۵۳۲۲۱۱
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

هوشمندترین شهرهای دنیا

با توجه به تغییرات سریع و مهم اقتصادی و زیست محیطی در سطح جهان، شتاب فزاینده پیشرفت های فناوری موجب شده مقامات و مسئولان شهری برای فائق آمدن بر مشکلاتی مانند تغییرات آب و هوایی، شلوغی و ترافیک شهرها و جمعیت پا به سن گذاشته خود به دنبال راهکارهای جدیدی باشند.

هفته نامه جامعه پویا: با توجه به تغییرات سریع و مهم اقتصادی و زیست محیطی در سطح جهان، شتاب فزاینده پیشرفت های فناوری موجب شده مقامات و مسئولان شهری برای فائق آمدن بر مشکلاتی مانند تغییرات آب و هوایی، شلوغی و ترافیک شهرها و جمعیت پا به سن گذاشته خود به دنبال راهکارهای جدیدی باشند. هرچه شهرها بهتر و بیشتر از فناوری های پیشرفته برای مقابله با این مشکلات استفاده کنند، می توان آنها را هوشمندتر تلقی کرد. در ادامه به چند شهری اشاره می شود که براساس گزارش های مختلف در زمینه مدیریت شهری، می توان آنها را در زمره موفق ترین شهرها در هوشمندسازی معرفی کرد.

۱. سنگاپور

«سنگاپور» (پایتخت کشور جمهوری سنگاپور) که یکی از مراکز مهم تجاری و مالی در جهان به شمار می آید، در حال حاضر می تواند نام هوشمندترین شهر در جهان را نیز به خود اختصاص دهد. این شهر عمده فعالیت های خود را با اتکا به فناوری های پیشرفته انجام می دهد. سنگاپور این هدف را دارد که به اولین کشور هوشمند در جهان تبدیل شود.
هوشمندترین شهرهای دنیا

تقریبا هر فعالیتی در این شهر، توسط حسگرهایی نظارت می شود که شرکت های خصوصی آنها را ارائه کرده و هدف آن ها جمع آوری مجموعه فراوانی از اطلاعات است. این اطلاعات از سوی برنامه ای به نام «سنگاپور مجازی» بررسی می شود؛ مقامات سنگاپور با کمک این برنامه بهترین راهکارها را برای مدیریت شهر پیدا می کنند.
برخی از این فعالیت ها مانند نظارت بر محل های پارک خودرو، چراغ های راهنمایی کارآمد و سیستم دفع زباله از سوی مسئولان شهری انجام می شود و برخی از این فناوری ها نیز توسط شرکت های خصوصی در اختیار مردم قرار می گیرد؛ برای مثال حسگری به صورت داوطلبانه در اختیار افراد مسن قرار می گیرد که در صورتی که چند ساعت فعالیت یا حرکتی نداشته باشند.

پیام هشداری به بستگان آنها فرستاده می شود. «درمان از راه دور» نیز یکی دیگر از سیستم هایی است که به بیماران اجازه می دهد بدون خروج از خانه، از طریق صفحه های ویدئویی با پزشک خود ارتباط برقرار کنند.

با این حال یکی از مسائل مهم این است که بخش زیادی از این اطلاعات شخصی است و یکی از نگرانی های مهم درباره شهرهای هوشمند، مقوله حریم شخصی شهروندان است؛ در همین زمینه، سنگاپور در سال های اخیر متعهد به شفافیت بیشتر و شناسایی نگرانی ها در این زمینه شده است.

2. بارسلون

در سال های اخیر «بارسلون» مشکلات فراوانی در زمینه جمعیت پا به سن گذاشته و رکود محلی خود داشته است؛ بر همین اساس مسئولان این شهر سعی کرده اند با کمک فناوری های پیشرفته، زیرساخت های آن را ارتقا بخشند و مشاغل جدید ایجاد کنند. علاوه بر محل های پارک هوشمند و سیستم های ترافیکی، این شهر در زمینه انرژی نیز روش های منحصر به فردی دارد.
هوشمندترین شهرهای دنیا

بارسلون در مقایسه با تمام شهرهای پیشرفته، میزان بیشتری از نور خورشید را دریافت می کند و توانسته با راهکارهایی بهترین استفاده را از این مزیت ببرد.

در سال 2000 تمام ساختمان های این شهر برای تولید آب گرم مورد نیاز خود ملزم به استفاده از سیستم های خورشیدی شدند. وجود ناوگان اتوبوس های هیبریدی موجب شده بارسلون یکی از سالم ترین سیستم های حمل و نقل عمومی را داشته باشد. همچنین 400 ایستگاه دوچرخه سواری در این شهر وجود دارد که استفاده کنندگان از این دوچرخه ها یا به صورت سالانه اشتراک می گیرند یا از طریق گوشی های همراه خود هزینه آن را پرداخت می کنند.

سیستم دفع زباله آن نیز در نوع خود منحصر به فرد است، به گونه ای که وجود لوله هایی در زیر سطل های زباله برای انتقال آنها به مخازن اصلی، نیاز به ماشین های حمل زباله را از بین برده است. تعدادی از اپلیکیشن های هوشمند نیز به کمک فعالیت های روزانه شهروندان آمده اند؛ یکی از آنها اپلیکیشنی است که به عنوان صدای شهروندان عمل می کند و آنها می توانند شکایت های خود از خدمات شهری را مانند خرابی خیابان ها یا شکسته شدن چراغ های راهنمایی به اطلاع مسئولان برسانند.

۳. اسلو

مانند بسیاری از شهرهای منطقه اسکاندیناوی، «اسلو» می کوشد با استفاده از این فناوری ها هرچه بیشتر در مسیر پیشرفت و سلامت قرار بگیرد. از سوی دیگر تعهد مسئولان این شهر به استفاده از برنامه های هوشمند در زمینه انرژی موجب شده پایتخت نروژ یکی از بادوام ترین شهرهای هوشمند در جهان باشد.
هوشمندترین شهرهای دنیا
این شهر در حال حاضر از بیش از ۶۵ هزار چراغ LED هوشمند در مناطق و خیابان های مختلف خود استفاده می کند. این چراغ ها میزان نور مورد نیاز در شرایط مختلف از جمله هوای مه آلود را مشخص می کند. این شهر هم اکنون در حال ساخت ۵۰ کیلومتر مسیر بیشتر برای دوچرخه سواری است و بنا به اعلام مقامات رسمی، استفاده از خودروها تا سال ۲۰۱۹ در تمام مراکز شهری اسلو ممنوع می شود.

یکی دیگر از راهکارهای منحصر به فرد مسئولان اسلو مربوط به تولید انرژی است که به جای دفن زباله های صنعتی و استاندارد از آنها برای تولید انرژی استفاده می کنند. نکته جالب اینجاست که مسئولان اسلو به قدری از زباله ها در راستای این هدف استفاده کرده اند که در سال 2013 ذخیره زباله آنها به پایان رسید و مقامات دستور واردات زباله از خارج از کشور را صادر کردند.

4. لندن

هم زمان با بزرگ تر شدن «لندن» و بیشتر شدن سن جمعیت آن، زیرساخت های این شهر نیازمند توجه و دقت بیشتری است. تخمین زده می شود ک جمعیت این کشور تا ۱۰ سال آینده از یک میلیون نفر بیشتر شود. مسئولان این شهر برای مقابله با این مشکلات، روی فناوری پیشرفته حساب ویژه ای باز کرده اند. سیستم دوچرخه های الکترونیکی و بیش از ۳۰۰ محل پارک هوشمند خودرو از جمله این اقدامات است که تاثیرهای مثبت فراوانی نیز به همراه داشته است.
هوشمندترین شهرهای دنیا

همچنین پروژه ای در این شهر آغاز شده که می کوشد با سرمایه گذاری، رودخانه تیمز را به یکی از منابع اصلی انرژی تبدیل کند. برای دسترسی به انرژی سبز نیز مسئولان لندن قصد دارند استفاده از صفحه های خورشیدی در بالای ساختمان های مسکونی را افزایش دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اونوقت ما جي كار مي كنيم؟ با انرزي هسته اي خودمون رو توو دنيا سر زبون ميندازين اخرشم نيمه كاره رها مي كنيم و هزار برابر امتياز ميديم !

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج