۵۶۰۹۲۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

قاچاق کالا، ۵۰ درصد کاهش یافت

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: قاچاق کالا در کشور سال گذشته در مقایسه با اسفند ۹۲ به میزان ۵۰ درصد کاهش یافت.

خبرگزاری ایرنا: سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: قاچاق کالا در کشور سال گذشته در مقایسه با اسفند ۹۲ به میزان ۵۰ درصد کاهش یافت.

قاسم خورشیدی روز چهارشنبه در اولین همایش منطقه ای پیشگیری و مبارزه با قاچاق محصولات سلامت محور در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی استان در سنندج، افزود: سال ۹۲ سالانه با ۲۵ میلیارد دلار قاچاق در کشور مواجه بودیم اما با برنامه ریزی ها، حجم قاچاق در سال ۹۵ به ۱۲.۶ میلیارد دلار کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه میزان کشفیات کالای قاچاق در سال 92 حدود یک درصد بود، اظهار کرد: این میزان در سال 95 به 30 درصد افزایش یافت.

به گفته خورشیدی، در سال گذشته ۳۰ درصد کالای قاچاق توسط ادارات مختلف کشور کشف شد.

وی افزود: نسبت وصول جرایم از سه درصد سال 92 به بیش از 28 درصد در سال 95 افزایش یافت.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: درآمد گمرک از هشت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۱۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ افزایش یافت و این یعنی درآمد گمرک جمهوری اسلامی ۱۱۵ درصد رشد داشت.

خورشیدی ادامه داد: متوسط نرخ تعرفه 19.7 درصد به کمتر از 2 دهم درصد در سال 95 کاهش پیدا کرد.

وی گفت: واردات کالاهای سلامت محور از محل معافیت قانونی و رویه های جاری در برخی استان ها از جمله کولبری ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه قاچاق کالا بویژه قاچاق محصولات و کالاهای سلامت محور به داخل کشور آسیب های متعددی بدنبال دارد، افزود: کالاهای سلامت محور باید با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وارد کشور شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با اشاره به ابعاد مختلف قاچاق کالا ادامه داد: امروز قاچاق کالا از ابعاد مختلف آسیب های جدی به کشور وارد کرده و علل اصلی قاچاق مشکلات اقتصادی است.

وی تاثیرات زیانبار و مخرب اقتصادی را مهم ترین اثرات زیانبار قاچاق کالا و ارز برشمرد و افزود: حل مشکل اقتصادی کشور مرهون صادرات محور شدن اقتصاد است.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف، اظهار کرد: داشتن اقتصاد غیررقابتی، اقتصاد غیر شفاف و دولتی زمینه قاچاق کالا به داخل کشور را فراهم می کند.

وی از هم پاشیدگی خانواده ها و بیکار شدن جوانان و تعطیلی صنایع داخلی را از تبعات اجتماعی کالاهای قاچاق برشمرد.

خورشیدی با اشاره به اینکه کردستان یکی از استان های مرزی کشور و گلوگاه ورود کالای قاچاق به کشور است گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه ای موظف است در راستای اشتغالزایی جوانان توانمندی سازی مرزنشینان و فراهم کردن بستر فعالیت اقتصادی برای مرزنشینان فراهم کند.

وی افزود: امید است بسترهای مناسب و شرایط مطلوب اقتصادی در راستای رفع محرومت زدایی در مناطق مرزی اشتغال مرزنشینان فراهم شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: تعاونی مرزنشینان باید در راستای استفاده از معافیت مرزنشینی به سمت صادرات حرکت کند.

وی گفت: دولت گام های زیادی در راستای الکترونیکی شدن فرآیندها برداشته است، هم اکنون تمام برنامه های سازمان غذا و دارو در زمینه کالاهای آرایشی - بهداشتی از واردات گرفته تا مصرف الکترونیکی شده است.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف، اصلاح الگوی مصرفی، فعالیت های فرهنگی و اقدامات زیرساختی و شفاف سازی در زمینه قاچاق را بهترین راهکار مبارزه با قاچاق برشمرد.

خورشیدی با اشاره به شکل گیری کارگروه ویژه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بر اساس ماده 16 مبارزه با قاچاق مجموعه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق موظف است سالانه به برآورد قاچاق بپردازد.

وی افزود: طبق آمارهای رسمی کشور در برخی موارد بخشی از کالاهای ورودی به کشور بویژه در مناطق آزاد و تجاری به دلیل قوانین حاکم بر مناطق آزاد تجاری ثبت نمی شود.

وی ادامه داد: حدود 2.3 میلیارد دلار از کالاهایی که وارد کشور می شود از معافیت قانونی برخوردارند.

وی اظهار کرد: بخشی از کالاهایی که از طریق کولبری وارد کشور می شود، ثبت نمی شود و طبق برآوردها در سال گذشته از ۱۴ استان کشور حدود ۳.۶ میلیارد دلار کالا از طریق کولبری وارد کشور می شود.

وی با اشاره به اینکه مبارزه با قاچاق سلامت محور مورد توجه ویژه دولت یازدهم قرار گرفته است، گفت: هم اکنون در این زمینه تحولات زیادی در کشور ایجاد شده است اما هنوز در نیمه راه هستیم.

خورشیدی اظهار کرد: همه ادارات جهاد کشاورزی، تعزیرات حکومتی، دستگاه قضایی، غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی موظفند در راستای مقابله و مبارزه با پدیده قاچاق همکاری و هماهنگی داشته باشند.

اولین همایش منطقه ای کالاهای سلامت محور با حضور استان های غرب کشور در سنندج با محوریت بررسی چالش ها و راهکارها در رابطه با پیشگیری مبارزه با قاچاق محصولات و نقش مبارزه با قاچاق سلامت محور در اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولیدات داخلی در سنندج برگزار شد.

کردستان یکی از استان های مرزی است و ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج