۵۹۰۵۵۷
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

ارزیابی ۱۲ سال گذشته با عدالت و انصاف

پس از کش‌و‌قوس‌های بسیار بالاخره حکم شهرداری محمد علی نجفی صادر شد و او از دوشنبه رسما به ساختمان شهرداری در بهشت رفت. اکنون با استقرار شورای شهر و شهردار جدید همه به چگونگی برخورد آنها با تخلفات گسترده صورت‌گرفته در شهرداری می‌اندیشند.

روزنامه آرمان: پس از کش‌و‌قوس‌های بسیار بالاخره حکم شهرداری محمد علی نجفی صادر شد و او از دوشنبه رسما به ساختمان شهرداری در بهشت رفت. اکنون با استقرار شورای شهر و شهردار جدید همه به چگونگی برخورد آنها با تخلفات گسترده صورت‌گرفته در شهرداری می‌اندیشند.
در ۱۲ سال گذشته اتفاقات ناخوشایند بسیاری در شهرداری تهران صورت گرفت؛ از واگذاری املاک و فروش شهر و پارک‌ها گرفته تا استخدام بی‌‌‌رویه در شهرداری و شرکت مترو بخشی از این تخلفات است. اکنون شورای پنجم باید با عزمی راسخ برای مقابله با فساد در این شهرداری عمل کند.
از سوی دیگر شهردار جدید باید چاره‌ای برای مسائلی مانند آلودگی هوا، ترافیک و حمل‌و‌نقل در شهر بیندیشد، چون تهران واقعا با بحران روبه‌روست. «آرمان» برای بررسی مسائل حوزه شهری، شورای شهر و شهرداری با ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران، به گفت‌و‌گو پرداخته است که می‌خوانید.

شورا و شهردار جدید چگونه برخوردی با تخلفات صورت‌گرفته در شهرداری خواهند داشت؟

مهم‌ترین نقش شورای شهر نظارت و به‌خصوص نظارت بر عملکرد شهرداری‌ است. در شورای چهارم مسیری برای پایش عملکرد شهرداری انجام شد که اعضای وقت شورا به تخلفات واضحی رسیدند؛ اخیرا اوج این تخلفات در استخدام‌های بی‌‌‌رویه یا وضعیت‌های خارج از چارچوب‌های قانونی گزارش شده است.
ما هنوز نمی‌دانیم کدام‌یک از گزارش‌ها درست و کدام‌یک به‌صورت شایعه است. بدین جهت شورای پنجم آنچه را شورای چهارم شروع کرده، مجددا ارزیابی خواهد کرد و این مسیر را ادامه خواهد داد.
معتقدیم اموال شهر یا شهرداری به همه مردم تعلق دارد و اگر رانت یا امکاناتی خارج از چارچوب یا قانون به افراد واگذار شده یا از آن بهره‌مند شده‌اند، قطعا بی‌‌‌عدالتی است. از این رو ما سعی می‌کنیم در مسیر عدالت و انصاف آنچه در این 12 سال گذشته را ارزیابی کنیم.

با توجه به تخلفات گسترده در شهرداری اعم از فروش مجموعه شهر آفتاب یا شهروند و... شورا با این مسائل چگونه برخوردی خواهد داشت؟

به هر حال اگر تخلفی روی داده و حقی از بین رفته، قاعدتا آن را پیگیر خواهیم بود. مطالبی که در رسانه‌ها بیان می‌شود، ملاک شورا نیست، بلکه درباره هر ادعایی شاخص ما اسناد و مدارک خواهند بود. بسیاری از اعضای اصلاح‌طلب و حتی اصولگرای شورای چهارم روشنگری‌های زیادی در این ارتباط انجام دادند که می‌طلبد ما اول از همه، اسناد مربوط به آن مسائل را حتما بررسی کنیم.
در حوزه کمیسیون‌های مختلف یکی از برنامه‌های ما این است که آنچه در این کمیسیون‌ها تصویب شده یا اجرا نشده و اخطارهایی که به شهرداری داده شده، اجرا شده یا نشده، مجددا بررسی شود. قاعدتا خود آقای نجفی از همه بهتر می‌تواند این ادعا‌ها را احصا کرده و صحت و سقم آن را بررسی کند.
در این راستا اگر در تحقیق و تفحص به مواردی برخوردیم که خلاف قانون بوده یا تاییدی بر ادعاهایی که تا امروز بیان شده، قطعا پیگیری خواهیم کرد و تحقیق و تفحص از دوره‌های گذشته را در دستور کار قرار خواهیم داد. نمی‌توان از آنچه بر شهر تهران گذشته و آسیب‌هایی که وارد شده، گذشت و بر روی آنها چشم بست.
البته نباید از نقاط قوت مدیریت شهری در دوره آقای قالیباف نیز چشم پوشید. باید همه این مجموعه را با هم دید، اما تخلف، تخلف است و تفاوتی ندارد که چه کسی مرتکب آن شده است. هر شخصی تخلفی مرتکب شده، باید پاسخگو باشد.

با ساخت‌و‌سازهای فراوانی که در شهر انجام گرفته، گلوگاه تنفسی تهران بسته شده و اکنون تهران با معضل هوای پاک و... روبه‌رو شده است. شورا و شهرداری چه تدابیری برای این امر خواهند اندیشید؟

به هر صورت مشکلات تهران مثل هوای آلوده، ترافیک، حمل‌و‌نقل، تخریب طبیعت و حتی کوهستان‌ها واضح و مشخص است. از سوی دیگر برخی مشکلات از دید عمومی مردم و شهروندان پنهان است که باید همه اینها را با هم دید و بر اساس آنچه گذشته و اکنون موجود است، برای آینده برنامه‌ریزی کرد.
در این راستا قطعا مسائلی مثل آلودگی هوا و پیشگیری از ساخت‌و‌سازهای بی‌‌‌رویه برای تهران حائز اولویت است و ما سعی خواهیم کرد این مشکلات را به‌صورت اولویت‌بندی و درجه‌بندی‌شده به ترتیب در دستور کار شورا قرار دهیم. باید با کمک و یاری خود مردم این معضلات حل شود.
در این میان، یکی از مسائل مهم مشارکت شهروندان تهرانی است که اگر به‌صورت دلسوزانه با شهرداری و شورا هماهنگ باشند، مسائل خیلی زودتر در مسیر خود قرار خواهد گرفت و حل‌و‌فصل می‌شوند. از تمام مردم خواهشمندیم که هرکس به نوبه خود در قبال محله و شهر خود حساس باشدو احساس مسئولیت کند، چون در این صورت قطعا کارها خیلی سریع‌تر پیش می‌رود.
در مورد تخریب یا فروش پارک‌ها این مردم بودند که جریان اصلی را هدایت کردند. اکنون هم خواهش داریم که هرجا تخلف و عارضه‌ای را در شهر دیدند، به شورا اطلاع دهند. در همین راستا رسانه‌ها و خبرنگاران نیز می‌توانند به‌عنوان چشم و گوش شورا و شهرداری عمل کنند.

برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که تخلفاتی مثل شهرفروشی، پارکفروشی، استخدام‌های بی‌‌‌رویه در شهرداری یا شرکت مترو در زمان شهردار سابق اتفاق افتاده است. در این راستا شورای پنجم به‌لحاظ قانونی چه اقداماتی برای پیگیری این تخلفات صورت خواهد داد؟

حل‌و‌فصل این مسائل کار آسانی نیست و از این رو باید ارزیابی دقیق اولیه‌ای صورت پذیرد تا پس از آن بر مبنای شرایط موجود اقدام شود. به هر صورت، نیرویی را که در شهرداری جذب و استخدام شده، نمی‌توان اخراج کرد، اما می‌توان در جاهای دیگر از آنها استفاده بهینه کرد.
اکنون ما شاهد این تراکم نیرو در شورای شهر و ساختمان شهرداری هستیم که افراد بیش از ظرفیت و نیاز به کار گرفته شده‌اند و شاید نشود در مسیر پیشبرد کارهای شهرداری از آنها استفاده کرد. مشکلات پیش رو زیاد و پیچیده‌اند؛ به همین دلیل برای عملکرد شورا نباید خیلی عجله کرد.
تنها یک هفته از آغاز به‌ کار شورا می‌گذرد و شهردار نیز تازه امروز (یکشنبه) کار خود را شروع کرده است. باید مقداری زمان طی شود تا بتوانیم به سرعت به حل‌و‌فصل این موضوعات بپردازیم.
در 12سال گذشته مسیری در مدیریت شهری تهران طی شده که اکنون برای اصلاح این مسیر، بهبود شرایط و پیشگیری از تکرار این اشتباهات قطعا چند سال زمان نیاز است. امیدواریم با کمک مردم، رسانه‌ها، شورای شهر و دولت، شهرداری بتواند مسیر اداره شهر را به سمت آینده‌ای روشن و آرام هدایت کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج