۵۹۰۸۸۲
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

تأثير دولت پنهان بر شکل‌ گرفتن دولت دوازدهم

مرضيه جليلي در روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: تشکيل دولت در سايه توسط اصول‌گرايان فعال در مجلس شوراي اسلامي، خبري بود که از سوي يکي از اعضاي اين فراکسيون منتشر شد.

مرضيه جليلي در روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: تشکيل دولت در سايه توسط اصول‌گرايان فعال در مجلس شوراي اسلامي، خبري بود که از سوي يکي از اعضاي اين فراکسيون منتشر شد.
ابوالفضل حسن‌بيگي در تشريح اين خبر گفته بود: «فراکسيون نمايندگان ولايي، قبل از بررسي صلاحيت وزرا در جلسات علني مجلس، دولت در سايه را تشکيل داد تا به بررسي برنامه‌هاي وزرا بپردازد. با تعيين ترکيب هيأت وزيران، اين فراکسيون به صورت دقيق عملکرد وزرا را بررسي مي‌کند که ميزان پايبندي آنها به برنامه‌هاي اعلامي را بسنجد و نکات لازم را به آنها يادآوري کند. در همين راستا، اين فراکسيون دومين جلسه بررسي رأي اعتماد به وزرا را روز گذشته، پيش از آغاز جلسه علني صحن برگزار کرده و انتظار مي‌رود، جلسات مربوط به بررسي اين مهم بعد از اين، هفته‌اي يک‌بار تشکيل شود.»
تعدادي از اعضاي اين فراکسيون با تکذيب خبر شکل‌گيري دولت در سايه در فراکسيون متبوعشان تأکيد کردند، دولت در سايه همزمان با برگزاري جلسات بررسي وزراي پيشنهادي دولت، به‌طور غيرمحسوس خارج از مجلس و قواي سه‌گانه شکل گرفته و تأثير زيادي در چينش کابينه دولت دوازدهم داشته است. اصول‌گرايان فعال در عرصه تقنين کشور، ترکيب نهايي کابينه برخلاف سليقه رئيس‌جمهوري را مصداقي بر اين ادعا دانستند اما يک تحليلگر سياسي اصول‌گرا که در سال ۸۴ براي اولين‌بار، ضرورت تشکيل دولت در سايه را مطرح کرده بود، با تأييد خبر تشکيل آن از کميسيون‌هاي جمنا و اعضاي فراکسيون ولايت مجلس، به‌عنوان ترکيب اصلي دولت در سايه نام برد.
اصلاح‌طلبان فعال در مجلس نيز ضمن تکذيب خبر تأثير دولت در سايه بر چينش کابينه دولت، معتقدند که اين اقدامات تاکنون تنها از سوي اپوزیسيون‌ها شکل گرفته و فرهنگ آن در کشور نهادينه نشده است. بااين‌حال، فعالان سياسي جريان اصلاح‌طلب تشکيل دولت در سايه را گامي رو به جلو و اقدامي سازنده دانستند هرچند يک تحليلگر سياسي اصلاح‌طلب تشکيل دولت در سايه را در شرايطي که بر‌اساس قانون، مجلس وظيفه نظارت بر عملکرد دولت را برعهده دارد، امري بي‌معنا دانست که در دنيا مرسوم نيست. عبدالله ناصري پرداختن به اين موضوع را تنها بازي‌کردن با کلماتي که موجب اتلاف وقت دولت و مجلس شده، مي‌داند و مي‌گويد اين وضعيت مردم را سردرگم خواهد کرد.
تأثير دولت در سايه در تشکيل کابينه دوازدهم
براين‌اساس، حشمت‌الله يوسفيان‌ملا، عضو فراکسيون ولايت مجلس با اشاره به صحت و سقم خبر تشکيل دولت در سايه در فراکسيون ولايت گفت: البته تشکيل دولت در سايه را به‌طور غيرمحسوس مي‌بينم زيرا خارج از مجلس و قواي سه‌گانه فعاليت دارد. اگر دولت در سايه تشکيل نشده بود، به‌طور قطع بسياري از وزراي پيشنهادي به‌عنوان گزينه‌هاي کابينه دولت دوازدهم معرفي نمي‌شدند، آن هم افرادي که اصلا در حد وزارت نبودند و به‌طور ناگهاني معرفي و انتخاب شدند.

وي ادامه داد: به‌هرحال ما از سليقه آقاي روحاني آگاه هستيم اما مي‌بينيم برخي افراد براي فعاليت در کابينه معرفي شدند که مطابق با سليقه رئيس‌جمهوري نبودند، کمااينکه رئيس‌جمهوري هم به اين نکته اشاره کرد: «اجازه ندادند از زنان در کابينه استفاده کنيم.»

نماينده مردم آمل و لاريجان در مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: بنده معتقدم ممکن است افراد مختلفي در نحوه چينش ترکيب کابينه پيشنهادي دولت نقش داشته‌ باشند و يقين دارم که اين موضوع، خارج از مجلس اتفاق افتاده است.
تشکيل دولت در سايه، يک گام رو به جلو است
عليرضا رحيمي، عضو فراکسيون اميد مجلس با تکذيب نقش مستقيم دولت در سايه براي آرايش کابينه پيشنهادي دولت گفت که آقاي روحاني رسما اعلام کرده بود براي انتخاب اعضاي کابينه، به‌هيچ‌وجه تحت‌فشار قرار نگرفته است؛ هرچند لابي‌کردن براي معرفي گزينه‌هاي کابينه امري طبيعي است و خود رئيس‌جمهوري نيز تأييد کرده بود از فراکسيون‌هاي مختلف سياسي‌‌‌ براي ترکيب کابينه پيشنهاداتي داشته و تقريبا همه اين پيشنهادها را بررسي و ارزيابي کرده است؛ بنابراين اين موضوع جديد و غيرطبيعي نيست.
وي ادامه داد: به‌طور قطع هم از مجموعه اصلاح‌طلبان، هم مجموعه اصول‌گرايان و اعتدال‌گرايان، براي نحوه چينش کابينه به رئيس‌جمهوري موارد بسياري پيشنهاد شده بود که در نهايت نيز اين ترکيب انتخاب شد. نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: دولت در سايه بيشتر از طريق اپوزیسيون براي رقابت با دولت و نظارت بر عملکرد آن تشکيل مي‌شود که فرهنگ آن تاکنون در کشور نهادينه نشده است.
رحيمي تأکيد کرد: بنده از تشکيل دولت در سايه در فراکسيون ولايت بي‌اطلاع هستم، اما معتقدم اگر اين امر به صورت منسجم و سازماندهي شده انجام شود، يک گام رو به جلو و اقدام سازنده‌اي خواهد بود.
جمنا و فراکسيون ولايت مجلس ترکيب دولت در سايه را تشکيل خواهند داد
حسين کنعاني‌مقدم، کارشناس مسائل سياسي و فعال سياسي اصول‌گرا د با تأييد خبر تشکيل دولت در سايه توسط اصول‌گرايان گفت: اگر به سوابق نگاه کنيد، اولين‌بار بنده در سال 84 بحث دولت در سايه را مطرح کرده و کتاب دولت سبز را در‌اين‌راستا منتشر کردم که برخي در مخالفت با اين موضوع معتقد بودند که اين امر باعث تشويش دولت مي‌شود اما برخي نيز آن را کمکي براي دولت مي‌دانستند. وي افزود: بعد از اينکه اين موضوع را در جمنا هم مطرح کردم، آقاي سعيد جليلي نيز بر ضرورت تشکيل آن تأکيد کرد و گفت که قرار است دولت در سايه تشکيل شود؛ البته طرح اين موضوع در جمنا موافقان و مخالفاني به همراه داشت؛ کمااينکه جناح اصلاح‌طلب آن را مقابله با آقاي روحاني مي‌دانستند و اصول‌گرايان نيز معتقد بودند دولت در سايه ياري‌رسان دولت در جهت رسيدن به اهدافش خواهد بود.

کنعاني‌مقدم ادامه داد: بنده معتقد بودم پيروزي آقاي روحاني، پيروزي ملت بوده زيرا وي منتخب مردم است؛ بنابراين بايد به دولت مستقر در اداره کشور کمک کرد؛ در عين حال، ما نقد از عملکرد دولت و ديدباني بر روند اجراي برنامه‌هاي آن را نيز در دستورکار خود داريم.

عضو اصول‌گراي هيأت‌رئيسه خانه احزاب با يادآوري اينکه موضوع تشکيل دولت در سايه در فراکسيون‌هاي مختلف مجلس نيز مورد بحث و بررسي قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: جريان اصول‌گرا سه رويکرد را براي تشکيل کابينه دولت در سايه در نظر گرفته است. اعم ‌از اينکه نيروهاي مستقر و تعداد زيادي از مديران نخبه که مي‌توانند در حل مشکلات کشور مؤثر باشند، ساماندهي شوند و متناسب با تخصصي که دارند، يکي از وزارتخانه‌ها را ديدباني کرده و اگر برنامه‌اي هم در جهت ارتقاي وزارتخانه مربوطه دارند، در تعاملي سازنده به دولت ارائه دهند. از‌سوي‌ديگر، معتقديم بايد نيروهايي را براي فعاليت در دولت آينده تربيت کنيم.
کنعاني‌مقدم يادآور شد: اگر اصول‌گرايان نتوانسته‌اند دولت تشکيل دهند، به منزله اين نيست که در نظر ديگران محکوم هستند. آنها براي اثبات اين مهم تصميم دارند با تشکيل دولت در سايه در موقعيتي قرار بگيرند که در راستاي تقويت نظام حرکت کنند، نه اينکه در قالب اپوزیسيون و مخالفت با دولت. ضمن‌اينکه در تلاش هستند در جهت تحقق مطالبات ۱۶ ميليون نفري که به کانديداي اصول‌گرا رأي داده‌اند با دولت مستقر، رايزني و همکاري کنند.
وي با اشاره به ترکيب دولت در سايه عنوان کرد: بنا شده است کميسيون‌هاي مختلفي که در جمنا تشکيل داده بوديم، مسئوليت اين کار را برعهده بگيرند و از اين طريق تعاملشان با دولت و مجلس را افزايش دهند. بر همين اساس بخش مهم دولت در سايه که سياسي بوده، توسط جمنا هدايت مي‌شود، ضمن‌اينکه در‌اين‌راستا فراکسيون ولايت نيز با جمنا تعامل داشته و خواسته‌هاي خود را از همين مکانيسم پيگيري خواهد کرد.

کنعاني‌مقدم گفت: ما اميدواريم به جاي اينکه جناحي که در کشور رأي نمي‌آورد، گوشه‌نشين شده يا چوب لاي چرخ دولت مستقر بگذارد با برنامه‌ريزي منسجم، مطالبات مردم را پيگيري کرده و به دولت مستقر کمک کند تا مشکلات موجود حل شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج