۵۳۹۳۸
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

مجازات سنگین برای توهین‌ نژادی

شکل نژادپرستی در فوتبال امروز یکی از مسایلی است که فوتبالیست‌های سیاهپوست را آزار می‌دهد. تلاش برای رفع این مشکل به‌خصوص در سال‌های اخیر، یکی از دغدغه‌های فیفا بوده است اما تا رسیدن به نتیجه نهایی هنوز راهی طولانی در پیش است.

روزنامه شرق: مشکل نژادپرستی در فوتبال امروز یکی از مسایلی است که فوتبالیست‌های سیاهپوست را آزار می‌دهد. تلاش برای رفع این مشکل به‌خصوص در سال‌های اخیر، یکی از دغدغه‌های فیفا بوده است اما تا رسیدن به نتیجه نهایی هنوز راهی طولانی در پیش است.

فوتبالیست‌های سیاهپوست هم به خوبی می‌دانند که نژادپرستی شایعه نیست و یک حقیقت آزاردهنده است. در جدیدترین واکنش‌ها نسبت به این مساله آزاردهنده، «سپ بلاتر» رییس فدراسیون بین‌المللی فوتبال در کنفراس فیفا تاکید کرده که«سخت‌ترین مجازات علیه نژادپرستی» باید در نظر گرفته شود. با رای ۹۹‌درصدی اعضای فدراسیون بین‌المللی فوتبال، تیم‌ها در صورت بروز حادثه‌های نژادپرستانه با محرومیت از حضور در رقابت‌ها و حتی اخراج روبه‌رو می‌شوند.

طبق قانون جدید اگر تخلف‌های نژادپرستانه برای بار اول یا جزوی باشد، هشدار، جریمه و بازی در ورزشگاه خالی از تماشاگر، مجازات‌های آن خواهد بود. بر اساس قانون جدید فیفا حوادث نژادپرستانه جدی یا تکرار آنها منجر به کسر امتیاز، محرومیت و در نهایت سقوط تیم‌ها به دسته پایین‌تر می‌شود. جفری وب رییس بخش مبارزه با نژادپرستی فیفا گفته است: «همه خانواده فوتبال می‌دانند حوادث نژادپرستی که رسانه‌ها آن را منتشر می‌کنند تنها یک‌درصد از آن چیزی است که در سراسر جهان اتفاق می‌افتد.»

او در ادامه درباره وظیفه فیفا گفته است: «ما باید کاری انجام دهیم که اگر ۲۰ یا ۵۰ سال دیگر به آن بازگشتیم آنها را نقطه عطفی در مبارزه با نژادپرستی و تبعیض بدانیم.» فدراسیون بین‌المللی فوتبال قطعنامه مبارزه با نژادپرستی را با موافقت ۹۹‌درصدی اکثریت اعضا، در کنگره فیفا این نهاد در جزیره موریس تصویب کرد. پس از رای منفی برخی افراد حاضر در این کنگره به قطعنامه برخورد سختگیرانه‌تر با نژادپرستی، نگرانی‌ها درباره آنها افزایش پیدا کرده است.

توکویو سکسول که زندانی سابق حکومت آپارتاید در آفریقای جنوبی بوده و هم اکنون عضو فیفاست، تاکید کرد که اعضای کنگره باید تصاویر دوربین‌ها را بررسی کرده و دریابندکه چه کشورهایی علیه قطعنامه مبارزه با نژادپرستی رای داده است.«سکسول در این کنگره گفته است: «یک‌درصد رای مخالف نشان می‌دهد که فوتبال راه طولانی‌ای در مبارزه با نژادپرستی پیش‌روی خود دارد.» به هر حال سپ بلاتر رییس فیفا قبول کرده است که باید برای ریشه‌کنی نژادپرستی کارهای بیشتری صورت گیرد.

او در سخنرانی خود در این کنگره گفته است: «ما باید کمترین بردباری را نسبت به این موضوع داشته باشیم و سخت‌ترین مجازات‌ها در سراسر جهان را برای آن در نظر‌گیریم. ما باید سختگیر باشیم و رهبری مبارزه با این مشکل را برعهده‌گیریم.» فیفا بعد از لغو بازی دوستانه بین دو تیم آث میلان و پروپاتریا برای حل این مشکل گروهی را مامور بررسی این مساله کرد.

مجازات‌های جدید برای مقابله با نژادپرستی به این معنی است که فدراسیون‌های کشورها، قدرت خود برای قضاوت و تصمیم‌گیری در چنین مواردی را از دست می‌دهند. مجازات سقوط چه در رده ملی و چه رده باشگاهی درمورد همه تیم‌ها اجرا خواهد شد. بر اساس قانون جدید اگر فردی مرتکب توهین نژادپرستانه شود، حداقل پنج بازی حق حضور در ورزشگاه را نخواهد داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج