۵۶۵۳۹۶
۲۳ نظر
۵۰۰۶
۲۳ نظر
۵۰۰۶
پ

جواهری بنام مریم؛ برایش دعا کنید

در خبرها آمده است که خانم مریم میرزاخانی – بانوی افتخارآفرین ایران و یکی از از برجسته ترین ریاضیدانان حال حاضر دنیا – از نظر جسمی شرایط وخیمی دارد و متاسفانه بیماری سرطان وی که از مدتها قبل بر وجود نازنینش مستولی و تا حدی کنترل شده بود، بخش دیگری از بدن وی را فراگرفته است.

ایسنا: در خبرها آمده است که خانم مریم میرزاخانی - بانوی افتخارآفرین ایران و یکی از از برجسته ترین ریاضیدانان حال حاضر دنیا - از نظر جسمی شرایط وخیمی دارد و متاسفانه بیماری سرطان وی که از مدتها قبل بر وجود نازنینش مستولی و تا حدی کنترل شده بود، بخش دیگری از بدن وی را فراگرفته است.

سال 1373- زمانیکه مسوولیت وزارت آموزش و پرورش را داشتم- مریم به همراه دختر خانمی دیگر (خانم رویا بهشتی) اولین دانش آموزان سال سوم دبیرستان بودند که قبل از ورود به دوره پیش دانشگاهی به عضویت تیم المپیاد ریاضی دانش آموزی کشور انتخاب و به مسابقات بین المللی اعزام شدند.

با توجه به سن کم این دو و اینکه هنوز سال سوم را هم تمام نکرده بودند، انتظار زیادی از آنها نداشتیم، ولی در کمال شگفتی، هر دو در المپیاد جهانی مدال طلا گرفتند و عملکرد تیم ایران موجب حیرت همه شرکت کنندگان گردید و مریم در میان دانش آموزان دختر شرکت کننده در المپیاد، رتبه اول را کسب کرد.

از آنجا مریم به عنوان دارنده استعدادی درخشان در حد نبوغ شناسایی شد و در سال بعد هم با کسب نمره کامل المپیاد، نه تنها مدال طلای خود را تکرار کرد، که در میان کل شرکت کنندگان نفر اول شناخته شد. مریم برای ادامه تحصیل دانشکده ریاضی دانشگاه شریف را برگزید و خوشبختانه من هم از نزدیک در جریان موفقیت های درخشان و پیشرفتهای وی قرار داشتم. بعد از گذراندن دوره کارشناسی به دانشگاه هاروارد رفت و پس از اخذ مدرک دکتری با درجه عالی، به عنوان استاد دانشگاه معروف پرینستون مشغول به کار شد و نوآوریهای ذهنی و خلاقیت های خیره کننده وی منجر به کسب جوایز و افتخارات متعدد علمی و نهایتا به اهداء مدال فیلدز - بزرگترین و معتبرترین جایزه ریاضی دنیا که به نوعی نوبل ریاضی شناخته می شود- به او شد.

مریم را می توان در عالم ریاضی با بزرگترین ریاضیدانان دنیا مانند امی نوتر مقایسه کرد و بدون شک آثار او در ریاضیات تا سالهای متمادی مورد استفاده و بحث مجامع علمی ریاضی دنیا قرار خواهد داشت.

اما آنچه مرا در طول این سالها پیش از پیش از نبوغ ریاضی مریم تحت تاثیر قرار داده است، سجایای اخلاقی و بخصوص سادگی و تواضع علمی و سایر خلقیات نیکوی اوست که از وی یک انسان به تمام معنی ساخته است.

مریم واقعا یک جواهر است و نه تنها برای زن ایرانی که برای همه بانوان جهان می تواند الگوی فروتنی و انسان دوستی در کنار توانمندی علمی و ذهنی باشد. وی به کشورش ایران عشق می ورزید و در طول سالهای اقامتش در آمریکا بارها به ایران سفر کرد و ریاضیدانان ایرانی را از نتیجه تحقیقات خود بهره مند ساخت.

اندوه بزرگی است اگر دنیای ریاضیات و جامعه علمی ایران، به این زودی‌ها مریم عزیز را از دست بدهد. هنوز ناشناخته های ریاضی زیادی است که ممکن است با خلاقیت های او شناخته شوند و نبوغ مریم می تواند برای سالیان دراز پیشرفت های بزرگی را در علم ریاضی محقق سازد و لذا جا دارد که از همه هموطنان درخواست کنم که برای بازگشت سلامتی به وجود عزیز او دعا کنند.

محمد علی نجفی
*مشاور رییس جمهور
وزیر اسبق آموزش و پرورش
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایشان خاطره زیبایی از گذشته های دوردست خیلی از بچه های سمپاد آن سالها هستند، عکسها، مصاحبه ها، افتخارات... ما با افتخارآفرینی آنها برای کشورمان سرشار از شادی و سرور می شدیم... چه سالهای خوبی بود.. خیلی از بچه های جوانتر این روزها فقط مریم میرزاخانی را از همین چند سال پیش می شناسند بابت جایزه فیلد... اما برای خیلی از ما بزرگترها که در آن روزگار دانش آموز و پیگیر این مسائل بودیم، سالهای دهه 70، مریم میرزاخانی نماد یک زندگی است... حتی وقتی که از حادثه آن اتوبوس جان سالم بدر برد... خیلی از شما امروز نمی دانید و به زودی خواهید فهمید که عمر به چه سرعتی به سال های سی و چهل می رسد با انبوهی از خاطرات... مریم عزیز، شما مرا نمی شناسید، اما ما از یک نسلیم با سرنوشتهای گوناگون و خاطره های مشترک... از خدای منان برایتان طلب عمر طولانی و سلامت بازیافته و روزافزون دارم..

    • طلا

      الهی خدا شفای عاجل عطایش بفرماید آمیییین

    • بدون نام

      با آرزوی سلامتی برای ایشان. ولی دوستان عزیز رو به نکته ای توجه میدم که وقتی ایشان مدال فیلدز ریاضی رو آوردن یا جزو 100 دانشمند برجسته جهان معرفی شدن، بسیاری گفتند که برای چی می موند ایران؟ اینجا در حقش چه و چه می شد و این حرفها. اگر ایران بودند و این وضعیت در ایران برایشان رخ می داد، آیا نمی گفتید در خارج از ایران این اتفاق براشون نمی افتاد؟ آیا نمی گفتید در ایران تلف شد؟ منکر ایرادات بعضا بسیار بزرگی که وجود داره نیستم، و اینکه هرکسی حق داره هرجا که پیشرفت براش ممکن تره بره زندگی کنه. اما امیدوارم دست بردارید از خیلی از بی انصافیهایی که در گفتارتون نسبت به وطن دارید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من یکی از همونام که میگی و هرگز هم از حرفام دست بر نمیدارم!! نه تا وقتیکه مشکلات و معضلات وحشتناک فراوانی در سر راه زندگی ما وجود داره تو این مملکت و شما هم ظاهراً نفست از جای گرم در میاد و برودت ما رو درک نمیکنی!!!!

    • مري

      بسيار دردناك است ..اميدوارم خيلي زود بهبودي حاصل بشه

    • بدون نام

      خدایا ...
      کمکش کن

    • ساحل

      انشالله خدا همه مریضها رو شفا بده. بخصوص این بانوی گرامی. الهی آمین

    • بدون نام

      حیف که قدر این جواهر ها را زادگاهشان و وطنشان نمی دانند ا

    • بدون نام

      انشاءالله خیلی زود سلامتیش را بدست میاره، دعایش میکنیم

    • زهرا

      واقعا یک جواهر هستن ایشون. امیدوارم زودتر خوب شن..

    • بدون نام

      این آدمها سرمایه های با ارزش یک تمدن وکشورند..... خدا بحق اون علمی که به دیگران یاد داده که بهتر از هزار سال عبادته... هرچه زودتر شفای عاجل وکامل عنایت کنه.... آمین

    • بدون نام

      روزی که مریم مدال طلای المپیاد گرفت، در مسیر درستی که ایران برایش تامین کرده بود به پیش رفت، آن روز دختر ایران بود و البته هنوز هم هست. روزی که مدال فیلدز گرفت خیلی ها به ناحق گفتند که ایران برای او چه کرد؟ خدا به تن او دیگر بار سلامتی بدهد، اما امروز درباره نسبت او با ایران چه نظری دارید؟

    • میشو بالا

      برای دانشمند بزرگ ایران آرزوی سلامتی می کنم. فقدان چنین انسانی ضایعه ای بزرگ به عالم بشریت است خداوند سلامتی عطا فرماید

    • بدون نام

      خیلی ناراحت شدم. به عنوان یک مادر بیشتر برای دختر کوچولوش ناراحتم. امیدوارم به قدرت الهی خوب شه.

    • بدون نام

      خداجون ، میدونی که چه خواسته ای دارم . خودت عنایتی بفرما.

    • بدون نام

      خدایاکمکش کن

    • علی

      ایشالا شفا میگیره

    • بدون نام

      خدایا آدمای خوب رو از پیشمون برندار

    • حمیدرضا

      امیدوارم وازخداوند متعال ملتمسانه درخواست میکنم همه مریضا روشفا بده ومخصوصا همچین بانوی بزرگواری که باعث افتخار ه

    • بدون نام

      عاشق ایران نوکری امریکا بنظر شما همخوانی دارد جواهری برای امریکا تحصیل در ایران با پول ملت ایران نوکری و خدمت در امریکا اصلا باور کردنی نیست در حال خدا شفا بده

    • اصغر

      ملتمسانه از خداوند منان طلب شفای عاجل برایشان دارم.

    • بدون نام

      دوستان عزیز به نیت شفاي این بیمار و همه ی بیماران در سراسر دنیا یک حمد بخونید... ممنونم

    • معترض

      خدا رحمتش کنه برباعث و بانی بیماریش لعنت ،ترور بیولوزیک ، ولی توی چرا خبر قدیمی میزاری (جواهری به نام مریم ) مال یه سال پیشه الان 97 حیفه حجم.....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج