۵۸۶۵۲۰
۶۴ نظر
۵۰۱۰
۶۴ نظر
۵۰۱۰
پ

نرخ جدید سود سپرده های بانکی اعلام شد

معاون اقتصادی بانک مرکزی با تشریح جزئیات بخشنامه جدید بانک مرکزی گفت: از ۱۱ شهریور نرخ سود علی الحساب سپرده های یکساله بانکی حداکثر ۱۵ درصد خواهد بود.

خبرگزاری مهر: معاون اقتصادی بانک مرکزی با تشریح جزئیات بخشنامه جدید بانک مرکزی گفت: از ۱۱ شهریور نرخ سود علی الحساب سپرده های یکساله بانکی حداکثر ۱۵ درصد خواهد بود.

قربانی همچنین از اعلام نرخ تورم در یکشنبه هفته آینده بر اساس سال پایه ۹۵ خبر داد و گفت : دستاوردهای تورمی دولت یازدهم همچنان ادامه دارد اما باید توجه داشت علیرغم کاهش نرخ تورم یکی از معضلاتی که اکنون با آن مواجه هستیم چسبندگی نرخ سود در نظام بانکی است که از این جهت اهمیت دارد که اقتصاد ایران یک اقتصاد بانک محور است.

وی افزود: چسبندگی نرخ سود باعث می شود سرمایه گذاری و تولید از این نرخ اثر منفی بپذیرند که البته بانک مرکزی و نظام بانکی همواره تلاش داشته تا در مبارزه با تورم حداکثر مساعدت را داشته باشد و با توجه به پرداخت منابع به بنگاه های کوچک و متوسط امسال نیز قرار است ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به بنگاه های کوچک و متوسط و با طرح های با پیشرفت بالای ۶۰ درصد تخصیص یابد.

قربانی گفت: کماکان نرخ سود برای بانک مرکزی بسیار مهم بوده و البته چسبندگی نرخ های سود نیز به عواملی همچون انجماد دارایی ها، موسسات غیر مجاز و برخی اقدامات جذب سپرده توسط برخی نهادهای خارج از بانک ها از جمله خودروسازان بستگی داشت که منجر به این شد که کاهش نرخ سود با وقفه مواجه شود.

معاون اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: در سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نامگذاری شده است.

هزینه تامین مالی را کاهش می دهیم

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی و نظام بانکی همواره تلاش کرده تا طی سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای را به مقوله تولید و اشتغال داشته باشد و به همین منظور عملکردی مناسب در خصوص تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط صورت گرفته است که امسال نیز در بخشنامه‌های بانک مرکزی گام‌های بلندتری را برخواهد داشت، ولی در کنار این مقوله، تأمین سود هزینه تامین مالی را برای اقتصاد ایران بالا می برد و به همین دلیل باید مجموعه اقداماتی صورت گیرد.

قربانی ادامه داد: در سال جاری که به عنوان اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده و دولت دوازدهم هم بر آن تأکید دارد، بانک مرکزی مجموعه اقدامات خود در راستای تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز انجام خواهد داد اما در مورد نرخ سود امروز تصمیماتی صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: طرح اصلاح نظام بانکی که یک مقوله کوتاه مدت هم نیست، در دستور کار قرار گرفته که از سال گذشته مقدمات آن فراهم شده است ضمن اینکه در زمینه معضل مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز نیز بانک مرکزی با برخورد جدی وارد عمل شده و توانسته این معضل را حل کند به نحوی که این مؤسسات همچون گذشته موجب اختلال در نظام بانکی نخواهند بود و در ماه‌های بعد کشور از وجود آنها پاک خواهد شد.

قربانی به هماهنگی در بازار پول و سرمایه اشاره و آن را به عنوان یکی از عوامل کاهش نرخ سود بانکی دانست و خاطرنشان کرد: در خصوص سحاب نیز هماهنگی‌هایی در حال انجام است ضمن اینکه بانک مرکزی به بازار بین بانکی نیز ورود جدی داشته است که همین امر سبب شده نرخ‌های سود در بازار بین بانکی نیز در روزهای اخیر به محدوده ۱۸ تا ۱۹ درصد کاهش یابد و این کاهش نیز کماکان در حال انجام است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: تصمیم مهمی که طی هفته‌های گذشته در بانک مرکزی اتخاذ شد، تبدیل اضافه برداشت بانک‌ها به خطوط اعتباری بود که در این زمینه به حوزه‌های نظارتی بانک مرکزی انجام شد، نرخ‌های سود تسهیلات و خطوط اعتباری که به جای اضافه برداشت در اختیار بانک‌ها قرار گرفته به ۱۸ درصد کاهش یافت و اگر این روند همواره ادامه یابد، به ۱۶ درصد هم خواهد رسید اما مشروط به منابع و مصارف است

وی گفت: تمامی اینها سبب شده تا زمینه مناسب تری برای کاهش نرخ های سود بانکی فراهم شود و امروز گام مهمی در این باره برداشته شده به نحوی که هدف در این بوده که بانک مرکزی در تصمیمات خود ضمن توجه به تحولات اقتصاد کلان، مقوله کاهش تورم و لزوم تناسب نرخ‌های سود با این عوامل را مد نظر داشته و منافع ذینفعان نظام بانکی نیز در نظر گرفته شود.

معاون اقتصادی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در این زمینه تلاش شده نرخ‌های سود مثبت باشد یعنی سپرده گذاری در نظام بانکی تورم را جبران کرده و قدرت خرید سپرده های مردم به خوبی حفظ خواهد شد ضمن اینکه برای تسهیلات گیرندگان نیز هزینه تامین مالی کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر منافع سهامداران حفظ خواهد شد که در این راستا تصمیماتی که در بانک مرکزی اتخاذ شد، دارای آثار مثبتی در بازار سرمایه خواهد بود و رونق را در زمینه تولید و اشتغال فراهم می آورد.

جزئیات نرخ جدید سود بانکی

وی گفت: بخش نظارتی بانک مرکزی نظارت دقیق را بر بخشنامه نرخ سود که امروز از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، اعمال خواهد کرد و بانک های متخلف نیز شناسایی می شوند.

قربانی در تشریح نکات مهم بخشنامه امروز بانک مرکزی در خصوص نرخ سود خاطرنشان کرد یکی از موارد مهمی که لازم است در این بخشنامه مورد توجه قرار گیرد آن است که از ابتدای روز شنبه یازدهم شهریور ماه تمامی بانک ها و مرسسات اعتباری موظفند نرخ سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری یکساله را که در ۱۴ تیرماه ۹۵ حداکثر ۱۵ درصد اعلام شده بود، به صورت دقیق رعایت نمایند.
ضمن اینکه نرخ سود علی الحساب مذکور برای سپرده های کوتاه مدت حداکثر ۱۰ درصد سالانه خواهد بود لذا از یازده شهریور ماه جاری هر گونه افتتاح حساب بلند مدت یک ساله نرخ سود علی الحساب حداکثر ۱۵ درصد خواهد داشت و نرخ سود علی الحساب سپرده های کوتاه مدت عادی روزشمار نیز حداکثر ۱۰ درصد سالانه خواهد بود.

وی اظهار داشت: برابر موازین بانکداری اسلامی، نرخ های سود پرداختی به سپرده گذاران به صورت علی الحساب بوده و تسویه کامل آن صرفاً پس از تسویه کامل و محاسبه سود قطعی و کسر سود علی الحساب از آنها امکان پذیر خواهد بود.

قربانی خاطرنشان کرد: ارائه هر گونه محصول و خرید جدید ازسوی بانک ها و موسسه اعتباری منوط به تائیدیه می‌باشد و نیازمند تائیدیه بانک مرکزی است.

قراردادهای قبلی؛ با نرخ پیشین تا پایان مدت قرارداد

قربانی خاطرنشان کرد: کلیه قراردادهای نظام بانکی با سپرده گذاران تا پایان مدت قرارداد به قوت خود باقی است اما قابلیت تمدید با نرخ های قبلی را ندارد و بخشنامه بانک مرکزی ناظر بر سپرده هایی است که از ۱۱ شهریور ماه به بعد منعقد خواهد شد، ضمن اینکه تمدید قراردادهای قبلی نیز باید در چارچوب نرخ های جدید باشد و افزایشی نیز در رقم موجودی سپرده های سرمایه گذاری که در گذشته انجام شده امکان پذیر نخواهد بود.

وی گفت: در صورتی که سپرده گذار قبل از پایان مدت قرارداد اقدام به برداشت یا بستن حساب خود نماید نرخ علی الحساب سپرده گذاران با نرخ جدید کوتاه مدت که در بخشنامه جدید لحاظ شده، خواهد بود به عبارت دیگر اگر فردی سپرده ای یک ساله دارد و می خواهد پیش از سررسید آن را برداشت نماید، نرخ سود علی الحساب سپرده کوتاه مدت که ۱۰ درصد است به او اختصاص خواهد یافت. ضمن اینکه حدقل ماندگاری سپرده در حساب ها باید یک ماه باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فقط و فقط دودش می ره تو چشم مستاجر جماعت ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مستاجرین هم کم کم باید از خوش نشینی و تخریب اموال مالکان دست بردارند و همت کنند و خود مالک شوند. فقط یک همت میخواهد.

      • بدون نام

        اره والا گفتی۰

      • بدون نام

        آره بابا، چیزی نیست که، فقط یکم همت میخواد همین!!!
        اگه یکی ماهی 2 میلیون هم حقوق بگیره و ماهی 1 میلیون و نیم رو هزینه خونوادش کنه، چطور میتونه با ماهی 500 هزار تومن بدون در نظر گرفتن هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی یا درمانی خونه بخره؟؟؟؟؟

        غیر از چند مورد استثنا: یا باید نابغه باشی، یا خونواده از لحاظ مالی بهت کنه یا ... تا بشه خونه خرید.

      • بدون نام

        بدون نام 15:48 : انگار نفست از جای گرم بلند میشه .. یا اینکه آقا زاده تشریف دارین .. هیچ کس دوست نداره مستاجر باشه این شرایط هست که آدم رو مجبور به مستاجری میکنه .. در ضمن اگه صاحبخونه ها مشکل تخریب اموالشون رو دارن کسی براشون نامه نفرستاده که اموالشون رو در اختیار کسی قرار بدن تا تخریبش کنن ... یه مورد دیگه اینکه همه میدونن ماشالا اکثر صاحب خونه ها هر چی که توی زندگیشون کم دارن رو میخوان از مستاجر در بیارن ..

    • حسین چاووشی از تبریز

      زیاده کم کنین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این که باز خیلی زیاده .کمترش کنید بابا . من اصلا از این پولهای باد آورده که تو زندگیمون میاد خوشم نمیاد ولی همین سودها باعث شده همه هر چی دارند بفروشند و بگذارند تو بانک

    • بدون نام

      .. حالا راحت شدید نون چهارتا ادم که از این راه امرار معاش میکردن بریدید

    • بدبخت بیچاره

      تورم داره میاد پایین وضعیت مردم اینه...اگه بره بالا فکر کنم کلا اوت بشیم خخخخخ

    • ابطحی

      لعنت به نظام بانکی ایران

    • حسین نریمانی

      خو که چی همش دارین ضرر به مردم میزنید

    • بدون نام

      چه جلب

    • بدون نام

      سود تسهیلات بانک مسکن هم اومد پایین برای خرید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره خیلی اومد پایین ؟؟؟!!!

      • بدون نام

        تنها چیزی که میاد پایین قدرت افراد ضعیف جامعه س قربونت ... پول دار جماعت که ضرر نمی کنه بانک نشد پولش رو می بره تو دلار نشد تو طلا نشد خونه میخره پوست مستاجرش رو می کَنه

    • بدون نام

      بحای اینکه سود سپرده ها رو کم کنید سود پولی که تحت عنوان وام به مردم میدید رو کم کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ۴ سال پیش ده میلون وام ضروری گرفتم تا الان دارم سود وام پرداخت میکنم پس چرا یفکری برای سود وام نمیکنید؟؟

      • بدون نام

        پس سود وام ها چی؟؟؟ چرا اونا رو کم نمیکنید ؟؟؟

    • میهن پرست

      جالبه بانک ها 15 درصد سود میدن و وام 35 درصد سود میدن... دولت روحانی فقط به نفع بانکدارها کار کرده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودتون رای دادیم بهش

    • بدون نام

      نرخ سود،بانکها نیز کاهش پیدا میکند؟

    • عسل

      چرا پس هیچ وقت حرفی از سود وام بانک نیست ؟
      این همه تلاش میکنین برای کم کردن سود سپرده ها یه فکری هم به حال سود وام بانکی کنین که مردم رو بیچاره کرده

    • بی نان

      بی وجدانا نرخ سود خودتون رو هم بیارین پایین .

    • محمدرضا

      لطفان برای گرفتن وام اینقدر آدمها رو اذیت نکنید.من الان 5سال هست میخوام وام ۲۵ملیون تومانی بگیرم.هنوز موافق نشدم.

    • امیر تربتی

      خیلی خوبه اگر این سود همه گیر باشه . اما به شرطی که سود وام هم کم بشه

    • بدون نام

      این یک کار خلافی است که فقط افراد بی بضاعت وفقیر ضربه بهشون وارد میشود وسه افراد پولدار هیچ مشکلی نیست

    • بدون نام

      نرخ سود بانکی هنوز از نرخ تورم اعلامی فاصله زیادی دارد و باید کمتر شود. اگر همت بر تولید و اشتغال باشد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو چقدر ساده ای که نرخ تورم اینا رو باور داری دوست عزیز ... فقط فکر کن نرخ اجاره بهای امسال چقدر تورم داشته و چقدر از قدرت خرید و اقتصاد افراد جامعه کم کرده ... کدوم کاهش نرخ تورم ؟؟؟؟

    • بدون نام

      یک وام تسیلات گرفتم 27 درصد حالا 33 در صد میگیرند ومی گن این 27 درصده ولا خر گیر اوردن همش دروغ

    • بدون نام

      عجله برا کم کردن سود سپرده دارین ولی سود وام نه!!!

    • بدون نام

      مارو به مسخر گرفتی شما ها با این دولت روحانی

    • جواد

      سلام کارمند شرکتی بانک.... هستم با ۱۲سال سابقه کار و با ۳۰۰۰ نفر پرسنل ؛ بانک میخواد وام ۶۰ میلیون مسکن بده با سود ۱۸ درصد تو ۱۵ سال ۱۹۰ میلیون بازپرداخت که ماهیانه ۹۷۰ تومن میشه .....

    • بدون نام

      چرا نرخ بهره ي وامو کم نمیکنن?!
      همشون 28 درصد و به بالا هستن

    • بدون نام

      اخه تو هوات مثل خارجه خیابونات مثل خارجه حقوقات مثل خارجه امکاناتت مثل خارجه وام دادنات مثل خارجه که اومدی پرداخت سودتو عین خارجیا بکنی

    • علی

      متاسفم واسه رای دادنم به دولت تزویر روحانی . خیلی بی انصافید چرا سود وام ها رو کم نمی کنید

    • نگین

      من یک چیزی رو نفهمیدم.قبلا هم که 15 درصد بود.الان چیو تصویب کردن؟؟

    • بدون نام

      ...بانکداری اسلامی...المان سود وام دو درصدمردمش همپیشرفت میکنن

    • بدون نام

      بیکاری کشور را فلج کرده . سرمایه دار هم بخور و بخواب و سود بگیر . پاشید جمع کنید لحافتون را . باید برید سر کار

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما فکر کردی سرمایه دار می ره سر کار؟ نه قربونت سرمایه دار که ضرر نمی کنه ... یه راهی پیدا می کنه که سودش تازه بیشتر هم بشه .. فقط به چه قیمت ؟ به قیمت دلال بازی و تورم الکی

      • بدون نام

        مثلا یه سرمایه دار بخوایم نام ببریم همین بعضی صاحب خانه ها ،که از این به بعد به جای پول پیش( رهن)، اجاره رو بالا میبرن چون میگه اگر رهن رو زیاد کنم بانک سودی نمیده پس وقت کندن پوست مستاجره.

    • بی نام

      بهره.وام چه طور آن هم کم کنید .این که فشار به مردم تهی دست می شه.آیا زمان امامین معصوم این چنین بود.

    • بی نشان

      این کار فقط به ضرر مردمه! خود من سه ساله ازدواج کردم، بیکار بیکارم، ماشینمو فروختم و وام گرفتم یه سپرده ای جور شد گذاشتم تو بانک از طریق سودش گذران زندگی میکنم! د آخه تا کی تاوان ندونم کاری دولت رو ا مردم بدبخت بدیم؟ نیست کار فت فراوونه!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وام گرفتی که بذاری بانک سودش رو بگیری؟؟؟
        ملت چی میگن باوووو

    • بدون نام

      سود بانکی ربا ست وحرام. تنها تو کشور ایران اینقدر سود میدن مثلا مایه کشور اسلامی هستیم از نظر اسلام ربا حرام است .این ربا خواری باعث شده مملکت اینقدر مشکلات و فلاکت داره.

    • اسی هستم

      بانک ها هم دیگه نزول خور شدن و فقط اسم نزول خور بدبخت بد در رفته

    • بدون نام

      انشاالله به امید خدا مردم کل حساباشون رو از بانک خارج میکنند تادرس اعبرتی باشه حی سود به سود نکنید دیگه شماشورشو دراوردید

    • امیر رضا

      سلام امیدوارم که کل بانکها مصوبه رو اجرا کنن فقط یه فکری به حال مستاجرا بشه اجاره مسکن رو هم بر اساس سود بانک حساب کنن نه اینکه سود بانک بشه ۱۵ اجاره مسکن رو ۳۶ درصد در سال از مستاجراگرفته بشه در ضمن سود وام رو هم ۱۷ بکنن که تولید راه بیفته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره بشین که اجاره رو با سود بانکی حساب کنن ...

    • بدون نام

      ریشه ای تر از این حرفا مشکل داریم سودش کم شد سود وام باید کم شه قیمت اجناس و خوراک باید به مرور زمان بیاد پایین تر ، پول بدونه پشتوانه چاپ نکنن باعث نشن ارز از کشور خارج شه بدونه برگشت هووو انقدر هست بگم که باید کتاب نوشت بانک مرکزی حق این مردم گردنه تک تکتونه زمین هم گرده خیالم نکنین همیشه زنده هستین یا جاودانه هستین پس وجدانم داشته باشین

    • بدون نام

      ۱۸ درصد سود بگیری ۱۵ درصد سود بدی... پس بدبخت شدیم دیگ... لااقل برعکسش کنید بهتره

    • کریمی

      اگه راست میگن این همه سود بانکی رو میارن پایین پس سود وام بانکی رو هم بیارن پایین . تا میتونیین قشر بدبخت رو بدبخت تر میکنین . هر سال با این طرح های جدیدتون

    • نادر

      سلام....هر قانونی تصویب کردند درسته چون ما خودمان این دولت را انتخاب کردیم و باید بپذیریم

    • محمد

      همش فکر خودشون هستن
      سودرو کم میکنید چیزی درست میشه؟
      الان درد مردم سودبانکیه؟
      اگه خیلی عرضه دارید سود وامهایی که بهره بالا داره وکمر مردم رو بریده کاهش بدین
      یکطرفه عمل نکنید.

    • بدون نام

      تا حالا ده بار این اتفاق افتاده ولی بانکها یه راه پیدا میکنن تا این قانون رو دور بزنن . چون اگه واقعا این اتفاق بیوفته و عملی بشه خیلی از مردم بدبخت میشن و در کل مملکت میخوابه

    • بدون نام

      همه پولشان میکشند بیرون خیلی زود به چه کنم نکنم می افتن

    • وحید

      خدا از این مسوولین شکم سیر نگذره ...همه این قوانین فقط ضررش به مردم کم در آمد میرسد که از طریق این سود سپرده کمی مشکلات اقتصادی خودشون رو برطرف میکنند ...

    • بدون نام

      کجا کفتن نرخ تورم پایین امد مشالله ۱۰۰تومن شده هزاری

    • بدون نام

      پس نرخ سود وامی که بانک میدهد چقدر است

    • بدون نام

      اینقدر میگین تورم اومده پایین چه تاثیری روزندگی مردم کرده .خدایی از ده سال پیش که تورم ترکونده بود تا حالا که اومده پایین ایاچیزی ارزونتر شده؟

    • بدون نام

      با این چیزها وضعیت اقتصادی مملکت درست نمیشه

    • بدون نام

      بانک مرکزی نمیخواد در مورد سود وام ها نظری بده؟؟
      تعارف نکنید یه وقت

    • alireza

      در کشور اسلامی سود پول حرام است در کتاب ما و احکام ما بسیار تاکید شده چرا علنی یک فعل حرام انجام میشود و حکومت هم بر سر کم وزیادش چونه میزنه و نیت بر ریشه کنی این فساد و گناه نیست در بلاد کفر سود بانکی اصلا معنی ندارد

    • مهدی

      وقتی سود بانکی بیاد پایین به مستاجر ها فشار میا می دونی چرا؟
      چون مالک ها دیگه 1ول پیش به دردشون نمی خوره و فقط اجاره می گیرند حالا خودتون قضاوت کنید یک کارگر معمولی با پایه حقوق 980چجوری یه جا اجاره کنه با ماهی 500اجاره
      با این کار پولدار پولدار تر بی پول بی پول تر میشود
      این خانه از پای بست ویران است ...

    • علی

      مردم رو بدبخت کردند رفت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج