چند درصد فارغ‌ التحصیلان، جذب بازار کار می‌شوند؟
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
مجتمع فنی تهران_Fموبایل
کلینیک فرشته_موبایلf
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
سفیر بار ساقدوش_1
اپیلاسیون نانا 1
ریزخور_1
کلاسینو_1
لاله زار مال_1
سفیر بار ساقدوش_3
ریزخور_3
اپیلاسیون نانا 3
کلاسینو_3
لاله زار مال_3
اپیلاسیون نانا 4
سفیر بار ساقدوش_4
ریزخور_4
لاله زار مال_4
کلاسینو_4
لاله زار مال_2
ریزخور_2
اپیلاسیون نانا 2
سفیر بار ساقدوش_2
کلاسینو_2
مجتمع فنی تهران_F
کلینیک فرشته_f
۵۷۰۹۹۶
۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸
۴۵۸۰
یک کارشناس بازار کار معتقد است: در حالی که ۵۸ درصد جویندگان کار فارغ التحصیل دانشگاهی هستند تنها امکان جذب ۲۰ درصد از آنها وجود دارد. او تاکید دارد که با چنین روندی انطباق کار و جوینده کار اتفاق نمی‌افتد و با وجود مشاغلی که متقاضی کار ندارد، تا سالهای سال فارغ التحصیل بیکار خواهیم داشت.
خبرگزاری ایسنا: یک کارشناس بازار کار معتقد است: در حالی که ۵۸ درصد جویندگان کار فارغ التحصیل دانشگاهی هستند تنها امکان جذب ۲۰ درصد از آنها وجود دارد. او تاکید دارد که با چنین روندی انطباق کار و جوینده کار اتفاق نمی‌افتد و با وجود مشاغلی که متقاضی کار ندارد، تا سالهای سال فارغ التحصیل بیکار خواهیم داشت.

علی اکبر لبافی در ارزیابی علل خالی بودن فرصتهای شغلی زیاد و عدم تمایل کارجویان و فارغ التحصیلان به برخی مشاغل، گفت:مشکل اساسی در این زمینه ماهیت مشاغلی است که در کشور وجود دارد و نوع نیازهایی است که افراد نسبت به شغل پیدا می‌کنند. امروز ۵۸ درصد جویندگان کار فارغ التحصیل دانشگاهی هستند ولی به طور میانگین تنها ۲۰ درصد آنها را می‌توانیم جذب کنیم.

وی با بیان اینکه انطباق میان شغل و شاغل در بازارکار وجود ندارد، ‌افزود:در حال حاضر مشاغلی هستند که متقاضی کار ندارند، درعین حال فارغ التحصیلان زیادی داریم که رغبتی به کار در بعضی از مشاغل نشان نمی‌دهند بنابراین با چنین رویکردی در آینده نزدیک دچار بحران شده و تا سالهای فارغ التحصیلان بیکاری را خواهیم داشت که آمادگی حضور در برخی مشاغل را با توجه به نوع و ماهیتش ندارند.

لبافی ادامه داد: بر اساس آمارها، در بخش صنعت نوع و ماهیت مشاغلی که می تواند فارغ التحصیلان دانشگاهی را جذب کند فقط ۱۵ درصد و در بخش خدمات تنها ۲۰ درصد است. در بخش کشاورزی نیز این نسبت به ۱۰ درصد می رسد یعنی از ۱۰۰ فرصت شغلی در بخش کشاورزی تنها ۱۰ درصد آنها نوع و ماهیتشان طوری است که می‌تواند نیروی فارغ التحصیل جذب کند.

این کارشناس ارشد بازار کار در پاسخ به این پرسش که آیا شیک‌سازی عنوان مشاغل می‌تواند موجب جذب جویندگان کار و دانش‌آموختگان شود؟ گفت: منظور اطلاق عنوان شیک‌سازی نیست بلکه باید در فرایند اجرای شغل تغییراتی ایجاد کنیم و این نسبت‌ها را تغییر بدهیم یعنی روی نوع مشاغل و ماهیت آنها کار کنیم.

وی ادامه داد: مثلا کسی فارغ التحصیل دانشگاهی معتبر است ولی به دلایلی مثل نبود کار، سرپرست خانواده بودن و تامین هزینه‌های زندگی حاضر می‌شود نگهبانی یک کارخانه را بپذیرد اما در ماه‌های بعد این مساله به یک نارضایتی از محیط کار تبدیل می‌شود که نتیجه‌اش نافرمانی اجتماعی خواهد بود و در بهره‌وری نیروی کار و بازدهی کارخانه یا بنگاه تاثیر منفی خواهد گذاشت.

لبافی افزود: امروز نمی‌توانیم از یک تحصیلکرده دکترا یا کارشناس ارشد بخواهیم در یک روستای کوچک مشغول کار شود و پشت تراکتور بنشیند حتی اگر خودش یک درصد بخواهد کار کند و عرق ملی داشته باشد، بازهم این کار نوعی ناهنجاری ایجاد می‌کند و بازار کار را به هم می‌زند چون در حرفه‌ای غیر از آنچه که درس خوانده مشغول به کار شده و با آنچه که تخصص گرفته، برایش وقت گذاشته و دانش آن را به دست آورده مغایرت دارد.

به گفته وی نمی‌توان فارغ التحصیلان را وادار کرد به سراغ چنین شغل‌هایی بروند چون سرخورده و نسبت به محیط کار معترض می‌شوند و این نارضایتی در کیفیت تولید، بازار کار و اقتصاد اثر می‌گذارد.

کارشناس بازار کار متذکر شد: در بخش کشاورزی اگر نوع و ماهیت مشاغلی که می‌تواند فارغ التحصیلان دانشگاهی را جذب کند تنها ۱۰ درصد است می‌توان کشت و صنعت را تقویت کرد، کشاورزی گلخانه‌ای را گسترش داد و بسیاری از مشاغل سبک را مکانیزه کرد تا فارغ التحصیل رشته کشاورزی علاقمند به راه اندازی کسب و کار در این بخش شود.
برچسب ها:
انتشار یافته: 2
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
12:38 - 1396/05/03
به جز سهمیه دارا و پارتی بازیا بقیه هیچ
Iran, Islamic Republic of
14:09 - 1396/05/03
چرا میزارن همه به راحتی وارد دانشگاه و راحت مدرک بگیرن..الان ارشد شده بدون ازمون
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
شیرآلات زمانی_1
سوییچ ایران_1
ادیب_1
عارفی_1
دکتر نائبی_1
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_1
خرید باکس 1
خرید باکس 3
عارفی_3
شیرآلات زمانی_3
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_3
سوییچ ایران_3
دکتر نائبی_3
ادیب_3
شیرآلات زمانی_4
دکتر نائبی_4
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_4
خرید باکس 4
عارفی_4
ادیب_4
سوییچ ایران_4
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_2
ادیب_2
سوییچ ایران_2
دکتر نائبی_2
خرید باکس 2
شیرآلات زمانی_2
عارفی_2
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
شاخه نبات_ فوتر موبایل
کالازم_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
اورانوس_فوترموبایل2
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
شفا_فوترموبایل
انجمن پرستاری ایران_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
کلینیک النا_فوتر موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
تنورستان_فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
رستوران باغ بهشت _فوتر
آیلین_تزریق چربی
کالازم_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
کلینیک النا_فوتر
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر
شفا_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
فنی آتل_فوتر
انجمن پرستاری ایران_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
اورانوس_فوتر2
قالیشویی ادیب_فوتر
پارسیس_فوتر ساختمان
آیلین_فوتر کاشت ابرو
قالیشویی بانو_فوتر
تنورستان_فوتر
شاخه نبات_ فوتر
آیلین_فوتر بلفارو