۵۶۵۶۵۷
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

راهکار اصلی مقابله با گرد و غبار

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت ‏محیط زیست ضمن اشاره به تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران برای مقابله با گرد و خاک در سازمان ملل، گفت: راهکار مقابله با گرد و غبار، توقف طرح‌های انتقال آب است.

خبرگزاری ایسنا: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت ‏محیط زیست ضمن اشاره به تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران برای مقابله با گرد و خاک در سازمان ملل، گفت: راهکار مقابله با گرد و غبار، توقف طرح‌های انتقال آب است.

سعید متصدی با بیان اینکه رخداد خشکسالی و کاستی‌های مدیریتی در کشورهای عراق، عربستان، سوریه و کشورهای جنوبی خلیج فارس، راهی شدن هر چه بیشتر ریزگردهابه سمت کشورمان را در پی دارد، اظهار کرد: بابهره‌گیری ازتصاویر ماهواره‌ای، اطلاعات نقشه‌های هواشناسی در منطقه و همچنین مدل سازی مسیرهای گرد وغبار و حرکت ذرات معلق، امکان شناسایی کانون های مهم گرد و غبار فراهم شده است که اکثر این کانون‌ها در شمال و غرب عراق و همچنین شرق سوریه قرار دارند. هر چند در بعضی موارد طوفان‌هایی از سمت جنوب عراق و عربستان گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه گرد و غبار به ذراتی بسیار کوچک و سبک با قطر کمتر از ۵ میکرون اطلاق می شود که در اثر فرسایش بادی و بیابان‌زایی توسط باد تا مسافت بسیار طولانی جابجا شده و انتقال می‌یابد، تصریح کرد: باد به عنوان عامل ایجاد کننده گرد و غبار است که در شمال خاورمیانه شکل گرفته و باگذر از کوه‌های ترکیه و شمال عراق مانند قیفی به بیابان‌های عراق و سوریه سرازیر می‌شود و تا خلیج فارس و رسیدن به سطح آب‌های آزاد پیش‌رفته و گرد وغبار را منتقل می سازد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت ‏محیط زیست ادامه داد: از چهار دهه پیش تاکنون، پدیده گرد و خاک در مناطق وسیعی از جهان از جمله نواحی جنوب غرب آسیا، آسیای مرکزی، جنوب غرب آمریکای شمالی و شمال آفریقا که به کمربند گرد و غبار جهانی معروف هستند، دیده می‌شود.

وی در ادامه گفت: یکی از کانون‌های تولید و انتشار گرد و غبار در داخل کشور پدیده بادی محلی_فصلی ۱۲۰ روزه در استان‌های جنوب شرق ایران از جمله استان سیستان و بلوچستان و دامنه‌ی کوه‌های استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و دو کویر بزرگ ایران در حاشیه استان‌های کرمان و یزد و اراضی بیابانی در جنوب و جنوب‌غرب است. فعالیت‌های عمرانی نیز در سطح شهر مانند ساخت و ساز، تسطیح، گودبرداری و خاک‌ریزی از جمله کانون‌های محلی تولید و انتشار گرد و غبار در سطح شهرها است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت ‏محیط زیست درباره کانون‌های خارجی پدیده گرد و غبار اظهار کرد: از سال ۱۳۸۵ تاکنون منشاهای فرامرزی جدیدی نواحی غرب وجنوب‌غربی کشور را با شدت تحت تاثیر قرار داده‌اند که منبع آن‌ها کشور عراق و شرق سوریه است. هر چند که مناطق دیگر از جمله بخش‌هایی از اردن، کویت و شمال عربستان نیز در ایجاد گرد و خاک در ایران نقش دارند.

متصدی در خاتمه سخنان خود برنامه تلویزیونی روی خط خبر با اشاره به اینکه شرایط و ویژگی‌های عمومی جوی و تغییرات اقلیمی، کم بارشی و خشکسالی، مهار آب های سطحی، انحراف مسیر رودخانه‌ها، برداشت بی رویه از منابع آب و وضعیت زمین و تغییر کاربری اراضی ازجمله عوامل موثر بر ایجاد پدیده گرد و غبار هستند، تصریح کرد: عوامل دیگری نیز مانند دانه بندی و نوع خاک، فقدان پوشش گیاهی منطقه، میزان رطوبت خاک، وزش بادهای به نسبت شدید بر روی بیابان‌های دارای خاک نرم و خشک، حرکت صعودی هوا و انتقال قائم ذرات گرد وخاک معلق و انتقال ذرات معلق توسط جریانات سطوح فوقانی جو به نقاط دورتر سبب ایجاد گرد و غبار می‌شوند

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شما لطف کنید اشغال روی زمین و کنار جا ده را فکری بکنید اسمان را پیشکش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج