۵۶۱۱۱۱
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

قطر به ايران و عراق نزديک مي‌شود

به نظر مي‌رسد بحران جاري در خليج‌فارس، قطر را به سمت حلقه نفوذ ايران سوق دهد و ايران نيز در جريان يک ماه مناقشه ديپلماتيک در منطقه با پشتيباني از قطر به‌طور قطع قدر اين فرصت را دانسته است.

وب سایت دیپلماسی ایرانی نوشت: به نظر مي‌رسد بحران جاري در خليج‌فارس، قطر را به سمت حلقه نفوذ ايران سوق دهد و ايران نيز در جريان يک ماه مناقشه ديپلماتيک در منطقه با پشتيباني از قطر به‌طور قطع قدر اين فرصت را دانسته است.
اين شيخ‌نشين که تقريبا تمام غذاهاي خود را از خارج وارد مي‌کند، ۳۸ درصد از وارداتش را از طريق بندر ابوسمره وارد مي‌کند که با عربستان‌سعودي مرز مشترک دارد. از‌همين‌رو، مرز دريايي قطر با ايران، مرزي که از پنجم ژوئن باز شده، در کنار کريدورهاي هوايي که همچنان قابل دسترس بوده، به تنها خط حيات امن غذايي براي دوحه بدل شده است.
از زمان اعمال تحريم‌ها عليه قطر، تهران هزار و ۱۰۰ تن ميوه و سبزيجات براي مصرف روزانه به اين کشور عربي ارسال کرده است. بندر بوشهر به مرکز تجاري اصلي ميان ايران و قطر بدل شده است. همچنين از آنجا که مقامات سعودي، اماراتي و بحريني، حريم هوايي خود را به روي پروازهايي که وارد قطر مي‌شوند يا از آن خارج مي‌شوند بسته‌اند، حريم هوايي ايران براي پروازهاي خطوط هوايي قطر بسيار حياتي است. از آن گذشته تهران به کشتي‌هاي قطري‌ای که محموله‌شان گاز مايع طبيعي بوده اجازه ترانزيت از طريق آب‌هاي ايران را داده است. (امارات نيز هنوز جريان گاز قطر از طريق خط لوله دلفين را قطع نکرده است.)

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، در واکنش به بحران قطر از طرفين درگير خواسته است تا وارد گفت‌وگو شوند و اختلافات خود را حل‌وفصل کنند. به نوشته رسانه‌هاي ايراني، ظريف همچنين از همتايان خود در الجزاير، اروپا، لبنان، عمان، مالزي، اندونزي، عراق، تونس و ترکيه خواسته است تا در مناقشه شوراي همکاري خليج‌فارس ورود کنند.

25 ژوئن حسن روحاني، رئيس‌جمهوري ايران، تلفني با امير قطر گفت‌وگو و تأکيد کرد: «کمک به اقتصاد قطر و گسترش روابط به‌ويژه در بخش خصوصی (ميان ايران و قطر) مي‌تواند يک هدف مشترک باشد.» به گزارش رسانه‌هاي ايراني، روحاني به امير قطر گفته است: «تهران در کنار دولت و حکومت قطر مي‌ايستد... ما باور داريم اگر نزاعي ميان کشورهاي منطقه وجود دارد، فشار، تهديد يا تحريم شيوه‌اي مناسب براي حل‌وفصل اختلافات نيست.» دو روز بعد رئيس‌جمهوري ايران اعلام کرد: «محاصره قطر قابل پذيرش نيست.»
هنوز مدرکي دال بر اينکه قطر از شبه‌نظاميان شيعه و زيدي تحت حمايت ايران در کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج‌فارس و همچنين سوريه و يمن پشتيباني کرده، ارائه نشده است. پس چرا رابطه قطر با ايران به منبع تنش با سه کشور عضو شوراي همکاري خليج‌فارس و به عاملي براي اقدام آنها عليه دوحه بدل شده است.
امارات متحده روابط خود را با تهران حفظ کرده (هر چند کاهش داده) و دوبي به تنهايي تجارتش با ايران بيش از قطر است: قطر با حمايت از شورشيان سني، بيش از هر شيخ‌نشين عربي ديگري در خليج‌فارس، به جز عربستان، کوشش کرده است تا از نفوذ ايران در سوريه بکاهد و تا همين اواخر نيروهاي نظامي دوحه در ائتلاف سعودي عليه يمن حاضر بوده‌اند.
نزديک شدن به عراق
اواخر ماه گذشته، پس از هک‌شدن خبرگزاري قطر، زماني که تنش‌ها ميان دوحه و پايتخت‌هاي قطري در حال بالا‌گرفتن بود، شيخ محمد بن عبدالرحمان آل ثاني، وزير امور خارجه قطر به پايتخت عراق سفر کرد و با حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق، درباره افتتاح سفارت قطر در بغداد گفت‌وگو کرد. يک روز قبل از آنکه سه کشور عضو شوراي همکاري خليج‌فارس روابط خود با قطر را قطع کنند، سليم الجبوري، رئيس مجلس عراق و نزديک به جريان‌هاي وابسته به اخوان‌المسلمين، به قطر سفر و درباره فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري مشترک با امير قطر مذاکره کرد.
عراق به‌طور رسمي اعلام کرده است که درباره بحران شوراي همکاري خليج‌فارس بي‌طرف خواهد ماند، بااين‌حال، تعداد زيادي از مقامات عراق از احزاب شيعه و سني خواستار حمايت بغداد از دوحه شده‌اند. الجبوري گفته است که حمايت از قطر در مقابل عربستان‌سعودي به سود منافع عراق است: «ما به عربستان‌سعودي و متحدانش اجازه پيروزي عليه قطر و ايجاد تغيير رژيم در اين کشور به نفع افرادي که به آنها وفادار باشند، نخواهيم داد... تا زماني که عربستان‌سعودي به‌عنوان مرکز شيطان تجزيه نشود، عراق روي آرامش را نخواهد ديد.» نوري المالکي، رهبر ائتلاف «دولت قانون» نيز خواستار دخالت عراق براي خنثي‌کردن هرگونه تهاجم نظامي سعودي/ امارات/ بحرين عليه قطر شده است.

شکاف در شبه‌جزيره عرب به اين معنا‌ست که اين مثلث جديد - قطر، ايران و عراق- مي‌تواند کشورهاي شمال خليج‌فارس را بيش از قبل به ايران نزديک کند و قطر در آينده به يک هاب کليدي در منطقه بدل شود. ايران همين حالا از بحران قطر سود مي‌برد. سعودي‌ها از تشکيل يک جبهه متحد عرب براي مقابله با ايران باز‌مانده‌اند و ايران نيز حالا مي‌تواند بيش از قبل ديگران را قانع کند که عربستان‌سعودي که مخالف جمهوري‌اسلامي است، کشوري بوده که براي ديگر کشورهاي عرب مشکل ايجاد مي‌کند و حاکميت‌ها را نقض مي‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یعنی خاک تو سر قطر با این انتخابش..

    • بدون نام

      آفرین بر قطر که به این وهابی های نجس فرصت نفس کشیدن نداد و نقشه ترامپ برای اجماع اعراب برعلیه ایران را به باد داد

    • حمزه

      ببینید یک تحریم 1 ماهه یک کشور کوچک با جمعیتی ناچیز چقدر برای ایران سودآوری داشت؟(اگر ایران پول این صادرات از جیب ملت خودش نگیره)
      حالا ببینید سالها تحریم کشوری مثل ایران با این چنین جمعیتی و این نیاز وسیع به کالا و این مدیریت غلط در کشور چقدر سودهای کلان وارد جیب کشورهای عربی و ترکیه کرده است؟؟یک ماشین حساب بگیرید در دستانتان تا هم مغز شما و هم ماشین حساب از حساب کردن عاجز شود و سوت بکشد.البته اگر غیرتی هم مانده باشد شاید کمی جوشش خونتان را قلقلک دهد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج