۵۴۵۲۳۷
۴ نظر
۵۰۰۸
۴ نظر
۵۰۰۸
پ

سیستان و بلوچستان همچنان می‌سوزد

به رغم پیگیری‌های انجام شده برای رفع مشکلاتی که گرمای بی‌سابقه هوا در سیستان و بلوچستان به وجود آورده است، ساکنان برخی از مناطق این استان همچنان در شرایط سختی قرار دارند و محرومیت برخی از مناطق این استان که باعث شده آنها از نعمت آب و برق نیز بی بهره باشند، مزید بر علت شده تا حادثه‌ای طبیعی مشکلات جانبی فراوان به وجود آورد.

روزنامه آرمان- زهرا سلیمانی:‌ به رغم پیگیری‌های انجام شده برای رفع مشکلاتی که گرمای بی‌سابقه هوا در سیستان و بلوچستان به وجود آورده است، ساکنان برخی از مناطق این استان همچنان در شرایط سختی قرار دارند و محرومیت برخی از مناطق این استان که باعث شده آنها از نعمت آب و برق نیز بی بهره باشند، مزید بر علت شده تا حادثه‌ای طبیعی مشکلات جانبی فراوان به وجود آورد.
این روزها مردم استان سیستان و بلوچستان در حالی نزدیک به ۱۷ ساعت روزه هستند که گرمای بی سابقه هوا و قطعی مکرر آب و برق امان مردم را بریده است. در بسیاری از مناطق استان گرمای هوا تقریبا همیشه بیش از ۴۰ درجه است. حتی در برخی از شهرها دمای صبح ۴۲ درجه است و در حوالی ظهر دمای محیط به نزدیک ۶۰ درجه هم می‌رسد. گرمای بی‌سابقه‌ای که در جنوب سیستان و بلوچستان حاکم شده منجر به بروز مشکلاتی در زمینه تامین آب و برق مردم شده است. با توجه به گستردگی، پراکندگی و مشکلات فراوان سیستان و بلوچستان اقدامات انجام شده تاکنون کفایت نکرده و این استان همچنان دچار مشکلات فراوان در حوزه برق و آب است.
این در حالی است که بر اساس بررسی‌های اداره هواشناسی گرمای هوا همچنان در این استان ادامه دارد و دما همچنان در روزهای آینده در بیشتر نقاط کشور به‌طور تدریجی افزایش می‌یابد. همچنین توفان باد‌های گرم از روز شنبه همراه با گرد و خاک در نقاط مختلف سطح استان آغاز شده و تا روز گذشته با سرعت ۷۰ کیلومتر در منطقه سیستان ادامه یافت. در روزهای گذشته زاهدان با حداقل دمای ۲۱ درجه سانتیگراد بالای صفر خنک‌ترین و ایرانشهر با حداکثر دمای ۴۶ درجه سانتیگراد بالای صفر گرم‌ترین شهرهای استان بوده‌اند.

آماده ‌باش شرکت‌ برق در سیستان و بلوچستان
با توجه به افزایش دما و گرمای شدید امکان ایجاد افت ولتاژ برق در ساعات اوج مصرف در روستاهای مزبور وجود دارد و رفع این مشکل از سوی شرکت برق منطقه‌ای در حال پیگیری است. در این رابطه غلامعلی درخشانی مهر، مدیرعامل شرکت‌ برق سیستان و بلوچستان گفت: «در پی گرمای شدید در استان شرکت برق به حالت آماده ‌باش درآمده است.» از سوی دیگر حمید چیت چیان، وزیر نیرو که به دلیل گرمای بی سابقه به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده بود، گفت: «موضوع درخواست مردم و مسئولان استان سیستان و بلوچستان در زمینه کاهش تعرفه برق شهرهای جنوب استان برای بررسی به هیات دولت ارائه می‌شود.» با توجه به اینکه تامین برق در استان با مشکل مواجه شده و در بسیاری نقاط افت ولتاژ برق رخ داده، در پی آن تامین آب نیز در بسیاری از نقاط با مشکل مواجه شده و برای اینکه این مشکلات برطرف شود ضرورت دارد دولت در سال جاری حداقل حدود 180‌میلیارد تومان اعتبار برای تقویت زیر ساخت‌های تامین آب و برق سیستان و بلوچستان اختصاص دهد.
حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان استانی گرمسیر است، گفت: «دولت باید اعتبار ویژه‌ای برای تقویت زیرساخت‌های تامین برق و آب استان و حل مشکلات مردم محروم اختصاص دهد.» به گفته او مشکلات و خساراتی که در پی گرمای شدید برای مردم سیستان و بلوچستان ایجاد شده از جمله تخریب مزارع و محصولات کشاورزان، گرمازدگی مردم، خرابی لوازم برقی و مشکل کمبود آب در برخی موارد دست کمی از خسارات سیل و زلزله ندارد و دولت باید به حل این مشکلات توجه بیشتری داشته باشد.
نخل تبدیل به خاکستر شد
در چند روز اخیر گرمای هوا موجب آتش سوزی در نخلستان‌های شهرستان‌های قصرقند و سراوان شد که بر اثر این آتش سوزی‌ها نزدیک به ۲۰۰ نخل خرما از بین رفت. البته مشکلات مردم جنوب سیستان و بلوچستان فقط به این موارد ختم نمی‌شود، زیرا گرمای هوا باعث شده تعدادی از مردم روزه دار استان در این روزها دچار گرمازدگی شوند و به مراکز درمانی منتقل شوند. معاونت درمان دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر اظهار کرد: «در هفته گذشته با توجه به همزمانی شروع ماه مبارک رمضان و همچنین ورود موج گرمای بی‌سابقه با بیشینه دمای بیش از ۵۰ درجه مردم این منطقه با مشکلاتی بسیاری مواجه شدند. با شروع گرمای کم سابقه در منطقه بلوچستان ماموریت‌های گرمازدگی که توسط پایگاه‌های اورژانس و مراکز درمانی تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر انجام می‌شود، افزایش چشمگیری داشته است.»
محمد مهران امینی فرد افزود: «تاکنون ۵۷ مورد ماموریت توسط اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر که منجر به بستری فرد در اثر گرمازدگی شد، انجام شده است.» معاونت درمان دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر گفت: «علاوه بر این موارد مراجعه بیماران قلبی و تنفسی و همچنین افراد مسن حاصل از عوارض گرمای بی سابقه هوا به مراکز درمانی نیز رشد چشمگیری داشته است.» مهران امینی فرد خاطرنشان کرد: «درد شکم، بازو، ساق پا، سردرد، تهوع، ضعف و بی حالی از جمله نشانه‌های گرمازدگی است که در موارد حادتر با کاهش سطح هوشیاری و به کمارفتن بیمار نیز همراه است.»
خسارت شدید نوسانات دمایی به کشاورزی
هر‌ساله در این روزها محصول انبه شهرستان سرباز تقریبا آماده برداشت است، اما امسال بر اثر گرمای شدید در هفته گذشته ۳۵ تا ۴۰‌درصد از این محصول از بین رفته است. با توجه به اینکه انبه یک میوه گرمسیری است شرایط دمایی تا ۵۰ درجه را تحمل می‌کند، اما در هفته گذشته دما به بالای ۵۰ درجه رسید که موجب شد رطوبت هوا کاهش پیدا کند.
در نحوه مصرف انرژی بازنگری شود

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: چند درخواست اساسی و مهم برای رفع مشکلات ناشی از افت فشار ولتاژ برق و کم‌آبی دارم که شامل کاهش تعرفه برق از دو ماه به شش ماه گرمسیری یک و از منطقه عادی به سه ماه گرمسیری سه و از شش ماه گرمسیری یک و سه ماه گرمسیری دو است. علی‌اوسط هاشمی با تاکید بر اینکه فرهنگسازی و توصیه مردم به کاهش مصرف انرژی از سوی ائمه جمعه و بزرگان و بازنگری در نحوه مصرف یک ضرورت است، گفت: از دولت انتظار داریم با توجه به شرایط اقلیمی برای مصرف برق در سیستان و بلوچستان با کاهش تعرفه استثنا قائل شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یونا

      چرا ما برا همه دایه مهربانتر از مادریم ولی برا مردمه خودمون اینهمه محرومیت و سختی و بدبختی چرا مردم باید چوب سیاست رو بخورن .... هرچند که میدونم این نظر منو مثله بقیه نظرهام نمینویسید

    • بدون نام

      دولت تدبیر کجایی؟ تدبیر کجایی؟؟ کجایی کجایی؟؟

    • بدون نام

      نرگس کلباسی رو خبر کنید بره کمکشون

    • بدون نام

      بندگان خدا ، بجای خوردن افطاری دورهم ، شیخ حسن بفرمایید مشکل این مردم رو حل کنید،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج