۵۷۸۷۷۵
۲۰ نظر
۵۲۲۹
۲۰ نظر
۵۲۲۹
پ

«زومبا»؛ دلایل و تبعات ممنوعیت

جای دوری نرویم، در همین پایتخت که باید گل سرسبد ورزش کشور باشد، براساس آمارهای رسمی فقط ۲۰ درصد مردم ورزش می کنند و سرانه فضای ورزشی برای هر تهرانی هم حدود ۴۳ سانتی متر است. در شهرستان ها که اوضاع خیلی بدتر است.

هفته نامه جامعه پویا - مریم طالبی: جای دوری نرویم، در همین پایتخت که باید گل سرسبد ورزش کشور باشد، براساس آمارهای رسمی فقط ۲۰ درصد مردم ورزش می کنند و سرانه فضای ورزشی برای هر تهرانی هم حدود ۴۳ سانتی متر است. در شهرستان ها که اوضاع خیلی بدتر است.

وقتی این آمارها را کنار هم می گذاریم، قاعدتا توقع داریم مسئولان ورزشی کشور، فکری به حال افزایش تحرک بدنی مردم کنند تا ورزش کشور، رونق بگیرد؛ اما مسئولان ورزشی ما در تازه ترین اقدام خود، رای به ممنوعیت ورزشی داده اند که طرفداران زیادی در ورزشگاه ها دارد. همین چند هفته قبل، فدراسیون ورزش های همگانی، ورزش «زومبا» را ممنوع اعلام کرد.

ورزش زومبا قدمتی 17 ساله دارد و کلمبیایی ها آن را به ورزش دنیا معرفی کردند. در این ورزش، تمام عضلات بدن به حرکت در می آید و پخش صدای موسیقی حین انجام این ورزش نیز همان نقش هارمونی و هماهنگی بیشتر بین ورزشکاران را بازی می کند. گفته می شود این ورزش در 180 کشور دنیا انجام می شود؛ اما با تصمیم مسئولان ورزش کشور ما، زومبا به فهرست ورزش های ممنوع راه پیدا کرده است.
«زومبا»؛ دلایل و تبعات ممنوعیت

به نظر می آید از آنجا که ورزش زومبا را در دنیا با عنوان رقص زومبا هم می شناسند، شاید همین کلمه «رقص» باعث این ممنوعیت در ایران شده است، در حالی که انجام این ورزش، اصلا به معنای رقصیدن نیست. انجام ورزش با ریتم موسیقی در بسیاری از ورزش های مجاز کشور، رایج است و ورزشکاران به خوبی می دانند که پخش موسیقی در حین انجام ورزش تا چه حد در افزایش انگیزه ورزشکاران تاثیر دارد؛ برای مثال بیشتر در باشگاه های بدن سازی، موسیقی بلند پخش می شود و خیلی از ورزشکاران با ریتم این موسیقی ها کار می کنند. اگر قرار بر ممنوعیت باشد، باید خیلی از این ورزش ها هم ممنوع شود.

حتی در صدا و سیما هم پخش ورزش و نرمش موزون با صدای موسیقی، سابقه ای طولانی دارد. در این نوشتار با یک مربی ورزش زومبا و یک کارشناس ورزشی، ممنوعیت تازه ورزش زومبا را به بحث گذاشته ایم و از آنها درباره چرایی این ممنوعیت جدید و تبعات این تصمیم سوال کرده ایم.

ورزش زومبا یکی از پرطرفدارترین ورزش هایی است که در سال های اخیر در ورزشگاه ها رونق پیدا کرده است. این روزش به دلیل اینکه تحرک بالایی را می طلبد، چربی سوزی بالایی دارد و همه اندام ها و عضلات بدن را درگیر می کند. کلمه زومبا به معنی تکان خوردن سریع است. این ورزش به امکانات خاصی نیاز ندارد و از این رو می توان این ورزش را در هر جایی انجام داد. عده ای ورزش زومبا را برای کاهش وزن انجام می دهند که انجام این ورزش در تناسب اندام هم نقش مثبتی دارد.
افرادی که خیلی چاق هستند، ابتدا برای انجام این ورزش ممکن است به دردسر بیفتند، چون ماهیت ورزش زومبا در حرکات سریع آن است و افراد خیلی چاق هم از پس این حرکات تند بر نمی آیند؛ ولی همین افراد چاق اگر زود تسلیم نشوند و زومبا را رها نکنند، خیلی سریع می توانند با کمک مربی خود به همان سرعت واقعی زومبا برسند و پا به پای دیگران، نرمش های این ورزش را برای حفظ سلامتی خود به خوبی پیاده کنند.

سلامت جسم و روان در زومبا

«الف. ک»، مربی زومبا، در یکی از ورزشگاه های شهر تهران است که به قول خودش چون نمی خواهد کارش را از دست بدهد، ترجیح می دهد اسمش ناشناخته باقی بماند. او در گفت و گویی در توضیح بیشتر ورزش زومبا می گوید: «زومبا از جمله ورزش هایی است که نه تنها سلامتی جسمانی را به ورزشکار هدیه می دهد، بلکه سلامت روانی او را نیز در پی خواهدداشت».

او می گوید: «از آنجایی که ورزش زومبا فرد را با هیجان و تحرک بالایی رو به رو می کند، لرد در هر یک ساعت، حدود 800 کیلوکالری انرژی مصرف می کند. بین شاگردانم کسانی را دیده ام که پیش از شرکت در کلاس زومبا، از بیماری افسردگی رنج می برده و حتی دارو مصرف می کرده اند؛ اما به واسطه هیجانی که با زومبا تجربه کرده اند، مصرف داروهایشان را کاهش داده اند؛ بنابراین با سند و استدلال می گویم این ورزش، در روند درمان برخی بیماری های روحی نیز می تواند بسیار موثر عمل کند.»

در گذشته ورزش هایی مثل ایروبیک، ایرودنس و فیتنس به راحتی آموزش داده می شد و با استقبال نسبتی مردم هم مواجه شده بود. به قول این مربی زومبا، ورزشی مثل زومبا که چند برابر ورزش های قدیمی، فرد را به تناسب اندام و نشاط و سلامتی نزدیک می کند، باید بیش از اینها با استقبال مسئولان رو به رو شود، نه اینکه در جهت ممانعت از انجام این ورزش در باشگاه ها حرکت کنند.

ورزش زومبا به قول او، جامعه را به سمت شادی و هیجان سوق خواهددارد و به همین دلیل، ارگ نام این روزش را هم تغییر دهیم، باز طرفداران خود را خواهدداشت: «در بسیاری از کشورها فستیوال ورزش زومبا برگزار می شود، در حالی که در ایران فقط در ورزشگاه ها و در قالب گروه های کوچک برنامه هایی اجرا می شود. مسئولان نباید با این ورزش پرطرفدار به گونه ای رفتار کنند که این ورزش به طور مخفیانه در باشگاه ها برگزار شود.»
«زومبا»؛ دلایل و تبعات ممنوعیت

او معتقد است دیگر کمتر کسی به سمت آمادگی جسمانی به سبک قدیم می رود و تاکید می کند: «چرا ما بناید در زمینه ورزش های همگانی، پیشرفت داشته باشیم؟ تا چه زمانی باید به سبک ایروبیک و آمادگی جسمانی که از 15 سال پیش در ورزشگاه ها رواج داشته، رفتار کنیم؟ به روز کردن ورزش های همگانی نه تنها باعث جذب بیشتر مردم به باشگاه ها و ورزشگاه ها می شود، بلکه سلامت جامعه را هم تضمین می کند.

این مربی زومبا با اشاره به وجود باشگاه های زیرزمینی، اظهار می کند: «بسیاری از باشگاه های غیرقانونی و زیرزمینی وجود دارند که در پارکینگ های منازل و بدون داشتن مجوز و نظارت مناسب در حال فعالیت هستند. مسئولان باید برخورد جدی با این ورزشگاه ها داشته باشند، نه اینکه با اصل ورزش مخالفت کنند».

جوانان را از ورزش، دل زده نکنیم

ورزش زومبا محدودیت سنی ندارد و از نوجوان تا سالمندان می توانند با این ورزش ارتباط برقرار کنند. این مربی زومبا با اشاره به همین نکته می گوید: «در کلاس های من از 12 سال تا بالای 50 سال شرکت می کنند و لذت می برند. وقتی همه سنین به چنین تفریح و ورزش سالمی گرایش دارند، چرا باید آن را ممنوع کرد؟ شاید بتوان گفت تنها دلیل ممنوع کردن این روزش این باشد که نام رقص را با خود همراه دارد، استفاده از موسیقی هنگام انجام این ورزش هم فقط برای ریتم و تمرکز ورزشکار روی حرکات است، وگرنه انجام زومبا جز برای سلامتی و تناسب اندام، هدف دیگری را دنبال نمی کند».

با اینکه بسیاری از ورزش ها، فقط عضلات پهلو و شکم را تحت تاثیر قرار می دهند؛ اما حرکات زومبا به گونه ای است که هم زمان تمام عضلات بدن را درگیر می کند. ابن مربی زومبا اظهار می کند: «اگر بخواهیم یک مکان استاندارد و مطمئن برای وقت گذرانی جوانان کشور در نظر بگیریم، قطعا ورزشگاه ها یکی از آنهاست. پس باید با کشف علایق جوانان، آنها را در جذب بیشتر به ورزشگاه ها یاری کنیم، نه اینکه با اعمال محدودیت های بی دلیل، جوانان را از ورزش کردن، دل زده کنیم.»

نباید فراموش کرد تحرک داشتن، دشمن شماره یک بیماری های غیرواگیر است. این روزها بیماری هایی که ناشی از تحرک نداشتن است، به اندازه تصادفات و مصرف دخانیات، قربانی می گیرد. به طوری که سالانه بیش از 30 هزار نفر به دلیل کم تحرکی جان خود را از دست می دهند، زیرا این کم تحرکی باعث تصلب شرایین در بدن می شود. اینها نظرات دکتر مهدی باقریان، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم تحقیقات است.

او ادامه می دهد: «باید بپذیریم هر فعالیتی که به آن ورزش می گوییم، اثرات مثبت فراوانی بر زندگی و سلامت انسان خواهدداشت، اما در ورزش کردن، مسئله دیگری به نام ارزش های ملی نیز مطرح است؛ یعنی این تحرک و ورزش با توجه به چه ارزش هایی انجام می شود. ما یک سری ارزش های بالادستی داریم که با موضوع فعالیت برخی ورزش ها در تضاد است. البته جالب است که در این زمینه، استانداردهای دوگانه داریم؛ یعنی برای مثال گاهی این ارزش ها، ایروبیک و ژیمناستیک ریتمیک را می پذیرد؛ اما با ورزشی مثل زومبا، مخالفت می کند».

موسیقی و حرکت در نهاد بشر

باقریان با بیان اینکه حرکت، ذات و جوهره بشر است، تاکید می کند: «متاسفانه در کشور ما هیچ وقت در این باره روشن و بی پرده صحبت نشده است. وقتی برای یک کودک یک ساله، موسیقی نواخته می شود، حرکات ریتمیک دست و پای کودک را خواهیم دید، چرا که موسیقی در نهاد بشر، درونی شده است».

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم تحقیقات می گوید: «به نظر می رسد برگزاری چنین نشست هایی برای روزش زومبا الزامی است تا در این حوزه با استانداردهای چندگانه مسئولان مواجه نشویم. ورزش زومبا به دلیل اینکه نبض را بالا می برد، جزء ورزش های هوازی است و به همین دلیل تاثیرهای تقویتی مثبتی روی سیستم قلبی- تنفسی فرد خواهدداشت».

به گفته این استاد تربیت بدنی، علاوه بر تاثیرهای این ورزش بر جسم فرد، شاهد تاثیرهای مثبت روحی و روانی نیز خواهیم بود. در عصری که مهم ترین علت بروز بیماری ها، وجود مشکل در سیستم های قلبی و تنفسی است، اگر می خواهیم تحرک و پویایی بین مردم رونق یابد و از مرگ و میرهای ناشی از کم تحرکی جلوگیری شود، لازم است با نظارت متولیان ورزش های همگانی، مردم را به انجام ورزش های پرتحرکی مانند زومبا تشویق کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عزیزم تو این کشور وقتی این محدودیتها پیش میاد دور زدن قوانین هم پیش میاد ...هیچوقت یه ایرانی رو تهدید و یا تحدید نکنید چون کار خودش رو میکنه ...همین الان زومبا در اکثر باشگاهها انجام میشه ولی اسمشو عوض کردن ...همین باشگاهی که من میرم اسمشو گذاشته ایروبیک توی پرانتز(ریتمیک)...حالا بیا ثابت کن دارن زومبا میرقصن!
      واقعا از این کار مسخره تر وجود نداشت که بیان زومبا رو ممنوع کنن.

    • بدون نام

      خیلی مسخره س که زومبا ممنوع بشه . ایران مسئله های مهم تری داره که باید رسیدگی بشه از یه طرفی میگن ورزش کنید از یه طرف هم ورزشو ممنوع میکنن اونم ورزشی که انقدر طرفدار داره

    • بدون نام

      ایران تا حوصله ش سر میره یه چیزی رو ممنوع میکنه

    • بدون نام

      تریاک رو آزاد کردن ورزش رو ممنوع

    • بدون نام

      زومبا ورزش خوبی نیست بخصوص برای کسانی که ورزش نمی کنند و بدن خشکی دارند و یا کسانی که اضافه وزن بالا دارند و چاق هستند چون روی زانو و ساق و پاشنه پا فشار بسیار زیادی وارد می کند و باعث آسیب دیدگی می شود. ولی به هر حال با ممنوع کردنش مخالفم و به نظرم مربیان باشگاه ها یا کم سوادند یا به خاطر منافع شخصیشون افراد رو در معرض خطر قرار می دهند. ورزشهایی مثل پیلاتس و یوگا برای کسانی که می خواهند ورزش رو شروع کنن مفیدتره و شخص بعد سه یا چهار سال ورزش مداوم و نداشتن اضافه وزن باید سراغ ورزشهایی مثل زومبا بره

    • Anna

      داره میگه تو پایتخت فقط ۲۰% ورزش میکنن یعنی ۸۰% ملت حال پیاده روی و دویدن و ورزش ساده هم ندارن شما هم فقط تو حرف از زومبا دم میزنید یه جلسه برید تا ببینید چطور میشید تا یه ماه نمیتونید راه برید دیگه از بدن درد.اصلا احتیاج به ممنوع کردنش نبود ملت تنبل تر ازون هستن که برن زومبا و اون حرکات سریع و ریتمیکو قدرتی رو دو جلسه دوام بیارن.خودشون ول میکنن.همین ایروبیک و پیلاتس و بدنسازیشم یه دوره کامل نمیمونن خیلیا جا میزنن

    • لادن

      من چند سال هست كه زومبا انجام ميدم ،من ساليان زيادي هست كه ورزش ميكنم ولي به دليل گرفتگي عصب دستام نميتوانم از وزنه و يا چيز هاي مشابه استفاده كنم اما زومبا درعين ورزش و تحرك روحيه من رو هم زنده ميكند ،زومبا بهترين و كم خطر ترين ورزشي هست كه ميشناسم و اميدوارم از خالت زيرزميني خارج شود

    • محبوبه

      بنظر من کار درستیه چون این ورزش با فرهنگ ما سازکار نیست و باعث اشاعه فرهنگ بیگانه میشه ضمن اینکه اصلا ورزش نیست رقصه و رقص در اسلام حرامه

    • بدون نام

      شما که میفرمایین رقص حرام هست مگر میخوان جلوی نامحرم به قول شما برقصن بعدشم این ورزش هست با انجام این ورزش چه تحریکی در شما ایجاد میکنه و آیا حس یا غریزه رو در شما بیدار میکنه اگر اینطوره کلات پس معرکه هست که با ورزش تبریک میشی موقع ورزش آدم فقط ذهنش متمرکز هست روی انجام درست حرکات ورزشی و اینکه با انجام هر حرکت ورزشی کمک به تقویت یا بازسازی کدوم بافت میشه برای داشتن سلامتی فقط همین و در کنارش روحیه بهتر و شادتر جوانها ورزش کنن بهتره یا برن بشین پای منقل یا سر کوچه خیابون و مزاحم زن و دختر مردم بشن ؟ و یا برن علافی ؟ مضرات کدومش بیشتره ؟ کدومش بیشتر جامعه رو به گند میکشه

    • دختر باران

      از نظر بعضیا هیچ چیز با فرهنگ ما سازگار نیست و اشاعه فرهنگ غربه..اگه اینطوره ی نگاه بندازین ببین چقدر از فرهنگ عرب تو کشور ما رخنه کرده ..اونوقت دم از فرهنگ اصیل بزنید

    • بدون نام

      این مشکل و بدبختی است چسبیدیم فقط به حواشی . به این فساد سیستمی برسید که اساس کشور را دارد نابود می کند . به شما چه ارتباطی دارد مردم می خواهند زومبا یاد بگیرند یا دوچرخه سواری . فقط حواشی
      امان از این فقرفرهنگی بخصوص در مسئولان

    • بدون نام

      اسلام هیچ وقت با شادی مخالف نبوده پیامبر اولین چیزی که میگن این هست که من آمده ام تا مکارم اخلاق رو در شما احیا کنم.اسلام یعنی اخلاق پسندیده یعنی انسان دوستی حضرت علی هم هدف اصلیشون ایجاد عدالت در جامعه بوده اصل اسلام روفراموش کردن همه و شدن کاسه داغ تر از آش!

    • بدون نام

      خدا موسیقی و ریتم را در طبیعت آفریده اما کوردلان نمیبینند رقص باد دست و پا زدن نوزاد پرواز پرندگان برگریزان آب جاری موج...موسیقی هم صدای آب پرندگان...ریتم و موسیقی اساس همه حیات است اسلام با رقص و موسیقی مخالف نیست(صوت قرآن)

    • بدون نام

      خانم محبوبه اسلام رو نمیشناسی حرف نزن...حرامه حرامه

    • مینا

      من سالهاست باشگاه می روم و دو روز در هفته زومبا کار می کنم.به نظر من برای روحیه عالی است.احتمالا محبوبه خانم تا به حال زومبا و باشگاه را از نزدیک ندیدند وگرنه رای به حرام بودن نمی دادند!

    • golbahar

      زومبا واقعا عالیه در واقع اسمشم رقص زومبا نیست زومبا فیتنسه.فوق العاده به آدم انرژی روحی و جسمی خوبی میده.هم شاده هم کار تیمیه هم ورزشه.چرا باید ممنوع بشه؟والا تا بوده ورزش و موسیقی همراه هم بودن ما تو ورزش باستانی و زورخونه ایه خودمونم با ریتم ضرب هماهنگ میشیم مگه جز اینه؟اصلا خود رقص هم نوعی ورزشه....من که دارم میرم زومبا از وقتیم شنیدم ممنوع شده بیشتر علاقه پیدا کردم.چون هر چیزی که شاده و خوبه ممنوع میشه معمولا.در ضمن غم و غصه خوردن و گریه زاری زیادیم حرامه

    • مامان یزدان

      من حدود یه ماهه میرم کلاس زومبا.بعد از به دنیا اومدن بچم دچار افسردگی بعد از زایمان شده بودم ولی از وقتی کلاس زومبا میرم روحیه ام خیلی خیلی خیلی بهتر شده کم کم دارم به وزن دلخواهمم میرسم...کاش ممنوع نباشه

    • بدون نام

      من ادماییو دیدم ک افسردگی شدید داشتن حتی کسیو میشناسم ک سرطان داشت ب خاطر روحیه و شادابی ک این ورزش داره درمان شده طوری ک حتی دکترشم تعجب کرده، خود من عاشق زومبا شدم اگه حتی در باشگاهیم ک میرم تخته کنن بازم ادامه میدم چون دلیلی نمیبینم ب ممنوعیتش، برای روحیه م برای سلامتی و تناسب اندامم تا همیشه ادامه میدم حالا هی بگید حرامه

    • بدون نام

      واقعا که ما بایدهمیشه گریه کنیم و غمگین باشیم و ازافسردگی بمیریم

    • تیام

      سلام وعرض خدمت شما عزیزان : سوالی داشتم من۱۲سالمه میخوام برای ورزش زومبا ثبت نام کنم آیا زومبا باعث کوتاهی قد هم میشود؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج