۵۳۳۹۷۳
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

همه چیز درباره رأی‌ گیری الکترونیک انتخابات شورا

امسال ۱۴۱ شهر که هفت یا ۹ نماینده در شورا دارند، آرا خود را به صورت الکترونیک به صندوق‌های رأی می‌ریزند. در استان تهران نیز این فرآیند در ١٦ شهرستان تمام‌الکترونیکی است؛ به این ترتیب که برای انتخابات ریاست‌جمهوری تعرفه کاغذی و برای انتخابات شورا تعرفه الکترونیکی به رای‌دهندگان داده می‌شود.

روزنامه شهروند: امسال ۱۴۱ شهر که هفت یا ۹ نماینده در شورا دارند، آرا خود را به صورت الکترونیک به صندوق‌های رأی می‌ریزند. در استان تهران نیز این فرآیند در ١٦ شهرستان تمام‌الکترونیکی است؛ به این ترتیب که برای انتخابات ریاست‌جمهوری تعرفه کاغذی و برای انتخابات شورا تعرفه الکترونیکی به رای‌دهندگان داده می‌شود.
فرآیند رأی‌گیری الکترونیک که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجری آن است با عنوان رأی‌گیری الکترونیکی یا E-voting شناخته می‌شود و اولین‌بار در‌ سال ۱۳۹۰ به صورت الکترونیکی انجام شد و اکنون تعداد شهرهایی که این امکان را دارند به ۱۴۱ شهر رسیده است.
به استناد قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور موظف است نسبت به نوین‌سازی شیوه‌های اخذ رأی و شمارش آراء به منظور دقت، سلامت و نظارت بهتر در اخذ رأی، شمارش آراء و اعلام نتایج و همین‌طور استانداردسازی صندوق‌های اخذ رأی در حدود اعتبارات مصوب و پس از تأیید شورای نگهبان اقدام کند؛ در نتیجه در این زمینه با کمبود قانون روبه‌رو نیستیم.
کل فرآیند انتخابات ۲۵ مرحله دارد که ۲۴ فرآیند آن از حدود پنج‌سال پیش الکترونیکی شده است. درحال حاضر از شروع انتخابات که با دستور وزیر کشور آغاز می‌شود تا ثبت‌نام داوطلبان و اعضای هیات‌های اجرایی و تمام فرآیندهایی که در فرمانداری‌ها اتفاق می‌افتد تا پایان رأی‌گیری و امحاء آرا، همه فرآیندها الکترونیکی برگزار می‌شود و فرآیندی که از این ۲۵ مرحله الکترونیکی نیست اخذ رأی و شمارش آراست که اولین تجربه آن را در انتخابات‌ سال ۱۳۹۰ داشتیم.
درحال حاضر، اغلب فرآیندهای انتخاباتی در بسیاری از کشورهای دنیا به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، اما اخذ و شمارش آرا همچنان با استفاده از کاغذ استالبته معمولا در کشورهایی با جمعیت بالا مانند برزیل، ونزوئلا، کره جنوبی، هند و برخی از ایالت‌های آمریکا رأی‌گیری هم الکترونیکی است.
استفاده از شبکه داخلی برای امنیت بیشتر
انتخابات الکترونیک هزینه‌های جانبی مانند چاپ تعرفه و عوامل انسانی که تا چند روز پس از انتخابات در شعبه درگیر شمارش آرا هستند را کاهش می‌دهد، اما مهم‌ترین دستاورد و ویژگی انتخابات الکترونیک سرعت، صحت و دقت است و از مزایای آن شمارش لحظه‌ای است که می‌توان در لحظه از آخرین نتایج آگاه شد.فرآیند انتخابات الکترونیک دو بحث مهم دارد، یکی احراز هویت رأی‌دهنده با کارت ملی که از طریق سرور وزارت کشور به صورت آنلاین احراز هویت می‌شوند و به آنها تعرفه الکترونیک می‌دهند که در صندوق اخذ رأی الکترونیک رأی بدهند و دیگری آرای صندوق‌ها که به صورت الکترونیک شمارش خواهند شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آخرین اظهارات خود با اشاره به برگزاری جلساتی بین این وزارتخانه و وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیکی گفت: از نظر زیرساختی برای برگزاری انتخابات الکترونیکی آماده‌ایم. در برگزاری انتخابات از فضای اینترنت بین‌المللی استفاده نمی‌کنیم و انتخابات در داخل شبکه اطلاعات برگزار می‌شود.
نحوه رأی دادن به شیوه الکترونیک
کارت الکترونیک اخذ رأی را پس از تحویل در محل کارتخوان صندوق قرار دهید.
کد کاندیدای مورد نظر خود را با صفحه کلید صندوق وارد کنید. پس از رویت عکس و نام و نام خانوادگی نامزد و در صورت درست بودن، فرآیند را ادامه دهید و در غیر این صورت کلید تصحیح را بزنید.

پس از تکمیل لیست موردنظرتان کلید اتمام رأی‌گیری را بزنید .
رسید رأی‌گیری شما به صورت کاغذی چاپ می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این هم از دست آوردهای روحانی است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج