۵۳۴۳۲۳
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

دبیرکل وزنه برداری آسیا:

بهداد در المپیک به تاکتیک اشتباه مربی‌اش باخت

دبیرکل وزنه برداری آسیا گفت: تصمیمی که هیات ژوری در قبال بهداد گرفتند، یک تصمیم جمعی بود و من در آن دخالتی نداشتم.

خبرگزاری فارس: دبیرکل وزنه برداری آسیا گفت: تصمیمی که هیات ژوری در قبال بهداد گرفتند، یک تصمیم جمعی بود و من در آن دخالتی نداشتم.

محمدحسن جلود عراقی برای ایرانی ها تداعی گر خاطرات تلخ است. چه آن روز که با کمک لابی های پشت پرده موفق شد پست دبیرکلی وزنه برداری آسیا را بعد سالها از علی مرادی بگیرد تا این کرسی مهم و کلیدی را از دست بدهیم و چه زمانی که در المپیک ریو همه از دست رفتن مدال طلای بهداد سلیمی را به پای او نوشتند تا جلود در ادبیات ایرانیان بدل به جلاد شود! با این وجود دبیرکل عراقی وزنه برداری آسیا در یک گفتگوی بی پرده و مفصل با خبرنگار اعزامی فارس تاکید می کند که در این اتفاقات هیچ نقشی نداشته و ایران را یک کشور مقتدر و قابل احترام در جغرافیای وزنه برداری می داند.

جلود در ابتدا وضعیت وزنه برداری در آسیا را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: اعتقاد دارم که آسیا قدرت اول وزنه برداری در جهان است و تمامی ستاره های این رشته متعلق به آسیا هستند. این نکته را می توان با بررسی آمار و ارقام به عینه دید. در آخرین دوره المپیک در ریو ۱۳ مدال طلا به آسیا رسید و اروپا و پان آمریکن تنها ۱ طلا داشتند. چین ۵ طلا، تایلند، کره شمالی و ایران هر کدام ۲ طلا و قزاقستان، ازبکستان و... هر کدام یک طلا کسب کردند. این نشان می دهد که آسیا در وزنه برداری جهان پرچمدار است. از المپیک ۲۰۰۸ به این سو این آمار تکرار شده و آسیا بیشت از ۱۰ طلا در هر المپیک کسب کرده و همین نشان از قدرت بلامنازع قاره پهناور در جغرافیای وزنه برداری دارد.

وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که در قاره آسیا وزنه برداری کدام کشور را بهتر و پیشروتر از بقیه می دانید، گفت: در این زمینه باز هم به آمار استناد می کنم و از همین رو به چین اشاره می کنم که 5 طلا در المپیک گرفت و از همین رو پیشتاز است. البته این موفقیت با توجه به کمیت و جمعیت این کشور طبیعی است. بعد از چین البته باید به ایران اشاره کنم که در اوزان سنگین همیشه عالی بوده و قدرتنمایی کرده از جمله در همین المپیک که دو طلا گرفت. بقیه کشورها بعد از ایران قرار می گرند. نباید فراموش کنیم که بهترین وزنه برداران فعلی جهان در دو بخش مردان و زنان از آسیا هستند. کیانوش رستمی که بهترین وزنه بردار مرد دنیاست و سوپتا که در بخش مردان این عنوان را در اختیار دارد.

وزنه برداری عراق نیز پس از سال ها رکود، آرام آرام خود را بازسازی کرده و مسیر رو به جلو را در پیش گرفته است. جلود با توجه به ملیت عراقی اش درباره شرایط وزنه برداری عراق گفت: وزنه برداری عراق در حال پیشرفت است. ما در وزنه برداری استعدادهای خوبی داریم. اگر جنگ و داعش اجازه دهد، قطعا وزنه برداری و ورزش عراق پیشرفت بزرگی خواهد کرد. وزنه برداری در عراق ورزش اول از نظر اهمیت و البته است حتی از فوتبال نیز جایگاه بالاتری دارد و به اعتقاد من فوتبال پشت سر وزنه برداری قرار می گیرد.

انتخابات فدراسیون جهانی وزنه برداری تا کمتر از یک ماه دیگر در تایلند برگزار می شود و جلود نیز در این انتخابات حضوری پررنگ دارد و برای دو صندلی دبیرکلی و نایب رئیسی فدراسیون جهانی خیز برداشته. او در پاسخ به این سئوال که شانس موفقیت خود را در این انتخابات چه اندازه می داند، گفت: امیدوارم در این انتخابات پیروز شوم. من شانس خوبی برای موفقیت در انتخابات جهانی دارم چرا که قاره آسیا، بخشی از اروپا، پان آمریکن و آفریقا و اقیانوسیه از من حمایت خواهد کرد و از همین رو به رای آوردن و پیروزی بسیار خوشبینم.

تاماش آیان رئیس فعلی فدراسیون جهانی وزنه برداری که قریب بر ۴ دهه این سمت را در اختیار دارد، و بسیاری معتقدند که دیگر وقت تغییرات و خداحافظی با او فرا رسیده. جلود درباره اینکه آیا آیان از قدرت کنار می رود و یا اینکه در سمت خود ابقا می شود گفت: این مساله به من و نظر من وابسته نیست. کنگره درباره سرنوشت وی و صندلی ریاست تصمیم می گیرد. با این وجود در حال حاضر دو نظریه درباره آیان وجود دارد. برخی ها عملکرد او را مثبت ارزیابی می کنند و اعتقاد دارند که او کماکان باید در این سمت بماند و برخی ها نیز به عملکرد او نقد جدی دارند و معتقدند که آیان باید برود و فرد جدیدی ریاست فدراسیون جهانی را بر عهده بگیرد. به اعتقاد من عملکرد آیان در ریاست فدراسیون جهانی وزنه برداری نرمال بوده هر چند که معتقدم می توانست در برخی از مواقع و شرایط تصمیمات بهتری بگیرد. به یژه در بخش آسیا که باید بهتر عمل می کرد و به این قاره بیشتر از اینها توجه می نمود چرا که آسیا مهمترین قاره در وزنه برداری جهان است که همه قدرتها در آن تجمیع شده اند.

با توجه به اینکه علی مرادی رئیس فدراسیون وزنه برداری ایران نیز در این انتخابات کاندیدا شده، آیا احتمال ائتلاف جلود با مرادی وجود دارد؟ دبیرکل وزنه برداری آسیا در این باره گفت: علی مرادی روابط خوبی در دنیای وزنه برداری دارد چرا که چندین سال دبیرکل وزنه برداری آسیا بود و اقدامات مهمی را انجام داد. به نظر من مرادی هم در این انتخابات شانس دارد. من برای او احترام ویژه ای قائلم و سعی می کنم که در انتخابات پیش رو با هم در یک تیم قرار بگیریم. چرا که در این صورت احتمال موفقیت آسیا بیشتر خواهد شد.

جلود بعد از اتفاقات المپیک ریو و ماجرای بهداد برای ایرانی ها چهره منفوری شد چرا که همه اعتقاد داشتند جلود با رای خود سبب شده تا داوران حق سلیمی را پایمال کنند. او در پاسخ به این شائبه گفت: ایران در قاره آسیا واقع شده و بنابراین از منظر فنی کسب مدال بهداد برای من نیز افتخار محسوب می شد. ضمن اینکه ایران کشور دوست و همسایه و برادر ماست بنابراین من شخصا بسیار علاقه داشتم که سلیمی مدال طلای المپیک را کسب کند. فراموش نکنید که قاضی همیشه قاضی است و هر نظری ارجحیت دارد. تصمیمی که هیات ژوری در قبال بهداد گرفتند، یک تصمیم جمعی بود و من در آن دخالتی نداشتم. متاسفانه هر ۵ قاضی رای دادند که حرکت بهداد در دوضرب خطا بود. حتی یک نفر هم نظری غیر از این نداشت و در چنین شرایطی تغییر رای افراد عملا غیرممکن است. در میز ژوری داورانی از آلمان، آمریکا، آفریقا نشسته بودند و جملگی رای به خطای بهداد دادند و همگی به او قرمز دادند. این جمله را برای نخستین بار می گویم که حتی اگر یک داور هم نظری غیر از این داشت و به سلیمی سفید می داد، حتما تلاش می کردم که همه آنها را متقاعد کنم و رای صادره را تغییر دهم اما واقعا این امکان پذیر نبود.

وی در ادامه افزود: عمیقا معتقدم ایران کشوری بزرگ و مقتدر است که نیازی به کمک کسی و دخالت دیگری ندارد. من معتقدم بهداد بیش از اینکه از داوری لطمه بخورد، از تاکتیک اشتباه سرمربی خودتان لطمه دید. با توجه به مصدومیت سنگینی که او پشت سر گذاشته بود، انتخاب آن وزنه ها را ریسک بزرگی محسوب می شد. من معتقدم مربی شما باید به گونه ای وزنه انتخاب می کرد که مدال نقره بهداد مسجل شود و در ادامه به مدال طلا حمله می کرد. بهداد می توانست به راحتی نقره را بگیرد اما با یک تاکتیک اشتباه مدال باارزش المپیک از دست رفت.

دبیرکل وزنه برداری آسیا با اشاره به نظر مثبتی که به وزنه برداری ایران دارد، افزود: من همیشه به وزنه برداری ایران احترام می گذارم. من عمیقا کیانوش و سهراب را دوست دارم و حتی سر تمرینات آنها رفتم. برای من ایران مهم است. بعد از اتفاقات ریو وقتی در فدراسیون جهانی جلسه گذاشتند و قصد محرومیت ایران را داشتند، شخصا مداخله کردم تا این اتفاق رخ ندهد و همه را متقاعد کردم که نباید ایران محروم شود. حتی وقتی در اجلاس تاکید کردند که باید بابت رفتارهای ریو بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی رسما عذرخواهی کنند، من مدعی شدم که از من عذرخواهی کرده اند در حالیکه واقعیت نداشت. متاسفانه بعد از المپیک درباره من داستان های دروغی گفتند و من را مقصر از دست دادن مدال بهداد معرفی کردند در حالیکه هیچکدام واقعیت نداشت و البته این داستان ها برایم مهم نیست چرا که من واقعا به ایران احترام می گذارم و کمک کرده ام.

وی در پایان گفت: امیدوارم که مصدومیت بهداد سلیمی هر چه زودتر برطرف شده و وی با آمادگی کامل به صحنه بازگردد و در همین رقابت های جهانی آمریکا مدال و رکوردش را از لاشا تالاخادزه پس بگیرد. بهداد یکی از بهترین هاست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      بعد ناداوری وقتی بهداد از خستگی نشسته بود و داشت گریه میکرد تو با زنت به یک قهرمان ایرانی داشتی میخندیدی فقط میتونم بهت بگم نمک نشناس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج