۵۷۳۰۸۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

چرا کنگره آمریکا، روسیه را تحریم کرد؟

دلیل اینکه نمایندگان کنگره آمریکا سعی کردند تحریم‌های روسیه را به تحریم‌های ایران و کره شمالی وصل کرده و در قالب یک طرح به تصویب برسانند، این بود که می‌خواستند مانع از اقدام دونالد ترامپ در شکستن تحریم‌های روسیه شوند.

آفتاب یزد: اقدام تازه کنگره آمریکا که در کنار تحریم ایران و کره‌شمالی، علیه روسیه نیز تحریم‌هایی اعمال نمود، از چند زاویه قابل تحلیل و بررسی است. دلیل اینکه نمایندگان کنگره آمریکا سعی کردند تحریم‌های روسیه را به تحریم‌های ایران و کره شمالی وصل کرده و در قالب یک طرح به تصویب برسانند، این بود که می‌خواستند مانع از اقدام دونالد ترامپ در شکستن تحریم‌های روسیه شوند.
به این دلیل به این تحریم‌های جدید در آمریکا «مادر تحریم‌ها» گفته می‌شود چون تمام تحریم‌های قبلی علیه این کشورها را تجمیع کرده است. با تصویب این طرح در کنگره حتی آقای ترامپ اجازه بازی با تحریم‌های روسیه را هم نخواهد داشت و دیگر نمی‌تواند این تحریم‌ها را لغو کند.
اگر ترامپ این تحریم‌ها را امضا کرده و تبدیل به قانون شود، تحریم به یک واقعیت تازه در مناسبات آمریکا و روسیه تبدیل خواهد شد. البته پیش از این، اتحادیه اروپا و آمریکا یکسری تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال کرده بودند اما تحریم‌های تازه تصویب شده در کنگره، اثرگذارترین تحریم‌های روسیه از زمان پایان جنگ سرد به حساب می‌آید.
روس‌ها در مقابله با تحریم‌های آمریکا دو کار می‌توانند انجام دهند. یک احتمال این است که روس‌ها به سمت مذاکره با آمریکا بروند و حتی با آمریکا در خصوص بعضی از سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تبانی کنند. البته روس‌ها این تبانی را با آمریکا در دهه ۹۰ میلادی نیز انجام داده بودند که حتی این تبانی تا سال ۲۰۱۰ نیز ادامه پیدا کرد.
یک احتمال دیگر این است که روس‌ها یک مقابله راهبردی علیه تحریم‌ها انجام دهند و در این راستا از عضویت در پیمان‌هایی همچون بریکس- که ۲۴ درصد اقتصاد دنیا را دارد- و نیز پیمان شانگهای استفاده خواهند کرد. در واقع این موضوع هر چند در روسیه طرفداران زیادی دارد ولی تبدیل به یک راهبرد نشده است، زیرا از دهه ۹۰ میلادی طرفداران همکاری با غرب در روسیه خیلی تقویت شده‌اند و منافع اقتصادی این گروه‌های طرفدار غرب با آمریکا و اروپا همپوشانی دارد، لذا اجرایی شدن احتمال دوم سخت به نظر می‌رسد.
از طرف دیگر از زمان بحران کریمه و اعمال نخستین تحریم آمریکا، آقای پوتین در خصوص این تحریم‌ها اغماض کرد اما این اغماض نتوانست مانع رویکرد تهاجمی آمریکا در تشدید تحریم روسیه شود. در گذشته جنگ سرد آمریکا و روسیه بر سر تهدید متقابل بود ولی اکنون این جنگ سرد ممکن است بر سر تحریم شکل بگیرد. اگر روس‌ها راهبرد دوم که در این یادداشت ذکر شد را اجرایی کنند این راهبرد به سود ایران نیز خواهد بود و همکاری تهران و مسکو را تقویت خواهد کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج