۵۶۶۸۶۵
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

تلاش دبیرکل ناتو برای حل اختلافِ ترکیه و آلمان

در پی تشدید اختلافات میان ترکیه و آلمان دو عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بر سر بازدید نمایندگان مجلس آلمان از یک پایگاه نظامی در ترکیه ، دبیر کل ناتو در گفت و گو با وزیران امور خارجه دو کشور آنان را به یافتن راهی برای حل اختلافات فراخواند.

ایرنا: در پی تشدید اختلافات میان ترکیه و آلمان دو عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بر سر بازدید نمایندگان مجلس آلمان از یک پایگاه نظامی در ترکیه ، دبیر کل ناتو در گفت و گو با وزیران امور خارجه دو کشور آنان را به یافتن راهی برای حل اختلافات فراخواند.

به نقل از پایگاه خبری دویچه وله آلمان، یک سخنگوی ناتو روز یکشنبه گفت که 'ینس استولتنبرگ' دبیر کل ناتو هفته گذشته با هدف میانجیگیری بین ترکیه و آلمان با وزیران امور خارجه دو کشور تماس گرفت.

به گفته این سخنگوی ناتو، استولتنبرگ روز جمعه با زیگمار گابریل و مولود چاووش اوغلو وزیران امور خارجه آلمان و ترکیه گفت و گو کرد و به آنان توصیه کرد که اختلافات را حل و فصل کنند.
پس از آنکه مناقشه بر سر بازدید از پایگاه اینجرلیک موجب انتقال نیروهای آلمان به اردن شد، رسانه های آلمان روز شنبه گزارش دادند که ترکیه از بازدید نمایندگان مجلس آلمان از نیروهای نظامی این کشور در یک پایگاه 'ناتو' نزدیک شهر 'کونیا' (Konya) جلوگیری کرده و در این حال فشارها بر دولت آلمان برای خارج کردن کلی نیروهایش از ترکیه افزایش یافته است.

دبیر کل ناتو در گفت و گو با وزیران امور خارجه آلمان و ترکیه تاکید کرده که پایگاه نظامی در شهر کونیا در 250 کیلومتری جنوب آنکارا ، برای مبارزه با گروه تروریستی داعش از اهمیت زیادی برخوردار است. استولتبرگ همچنین نسبت به سربازان ترکیه ای که در جریان کودتای نافرجام سال گذشته جان خود را از دست دادند ادای احترام کرد و گفت که تلاش برای مخدوش کردن دموکراسی در هر کشور عضو ناتو 'غیر قابل قبول' است.

به گزارش دویچه وله؛ معلوم نیست که منظور دبیر کل ناتو از این حرف اشاره به کودتای ترکیه بود یا منظور او اقدمات دولت آنکارا در برخورد با مخالفان پس از کودتا بوده است.
همچنین سخنگوی ناتو که دویچه وله نام او را ذکر نکرده است ، ابراز امیدواری کرد که آلمان و ترکیه بتوانند یک تاریخ مورد قبول طرفین برای بازدید نمایندگان مجلس آلمان از پایگاه نظامی در ترکیه تعیین کنند.

'ولفگانگ هلمیش' رئیس کمیته امور دفاعی مجلس آلمان گفته است در این شرایط ما هیچ راهی برای تمدید ماموریت نظامیان آلمان در این پایگاه نمی بینیم. 'راینر آرنولد' از نمایندگان سوسیال دمکرات مجلس آلمان گفت که اکنون دولت و بخصوص آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان باید اقدامات ضروری را برای تضمین بازدید نمایندگان مجلس از نظامیان آلمان در پایگاه کونیا ، انجام دهند. همچنین 'الکساندر نیو' از حزب چپ آلمان که قرار بود روز دوشنبه این هفته به همراه هیاتی از پارلمان از پایگاه کونیا بازدید کند ، در این مورد گفت: اگر پیش از ماه سپتامبر اجازه سفر هیات پارلمانی آلمان به ترکیه داده نشود،باید تمام پایگاه ها را از ترکیه خارج کنیم و هر کاری بجز به معنی تحقیر بیشتر است. وی در عین حال گفت که به نظر او ، اردوغان در این مناقشه دست بالاتر را دارد.

تصمیم دولت ترکیه در جلوگیری از سفر نمایندگان مجلس آلمان به پایگاه کونیا تکرار مناقشه مشابهی درباره پایگاه اینجرلیک است که به مدت چندین ماه موجب تیرگی در روابط دو کشور عضو ناتو شده بود. ترکیه یک بار در سال ۲۰۱۶ در واکنش به قطعنامه پارلمان آلمان در تائید نسل کشی ارامنه توسط ارتش عثمانی و بار دیگر در ماه مه سال جاری در واکنش به عدم استرداد افرادی از آلمان در ارتباط با کودتای نافرجام سال گذشته، از بازدید نمایندگان مجلس آلمان از پایگاه اینجرلیک جلوگیری کرد. این اقدام موجب شد آلمان نیروهای خود را از اینجرلیک خارج و به اردن منتقل کند. روابط ترکیه و آلمان در ماههای گذشته دستخوش تیرگی بوده است و همین هفته گذشته نیز آلمان از سخنرانی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در آلمان جلوگیری کرده بود. در تازه ترین اظهار نظر یک مقام آلمانی علیه ترکیه ، 'کلودیا روت' معاون مجلس فدرال آلمان (بوندستاگ) در یک گفت و گوی مطبوعاتی با طرح این ادعا که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه خواستار برقراری حکومتی مطلقه (اتوکراسی) ریاستی است ، خواستار پشتیبانی دولت آلمان از مخالفان دولت آنکارا شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج