۵۴۴۹۴۰
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

اعتماد ۵۵ درصدی مردم به تلویزیون برای مناظره‎ ها

گزارش کمیسیون بررسی و نظارت بر تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مجلس قرائت و در بخشی از این گزارش بر افزایش اعتماد مردم به رسانه ملی به دلیل پخش زنده مناظره‌ها اشاره شد.

خبرآنلاین: گزارش کمیسیون بررسی و نظارت بر تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مجلس قرائت و در بخشی از این گزارش بر افزایش اعتماد مردم به رسانه ملی به دلیل پخش زنده مناظره‌ها اشاره شد.

جلسه علني روز سه شنبه -۱۶ خرداد- مجلس در ادامه گزارش هاي انتخاباتي دستگاه هاي مسئول، فرصتي در اختيار كميسيون بررسي تبليغات دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري قرار گرفت، تا احسان قاضي‎زاده هاشمي به عنوان سخنگوي اين كميسيون به قرائت اين گزارش بپردازد.

او در ابتداي گزارش كميسيون متبوعش گفت: شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيما مركب از ۲ نماينده از هر يك از قواي سه گانه كشور بر اساس اصل ۱۷۵ قانون اساسي تشكيل شد. نكته حائز اهميت، فرا قوه اي بودن اين كميسيون است. اين كميسيون مسئوليت نظارت بر پيش از پخش و در زمان پخش زنده مناظره هاي تلويزيوني را برعهده داشت.

قاضي‎زاده‎هاشمي ادامه داد: برنامه هاي تعيين شده براي انتخابات به گونه اي بود كه هر نامزد با احتساب مناظره ها، بيش از ۳۰ ساعت در صدا و سيما حضور داشت. هر سه مناظره تلويزيون به عنوان پربيننده ترين برنامه تلقي شد. ‌تنوع برنامه ها به گونه اي بود كه كانديداها تمام انديشه هاي خود را در رسانه ملي براي مردم تببين كردند تا از انجام تبليغات پر هزينه ديگر بي‎نياز باشند.

اهم اظهارات وي از اين قرار است:

* اين كميسيون با هر يك از نامزدها دو جلسه داشت و سه جلسه با حضور مشترك ۶ نامزد پيش از مناظره ها برگزار کرد. در تمام جلسات بر ماده ۶۴ قانون انتخابات مبني بر عدم نقض قوانين، نفي هتک حيثيت ساير نامزدها و ديگر اقشار مردم و نفي ايرادهاي واهي به آنها توضيح داده شد. همچنين با نمايندگان ۶ نامزد جلسه داشتيم و روند كلي تبليغات به آنها ابلاغ كتبي شد.

*اعتماد افكار عمومي به پخش زنده،‌ خواست هر ۶ نامزد بود که نياز به گرم شدن فضاي انتخابات و به پاي صندوق كشيدن مردم در اين انتخابات را مرتفع مي کرد. جز با برگزاري زنده مناظره‎ها اين مهم، امكان پذير نبود. اين اقدام كميسيون تبليغات منجر به مرجعيت رسانه ملي شد. براساس نظرسنجي ها شاهد افزایش اعتماد مردم به صداوسيما بوديم. به گونه‎اي که ۷۷درصد اخبار مربوط به انتخابات را از طریق صداوسیما دريافت کرده و اعتمادشان به اين رسانه ۵۵ درصد افزايش داشت.

* امید می رود، از بودجه چند صد میلیاردی انتخابات که در اختیار وزارت کشور است، سهم قابل قبولی به سازمان صدا و سیما بابت مشارکت صادقانه و تلاش هنرمندانه تعلق گیرد.

* ۱۴ شکایت از نامزدها نسبت به مواضع یکدیگر به کمیسیون واصل شد. در مورد تفاوت زمانی ولو به میزان چند ثانیه در مناظره دوم این موضوع جبران شد و در مورد مطالب محتوایی با عنایت به داشتن زمان کافی در برنامه‌های تبلیغاتی از نامزدهای محترم خواسته شد در زمان خود پاسخ اتهامات ایراد شده را بدهند و بر این اساس ۲ دقیقه اضافی در مناظره سوم برای همه نامزدها در نظر گرفته شد.

*در مورد شکایت سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و نهادها، ۴۳ شکایت از مواضع نامزدها انتخابات به کمیسیون تبلیغات واصل شد. با عنایت به آنکه اگر همه شکایت‌ها وارد دانسته شده و زمان پاسخگویی به همه آنها داده شد ضمن ایجاد یک دور تسلسل نافرجام بین شاکیان و نامزدها، سیر اصلی انتخابات و تبلیغات در مسیر دیگری قرار می‌گرفت و منجر به کشانیدن سایر موضوعات به موضوع انتخابات می‌شد و نتیجه کل این فرایند کاهش مشارکت انتخابات بود؛ زمانی برای پاسخگویی برای هیچ یک از شاکیان در نظر گرفته نشد. البته کمیسیون در آسیب‌شناسی تبلیغات انتخابات، این موضوع را به عنوان آسیب جدی در انتخابات‌های آتی ریاست جمهوری می‌داند که عدم رعایت اخلاق و حریم اشخاص و نهادها در روند انتخابات‌های آتی می‌بایست در لایحه جامع به عنوان قانون انتخابات با ابزارهای بازدارنده محدود شود در غیر این صورت نامزدهای دوره‌های آتی انتخابات مواضع‌شان پیرامون اشخاص و نهادهایی خواهد بود که سوم شخص غایب هستند و در مناظرات و برنامه‌های تبلیغاتی حضور ندارند.

*از موضوعات دیگر قابل آسیب شناسی، ممنوعیت تبلیغات توسط رسانه‌های رسمی (صدا و سیما، مطبوعات و خبرگزاری‌ها) از ۲۴ ساعت قبل از شروع انتخابات است. این در حالی است که رسانه‌های دیگر ممنوعیتی برای تبلیغات ندارند. به عنوان نمونه فضای مجازی به عنوان یک رسانه فعال و نوین با در اختیار گرفتن ۲۷.۳% مرجعیت رسانه‌ای در ۴۸ ساعت آخر، یعنی روز قبل از انتخابات و روز انتخابات میدان دار اصل فضای رقابت و تبلیغات انتخاباتی بود. این مطالب غالباً له و یا علیه دو نامزد اصلی انتخابات بود که میزان، درصد و نحوه بازنشر آن مورد تحلیل قرار گرفته است. لازم است در لایحه جامع انتخابات لازم است، نسبت فضای مجازی با انتخابات، تعریف نقش و حضور آن، نظارت بر آن به صورت دقیق و شفاف بیان شود. عملا ۴۸ ساعت پایانی فاقد هر نوع قانون و اعمال مدیریت بود. به عنون نمونه معاونت فضای مجازی صدا و سیما ۳۷۳۸ دقیقه از گلچین برنامه‌های تولیدی و ۸۱۳ قطعه ویدیویی کوتاه را در شبکه‌های اجتماعی، تلگرام، پیام رسان سروش، اینستاگرام، آپارات و توئیتر بازنشر داد و ۱۵ میلیون بازدید از مخاطبین را ثبت کرد که تمامی این اقدامات تنها در موعد قانونی صورت گرفت.

گفتني است در در پایان اين گزارش، قاضي‎زاده از زحمات و تلاش‌های فراوان آقایان حجت الاسلام منتظری، رحمانی فضلی، علی عسگری، آخوندی، میرباقری، رحیمی، ساسانی، پورمطلق و سیدشمس به عنوان اعضاي کميسيون نظارت بر انتخابات و از مدیران رسانه‌ها، مطبوعات، خبرگزاری‌ها و فعالان مجازی تشکر کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج