۵۳۵۶۸۶
۱۴ نظر
۵۰۱۰
۱۴ نظر
۵۰۱۰
پ

راز «شکستِ سنگین» اصولگرایان مقابل روحانی

چرا اصول‌گرایان نتوانستند پیروز انتخابات شوند؟ این سوالی است که بعد از اعلام نتایج انتخابات در ذهن حامیان رییسی ایجاد شده است. اصول‌گرایان دوست داشتند حسن روحانی اولین رییس جمهور چهارساله ایران باشد اما نشد.

نامه نیوز نوشت: چرا اصول‌گرایان نتوانستند پیروز انتخابات شوند؟ این سوالی است که بعد از اعلام نتایج انتخابات در ذهن حامیان رییسی ایجاد شده است. اصول‌گرایان دوست داشتند حسن روحانی اولین رییس جمهور چهارساله ایران باشد اما نشد.
روحانی توانست در یک رقابت سخت گوی سبقت را از رقبای خود برباید و برای بار دوم بر کرسی ریاست قوه مجریه تکیه بزند.

برای پاسخ به این سوال باید رفتار سیاسی راست‌گرایان را مورد بررسی قرار داد و به اشتباهات استراتژیک آنها اشاره کرد.

اولین اشتباه آنها این بود که اصول‌گرایان تصمیم گرفتند برای رسیدن به قوه مجریه به رقابت با رییس جمهور مستقر بپردازند. در ایران رسم بر این است که کسی که در دور اول رییس جمهور می‌شود در دور دوم هم از سوی مردم به عنوان رییس جمهور انتخاب می‌شوند. مردم به رییس جمهور مستقر اطمینان بیشتری دارند تا نامزدهای دیگر. به جز بنی صدر که از ریاست جمهوری عزل و شهید رجایی دیگر روسای جمهور ایران هرکدام ۸ سال بر کرسی ریاست قوه مجریه تکیه زدند.

اصول‌گرایان اگر با تمام قوا در سال ۱۴۰۰ به صحنه می‌آمدند شاید می‌توانستند پیروز کارزار رقابت انتخابات ریاست جمهوری باشند.

اشتباه دوم این بود که آنها تمام سرمایه خود را وارد صحنه کردند. رییسی، قالیباف، میرسلیم، زاکانی، حاج بابایی، زاهدی و ... نامزدهای اصول‌گرایان برای رقابت با روحانی بودند. آنها می‌خواستند به هر شکل ممکن به قوه مجربه برسند بدون اینکه توجه کنند ممکن است آن سوی بازی انتخابات دوازدهم شکست باشد.

رد صلاحیت بسیاری از چهره‌های اصول‌گرا و شکست رییسی از روحانی باعث شد تا تمام سرمایه‌های اصول‌گرا در سپهر سیاست ایران از بین برود. دیگر نمی‌شود اصول‌گرایی را پیدا کرد که طعم شکست در انتخابات را نچشیده باشد.

اشتباه سوم آنها در ارائه برنامه‌های انتخاباتی بود. اصول‌گرایان تصور می‌کردند با استفاده از استراتژی احمدی نژاد یعنی دادن وعده‌های کلی و حمله به رقبا استفاده کردند. آنها فراموش کرده بودند که مردم این رفتار را پس زده بودند و دوست نداشتند بازهم شاهد رفتارهای این چنین از سوی نامزدهای انتخابات باشند.

وعده‌های کلی نامزدهای اصول‌گرا مانند افزایش یارانه که با سوال‌های روحانی و جهانگیری روبرو می‌شد نتوانست مردم را قانع کند که به جای روحانی به رییسی رای بدهند.

کنار رفتن قالیباف به نفع رییسی بزرگ‌ترین اشتباه اصول‌گرایان در انتخابات بود. اصول‌گرایان تصور می‌‌کردند با رفتن قالیباف تمام سبد رای او به سوی رییسی کشیده خواهد شد. اتفاقی که نیفتد. بخشی از حامیان قالیباف به حسن روحانی را دادند. شاید اگر رییسی به نفع قالیباف از صحنه کنار می‌رفت تمام رای او به سبد قالیباف ریخته می‌شد.

سبد رای قالیباف اصول‌گرایانه نبود و همین باعث شد رای دهندگان به او به سمت روحانی بروند.

اصول‌گرایان بعد از دو انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و مجلس دهم در سال ۹۴ بازهم شکست دیگری را تجربه کردند. شکستی که از دو شکست دیگر تلخ تر بود.

باید دید این جریان سیاسی چگونه می‌خواهد خود را برای آینده و انتخابات‌های پیش رو آماده کند؟ پاسخ به این سوال احتیاج به زمان دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آقایون دیگه تموم شد شکست چیه؟همه ایرانی هستیم دست در دست هم دهیم ایران را بسازیم

    • موسوی

      اولا بفرمایش حضرت اقا شکستی درکارنیست.
      ماوظیفه ای راانجام دادیم هرکه رای آوردرییس جمهورماست . خوسحالیم که رای ما آلوده نشد .آرایی بسیارسالم وازروی عقبده ولی آرای روحانی ازخوب وبد ومخالف اینور آب واون ورآب .... ..باتبلیغاتی بسیاربد .امیدوارم .4سال بعدرادررفتارش تجدیدنظرکند

    • بدون نام

      به کمک تتلو

    • بدون نام

      برای مردم ثابت شده وعده های پوچ و نشدنی کار ساز نیست . مردم چوب ندانم کاری احمدی نژاد که همان یارانه بود را قبلا خوردند وعده ای که تورم را چندین برابر کرده است .

      پاسخ ها

      • ناشناس

        پس دوباره چوب ندانم کاری خودتون رو بخورید 4سال دیگه دولت بی تدبیر که با دو تا شعار آزادی سر مردم رو کلاه میگذارد که دولت نیست واقعا برای بی بصیرتی مردم کشور متاستفم

    • بدون نام

      مشکل بزرگتر اصولگرایان این بود که فاقد برنامه بودند

      پاسخ ها

      • ناشناس

        انشاالله یکی از برنامه های آقای روحانی جمع آوری کارتن خواب ها و کودکان کار است ببینیم عملی میشه یا بازم مثل 4سال پیش همش دروغه

    • بدون نام

      اینان نمی خواهند بفهمند که دیگه دوره شان گذشته .از خواب بیدار شوید .این ره که میروی به ترکستان است.

    • تحلیل گر

      به آقای روحانی تبریک میگم.اما ما نباید فراموش کنیم که رییسی16میلیون رای داشت وحامیان او افراد منطقی وفهمیده ای هستند .....پس نباید حامیان رقیب روحانی رو خشونت طلب نامید

    • حسین

      بخاطر اینکه اکثرا خانم ها به روحانی رای دادند ، دلایلشم برای همه مشخصه

    • شهرام

      چقدر دلتون خوشه ؟ کدوم چهارسال آینده.؟ اصلا خودتونو بخواب زدین. شماها تموم شدین برای مردم. ملت تا ابد با روحانی و یارانش خواهد بود. بابای دوستان

    • بدون نام

      آیا راز شکست دروغگویی نیست؟

    • بی نام

      به نام خدا به نظر من که آقای روحانی باید بیست سال بمونه کل خانواده ما به رئیسی رای دادند ولی آقای روحانی را هم قبول دارند ...هیچ فرقی ندارد ..این آحاد مملکت است که سلسله جنبان میباشند ....روساءموجب نظم و یکپارچگی میشوند ....ولی باید متمرکز و با عقل و به دور از خستگی فکری کارکنند ....و حتی باید از دوران جنینی با تغذیه مناسب شایسته این امر خطیر شده باشند ...واین میسر نیست مگر با اراده الهی

    • Reza

      اصولگرایان و اصولگرایی بعد از سرمایه گذاری روی اسطوره خودشون که اقای احمدی نژاد بود و کارنامه بسیار ضعیف ایشان در واقع خودش رو تقریبا خرج و تمام کرد و اگر نبود رد صلاحیت اصلاح طلبان در انتخابات مجلس گذشته توسط شورای نگهبان , از حدود یک دهه است که دیگر طرفدار غالبی که در امتخابات بتونن به کمکش پیروز شن ندارن.مگه باز صحنه از رقبا خالی بشه که خوب دیگه پیروزی مسلمه تو این شرایط.باید دوستان اصولگرا کمی تجدید نظر کنند در ارمان ها و ایدئولوژی هاشون.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج