۵۶۲۶۲۴
۸ نظر
۵۰۰۷
۸ نظر
۵۰۰۷
پ

دست زنگنه هم مثل دست ظریف نمک ندارد

گروه مورد مخاطب زنگنه هر وقت کاری به ثمر برسد می‌گوید ما انجام دادیم و هر وقت کاری نتیجه ندهد، می‌گوید دولت، مسئول است. هر موقع دولت تصمیم به قرار دادی خارجی بگیرد دولت را متهم به نفوذی و جاده صاف کن غرب می‌کنند در حالیکه این عده هرگز پاسخگوی گذشته و ارزهای تلف شده در زمان خود، نیستند و متاسفانه صدایشان هم همیشه از تریبون شنیده می‌شود.

آفتاب یزد نوشت: شرایط امروز زنگنه، بی شباهت به محمدجواد ظریف نیست، وزیر خارجه‌ای که وقتی برای برجام پای میز مذاکره می‌نشست بر او می‌تاختند که چرا مذاکره‌اش به برجام ختم نمی‌شود و وقتی مذاکرات به نتیجه رسید و برجام به تحقق پیوست همان‌ها بر او تاختند که این برجام نشان دهنده ذلت او و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای است.
گویی دست زنگنه هم مثل ظریف نمک ندارد، او نیز چون وزیر خارجه باید در مظلومیت ناسزا بشنود و دم نزند. اما این بار داغ دلش بدجور تازه شد و سکوتش را شکست.

زنگنه حرف‌های اخیرش با باقی حرف‌هایش فرق داشت، انگار صریح‌تر شده بود و جسورتر. انگار که دیگر نمی‌خواست راجع به توتال و بحث‌های تخصصی از خود دفاع کند چون می‌داند که "میخ آهنین در سنگ فرو نمی‌رود " او در سخنرانی مراسم اکران خصوصی مستند نامه‌های یک جاسوس نفتی، بی‌آنکه حرف‌های دوپهلو و محافظه کارانه بر زبان جاری و ساری کند، به مشکلات ریشه‌ای اشاره کرد.

چرایی حرف‌ها‌ی زنگنه
محمود میرلوحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره چرایی حرف‌های زنگنه به آفتاب یزد گفت: امروز با جامعه‌ای روبه‌رو هستیم که بعد از ۴۰ سال همچنان در کنار مشکلات اقتصادی‌اش، از مشکلات ریشه‌ای دیگری هم رنج می‌برد. در سال ۷۶ ، دو دیدگاه در مقابل یکدیگر قرار گرفتند یک دیدگاه که می‌گفت ما به پول نیاز نداریم و توسعه ارزش‌ها را می‌خواهیم و گروهی دیگر که به دنبال توسعه اقتصادی بود، و این دو جریان به جد در مقابل هم قرار گرفتند، در آن سال‌ها تعارض عدالت اجتماعی با توسعه اقتصادی مطرح شد هر چند رئیس‌جمهور وقت بارها اعلام داشت که این دو با هم منافاتی ندارد اما در آن زمان هم به خاطر بخشی از جامعه که امروز به آنها دلواپسان گفته می‌شود این تقابل‌ها صورت گرفت.»
این فعال سیاسی ادامه داد: «دولت نهم و دهم با یک نگاه پوپولیستی مبنی بر تعلق یارانه به مردم، منابع ارزی کشور و نفت ۱۴۰ دلاری و حدود ۱۲۰ میلیارد دلار را خرج کرد و محصول و برونداد این عمل ۳ میلیون بیکار دانشگاهی و مشکلات اشتغال و ازدواج جوانان شد، این دولت همان تفکر به اصطلاح ارزشمدار را دنبال می‌کرد.»
میرلوحی گفت: نوبت به دولت یازدهم رسید، این دولت تعامل با دنیا و گفتگو را پیش گرفت اما، علی‌رغم اینکه مردم در انتخابات ۹۲ و ۹۴ و ۹۶ نظر خود را بیان کردند باز همان جریان سنگ‌انداز که چند سالی خفته بود ، با نام دلسوزی در مقابل هر تحولی ایستاد، این جریان از طرفی مدام مطالبه اشتغال و رونق می‌کندو از سویی دیگر، در مقابل هر قراردادی از جمله قرارداد توتال مانع‌تراشی کرده و در مقابل آن ایستاده است و هم در قبل برجام و هم بعد از برجام، دولت را در معرض موانع قرار می‌دهد.»
وی اضافه کرد: «درحالی که همین عده در برابر معطل ماندن فازهای پارس جنوبی در دولت سابق سکوت اختیار کردند، در آن زمان پالایشگاه‌ها معلق ماند، از ۱۰۰ هزار مهندس عسلویه ۳۰ هزار نفر ماندند و باقی رفتند، اما امروز همان عده با ادعاهای گزاف اولا خودشان را در بالاترین تکنولوژی و سلامت اقتصادی می‌بینند و از سوی دیگر، دولت را به انفعال متهم می‌کنند.

وی گفت: بنابراین آقای زنگنه حق دارد به عنوان کسی که از زمان برجام تا به حال تلاش‌های بسیاری کرده ولی در تمام این مدت او و IPC‌ها‌ را هو می‌کردند، چنین سخن بگوید.»

این فعال سیاسی افزود: گروه مورد مخاطب زنگنه هر وقت کاری به ثمر برسد می‌گوید ما انجام دادیم و هر وقت کاری نتیجه ندهد، می‌گوید دولت، مسئول است. هر موقع دولت تصمیم به قرار دادی خارجی بگیرد دولت را متهم به نفوذی و جاده صاف کن غرب می‌کنند در حالیکه این عده هرگز پاسخگوی گذشته و ارزهای تلف شده در زمان خود، نیستند و متاسفانه صدایشان هم همیشه از تریبون شنیده می‌شود."
وی گفت: تریبون‌های رسمی کشور که باید قداست داشته باشند تبدیل به بلندگوی دلواپسین شده ‌است، در حالی که همین‌ها‌ در آن ۸ سال هر بلایی که بر سر کشور می‌آمد، انتقاد را تضعیف دولت و بر ضد منافع ملی کشور می‌دانستند. ولی امروز مشاهده می‌کنید رئیس‌جمهوری که هنوز مهر رای مردم خشک نشده و ۲۴ میلیون رای دارد را چگونه تحقیر می‌کنند؟ و نظراتش را در سطح و جایگاه یک مقام مسئول در یک بخش خاص که علیه او سخن می‌گوید نیز حساب نمی‌کنند.
میرلوحی ادامه داد: مثلا جای تاسف است که اکنون صحبت‌های زاکانی که نماینده سابق مجلس بوده توسط رسانه‌های فراگیر مثل صداو سیما سند قرار می‌گیرد. آقای زنگنه حق دارد که اعتراضی ملی کند. وقتی مردم مشکل نقدینگی دارند باید هم در کشور سرمایه‌گذاری شود. ما به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش نفت نیاز داریم، اینها چیزی نیست که با این هجمه‌ها صورت بگیرد.

این فعال سیاسی گفت: از سویی مخالفین زنگنه و دولت می‌گویند سرمایه‌گذاری خارجی در پسا برجام کم شده است که دولت اعلام می‌کند یازده هزار میلیارد دلار در کشور سرمایه‌گذاری خارجی شده است، اما همین گروه مخالف وقتی سرمایه‌گذاری خارجی مثل توتال در کشور صورت می‌گیرد مانع تراشی می‌کنند، عده‌ای برای خودشان به قدری حق تصمیم‌گیری قائلند که برای وزیر نفت و رئیس‌جمهور هم تعیین تکلیف می‌کنند و همین است که زنگنه را این‌گونه به واکنش وا داشته است.

حرف‌ها‌ی بی پرده زنگنه

زنگنه هم امروز همان گلایه‌هایی را دارد که ظریف در این چهار سال داشت اینکه چرا عده‌ای اندیشیدن را برخود حرام کرده‌اند و طوطی وار آنچه را می‌گویند که یا به آنها دیکته شده و یا هیچ منطقی جز تعصب‌های کورکورانه پشت آن نیست. زنگنه حرف‌های اخیرش فرق داشت ... متفاوت با همه سیاستمداران ایران . او اینبار از در راستی و صداقت با مردمش سخن گفت و گلایه‌هایش رنگ و بوی جناحی و سیاسی نمی‌داد بلکه او شکوه‌هایی ملی داشت و یک دغدغه حل نشدنی. زنگنه بیشتر از آنکه به فکر مظلومیت این روزهای خود باشد به فکر مظلومیت کسانی است که خرد از یاد برده‌اند و پرخاش‌های کوته فکرانه می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پویا رهگذر

      سلام.شرایط قرار داد جدید نفتی خوب نیست.خواهشا تو این مورد سنگ زنگنه رو به سینه نزنید.اجازه بدین آینده قضاوت کنه.گرچه هزینه قضاوتش سنگینه.خیلی سنگین.

    • بدون نام

      اشکال نداره ۱۴۰۰ جوابشونو دوباره میدیم با ۳۰ میلیون رای

    • یه دوست

      آخر ما لیاقت آدمهایی مثل زنگنه و ظریف را نداریم باید در همان عقب ماندگی های خودمان سیر کنیم.

    • بدون نام

      درود بر مردان با شرافت ایران....

    • بدون نام

      از بس نتایج مثبت کاراشون محسوس نیست، والا نه از لبخندای ظریف چیزی عاید کشور شد نه ازقراردادهای آقای منگنه ، از برجام ظریف چه نتیجه ای حاصل کشور شد که از توتال بشه

    • بدون نام

      یه دوست عزیز! شما خیلی لیاقت خودت رو دست پایین گرفتی.

    • زنده باد وطنم

      درود به شرافت و غیرت بزرگمردانی تکرار نشدنی،مثل دکتر ظریف و دکتر زنگنه عزیز
      پاینده باشید و دست مریضاد

    • علی

      دوستان .با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه.
      آیا اطلاع دارید با این همه سرمایه خدادادی در ایران .
      چرا بیشتر مردم زیر خط فقر هستند.
      با یک گل بهار نمیشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج