۵۵۸۶۳۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

انتخاب فرد یا تعیین ویژگی‌های مسئولیت؟

سیدابوالفضل رضوی- نماینده ادوار مجلس در روزنامه ایران نوشت: هرچقدر به مراسم تنفیذ حکم و تحلیف رئیس‌جمهور محترم نزدیک می‌شویم، گمانه‌زنی و بحث بر سر انتخاب مقامات اجرائی کشور داغ‌تر می‌شود.

سیدابوالفضل رضوی- نماینده ادوار مجلس در روزنامه ایران نوشت: هرچقدر به مراسم تنفیذ حکم و تحلیف رئیس‌جمهور محترم نزدیک می‌شویم، گمانه‌زنی و بحث بر سر انتخاب مقامات اجرائی کشور داغ‌تر می‌شود.
در انتخابات روز ٢٩ اردیبهشت جاری مردم کشور ما همانند ادوار گذشته انتخابات، پرشور و گسترده در پاي صندوق‌هاي رأي، براي شركت در انتخابات عرصه ملي يعني انتخاب رئیس‌جمهوری، بالاترین مقام کشور بعد از مقام معظم رهبری و انتخابات محلی؛ یعنی انتخاب اعضای شورای اسلامی شهر و روستا برای سپردن مدیریت امور شهری و روستایی به آنها حاضر شدند.

در کشور ما فضای انتخابات بین نامزدها و طرفداران آنها همیشه رقابتی بوده است که در سنوات گذشته این رقابت را به‌وضوح در سطح شهرها و روستاها شاهد بودیم، اما این دوره از انتخابات با وجود شور و هیجان حاکم، یک تفاوت عمده با انتخابات ادوار گذشته داشت و آن‌هم تبلیغات و رقابت شدید در عرصه فضای مجازی، به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی بین نامزدها و طرفداران آنها بود که نتیجه آن حضور بیش از ٤٠ میلیون نفر در انتخابات ریاست‌جمهوری و مشارکت حدود ٧٣ درصد مردم در این دوره بود که در مقایسه با انتخابات سایر کشورها کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر است و پشتوانه‌اي عظیم برای نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که امیدوارم مسئولان کشور قدر حضور پرشور مردم در عرصه انتخابات ملی و محلی را بدانند. به‌هرحال مردم با حضور در پای صندوق‌های رأی به وظیفه خود عمل کردند و حالا نوبت منتخبان مردم است که بدون هيچ‌گونه ملاحظات سیاسی، جناحی، خویشاوندی، تعارف و رودربایستی به وظیفه قانونی و شرعی خود عمل کنند، بنابراين منتخبان باید...

١- قبول کنند در قبال همه مردم اعم از موافقان، مخالفان و کسانی که در انتخابات شرکت نکرده‌اند مسئولیت دارند.
٢- بپذیرند که آیندگان از آنها انتظار برنامه‌ریزی صحیح و همچنین انتخاب فرد اصلح برای پست‌ها و مناصب دولتی و اجرائی را دارند تا زندگی مرفه آرامی داشته باشند.
٣- بدانند، همان‌گونه كه نتيجه انتخابات حاصل خرد جمعي است، انتخاب خدمتگزاران متخصص و متعهد نيز مستلزم مشورت با خبرگان و صاحب‌نظران است.
٤- به خدا توكل كرده و از فشارها و تهمت‌هاي سرداده براي انتخاب‌ فرد واجدشرايط نهراسند و از خدا ياري طلبند.
٥- خواسته ملت را بر خواسته‌هاي حزبي، ‌جناحي و فردي ترجيح ‌دهند.
٦- براي تحقق وعده‌هاي انتخاباتي، با درايت و تدبير از همكاران خود، خدمت به مردم را مطالبه كنند.
تحقق موارد يادشده در گرو نهادينه‌كردن نظام شايسته‌سالاري است، براي اين منظور لازم است در وهله اول ويژگي‌هاي هر مسئوليت تعيين و شاخص‌هاي موردنظر براي انتصاب هر فردي براي چنين مسئوليتي مشخص شود، سپس در مرحله بعد افراد موردنظر با اين شاخص‌ها سنجيده شوند تا فرد اصلح از بين اين افراد براي تصدي پست اجرائي منصوب شود، نه‌آنكه ابتدا فردي انتخاب و سپس ويژگي‌هاي آن فرد براي پست موردنظر تحميل شود كه نتيجه اين‌گونه انتصاب، هدررفت منابع و ازبين‌رفتن فرصت رشد و تعالي كشور و ايجاد جو بي‌اعتمادي در جامعه خواهد بود، كمااينكه شاهد اين‌گونه انتصابات در دولت‌هاي گذشته بوديم.
با اين حال مهم‌ترين ويژگي فرد براي انتصاب در پست‌هاي حساس دولتي عبارتند از:
١- التزام عملي به قانون اساسي و پايبندي به قوانين كشور، ٢- انقلابي و جهادگر، ٣- كم‌حاشيه، فعال و خستگي‌ناپذير، ٤- ضابطه‌گرا و ضدرابطه، ٥- شجاع و صريح، ٦- دين‌باور و مردم‌گرا، ٧- تيزهوش، نوانديش و ضد تحجر، ٨- مشورت‌پذير و نظارت‌پذير، ٩- عمل‌گرا و معتقد به كار گروهي، ١٠- داراي مهارت ارتباط اجتماعي، ١١- انتقادپذيري و داشتن سعه صدر، ١٢- داشتن اعتمادبه‌نفس، ١٣- امانت‌دار و رازنگهدار، ١٤- داشتن سوابق اجرائي مؤثر، ١٥- معتقد به كاهش حجم دولت و چابك‌سازي آن، ١٦- مسئوليت‌پذير، ١٧- داشتن طرح و برنامه، ١٨- مصمم، ازخودگذشته و فداكار.
حضرت امام خميني(ره) در ٢٣ خردادماه سال ١٣٦٧ خطاب به نخست‌وزير و وزراي وقت فرمودند: ... هر مسئولي و هر متعهد به نظامي بايد سعي كند براي پيشبرد نظام در چارچوب محدوده وظايفش عمل كند كه در غير اين صورت احتمال پاشيدگي نظام جدي است... از اين مرقومه مي‌توان نتيجه گرفت:

١- مسئولي كه مسئوليت را برعهده مي‌گيرد بايد حوزه كاري و محدوده وظايف خويش را به‌خوبي بشناسد و براي موفقيت مجموعه تحت مسئوليت خود برنامه داشته باشد.

٢- هركسي كه عهده‌دار مقام و مسئوليت دستگاهي مي‌شود، به نوبه خود به نحو مطلوب خدمت كند.
٣- هيچ مسئول و متعهد به نظام، حق ندارد در حوزه مسئوليت ديگران دخالت كند زيرا دخالت در امور ديگران موجب تضعيف نظام مي‌شود.
٤- تصميم‌گيري در امور كلان يك مجموعه دولتي به‌تنهايي مقدور نيست. مديران موفق خود را بي‌نياز از اخذ مشاوره و مشورت‌دهي نمي‌دانند، ضمن اينكه از دخالت بي‌مورد افراد در حوزه مسئوليت كاري خود جلوگيري مي‌كنند.
٥- اختلاف نظرها در بين مسئولان امري طبيعي است، ليكن در صورت تشديد، بايستي براي حل‌وفصل آن تدابيري اتخاذ و از درز آن به بيرون جلوگيري شود.
٦- يكي ديگر از اعمال ضدانقلابي، تضعيف سياست‌هاي قواي رسمي و بالطبع مقامات نسبت به هم است؛ بنابراين لازم است استقلال قوا حفظ و رعايت شود.
٧- مسئول بايد انقلابي باشد و از انقلاب دفاع كند.
٨- مسئول بايد اهل گفت‌وگو با ديگران (همكاران دولتي، همكاران سازماني، مردم،
سازمان‌هاي مردم‌نهاد و...) باشد.
٩- معتقد به انتخاب معاونان جوان براي تربيت مديريت آينده كشور باشد.
١٠- دفاع از حوزه مسئوليت را برعهده گرفته و مسئوليت را به ديگران محول نكند؛ به عبارت ديگر توپ را در زمين ديگران نيندازد.
١١- به حضور بانوان در مديريت حوزه مسئوليتش باور داشته باشد.
١٢- اعتقاد به آسان‌سازي و روان‌سازي كار داشته باشد و از بوروكراسي اداري پرهيز كنند.
١٣- داشتن باور به استفاده از نيروهاي خلاق، مدير، مبتكر و شجاع.

خاطرنشان مي‌شود، بخشي از تهمت‌ها و ناسزاهاي فعلي به رئيس‌جمهور منتخب، براي جلوگيري از انتخاب همكاران واجد شرايط و تسليم‌شدن ايشان به انتخاب افراد موردنظر است كه با شناختي كه از درايت، علم، صبر و پايداري آقاي دكتر روحاني دارم، غيرممكن است اين گروه فشار به هدف خود برسند؛ چراكه رئيس‌جمهور منتخب به مذاكره علاقه بيشتري دارد و تسليم جوسازي غوغاسالاران نمي‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج