۵۳۲۵۵۹
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

۷ عامل تاثيرگذار در توسعه گردشگری ایران

به باور کارشناسان عوامل متعددی بر توسعه گردشگری ایران اثرگذارند. چندی پیش کمیسیون سرمایه‏گذاری اتاق بازرگانی ایران در گزارشی که به چالش‏های سرمایه‏گذاری در گردشگری کشور می‏پرداخت، برخی از این عوامل را برشمرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: به باور کارشناسان عوامل متعددی بر توسعه گردشگری ایران اثرگذارند. چندی پیش کمیسیون سرمایه‏گذاری اتاق بازرگانی ایران در گزارشی که به چالش‏های سرمایه‏گذاری در گردشگری کشور می‏پرداخت، برخی از این عوامل را برشمرده است. براساس این گزارش، مدیریت، تبليغات و اطلاع‌رسانی، امنيت، ارتباطات، آموزش، تبليغات الکترونيکی و عوامل و شرایط محيط طبيعی هفت عاملی هستند که در توسعه توریسم دخیلند.
این گزارش درباره نقش مدیریت در توسعه گردشگری تصریح کرده است: «در گردشگری مدیریت بخش دولتی و خصوصی مکمل یکدیگر هستند و نبود یکی از آنها باعث ناکارآمدی وجود دیگری مي‏شود. بنابراین باید بخش دولتی و بخش خصوصی هر یک در جایگاه خود قرار گيرند تا شاهد رشد و شکوفایی این صنعت باشيم. در همین حال، بخش دولتی با ایجاد زیرساخت‏ها مي‏تواند نقش اساسی در توسعه این صنعت داشته باشد. یکی از مهم‌ترین وظایف بخش دولتی، مدیریت کلان و تعيين سياست‌های کلی در این صنعت است. این بخش باید با مطالعه پتانسيل‌های موجود، نقشه و طرح جامع گردشگری را برای کشور تدوین و با تخصيص بودجه زیرساخت‌های لازم را برای سرمایه‏گذاری بخش خصوصی مهیا کند.»

این گزارش همچنین با تاکید بر نقش امنيت، خاطرنشان کرده است: «ميان گردشگری، ثبات، توسعه و امنيت رابطه‏ای تعریف شده وجود دارد؛ چرا که توسعه زیرساخت‏های گردشگری تا حدود زیادی به سایر فعاليت‌های جاری و عمرانی یک منطقه، عوامل حمایت‏کننده، قوانين و مقررات، اطلاع‏رسانی، هماهنگی سازمان‌های مرتبط و گسترش حمل و نقل در امور جهانگردی وابسته است و هرگونه بروز ناامنی و به‌کارگيری خشونت در سطوح مختلف زیان‌های جبران ناپذیری به این صنعت وارد می‏سازد.» گزارش کمیسیون سرمایه‏گذاری اتاق ایران درباره نقش ارتباطات نیز تصریح کرده است: «امروزه صنعت گردشگری بر پایه نظام ارتباطی استوار و پابرجاست؛ ارتباطات مواصلاتی، ارتباطات مخابراتی، ارتباطات اجتماعی و زیر مجموعه آن ارتباطات انسانی.
انعطاف‏پذیری ارتباطات اجتماعی و جوامع را باید به‌عنوان یکی از پایه‌های توسعه دانست؛ زیرا می‏دانيم بسياری از رفتارهای توریست‌های خارجی ممکن است با هنجارها و ارزش‌های اسلامی حاکم بر کشور همخوانی نداشته باشد و در اینجا ضرورت پذیرش انعطاف و نهادینه کردن این دیدگاه بين جوامعی که گردشگران به آنها می‏روند از یکسو و از طرف دیگر سرویس‏دهندگان خدمات توریستی اعم از نهادهای دولتی و خصوصی می‏تواند در پيشبرد اهداف و توسعه صنعت جهانگردی موثر افتد.»

آموزش از دیگر عوامل اثرگذار در توسعه گردشگری ایران عنوان می‏شود. بر این اساس، نكته بسيار مهم در طرح‏ریزی برنامه، توجه به بخش پرورش نيروی انسانی متخصص و اهمیت ویژه آن است؛ به نحوی‏كه در اولين فاز اجرای این طرح به نحوی برنامه‏ریزی شود كه برای ١۵ ساله آینده از لحاظ تامين نيروی انسانی متخصص و ماهر در حوزه گردشگری اقدامات لازم انجام شده باشد. براساس گزارش اتاق ایران، تا به حال آموزش‏ها بر اساس ذهنیات انجام می‏گرفته است، نه بر اساس استانداردهای آموزشی؛ به این سبب در برنامه‏ریزی جدید كوشش شده كه هم از لحاظ كيفيت و هم از نظر كميت، استانداردهای بين‏المللی لحاظ شود. یكی از راه‌های اجرای این امر توقف انحصار آموزش دولتی و اختصاص آن به بخش‌های خصوصی است؛ به‌طوری‏که دولت تنها جنبه نظارتی و حمایتی داشته باشد.
تبليغات الکترونيکی نیز دیگر عامل موثر در توسعه گردشگری به شمار می‏آید. گزارش مذکور در این زمینه خاطرنشان کرده است: «وبلاگ‏ها نمونه‏ای از تبليغات الکترونيکی هستند که منابع اطلاعاتی بسيار مهمی برای گردشگری بين‏المللی با هدف دریافت پیشنهادها و توصیه‏های مورد نياز برای سفر ارائه می‏دهند. شواهد نشان می‏دهد مسوولان گردشگری و سازمان‏های مدیریتی مقاصد، باید توجه خاصی به وبلاگ‏های اینترنتی داشته باشند. محققان با بررسی بازارهای اینترنتی رایگان سبب توسعه گردشگری و حفاظت از ارتباطات غيررسمی با توجه به نياز گردشگران می‏شوند. در واقع ابزار تبليغاتي در اينترنت بسيار هستند.

اما عوامل و شرایط محيط طبيعی آخرین عامل ذکر شده در گزارش اتاق ایران است. مطالعات انجام‏شده گویای این مطلب است که عوامل و شرایط محيط طبيعی سهم برجسته‏ای در توسعه توریسم و جهانگردی ایفا می‏کند. این عوامل که در شکل‌گيری و در توسعه توریسم نقش اساسی را بر عهده دارند عبارت است از: آب و هوای مطلوب، مناطق کوهستانی، غارهای طبيعی، تنوع ناهمواری و نواحی یيلاقی، سواحل، دریاها و دریاچه‌ها و جزایر توریستی، رودخانه‌های بزرگ، چشمه‌های آب‌های معدنی و منابع لجن درمانی مناطق بيابانی و نواحی جنگلی و پارک‌های حفاظت شده حيات وحش، زیبایی پوشش گیاهی و.... این گزارش در پایان تاکید کرده است که گسترش حمل و نقل، فراهم آوردن امکانات رفاهی برای گردشگران مانند هتل، رستوران، سرویس‌های بهداشتی و نمایشگاه و مراکز درمانی و غيره از جمله عوامل و شرایطی هستند که در توسعه این صنعت نقش بسزایی داشته‏اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج