستاوردی است که من می‌توانم از پرونده فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها عرضه کنم.

دکتر سیدضیاء هاشمی در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره دانشگاهی انجمن‌های علمی، دانشجویی دانشگاه شهید چمران با عنوان "حرکت" که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امیدوارم این جشنواره نقطه عطفی در حرکت‌های علمی، اجتماعی و فرهنگی دانشجویان و نخبگان باشد.

هدف ما ارتقاء مشارکت و آگاهی در پرتو قانون است

وی افزود: در ابتدای راه دولت یازدهم یعنی نزدیک به ۳.۵ سال پیش اعلام کردیم که هدف ما ارتقاء مشارکت و آگاهی و امید در فضای دانشجویی در پرتو قانون است و اکنون خوشحالم که سالن‌های برگزاری جشنواره‌ها را این‌گونه پرشور می‌بینم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به جشنواره ملی حرکت، گفت: جشنواره امروز شما دانشجویان در این دانشگاه به‌مراتب از جشنواره ملی حرکت در سال ۹۲ قوی‌تر است. اولین جشنواره حرکتی که من در آن حضور داشتم، ششمین جشنواره بود که در آنجا اعلام کردم رشد کار ما، نه درصدی بلکه باید چند ده درصدی و یا حتی چند ۱۰۰ درصدی باشد.

هاشمی ادامه داد: جشنواره هفتم در شیراز بود که رشد قابل توجهی داشت و جشنواره هشتم در مشهد با حضور مهمانان خارجی برگزار شد، جشنواره نهم در کرمان با مشارکت وزارت بهداشت و فعال شدن بخش بین‌المللی به صورت رسمی برگزار شد. امسال نیز به استقبال جشنواره دهم می‌رویم.

وی با بیان اینکه برگزاری این جشنواره در این دانشگاه کار بزرگی بود، خاطرنشان کرد: گروه‌ها و انجمن‌های مختلفی در این جشنواره حضور داشتند که من هنگام بازدید از غرفه‌ها از خود پرسیدم، این جشنواره دانشگاهی است یا ملی؟ اگر می‌خواستم امروز هدایایی برای این دانشجویان در نظر بگیرم، باید سطح این هدایا در حد جشنواره ملی باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: بزرگترین جایزه شما دانشجویان در این جشنواره موفقیت شما است، اینکه دانشگاه شهید جمران امروز این کیفیت و جمعیت را می‌بیند، برای من در وزارت علوم نیز موجب افتخار و مباهات است. این حرکت در حوزه‌های مختلف نیز قابل مشاهده است. به‌طور مثال در عرصه قرآن بزرگترین جشنواره دانشجویی سال گذشته با شرکت بیش از ۶۰ هزار نفر برگزار شد؛ همچنین شاهد برگزاری پنجمین و ششمین جشنواره رویش بودیم.

برگزاری ۳۲ جشنواره ملی رضوی در سال جاری

وی ادامه داد: در بخش جشنواره‌های رضوی که یک کار ابتکاری بود، ۱۶ جشنواره ملی هم‌زمان با ارائه چهار هزار اثر علمی، فرهنگی، ادبی و هنری از دانشجویان برگزار شد که در سال جاری به ۳۲ جشنواره ملی با هزاران اثر گسترده شد. در حوزه‌های اردویی، اردوهای علمی، سفرهای آموزشی و ... نیز روزبه‌روز افزایش را شاهد بودیم؛ به‌طور مثال در بخش رضوی، پنج هزار نفر در اولین سال به سفر دانشحویی اعزام شدند که در سال دوم به ۱۴ هزار نفر و امسال به ۳۷ هزار نفر رسید و امیدواریم این حرکت به‌عنوان حرکتی فرهنگی تداوم و توسعه پیدا کند.

اردوهای علمی و فرهنگی باید در چارچوب ضوابط توسعه یابد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه باید به این سمت حرکت کنیم که اردوهای علمی و فرهنگی در چارچوب ضوابط و هنجارهای اجتماعی و دینی توسعه پیدا کند و امکان تعامل دانشجویان در قالب انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی با دانشجویان منطقه و کشورهای اسلامی برقرار شود، گفت: در سفر اخیر که با رؤسای چندین دانشگاه به لبنان داشتم، آنان نیز برای حضور در این جشنواره‌ها استقبال کردند و امیدواریم در سال‌های آتی حضور شما دانشجویان را در جشنواره‌های خارجی شاهد باشیم.

هاشمی افزود: اردوهای خارجی در قالب گروه‌های علمی، مبادلات علمی و بین‌المللی، وجهه همت ما است که در این مسیر تلاش می‌کنیم. اکنون در عرصه هنر تئاتر این اتفاق افتاده است که امسال بیستمین جشنواره تئاتر را داریم و شاهد حضور ملیت‌های مختلف در آن هستیم.

وی ادامه داد: شعاری که ما از ابتدا داشتیم، مشارکت علمی، فرهنگی، اجتماعی و هنری در حوزه‌های مختلف و نشاط و آگاهی با افزایش حضور و نقش‌آفرینی در بخش‌های مختلف بود که منجر به امید و دلگرمی و انگیزه دانشجویان می‌شود. این مبنایی بود که ما برای خود انتخاب و با کمک دانشجویان به این سمت حرکت کردیم.

باید بدون شعار و عوام‌فریبی به سوی حل مشکلات حرکت کنیم

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: امروز خرسندم که این شور و نشاط را در دانشجویان می‌بینم. آنچه پیام شما در این جشنواره است، بسیار اثرگذار و مهم است. همه ما ایرانیان، خوزستانی هستیم؛ چون اگر خوزستان نبود، ایران هم نبود و مشکل خوزستان، مشکل ایران است. تلاش و کوشش ما برای حل مسائل زیست‌محیطی خوزستان یک مطالبه ملی است، اما اهل علم می‌دانند که کار علمی بدون رویکرد علمی و برنامه‌ریزی درازمدت و تدبیر عالمانه میسر نیست.

هاشمی عنوان کرد: ما باید بدون شعار و عوام‌فریبی به سوی حل مشکلات حرکت کنیم. اهل علم می‌دانند در تبیین یک مشکل باید ریشه‌های تاریخی، جغرافیایی و اقلیمی آن را بررسی کرد و حل آن با شعار میسر نمی‌شود؛ بلکه باید به طور ریشه‌ای بررسی شود. این وظیفه همگان و دولتمردان است.

دانشجویان در زمینه محیط زیست مطالبه‌گر باشند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: اتفاقی که به‌تدریج در غرب کشور اتفاق افتاده و ما را با بحران زیست‌محیطی مواجه کرده، مستلزم یک عزم ملی است که اکنون ایجاد شده است. می‌دانید که عمق آب‌های زیرزمینی به مراتب پایین رفته است و در برخی استان‌ها با فرونشست زمین مواجه هستیم؛ بی‌تدبیری در استخراج آب‌ها، احداث سدها و مدیریت آب که با برخی شعارهای عوام‌گرایانه اتفاق افتاد، موجب ایجاد بحران‌هایی در حوزه محیط زیست در بخش‌های مختلف جغرافیایی شده و شما دانشجویان به‌عنوان جوانان نخبه باید در این زمینه مطالبه‌گر باشید و با رویکرد علمی و تلاش با برنامه، خواسته‌های خود را بیان کنید.

هاشمی ادامه داد: دانشگاهیان در این زمینه پیشرو هستند و تاکنون اقداماتی آغاز شده که نتایج آن را در ماه‌های آینده می‌بینیم و امیدواریم این روند تداوم پیدا کند. دانشگاه ما باید مطالبه‌گر باشد؛ زیرا دانشجویان چشمان تیزبین جامعه، نسل فعال و مطالبه‌گر و بخش مشارکت‌آفرین جامعه هستند. بنابراین این جمعیت بزرگترین سرمایه ملی ما است.

رشد بیش از ۲ هزار نشریه دانشجویی در این دولت

وی در ادامه به سؤالات نمایندگان کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی پاسخ گفت و اظهار کرد: خرسندم که در سال چهارم این دولت شاهد چنین فضای آزاد و پرنشاطی هستیم که دانشجویان نظرات، سؤالات و نقدهای خود را به صراحت و شجاعت مطرح می‌کنند. این بزرگترین دستاوردی است که من می‌توانم از پرونده فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها عرضه کنم. وظیفه ما است که چنین فضایی داشته باشیم که نقدها در آن مطرح شود و دانشگاه ظرفیت شنیدن آن‌ها را داشته باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوالی مبنی بر نظارت غیرقانونی پیش از چاپ بر نشریات دانشجویی گفت: چنین چیزی وجود ندارد و اگر هم باشد، غلط و غیرقانونی است. رشد نشریات در این سه سال در کشور بیش از ۲ هزار نشریه بوده و از نظر کیفی نیز رشد خیلی خوبی داشتیم.

تهدید و فشار خارج از ضوابط غیرقانونی است

هاشمی در خصوص محدودیت‌ها و تهدیدهایی که برای ناشران این نشریات وجود دارد، گفت: از نگاه ما این تهدیدها غلط است، نباید باشد و غیرقانونی است. در آنجا که تهدید و فشار خارج از ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب باشد ما پیگیری و در حد توان تلاش می‌کنیم تا جلوی آن گرفته شود. البته بخشی از آن ممکن است از وسع قدرت ما خارج باشد. اما آزادی بیان در جمهوری اسلامی از اصول و حقوق شهروندی است و ما موظفیم از این حوزه دفاع کنیم و از نقدها و نظرات در چارچوب قوانین استقبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالات نماینده کانون‌های فرهنگی گفت: خرسندیم خبرهای خوبی درباره رشد و توسعه کانون‌ها می‌شنویم، اما از بابت تأخیری که در پرداخت جوایز جشنواره رویش وجود داشت باید بگویم در طول سه سال این برای اولین بار بود که پرداخت جوایز به تأخیر افتاد. من بلافاصله کمیته‌ای را تعیین و اشکال وارد به این جشنواره را پیگیری کردم و جوایز ظرف چند هفته آینده اهدا خواهد شد، این تأخیر بعد از این اتفاق نخواهد افتاد.

رشد پنج برابری اتحادیه‌های علمی و دانشجویی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره آیین‌نامه کانون‌ها خاطرنشان کرد: وجود این آیین‌نامه‌ها به‌خصوص در مجامع تخصصی کانون‌ها یک ضرورت است. ما تنها تصمیم‌گیر نیستیم و بسیار تأکید داریم که هرچه زودتر امکان تشکیل مجامع تخصصی کانون‌ها فراهم شود. همان‌طور که در بخش انجمن‌های علمی از توفیقات ما این بود که چهار یا پنج اتحادیه انجمن‌های علمی و دانشجویی به ۳۲ اتحادیه ارتقا پیدا کرد، یعنی تعداد این اتحادیه‌ها پنج برابر شد.

هاشمی درباره تهدیدات وارد به دانشجویان نیز گفت: تهدید دانشجویان مطلقاً غلط است و دانشجو، تشکل، گروه و مجمع دانشجویی نباید تهدید شود و محدودیتی برای آن به‌وجود آید. ما برای تداوم این اصلاحات تلاش می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره رخوت در فعالیت‌های دانشجویی، عنوان کرد: ما نسبت به سطح ایده‌ال فاصله زیادی داریم. معتقدیم هر کلاسی باید کلاس آزاداندیشی و در هر فضا و مجمعی باید فضای گفت‌وگوی آزادانه وجود داشته باشد، اما موانعی برای این امر وجود دارد. مهم‌ترین سرمایه ما ظرفیت‌های دانشجویی است و مهم این است که امروز نسبت به سال‌های گذشته این رخوت بسیار کم شده، اما معتقدیم که هنوز در آغاز راه قرار داریم.

افت سرعت رشد علمی مربوط به ۹۰ و ۹۱ است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوال نماینده بسیج درباره افت رتبه دانشگاه و سرعت رشد علمی، گفت: در مورد رشد علمی گفته‌ام که شاخص‌های متعددی برای آن وجود دارد. ما در اکثر شاخص‌ها رشد بسیار بالایی داشتیم. دانشگاه‌های ما در میان دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا قرار دارند و مقالات ما در بین مقالات برتر دنیا هستند. در خصوص ارتقاء رتبه علمی و افت سرعت تولید علم، این امر به‌طور مشخص به سال‌های ۹۰ و ۹۱ مربوط می‌شود که تمام آمارها این را نشان می‌دهند.

هاشمی ادامه داد: در سال ۹۲ این افت ادامه پیدا کرد، اما در سال ۹۳ رشد داشتیم و امروز توانستیم چهار رتبه ارتقا پیدا کنیم. درست است که سرعت رشد ما مانند ۱۰ سال پیش نیست؛ چراکه چنین چیزی امکان ندارد، زمانی ما در رتبه ۵۰ قرار داشتیم و اکنون به ۱۶ رسیده‌ایم؛ طبیعی است در این مقطع سرعت رشد کم شود. اما از لحاظ رشد تعداد مقالات این سرعت حفظ شده است. ما در شاخص‌های مهم‌تر نیز رشد خوبی داریم.

سیاست‌بازی در دانشگاه امر مخربی است

وی با بیان اینکه سیاست‌بازی در دانشگاه امر مخربی است، تصریح کرد: نماد و عوامل سیاست‌زدگی در دانشگاه چه کسانی هستند و نشانه‌های سیاست‌زدگی چیست؟ در خصوص کمبود امکانات دانشجویان نیز باید بگویم که ما نیز علاقه‌مندیم امکانات بیشتر باشد و در این راستا روند توسعه امکانات و ساخت‌وسازها و بودجه‌ها رشد قابل توجهی داشته است. من در سه سال گذشته که برای معارفه ریاست دانشگاه شهید چمران به اهواز آمده بودم، در خوابگاه‌های این دانشگاه حضور پیدا کردم و مشکلات آن‌ها را دیدم و خوشحالم نسبت به آن سال‌ها پیشرفت زیادی داشتیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوال نماینده یکی از تشکل‌ها مبنی بر اینکه فشارهای داخلی و خارجی و توهین به شعور دانشگاه را نمی‌پسندیم، عنوان کرد: حفظ حریم را هم شما می‌پسندید و هم ما می‌پسندیم و شما پیشرو حفظ حریم هستید؛ البته در خصوص تبعیض جنسیتی باید گفت ما نیز این امر را قبول نداریم؛ تبعیض غلط است و باید به‌طور متوازن و متعادل با همه دانشجویان برخورد شود.

در مقابل اعمال فشار داخلی و بیرونی مقاومت کردیم

هاشمی در خصوص نحوه انتخاب رئیس دانشگاه، بیان داشت: وزارت علوم تصمیم می‌گیرد که بهترین اساتید برجسته علمی و مقبول دانشگاه را در جایگاه مدیریتی قرار دهد. اینکه به افکار عمومی خود دانشگاه و نظر اساتید مراجعه کنیم، چه اشکالی دارد؟ آیا اینکه با فشارهای بیرونی رئیس دانشگاه را انتخاب کنیم، رویه‌ای آکادمیک است؟ ما در مقابل اعمال فشار داخلی و بیرونی مقاومت کردیم، می‌کنیم و خواهیم کرد.

وی همچنین با اشاره به وجود آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: آسیب‌های اجتماعی دغدغه‌ای است که در کشور از سال‌های گذشته وجود داشته است، اما جدیدترین آمارها نشانگر بهبود در سال‌های اخیر است. در ابتدا گفتمان‌های شعارگرایانه نتوانست مسائل اجتماعی ما را حل کند و مقام معظم رهبری نیز در این زمینه فرمودند سال‌ها همه غفلت کردند، اما در این دولت برای اولین‌بار بعد از ۲ دهه به‌طور جدی و واقع‌بینانه به این مسائل و آسیب‌های اجتماعی پرداخته شد و مقام معظم رهبری نیز حمایت ویژه‌ای از این امر داشتند. امیدواریم حرکتی که در این زمینه آغاز شده، نتیجه‌بخش باشد.

همواره گفته‌ایم دانشگاه امن می‌خواهیم، نه امنیتی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به اعتراض نماینده تشکل انجمن اسلامی دانشجویی در خصوص موانعی که برای فعالیت این انجمن وجود دارد، گفت: درباره سنگ‌اندازی‌ها و مانع‌تراشی‌ها متأسف و متأثریم و وظیفه خود می‌دانیم که در حد توان تلاش کنیم، اما حد اختیارات ما محدود است و متأسفانه با بدسلیقگی محض مداخله‌هایی در دانشگاه صورت می‌گیرد که از نظر ما غلط است. امیدوارم اینکه عده‌ای خود را تافته جدابافته بدانند، مصداق نداشته باشد و اگر وجود داشته باشند، باید گفت دانشگاه ملک هیچ‌کس نیست و متعلق به تمام اساتید، دانشجویان و گروه‌های دانشجویی است. نگاه امنیتی به دانشگاه نیز غلط است و ما همواره گفته‌ایم دانشگاه امن می‌خواهیم، نه دانشگاه امنیتی.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      وزارت علوم: دانشگاه امن می‌خواهیم، نه امنیتی ...................و دانشگاه هم شاخص اجتماع هست !

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج