مشکلات زنان با برگزاری همایش حل نمی‌شود
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
مجتمع فنی تهران_Fموبایل
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
دکتر نداف کرمانی 1
کلاسینو_1
ریزخور_1
اپیلاسیون نانا 1
زمردی_داخلی1
سفیر بار ساقدوش_1
لاله زار مال_1
سفیر بار ساقدوش_3
کلاسینو_3
ریزخور_3
دکتر نداف کرمانی 3
لاله زار مال_3
زمردی_داخلی3
اپیلاسیون نانا 3
کلاسینو_4
زمردی_داخلی4
لاله زار مال_4
سفیر بار ساقدوش_4
ریزخور_4
دکتر نداف کرمانی 4
اپیلاسیون نانا 4
زمردی_داخلی2
کلاسینو_2
اپیلاسیون نانا 2
ریزخور_2
لاله زار مال_2
دکتر نداف کرمانی 2
سفیر بار ساقدوش_2
مجتمع فنی تهران_F
۵۸۴۷۰۸
۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹
۱۹۸۷
دکتر الهام امین‌زاده یکی از سه زن حاضر در کابینه یازدهم بود که در سه سال ابتدایی معاونت حقوقی رئیس جمهور را برعهده داشت و در سال پایانی دولت به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی انتخاب شد.
روزنامه آرمان: دکتر الهام امین‌زاده یکی از سه زن حاضر در کابینه یازدهم بود که در سه سال ابتدایی معاونت حقوقی رئیس جمهور را برعهده داشت و در سال پایانی دولت به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی انتخاب شد.
 
دکتر امین‌زاده که سابقه نمایندگی مجلس را نیز در مجلس هفتم در کارنامه خود دارد فارغ التحصیل حقوق بین‌الملل از دانشگاه گلاسکو بریتانیا است. به همین دلیل و برای بررسی دولت یازدهم و چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی دولت دوازدهم با ایشان گفت‌وگو کردیم.
 
عضو کابینه یازدهم معتقد است: «در دولت یازدهم مردم به دولت اجازه دادند که شرایط را آسیب شناسی و ارزیابی کند. این در حالی است که امروز وضعیت متفاوت است. امروز مردم از دولت عمل و اقدام جدی برای حل مشکلات جامعه را مطالبه می‌کنند. این اقدامات عملی نیز باید در زندگی مردم تأثیرگذار باشد و مردم به صورت محسوس مشاهده کنند که دولت در زمینه حل مشکلات آنها اقدامات جدی انجام داده است.
 
اگر دولت دوازدهم قصد دارد با رویکرد اعتدالی به پیش برود باید فرهنگ خدمات رسانی به مردم را نهادینه کند. مردم باید اقدامات دولت را در زمینه حل مشکلات خود به صورت محسوس مشاهده کنند». در ادامه متن گفت‌وگوی دکتر امین‌زاده با «آرمان» را از نظر می‌گذرانید.

آیا عملکرد زنان در کابینه یازدهم قابل دفاع بوده است؟ زنان کابینه یازدهم چه نقشی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های دولت داشتند؟

به نظر من همواره می‌توان عملکرد بهتری داشت و کسی نمی‌تواند مدعی شود که بهترین عملکرد را داشته است. بنده در مدتی که درمعاونت حقوقی رئیس جمهور حضور داشتم تلاش کردم یک تغییر رویکرد در سازمان حقوقی دولت به وجود بیاید. در طول این مدت ما معاونت حقوقی رئیس جمهور را از یک دفتر ساده به یک سازمان دولتی با تعاملات زیاد تبدیل کردیم.
 
در معاونت زنان مسائلی مانند اشتغال زنان، دختران فراری، ساماندهی به زنانی که از زندان آزاد می‌شوند، زنانی که مورد خشونت قرار می‌گیرند و دیگر مسائلی که به وضعیت زنان مربوط می‌شود وجود داشت که معاونت زنان ریاست جمهوری تلاش کردند به این مشکلات رسیدگی کنند.
 
با این وجود در این زمینه ما با فقر قانونی و عدم اجرای قانون مواجه بودیم که انتظار می‌رفت در طول چهار سال گذشته این مشکلات مرتفع می‌شد. به نظر من برگزاری همایش‌ها و چاپ کتاب اقدامات خوبی است اما برطرف کردن مشکلات زنان نیازمند اقدامات عملی بود که جای کار بیشتری داشت.

چرا این اقدامات عملی در چهار سال گذشته صورت نگرفت؟

رویکردهای مدیران جامعه با یکدیگر متفاوت است و هر مدیری براساس تخصص و تعهد خود یک رویکرد را برای اجرای برنامه‌های خود در نظر می‌گیرد. با این وجود برخی از مدیران بیشتر به دنبال نظریه‌پردازی و مانور در فضای مجازی هستند. هدف دولت یازدهم این بود که در زمینه اشتغال زنان و آسیب‌های اجتماعی مربوط به زنان اقدامات جدی‌تری صورت بگیرد. با این وجود در این زمینه نواقصی نیز وجود داشت که بیشتر مربوط به قانونگذاری و همچنین نوع نگاه به مسأله زنان بود.

زنان حاضر در دولت یازدهم به چه میزان در تصمیم‌گیری‌های کلی کابینه قدرت مانور داشتند؟

در حوزه‌ای که بنده کار می‌کردم هیچ گونه خط قرمزی وجود نداشت و براساس قانون در همه مصوبات دولت معاونت حقوقی باید حضور داشته باشد. در مسائلی که به قوه قضائیه، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری ارتباط پیدا می‌کرد و همچنین مصوبات هیأت دولت معاونت حقوقی همیشه حضور داشت.
 
در جلسات هیأت دولت نیز بنده موظف بودم مصوبات دولت را مورد ارزیابی قرار بدهم که با قوانین کشور مغایرت نداشته باشد و هنگامی که این مصوبات به هیأت تطبیق مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود با مشکل مواجه نشود. به همین دلیل نیز در دولت یازدهم میزان مغایرت مصوبات هیأت دولت با قانون نسبت به گذشته بسیار کاهش پیدا کرده بود.
 
از سوی دیگر در دولت یازدهم مرجع سوال و جواب‌های حقوقی اعضای کابینه معاونت حقوقی رئیس جمهور بود و معاونت حقوقی نقش پررنگی در مسائل حقوقی دولت ایفا می‌کرد. در بخش‌های دیگر نیز که زنان حضور داشتند این وضعیت وجود داشت و براساس مقتضیات، هر کدام از بانوان حاضر در کابینه در جهت تحقق مطالبات مجموعه خود تلاش و اقدام می‌کردند.

شما در زمانی که معاونت حقوقی رئیس‌جمهور را برعهده داشتید رضایت بیشتری داشتید و یا در زمانی که دستیار حقوق شهروندی رئیس جمهور بودید؟

هر کدام از این سمت‌ها ویژگی‌های خاص خود را داشت. مسئولیت من در معاونت حقوقی ریاست جمهوری دارای ساختار رسمی مصوب بود و بنده موظف بودم به صورت ساختاری مسائل حقوقی دولت را ساماندهی کنم. در معاونت حقوقی چهار معاونت امور دولت، امور هماهنگی و برنامه‌ریزی، امور پژوهشی و امور تنقیح قوانین با180نیروی تخصصی حضور داشت. با این وجود هنگامی که در سمت دستیار حقوق شهروندی مشغول به کار شدم این مسئولیت به دلیل اینکه برای اولین بار تشکیل شده بود ساختار نداشت.
 
به همین دلیل من مجبور شدم در این زمینه یک ساختار غیررسمی در دولت ایجاد کنم. من با وزرا و استانداران مکاتبه کردم و از آنها خواستم که دستیاران حقوق شهروندی خود را منصوب کنند. در نتیجه بنده به صورت غیر رسمی شبکه حقوق شهروندی سراسری و یا وزارتخانه حقوق شهروندی را در دولت تأسیس کردم. در طول یک سالی که مسئولیت حقوق شهروندی را برعهده داشتم موفق شدم با امکانات محدودی که در اختیار داشتم اقدامات مهمی انجام بدهم.

همکاری با آقای روحانی چگونه بود؟ ایشان چه خصوصیات و اخلاقیاتی در محل کار داشتند؟

آقای روحانی در محیط کار بسیار جدی هستند و به همین دلیل کار کردن با ایشان زیاد راحت نیست. نکته دیگر اینکه ملاقات با رئیس جمهور نیز به راحتی امکانپذیر نبود و به همین دلیل ما تلاش می‌کردیم هنگامی که ایشان را ملاقات می‌کردیم دغدغه‌های خود را مطرح کنیم. آقای روحانی از سال92 وظیفه تدوین حقوق شهروندی را به بنده محول کرده بودند و به همین دلیل ما جلسات مختلفی را با اساتید دانشگاه‌ها و نخبگان در این زمینه برگزار می‌کردیم.
 
با این وجود هنگامی که بنده در این جلسات نکاتی را درباره آسیب شناسی منشور حقوق شهروندی بیان می‌کردم آقای روحانی به نگاه کارشناسی من احترام می‌گذاشتند و مسائل مطرح شده را می‌پذیرفتند. این در حالی بود که بنده تنها زنی بودم که در این جلسات حضور داشتم. در نتیجه نگاه آقای روحانی به حضور یک زن در مراکز مهم تصمیم‌گیری نگاهی مثبت و کارشناسانه و قابل احترام بود.

چرا به‌رغم موفقیت نسبی زنان کابینه یازدهم و همچنین مطالبه جدی زنان در انتخابات ریاست جمهوری آقای روحانی در کابینه دوازدهم از وزیر زن استفاده نکردند و نقش پررنگ‌تری برای زنان درنظر نگرفتند؟

به نظر من آقای روحانی باید پاسخ این سوال را بدهند؛ چرا که این سوال برای ما هم وجود دارد. با این وجود یکی از دلایل اصلی این مسأله فقدان یک بانک اطلاعاتی دقیق از وضعیت زنان شایسته، متعهد و نخبه جامعه برای معرفی به دولت است. البته کسانی که مسئول چینش کابینه بودند با برخی از زنان دیدار و گفت‌وگو داشتند و دولت دوازدهم با برخی از زنان برای حضور در کابینه رایزنی کرد.
 
با این وجود اگر یک بانک اطلاعاتی درباره وضعیت زنان در جامعه وجود داشت دست آقای روحانی برای انتخاب وزرای زن بازتر بود. بدون شک اگر شرایط برای حضور زنان در کابینه وجود داشت چه بسا که عملکرد بهتری از برخی از آقایان نیز داشتند.

آیا آقای روحانی برای چینش کابینه تحت فشار بوده است یا اینکه با فراغت بال اعضای کابینه خود را انتخاب کرده است؟

به نظر می‌رسید این مسأله وجود دارد. با این وجود آقای روحانی باید به مردم اعلام کند که توسط چه اشخاص یا نهادهایی برای چینش کابینه خود تحت فشار بوده است. البته آقای روحانی در جلسه دفاع خود از کابینه پیشنهادی در مجلس به صراحت عنوان کردند که تحت فشار نبوده‌اند. با این وجود از انتشار برخی اخبار و همچنین فضای کلی شبکه‌های اجتماعی و اظهار نظرهایی که در این زمینه صورت می‌گیرد می‌توان به این نتیجه رسید که برخی فشارها وجود داشته است.

چرا منشور حقوق شهروندی که یکی از دغدغه‌های جدی آقای روحانی در ابتدای تشکیل دولت یازدهم بود به صورت عینی در جامعه تحقق پیدا نکرد و موفق نشد جریان سازی کند؟

در این زمینه تلاش‌های زیادی از سوی بنده صورت گرفت. با این وجود رسانه‌ها زیاد روی این مسأله مانور ندادند و آن را به عنوان یک الگوی مدنی واجتماعی معرفی نکردند. شاید اگر منشور حقوق شهروندی با یک رویکرد سیاسی خاص همراه می‌شد سروصدای بیشتری می‌کرد. این در حالی است که ما بیشتر تلاش کردیم رویکرد عملگرایانه و واقعگرایانه در این زمینه در پیش بگیریم. ما در استان‌ها و شهرستان‌های کارگروه حقوق شهروندی تشکیل دادیم و به همین دلیل همه استانداران موظف شدند در این زمینه نظارت داشته باشند.
 
حقوق شهروندی باید از حالت شعار خارج شود و به یک اقدام عملی فراگیر تبدیل شود. تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد نمی‌توان به نهادینه شدن حقوق شهروندی امیدوار بود. البته در شرایط کنونی حقوق شهروندی به یک گفتمان جدی در جامعه تبدیل شده است. ادامه این رویکرد نیازمند همکاری بین قوا و سازمان‌های مردم نهاد خواهد بود.

دیدگاه شما درباره انتخاب استانداران زن در دولت دوازدهم چیست؟ آیا آقای روحانی می‌توانند با انتخاب استاندار زن کمبود زنان در کابینه را جبران کنند؟

بنده با انتخاب استاندار زن در دولت دوازدهم موافق هستم و این اتفاق را به سود جامعه و دولت ارزیابی می‌کنم. در کشور ما زنان متعهد، متخصص و شایسته زیادی وجود دارند که می‌توانند در سطوح کلان مدیریت کشور حضور فعال و تأثیرگذار داشته باشند. به همین دلیل نیز آقای روحانی می‌توانند از این زنان در رده‌های مختلف مدیریتی مانند استاندار استفاده کنند.
 
استاندار نماینده حاکمیت سیاسی در یک استان است و به همین دلیل مردم انتظار دارند استاندار در جهت بر طرف کردن مشکلات آنها تمام تلاش خود را انجام بدهد. از سوی دیگر یک استاندار باید رابطه خوبی با تهران به عنوان مرکز حکومت داشته باشد و بتواند در جهت حل مشکلات مردم از دولت مطالبه‌گری کند. به نظر من در این زمینه زنان نیز از توانایی یکسانی با مردان برخوردار هستند و می‌توانند به عنوان استاندار منشأ خدمات مثبتی برای جامعه باشند.

حضور کمرنگ زنان در مدیریت جامعه به نوع تربیت زنان جامعه باز می‌گردد و یا نگاه مسئولان به موضوع زنان در این زمینه نقش داشته است؟ آیا مشکل از پایین به بالاست یا از بالا به پایین؟

هر دو مسأله در این زمینه نقش داشته است. به هر حال برخی از مسائل مستتر در فرهنگ اجتماعی ایرانیان در این زمینه نقش داشته است. از سوی دیگر فرصت ابراز وجود به زنان به صورت دلخواه داده نشده و زنان برای بروز توانایی‌های خود با مشکل مواجه هستند. جامعه ما باید مدت‌ها پیش از مرحله برابری زن و مرد در فرصت‌های اجتماعی و سیاسی عبور می‌کرد و چشم‌اندازهای جدیدتری را برای پیشرفت در نظر می‌گرفت.
 
استاد مطهری نیز به این مسأله تأکید دارند و عنوان می‌کنند جامعه باید از شعار برابری زن و مرد عبور کند. به نظر می‌رسد به دلیل اینکه این اتفاق رخ نداده و هنوز درباره این مسأله یک نتیجه‌گیری نهادینه شده به وجود نیامده همچنان شعارهای آزادی زن و مرد در جامعه و حتی توسط مسئولان مطرح می‌شود. استفاده از نیروی زنان و مردان باید با محوریت تعهد و کارآمدی باشد، نه اینکه در شعار برابری درجا بزنیم.
 
بسیاری از جوامع سال‌هاست از این شعارها عبور کرده‌اند. بنده در طول مدتی که نماینده مجلس بودم و یا اینکه در دولت حضور داشتم امکان فعالیت را برای خود مهیا دیدم و در این زمینه با هیچ مانعی مواجه نبودم.

آقای روحانی مدعی تشکیل دولت فراجناحی است. به نظر شما دولت فراجناحی دارای چه ویژگی‌هایی است و در کشورهای دیگر جهان که تجربه شده است چه دستاوردی داشته است؟

در کشورهای جهان رویکردها در این زمینه حزبی است و احزاب مختلف با ارائه برنامه به مردم خود را در معرض آرای آنها قرار می‌دهند. این در حالی است که در کشور ما تحزب وجود ندارد و به همین دلیل رویکردهای سیاسی بقیه مسائل را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. متأسفانه در کشور ما وضعیت به شکلی است که خدمات‌رسانی‌ها نیز تحت تأثیر مسائل سیاسی است و همه چیز رنگ و بوی سیاسی و جناحی به خود گرفته است.
 
در کشورهای پیشرفته جهان مردم، احزاب و جریان‌های سیاسی نسبت به خدمات‌رسانی و سیاست خارجی و مسائلی که به منافع ملی مربوط می‌شود هماهنگ و همدل هستند و همگی از یک رویکرد حمایت می‌کنند.

مطالبات مردم از دولت آقای روحانی در چهار سال آینده چه تفاوتی با چهار سال گذشته خواهد داشت؟ آیاحمایت معنادار مردم از آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96وظایف دولت را نسبت به گذشته سنگین‌تر کرده است؟

دولت یازدهم به دلیل اینکه پس از دولت دهم روی کار آمده بود مجبور بود در سیاست‌های کلان کشور در مسائل داخلی و بین‌المللی تغییرات جدی به وجود بیاورد. آقای روحانی هنگامی که در سال92 مدیریت اجرایی کشور را به دست گرفتند کشور در وضعیت نابسامانی قرار داشت و در زمینه‌های مختلف با چالش‌های جدی مواجه بود.
 
به همین دلیل نیز آقای روحانی در ابتدا باید نابسامانی‌های باقی مانده از دولت گذشته را مرتفع می‌کرد و سپس به برنامه‌های خود می‌پرداخت. در نتیجه بخش مهمی از وقت دولت یازدهم صرف بازسازی نابسامانی‌های باقی مانده از دولت دهم شد. با این وجود این وضعیت در دولت دوازدهم متفاوت خواهد بود و مردم مطالبات جدیدی از دولت آینده خواهند داشت. در شرایط کنونی مردم به دنبال این هستند که دولت دوازدهم وعده‌های خود را عملی کند و با توجه به مشکلات و واقعیت‌های جامعه اقدامات جدی در زمینه تحقق مطالبات آنها انجام بدهد.
 
در دولت یازدهم مردم به دولت اجازه دادند که شرایط را آسیب شناسی و ارزیابی کند. این در حالی است که امروز وضعیت متفاوت است. امروز مردم از دولت عمل و اقدام جدی برای حل مشکلات جامعه را مطالبه می‌کنند. این اقدامات عملی نیز باید در زندگی مردم تأثیرگذار باشد و مردم به صورت محسوس مشاهده کنند که دولت در زمینه حل مشکلات آنها اقدامات جدی انجام داده است.
 
اگر دولت دوازدهم قصد دارد با رویکرد اعتدالی به پیش برود باید فرهنگ خدمات‌رسانی به مردم را نهادینه کند. مردم باید اقدامات دولت را در زمینه حل مشکلات خود به صورت محسوس مشاهده کنند. در صورتی که این اتفاق رخ بدهد می‌توان کارنامه دولت آقای روحانی را موفق ارزیابی کرد.
مطالب مرتبط
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
خرید باکس 1
سوییچ ایران_1
شیرآلات زمانی_1
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_1
عارفی_1
دکتر نائبی_1
دکتر نائبی_3
شیرآلات زمانی_3
خرید باکس 3
سوییچ ایران_3
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_3
عارفی_3
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_4
عارفی_4
دکتر نائبی_4
سوییچ ایران_4
شیرآلات زمانی_4
خرید باکس 4
سوییچ ایران_2
شیرآلات زمانی_2
دکتر نائبی_2
خرید باکس 2
عارفی_2
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_2
شاخه نبات_ فوتر موبایل
زمردی_فوتر موبایل اصلی
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل
دارو سازی عبیدی - فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
شفا_فوترموبایل
پارسیس_فوتر ساختمان
موسسه خیریه زهرا_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
کلینیک النا_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
دارو سازی عبیدی - فوتر
زمردی_فوتر اصلی
رستوران پارسیان_فوتر
آیلین_تزریق چربی
شفا_فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
شاخه نبات_ فوتر
فنی آتل_فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو