گفت و گو با خواهران حریری، معماران موفق ایرانی - آمریکایی
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
دیاکو_موبایل F دومی
ایرانیان - F داخلی موبایل111
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
ایرانیان - f تبلت1111
تدریس خصوصی امیرکبیر_1
فرش مرتضوی_1
دکتر نداف کرمانی 1
فرش مرتضوی_3
دکتر نداف کرمانی 3
تدریس خصوصی امیرکبیر_3
دکتر نداف کرمانی 4
تدریس خصوصی امیرکبیر_4
فرش مرتضوی_ 4
تدریس خصوصی امیرکبیر_2
دکتر نداف کرمانی 2
فرش مرتضوی_2
دیاکو_F داخلی دومی
ایرانیان - F داخلی1111
۵۸۱۶۵۹
۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲
۲۵۸۳۴
مژگان و گیسو حریری که اصالتی کرمانشاهی دارند از معماران شناخته شده در سطح بین‌المللی به شمار می‌آیند و تاکنون ۲ بار در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۲ از سوی رویدادهای بین المللی در فهرست برترین معماران جهان نام برده شده‌اند.
وبسایت هنر آنلاین: مژگان و گیسو حریری که اصالتی کرمانشاهی دارند از معماران شناخته شده در سطح بین‌المللی به شمار می‌آیند و تاکنون ۲ بار در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۲ از سوی رویدادهای بین المللی در فهرست برترین معماران جهان نام برده شده‌اند. این دو خواهر پس از عزیمت از ایران و ادامه تحصیل در دانشگاه کرنل دفتر معماری خود را با نام "حریری و حریری" (  Hariri & Hariri ) در سال 1986 در نیویورک تأسیس کردند. حالا شیوه منحصر بفرد خواهران حریری در طراحی که نوعی منش شاعرانه در ساختمان‌سازی است، طرفداران خودش را پیدا کرده است.

گفتگوی نشریه interiordesign در ماه ژوئن سال جاری میلادی همزمان با تکمیل ساخت آپارتمانی در منهتن نیویورک توسط این طراحان انجام شده است.
 
موفقیت‌مان را مدیون خانواده‌ای هستیم که برای زنان ارزش قائل بودند / گفت‌وگو با خواهران حریری معماران شناخته شده ایرانی-‌ آمریکایی

زندگی در ایران چه نقشی در ترسیم شخصیت فردی و حرفه ای شما بازی کرده است؟

گیسو حریری: حرفه پدرمان ایجاب می‌کرد تا در سرزمینی بیابانی در نزدیکی حوزه‌های نفتی زندگی کنیم؛ محیطی که از یک سو الهام بخش و از طرف دیگر منزوی کننده بود.  در هر حال این فضا به تخیلات ما شاید بیشتر از آنچه در مورد کودکان دیگر صدق می‌کند بال و پر می‌داد. به اضافه این‌ها ما در خانواده‌ای بزرگ شدیم که به این رویاها بها می‌داد و برای زنان خانواده ارزش بسیار قائل بود و موقعیت ویژه‌ای برای آن‌ها آرزو می‌کرد.

مژگان حریری: به نظر من کویر نماد اصالت و خلوص در عین برهنگی و سادگی است. به این ترتیب لااقل این تأثیر در کار ما این گونه جلوه‌گر شده که سعی می‌کنیم ماهیت و جوهره اصلی هر پروژه را درک کنیم که همیشه با یک مفهوم اصلی و تلاش برای خلق سادگی، کارایی و البته توجه به محیط زیست آغاز می‌شود.  برای من یکی دیگر از تاثیرات زندگی در ایران مربوط به اقامت تابستانی‌مان در خانه پدربزرگ و مادربزرگ در اصفهان بود. باغ‌ها و پل‌های پیاده، مساجد آبی، بازارها و کاخ‌های این شهر ذهن ما را لبریز از شگفتی می‌کرد. اصفهان حقیقتاً موزه معماری ایرانی است.

علاقه‌مندان به آثار شما اغلب شیفته رفتاری شبیه به مجسمه‌سازی در پروژه‌های معماری و طراحی‌های جواهرات می‌شوند.  از جمله مجموعه جواهرات "سوارفسکی"، الهام بخش شما در این شیوه چیست؟

گیسو حریری: از همان ابتدا به جمع‌آوری سنگ‌ها و کریستال‌ها علاقه مند بودیم و ساختارهای آن‌ها را بررسی می‌کردیم. شکل‌های انتزاعی، هندسه نامتقارن و الگوهای طبیعی آن‌ها  که در معماری ایران و معماری مدرن غرب نیز مشهود است، برایمان آموزنده و جالب بود و مورد مطالعه قرارشان می‌دادیم.

 موفقیت‌مان را مدیون خانواده‌ای هستیم که برای زنان ارزش قائل بودند / گفت‌وگو با خواهران حریری معماران شناخته شده ایرانی-‌ آمریکایی
پروژه نگین سالزبورگ

به کدام یک از پروژه‌هایتان بیشتر افتخار می‌کنید؟

مژگان حریری: نگین سالزبورگ پروژه 80 میلیون دلاری برای توسعه این شهر، که پلان جامع و طراحی شش ساختمان جدید آن بر عهده‌مان بود. اما دلیل افتخارمان به این پروژه مقیاس و چالش‌هایی نبود که برای‌مان ایجاد کرد، بلکه این رابطه بین معماری و طبیعت بود که فکر می‌کنیم موفق به برقراری‌اش در این مجموعه شدیم. همینطور سعی در برقراری گفت‌وگو و تجربه‌ای که در ورودی پروژه بازدیدکنندگان را هدایت می‌کند. افزون بر همه این‌ها این مجموعه از معدود سازه‌های جدید در اروپا است که اجازه می‌دهد این شهر تاریخی که محل تولد موتزارت هم هست، مقصدی برای بازدید از معماری قرن بیست و یکم هم باشد.

آیا لزوماً شما هر دو در هر پروژه همکار هستید؟

گیسو حریری: خلاقیت و نوآوری مداوم، نشانه‌های همکاری ما است. سعی می‌کنیم در هر پروژه با هم، به ویژه در مرحله طراحی مشارکت داشته باشیم. وجه بیرونی و داخلی یک پروژه از نظر ما جدای از هم نیستند و همه چیز باید پیوسته و متصل باشد. به این ترتیب ما از تقسیم کاری معمول که مثلاً یکی پوسته و هسته طرح و دیگری ریزه‌کاری‌ها را به عهده می‌گیرد، پیروی نمی‌کنیم.

از پروژه‌های اخیرتان بگویید و اینکه هم اکنون روی کدام متمرکز هستید؟

مژگان حریری: اخیراً طراحی یک برج اداری در تهران را به پایان رسانده‌ایم و همینطور نمایشگاهی از ماکت‌های آثارمان را در گالری "نانسی هافمن" پشت سر گذاشتیم.  این روزها هم در حال بازسازی چند آپارتمان، یک طرح توسعه مسکونی و یک میدان عمومی در پارکی در نیویورک هستیم هم برای طراحی یک هتل در شمال ایران هم برنامه‌ای در پیش داریم.

ظاهراً کتاب‌هایی هم از شما به چاپ رسیده است؟

گیسو حریری: بله چهار مورد کتاب از آثارمان شامل پروژه‌های در دست اقدام، پروژه‌های بین‌المللی، همچنین ساختمان‌ها و طراحی‌های دیگر تاکنون منتشر شده است.  کتاب پنجم را هم در حال حاضر انتشارات "ایمیجز" از مجموعه معماران برجسته جهان را در دست انتشار دارد که بخشی دیگر از آثار و تجربیات ما در آن آمده است. انتشار این کتاب برای‌مان بسیار حائز اهمیت است چرا که وقتی که خود ما مشغول تحصیل معماری بودیم، کار هیچ یک از معماران زن را در کتاب‌ها نمی‌توانستیم ببینیم.

مژگان حریری: اهمیت انتشار کتاب در این است که می‌توانید مراحل کاری خود را از طریق آن تجریه و تحلیل کنید. کتاب این فرصت را فراهم می‌کند که ببینید چه انجام داده‌اید و کجا می‌خواهید بروید. واقعیت این است که در کار هنری اساساً زمان زیادی را صرف طراحی، محتوا و مفهوم می‌کنیم.

موفقیت‌مان را مدیون خانواده‌ای هستیم که برای زنان ارزش قائل بودند / گفت‌وگو با خواهران حریری معماران شناخته شده ایرانی-‌ آمریکایی 
طراحی خواهران حریری برای برج اداری در تهران

کدام شخصیت‌ها برایتان الهام بخش بوده‌اند؟

گیسو حریری: هیلاری رادهام کلینتون.

مژگان حریری: آلبرتو جیاکومتی.

چه چیزی است که زندگی بدون آن را نمی‌توانید تصور کنید؟

گیسو حریری: بدون گوشی آیفونم.

مژگان حریری: تختخوابم که ساخته "حریری و حریری" است و از فولاد ضد زنگ ساخته شده.

آیا متریال خاصی هست که برای کار هیجان زده‌تان کند؟

گیسو حریری: متریال‌هایی را می‌پسندم که در فضای خارجی و داخلی بتوانم از آن‌ها استفاده کنم. مانند چوب گردو و سنگ. من این روزها روی ماده دکتون مطالعه می‌کنم.

مژگان حریری: بتن.

تکامل حرفه‌ای خودتان در این سال‌ها را چگونه می‌بینید؟

مژگان حریری: پس از 30 سال فعالیت، پوست‌مان ضخیم‌تر شده و پروژه‌ها هم پیچیده‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند.

گیسو حریری: کار ما سخت‌تر اما ظریف‌تر شده. طراحی خوب زمانی اتفاق می‌افتد که زیبایی، کیفیت، تکنولوژی و تفکر به یکدیگر پیوند داده می‌شوند.
انتشار یافته: 4
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
10:04 - 1396/05/25
حجاب جالبی دارند !!
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
یه عده ام که از دار دنیا چشمشون فقط به ظاهر و حجاب آدماست ! حقیقت و زیبایی و اعجاب هیچ چیز رو نمیتونن ببینن بندگان خدا
بدون نام
-
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
گل گفتی عزیزم یه عده که نون روبه نرخ روز میخورن باید این حرف رویزنن شماعی که حجاب گرفتین بگین
اگه نمی بینین عینک بدیم خدمتوندارین چکارمیکنین
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
فرش ریحان 1
فرش تارنگ_1
اپیلاسیون نانا 1
شیرآلات زمانی_1
اپیلاسیون نانا 3
فرش تارنگ_3
فرش ریحان 3
شیرآلات زمانی_3
فرش ریحان 4
شیرآلات زمانی_4
فرش تارنگ_4
اپیلاسیون نانا 4
فرش ریحان 2
شیرآلات زمانی_2
اپیلاسیون نانا 2
فرش تارنگ_2
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
کالابرد_فوترموبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
استیل رگال_فوتر موبایل
دکتر قدیمی_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل2
فنی آتل_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
بانک کتاب پایتخت_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
فرش تارنگ_فوتر موبایل
دیاکو_فوتر موبایل داخلی
دکتر عارفی - موبایل فوتر
سفیر بار ساقدوش_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر
دیاکو_فوتر داخلی
قالیشویی نوین_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
دکتر قدیمی_فوتر
کالابرد_فوتر
بانک کتاب پایتخت_فوتر
فرش تارنگ_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
سفیر بار ساقدوش_فوتر
شفا_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر2
استیل رگال_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
دکتر عارفی - فوتر
فنی آتل_فوتر