۵۳۵۶۶۱
۶ نظر
۵۰۰۸
۶ نظر
۵۰۰۸
پ

اصلاح طلبان «بهشت» را هم تصرف کردند

شمارش معکوس برای انتشار اسامی منتخبان تهران که راهی خيابان «بهشت» خواهند شد آغاز شده است و به گفته ناظران، اعضای فهرست امید شانس بیشتری از رقبا دارند.

روزنامه شرق: شمارش معکوس برای انتشار اسامی منتخبان تهران که راهی خيابان «بهشت» خواهند شد آغاز شده است و به گفته ناظران، اعضای فهرست امید شانس بیشتری از رقبا دارند.
انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا در سایه سنگین انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد، البته حضور بی‌سابقه و گسترده مردم در این ماراتن سیاسی رکوردی جدید در تاریخ مشارکت مردمی در انتخابات شوراهای شهر هم بود.
در پی استقبال مردم از پیام چهره‌های سیاسی- مدنی برای حضور در انتخابات فهرست‌های انتخاباتی احزاب را بیش از پیش مورد توجه قرار داد و سبب شد تا سبک ورود مردم به این انتخابات به منوال چهار سال پیش، فهرست‌محور باشد.
فهرست ٢١+١ اصلاح‌طلبان- امید- در مقابل فهرست خدمت وابسته به جناح راست دو رقیب اصلی رقابت‌های انتخابات شورای شهر در پایتخت بودند، هرچند که در این دوره برخی چهرهای مدنی و مستقل نیز مورد استقبال مردم از هر دو جناح قرار گرفتند.
انتقاد مردم به حضور برخی افراد به‌ویژه در فهرست امید و ابراز تمایل آنها به جایگزینی برخی چهره‌های صاحب‌نام مدنی در فهرست امید سبب شد در این دوره از انتخابات شاهد بدعتی نو در مشارکت سیاسی- اجتماعی مردم باشیم و مردم ریزبینانه‌تر به افراد داخل لیست رأی بدهند و گاه اسامی را با برخی اسامی دلخواه تاخت بزنند.

این در حالی بود که فعالان حزبی و صاحب‌نامان سیاسی خواستار پایبندی به اسامی فهرست‌ها بودند اما در مواردی که قطعا شمارشان کم نیست اسامی فهرست‌ها کمی دستخوش تغییر شد. این امر از سوی حامیان لیست امید بیشتر از فهرست‌های رقیب بود.

از آنجا که حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری بر رقبایش پیشی گرفت قابل حدس است که اقبال مردم به فهرست امید بیشتر و قابل‌توجه‌تر از فهرست وابسته جناح راست باشد؛ اما به دلیل تغییراتی که گاه برخي از مردم به دلخواه خود در فهرست امید ایجاد کردند و برخی اسامی آن را حذف و اسامی فعالان مدنی را با آنها جایگزین کردند، گفته می‌شود که این جابه‌جایی‌ها فرصت را برای تنفس برخی از مهره‌های اصلی لیست خدمت از جمله مهدی چمران فراهم می‌کند یا به آنها شانس حضور با حداقل آرا در شواري شهر آينده پايتخت را می‌دهد یا به عنوان اعضای علی‌البدل شورا در انتظار جایگزینی قرار خواهد داد.هرچند که نظر قطعی دادن دراین باره منوط به خروجی آمار مشارکت مردمی و شمارش آراست
از شمارش آرای شورایی ها چه خبر؟
به گفته محمد رضا بادامچی، رئیس هيئت نظارت بر انتخابات شوراها تاکنون شمارش ٥٠ صندوق از چهار هزار و٩ صندوق اخذ رأی در شهرستان تهران برای انتخابات شوراها آغاز شده است، سایر صندوق‌ها نیز به محض اتمام شمارش آرای ریاست‌جمهوری شمارش شان شروع شده است.رئیس هيئت نظارت بر انتخابات شوراها در شهرستان تهران با ابراز امیدواری از اینکه نتیجه انتخابات شوراها در تهران تا فردا- دوشنبه- اعلام می‌شود به ایسنا گفت: صندوق‌های شوراها با حضور نمایندگان هیئت اجرائی متشکل از فرماندار، قوه قضائیه، نیروی انتظامی، نماینده آموزش و پرورش و نماینده هیئت نظارت شمارش می‌شود؛ چون در انتخابات شوراها ناظر مجلس است و دیگر نماینده شورای نگهبان در زمان شمارش آرا حضور ندارد و بلافاصله پس از اتمام شمارش آرای ریاست‌جمهوری از شعبه خارج می‌شود. او افزود:‌ ٩٠ درصد نتایج انتخابات شوراها در استان تهران به جز شهر تهران مشخص شده است که بعد از تأيید هيئت نظارت از طریق فرمانداری‌ها اعلام می‌شود.
تا دوشنبه نتایج خبری می‌شود
همچنین به گفته علیرضا رحیمی، رئیس هيئت عالی نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران، در شهرستان تهران بیش از سه‌میلیون‌ونیم تعرفه رأی مصرف شده و تعداد کاندیداها نیز بیش از دوهزارو۷۰۰ نفر است، طبیعتا این حجم بالای استقبال مردم در کنار تعداد زیاد کاندیداها شمارش آرا را زمان‌بر خواهد کرد، پیش‌بینی می‌شود نتایج نهایی تا فردا دوشنبه به اطلاع مردم برسد.او ادامه داد: استان تهران دارای ١٦ شهر و ۳۳ بخش است که ۹۰ درصد نتایج انتخابات شوراها در استان تهران مشخص شده که بعد از تأيید هيئت‌های نظارت به صورت رسمی از سوی فرمانداری‌ها اعلام می‌شود. پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا امروز نتایج انتخابات شوراها در استان تهران به جز شهرستان تهران مشخص شود.رحیمی همچنین درباره مهلت شکایت کاندیداها به نتیجه انتخابات بعد از اعلام آن گفت: کاندیداها طبق قانون سه روز مهلت طرح شکایت به نتایج انتخابات به فرمانداری‌ها دارند.
بعد ازآن فرمانداری‌ها شکایات واصله را به هيئت مشترک اجرائی و نظارت شهرستان تحویل می‌دهند. این هيئت مشترک نیز باید در مدت ١٠ روز به بررسی شکایات پرداخته و طبق قانون نظرش را برای تعیین تکلیف نهایی اعلام کند.او همچنین با اشاره به تجربه موفق برگزاری انتخابات الکترونیک شوراها در کل کشور در استان تهران گفت: با وجودی که برگزاری انتخابات الکترونیک تجربه نسبتا موفقی بود اما به دلیل برخی اختلالات جزئی نیاز به آسیب‌شناسی و رفع دغدغه‌ها وجود دارد. قطعا بدون برطرف‌کردن این دغدغه‌ها و نواقص نمی‌توان انتخابات الکترونیک را در کلان شهرها اجرائی کرد.به هر روی زمان زیادی تا اعلام نتایج پنجمین دوره شورای شهر تهران باقی نیست و باید منتظر ماند و دید مشارکت بی‌سابقه مردم که جمعی آن را حاصل بلوغ سیاسی مردم می‌دانند چه نمودی در مدیریت شهری پایتخت خواهد داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حقیقتا مردم تهران، مردم کوفه اند، بی بصیرت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردم تهران از همه ایران تشکیل شده . حرف شما توهین به همه مردم ایران هست

    • بدون نام

      درود بر اصلاح طلبان

    • رضا

      درود براصلاحات و درود بر مردم با بصیرت تهران

    • بدون نام

      من خودم شهرستانیم کاش تمام ایران مثل مردم تهران رای میدادن که الان وارث مشکلات احمدی نژاد نبودیم.دورد برمردم با فرهنگ وبا اصالت تهران.بعدش این دشت از توهین برنمیدارن هرموقع میبازن میگن مردم تهران فلانن یا .....

    • سید

      درود وهزاران آفرین بر مردم فهیم بصیر و باشعور تهران

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج