جاباما
۵۷۶۸۹۱
۲ نظر
۵۳۰۱
۲ نظر
۵۳۰۱
پ

با غارهای استان خراسان رضوی آشنا شوید

استان خراسان رضوی، به واسطه بارگاه ملکوتی علی ابن موسی الرضا (ع) یکی از مقصد های گردشگری مذهبی ایران و در واقع پر بازدید ترین استان ایران از نظر گردشگر به شمار می رود. به همین خاطر، در این مطلب نگاهی داریم به دنیای زیر زمینی استان خراسان رضوی.

وب‌سایت روزیاتو: استان خراسان رضوی، به واسطه بارگاه ملکوتی علی ابن موسی الرضا (ع) یکی از مقصد های گردشگری مذهبی ایران و در واقع پر بازدید ترین استان ایران از نظر گردشگر به شمار می رود. به همین خاطر، در این مطلب نگاهی داریم به دنیای زیر زمینی استان خراسان رضوی. با ما همراه باشید با گشتی در چند غار دیدنی این استان.

با غارهای استان خراسان رضوی آشنا شوید
(تصویر قندیل های دیدنی غار بزنگان در استان خراسان رضوی)

خراسان رضوی بیش از ۲۲۰ غار دارد! می دانستید؟ دنیای زیر زمینی عجیب و باور نکردنی استان خراسان رضوی، به اندازه جذابیت های فرهنگی و گردشگری و مذهبی روی زمین آن جذاب و حیرت آور است. اما در این گزارش به معرفی ۸ غار جالب و باور نکردنی آن اشاره می کنیم .

غار سیر

با غارهای استان خراسان رضوی آشنا شوید
غار سیر بردسکن

غار سیر یکی از غار های جالب استان خراسان رضوی به شمار می رود. دهانه این غار باریک و به گونه ای هست که هر کسی نمی تواند وارد آن شود. غار سیر در روستایی زیبا واقع شده که از توابع شهرستان بردسکن استان خراسان رضوی به شمار می رود.

بردسکن از همسایه های طبس و شاهرود است و یکی از برترین معادن کشور را شامل شده است. به هر حال اگر برای دیدن غار رفتید، بردسکن را فراموش نکنید و از جذابیت های طبیعی و فرهنگی و تاریخی آن استفاده کنید. دنیای زیر زمینی آن به جالبی دنیای روی زمین هست. این غار در داخل یک دیوار با ارتفاع هشتاد متر قرار گرفته است. برای ورود به آن باید از یک دیوار ۱۳ متری زیر دهانه غار را صعودی کنید. خود غار فقط ۶۴ متر طول دارد.

غار آهوبم

با غارهای استان خراسان رضوی آشنا شوید

غار آهوبم را هتل آزادی هم می گویند! این غار در داخل روستای آهوبم قرار دارد و اگر به بردسکن رفتید، حتما از غار آهوبم هم دیدن کنید که در هفده کیلومتری شمال شرقی شهرستان بردسکن استان خراسان رضوی واقع شده است.

غار درونه

در بخش غربی روستای بردسکن استان خراسان رضوی، غاری وجود دارد به نام غار درونه. از جمله غار های ایرانی که فوق العاده زیبا و به شماره ۱۶۳۲۹ در فهرست آثار ملی طبیعی ایران ثبت شده است.

غار در رشته کوه های غربی درونه و روستای کلانه برق علیا قرار گرفته و در روبروی کوهی نارنجی شکل قرار دارد. دهانه غار حدود ۲ متر است که رفت و آمد در آن اسان به نظر می رسد. در داخل غار،‌ فضایی بزرگ وجود دارد و چشمه آبی در آن مشاهده می شود. مخاطبان غار درونه بسیار هست.

با غارهای استان خراسان رضوی آشنا شوید
دهانه غار درونه

گفته می شود که غار درونه متعلق به ۶۰۰ سال پیش هست و قدمت چند میلیون ساله ندارد.
با غارهای استان خراسان رضوی آشنا شوید
(تصویری زیبا از غار درونه در دهستان درونه)

غار مغان

با غارهای استان خراسان رضوی آشنا شوید
(تصویر ورودی دهانه غار مغان در استان خراسان رضوی)

نام این غار در استان خراسان رضوی نیز برای خیلی ها آشنا نیست. در جنوب شرق مشهد و در دره دامغان، غاری وجود دارد که به غار مغان نام دارد. یکی از جذابیت های گردشگری زیر زمینی مغان را می توان غار مغان دانست. معمولا غار ها از نام منطقه ای که در ان واقع شده اند، تخلص می گیرند و به همین خاطر، غار مغان در روستای مغان قرار دارد.

با غارهای استان خراسان رضوی آشنا شوید
غار مغان

غار مغان یکی از با قدمت ترین غار های ایرانی هست که طبق یافته های زمین شناسی، بیش از یک صد میلیون سال سابقه تشکیل دارد. پرتگاه های خطرناک این غار سبب می شود تا غار نوردی در این مکان جالب، بدون راهنما خیلی سخت باشد. غار دارای دهلیز ها و راه های پر پیچ و خم گوناگون بوده و از سقف غار، ستون های استالاکتیک و استالاگیمت مشاهده می شود که منظره چشم نوازی در برابر دیده گان غار نوردان به تصویر می کشد.

با غارهای استان خراسان رضوی آشنا شوید
غار مغان

غار مغان بزرگ ترین غار استان خراسان رضوی هست و غاری عالی برای گردشگران ماجراجو معرفی شده است.

غار فاس

غار فاس یکی دیگر از ظرفیت های گردشگری زیر زمینی استان خراسان رضوی به شمار می رود. این غار در دشت بیاض قرار دارد و بین شهر های گناباد و قاین و در ۱۸ کیلومتری غرب منطقه واقع شده است. ارتقاع دهانه غار تا زمین ۴۰ متر و عرض آن ۶۰ متر است. گفته شده که نام غار فارسان برگرفته از شهر فارس است که از شهر های دوره ساسانی و از صدر اسلام به شمار می رود. این غار در دشت بیاض در دسترس هست.
با غارهای استان خراسان رضوی آشنا شوید

غار قباد

یکی دیگر از غار های جالب و جذاب استان خراسان رضوی غار قباد هست. غاری که در روستای شیخ کاتلو در قوچان قرار گرفته و ۲۰ سال پیش کشف شده است. طول غار حدود ۱۲۰ متر هست و البته خیلی با استقبال بازدید کننده گان مواجه نشده است.

قوچان، با این غار شناخته شده است. خود قوچان قدیمی ترین شهر استان خرسان بوده و قدمتش به بیش از ۲ هزار سال پیش می رسد. قوچان دارای ۳۲ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است.
با غارهای استان خراسان رضوی آشنا شوید

غار مزدوران

با غارهای استان خراسان رضوی آشنا شوید

غار مزدوارن، طولاتی ترین غار استان خراسان رضوی به شمار می رود که اگر به این غار بروید، فرصت گردشگری زیر زمینی جالب و جذاب و باورنکردنی را خواهید داشت.

غار «مزدوران» یا «مزداوند» در ۹۵ كیلومتری مشهد قرار دارد و یكی از قدیمی‌ترین غارهای خراسان لقب گرفته که با یك كیلومتر طول، یکی از بی نظیرترین غاری افقی ایران است. سرتاسر این غار با ستون‌ها و تشكیلات آهكی جالبی مثل استالاگمیت ها پوشیده شده و از همه مهم تر این غار كاملا امن و بی خطر است؛ البته اگر ترس شهرنشینان از خفاش را خطر تعبیر نکنیم!

با غارهای استان خراسان رضوی آشنا شوید

برای تماشای غار مزدوران باید به ۹۵ كیلومتری جاده مشهد - سرخس و ۳ كیلومتری مزدوران سفر کنید؛ غاری که به دلیل نزدیكی به جاده، كوهنوردان، غارنوردان و حتی گردشگران ماجراجوی زیادی را به خود جذب می کند.

این غار كه قدمت آن را تا هزاره‌ دوم پیش از میلاد تخمین می زنند در ارتفاعات چاهك و شورلق واقع شده و دهانه آن در میان تخته سنگی رو به مشرق قرار دارد. عرض ورودی آن ۲ متر و ارتفاع آن ۵/۲ متر است و شما را به تالار ۱۰۰ متری آن که ۵۰ متر عرض و ۲۰ متر ارتفاع دارد، دعوت می کند.

در نزدیکی این غار، غار دیگری به نام بزنگان وجود دارد که برای دیدن آن باید به جنوب غربی روستای بزنگان از توابع شهرستان سرخس بروید. قدمت این غار هم به دوره پیش از میلاد می رسد و از لحاظ تاریخی در زمره آثار تاریخی ایران قرار دارد که با شماره ۶۵۹ به ثبت رسیده است.

روستای بزنگان در ۱۲۸ کیلومتری شرق مشهد در یک منطقه دشتی قرار دارد و رشته کوه زیبای آن در بین کوهنوردان کشور شهرت زیادی دارد.

غار بزنگان

با غارهای استان خراسان رضوی آشنا شوید
(تصویر دهانه غار بزنگان استان خراسان رضوی)

خوب صحبت از غار بزنگان شد! غار بزنگان یکی دیگر از ظرفیت های گردشگری زیر زمینی جذاب استان خراسان رضوی را تشکیل می دهد. این غار در شهرستان سرخس قرار دارد. قدمت غار به دوران پیش از میلاد باز می گردد اما میلیون ها سال قدمت ندارد!

این غار به عنوان یکی از میراث طبیعی کشور شناخته شده و در زمره آثار ملی ایران به شماره ۶۵۹ ثبت شد. غار ارزش دیدن بسیار دارد و اگر به این غار مراجعه کنید درخواهید یافت که چقدر دنیای زیر زمینی جذاب و جالبی دارد.

با غارهای استان خراسان رضوی آشنا شوید

غار های استان خراسان رضوی، دنیای زیر زمینی جالبی هست که نمی توان وقتی به سراغ دیار مهم و پر ظرفیت و ارزشمند خراسان تاریخی می رویم، به ساده گی از دنیای گردشگری زیر زمینی آن غافل بشویم. دنیایی که خیلی خاص هست و همان طور که در گفتار بالا اشاره شد، قابلیت هایی دارد که در ایران تکرار شدنی نیست.

دنیای زیر زمینی گردشگری خراسان رضوی، برای جذب گردشگر، نیاز مند تبلیغات و اطلاع رسای گسترده دارد. ثبت برخی از غار های استان در ردیف آثار ملی کشورمان،‌ اهمیت از میراث طبیعی گردشگری ایران زمین را دو چندان می کند. انتظار می رود گردشگرانی که در ماه های آینده به این دیار صفا و پر نعمت سفر می کنند، لختی صبوری کرده و سفر خود را به مناطق متداول گردشگری و مذهبی خراسان رضوی ختم نکرده و از ظرفیت های گردشگری روی زمین و زیر مین آن نیز استفاده کنند.

غار نوردی، گردش در دنیای ناشناخته ها و گردش در صدها هزار و میلیون ها سال پیش است. دنیای غار ها، ‌دنیای عجیب و جالبی هست که فارغ از نور و صدا، قدرت طبیعت را به رخ ما انسان های امروزی می کشاند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مرتضی

      با سلام غار فارس جزء جاذبه های استان خراسان جنوبی وشهرستان قاینات در دشت بیاض هست با تشکر

    • بدون نام

      بردسکن همسایه کاشمر است..شاهرود چیه؟؟حداقل نقشه رو نگاه میکردید..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج