۵۳۹۴۷
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

افروغ: مشکوکم به برگزاری چنین مناظره‌ ای

یک جامعه شناس با اشاره به برگزاری نخستین مناظره تلویزیونی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من نسبت به برگزاری چنین برنامه ای یک مقداری مشکوکم، از دیروز هرچه تلاش دارم توجیهی برای این برنامه پیدا کنم موفق نشده ام.

فرارو: یک جامعه شناس با اشاره به برگزاری نخستین مناظره تلویزیونی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من نسبت به برگزاری چنین برنامه ای یک مقداری مشکوکم، از دیروز هرچه تلاش دارم توجیهی برای این برنامه پیدا کنم موفق نشده ام.

عماد افروغ، استاد دانشگاه، ضمن بیان این مطلب با تاکید بر اینکه به هر حال با سیاست در ایران کاری کرده اند که اعتماد نسبت به آن سلب شده است گفت: در هر حال این عدم اعتماد سبب شده است که بنده نسبت به تعمدی بودن برگزاری چنین مناظره ای مشکوک باشم؛ هرچند سندی برای آن در اختیار ندارم اما نشانه های اخذ شده می تواند سرنخ هایی در این رابطه ارائه کند.

وی افزود: مهمترین نشانه هم از میان سخنان آقای حیدری مجری برنامه پیدا شد آنجا که ایشان در مقابل نقدهای پرملات نامزدها به دولت نهم و دهم اعلام کردند که «این شرایطی است که در پایان دولت ها به وجود می آید» و این حرف می تواند هدفمند بودن برگزاری چنین مناظره ای را نشان دهد.

افروغ با تاکید بر اینکه برنامه روز جمعه بیشتر یک شُو بود تا مناظره گفت: این برنامه تنها یک زنگ کم داشت تا پس از پرسش مجری، شرکت کنندگان زنگ را به صدا در بیاورند تا برای سرعت عملشان هم امتیازی کسب کنند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه متاسفانه رسانه ملی جایگاه خود و جایگاه چنین برنامه ای را در نظر نگرفت گفت: قرار بود مناظره ها برنامه ای باشد که قد و قواره نامزدها را برای ریاست جمهوری تعیین کند، قرار نبود این مناظره ها شبیه مناظره های سال ۸۸ باشد که در آن فقط هتاکی، دروغ و بگم بگم های غیر مستند بیان شد.

وی افزود: به نظر می رسد که این مناظره میان نامزدهای ریاست جمهوری به این منظور بدین شکل برگزار شد تا خاطره مناظره های سال ۸۸ زنده نشود در حالی که مناظره فقط هتاکی نیست؛ میان آن مناظره ها با مناظره های روز جمعه یک حالت میانه ای هم وجود دارد و آن گفتگوی حاضران حول محور برنامه ها و انسجام درونی و توان اجرایی و عملیاتی کردن آن و نسبت برنامه ها با ساختار تاریخی، اجتماعی و فرهنگی است.

افزوغ با تاکید بر اینکه مردم متاسفانه وقت گذاشتند تا به شناخت نسبی از نامزدها برسند اما به جای آن تنها به یک نشاطی رسیدند گفت: شاید صدا و سیما به دلیل کمبود وقت نتوانست مناظره هایی میان ۸ نامزد برگزار کند اما عجیب است که همین مناظره ها را چرا ۴ به ۴ برگزار نکرد تا با طرح تنها یک موضوع امکان شناخت نسبت به نامزدها ایجاد شود.

این جامعه شناس افزود: در این میان می شد داور و مجری هم قرار داد تا در صورتی که نامزدها از دایره ادب و اخلاق خارج شدند تذکر دهند و مانع از تکرار وقایع مناظره های سال ۸۸ شد و مردم هم به قضاتی عادلی می توانند قضاوت کنند.

وی تصریح کرد: از دیروز که این مناظره ها برگزار شده واکنش های بسیاری در سطح مردم بروز پیدا کرده است که نشان می دهد این مناظره ها به هیچ وجه در شان مبارزات انتخاباتی نبود.

افروغ با تاکید بر اینکه باید روند برگزاری این مناظره ها احیا شود گفت: متاسفانه این مناظره روی تصمیم مردم برای شرکت در انتخابات تاثیر می گذارد؛ باید چاره اندیشی شود و مناظره احیا و مرمت شود.

وی با انتقاد از آیتم های انتخابی این مناظره گفت: آن برخوردی که با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری شد را بنده با دانشجویانم نمی کنم. من هرگز برای دانشجویانم امتحانی با سوال تستی طراحی نمی کنم و همیشه سوالات تشریحی از آنها می پرسم.

این استاد دانشگاه افزود: بنده مناظره روز جمعه با آن آیتم های در نظر گرفته و از همه بدتر سوالات تستی بدون محتوا را توهین می دانم. آقای ضرغامی با تایید برگزاری چنین مناظره ای به مخاطبان توهین کرد؛ او به شئون آحاد ملت ایران از روستا تا شهر از کارگر تا دانشجو توهین کرد.

وی تاکید کرد: آقای ضرغامی به دلیل اجازه برگزاری چنین مناظره ای باید از ملت ایران عذرخواهی کند چرا که بازتابی که از آن مناظره ها قابل دریافت است این است که او با این برنامه وقت و شخصیت مردم ایران را به سخره گرفته است.

افروغ تصریح کرد: ولی چه فایده که این درخواست ما هم چندان مورد اهمیت قرار نمی گیرد، مگر این ها در طول هشت سال گذشته به این حرف ها گوش دادند و نصایح و درخواست ها را مورد توجه قرار دادند که اکنون چنین انتظاری وجود دارد. هر از گاهی آنها یک تغییر ظاهری در خود به وجود می آورند و دلخوشی ایجاد می کنند اما دوباره همان راه سابق را پیش می گیرند.

این استاد دانشگاه در خاتمه گفت: قدر مسلم عذرخواهی رسانه ملی از مردم کوچکترین و ضروری ترین قدم برای احیای اعتماد عمومی از دست رفته نسبت به این دوره از انتخابات است وگرنه مسلم بدانید بی عملی رسانه ملی در قبال این خطای بزرگ بازخوردی منفی به دنبال خواهد داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج