۵۳۲۶۵
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

امروز در تاريخ؛ هفتم خرداد

خورشيد گرفتگي ۲۸ ماه مي سال ۵۸۵ پيش از ميلاد باعث شد که جنگ طولاني ايران و کشوري ليدي (قسمتي از آناتولي مرکزي و غربي تا اژه و مديترانه به پايتخي سارد = سارت) پايان يابد و يک ماه بعد به فيصله اختلافات بيانجامد...

پايان جنگ ايران و ليدي

روزنامه اطلاعات: خورشيد گرفتگي ۲۸ ماه مي سال ۵۸۵ پيش از ميلاد باعث شد که جنگ طولاني ايران و کشوري ليدي (قسمتي از آناتولي مرکزي و غربي تا اژه و مديترانه به پايتخي سارد = سارت) پايان يابد و يک ماه بعد به فيصله اختلافات بيانجامد.

طالس دانشمند يونان قديم وقوع اين خورشيد گرفتگي را پيش بيني و تاريخ دقيق آن را به دست آورده بود که يک ماه پيش از رويداد به اطلاع پادشاه ليدي رسيده و وي بر پايه اين پيش بيني به ايرانيان اخطار کرده بود که ادامه جنگ باعث خشم خدايان خواهد شد و انسان را از نور خورشيد محروم خواهند کرد.

سپاه اعزامي ايران سيرانائيکا راتصرف کرد

يک ستون از سپاه اعزامي ايران که براي رسيدن به مناطق يوناني نشين ساحل جنوبي مديترانه (ليبي کنوني) مسير شمالي تري را در پيش گرفته بود در ماه مي سال ۵۲۴ پيش از ميلاد تصرف ناحيه سيرانائيکا (ليبي شمال شرقي و امروزه شامل شهرهاي متعدد ازجمله بنغازي، المرج، البيضاء، اجدابيا، طُبرُق و درنه) را تکميل کرد. ستون ديگر اين سپاه که راه کوتاهتر صحرارا در پيش گرفته بود در واحه سيوا گرفتار توفان شن شد و از ميان رفت. کمبوجيا (کامبوزيا ـ کامبيز) شاه وقت ايران که مصر را تصرف و در جنوب اين کشور اقامت داشت اين سپاه را مامور تصرف شمال غربي کرده بود.

ابتكار نظامي اشكانيان

مولفان تاريخ هاي نظامي «ماه مي سال ۲۳۵ پيش از ميلاد» را زمان آغاز تاكتيك نظامي تازه اي نوشته اند كه ارتش دولت نوپاي اشكاني ايران آن را بر ضد سلوكي ها (جانشينان اسكندر مقدوني) بكار گرفت. از اين تاكتيك قرن ها استفاده شد. برپايه اين تاكتيك، دسته هاي سوار سبك اسلحه، نيروي دشمن را با جنگ و گريز به ميداني كه از پيش تعيين شده بود و واحدهاي اصلي ارتش ايران در آنجا کمين کرده و آماده جنگ بودند مي كشاندند و به دست آنان مي سپردند تا درهم بكوبند. اين تاكتيك در نخستين آزمايش پيروز شد و تيرداد، شاه وقت تا پايان مي اين سال بر سلوكي ها غالب آمد.

خط تلگراف برلين ـ تهران

كمپاني آلماني زيمنس ۲۸ مي ۱۸۶۸ اعلام كرد که كار كشيدن خط تلگرافي را كه از برلين آغاز مي شود تا تهران ادامه خواهد داد. اين خط قرار بود از خاک امپراتوري روسيه (روسيه و قفقاز) بگذرد، و از طريق تبريز به تهران برسد. در آن زمان لهستان نيز در قلمرو روسيه قرارداشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محم حسین

      امروز تولد منم هست :)

    • محم حسین

      امروز تولد منم هست :)

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج