۵۹۱۱۳۴
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

تحریم نفت ونزوئلا، برگ برنده را به دست اوپک داد

هاروی، قلب انرژی آمریکا را درنوردید. قوی‌ترین طوفانی که در بیش از ۵۰‌سال گذشته در تگزاس به وقوع پیوست، حدود ۲۵‌درصد از تولید نفت خلیج مکزیک آمریکا و تگزاس را تعطیل کرد. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که آمریکا در ماه‌های گذشته توانسته بود با فناوری برتر خود توافق اوپک و متحدانش را برای افزایش قیمت نفت زیر پا بگذارد و نفت را ارزان‌تر کند.

روزنامه شهروند: هاروی، قلب انرژی آمریکا را درنوردید. قوی‌ترین طوفانی که در بیش از ۵۰‌سال گذشته در تگزاس به وقوع پیوست، حدود ۲۵‌درصد از تولید نفت خلیج مکزیک آمریکا و تگزاس را تعطیل کرد. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که آمریکا در ماه‌های گذشته توانسته بود با فناوری برتر خود توافق اوپک و متحدانش را برای افزایش قیمت نفت زیر پا بگذارد و نفت را ارزان‌تر کند.
دیروز‌ هاروی، سفر وزیر انرژی آمریکا به قزاقستان را لغو کرد و از زمان درگرفتن طوفان و تعطیلی دکل‌های نفتی سواحل مکزیک و تگزاس قیمت نفت را ٣ تا ٤ دلار در بازارهای جهانی افزایش داده و نرخ بنزین را به گران‌ترین رقم ممکن از‌ سال ٢٠١٥ تاکنون رسانده است. به‌جز این، تحلیل‌هایی در بازار نفت شکل گرفته است که‌ هاروی توانسته طوفانی‌تر از نشست اوپک ظاهر شود و بر بازار انرژی تأثیرگذار باشد.
تحلیلی که محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک آن را رد کرده و به «شهروند» می‌گوید: این تحلیل بسیار اغراق شده است و آمریکا ظرف چند روز به بازار نفت جهان برمی‌گردد.
افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی
طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، خلیج مکزیک در ۱۷‌درصد از مجموع تولید نفت خام آمریکا و ۵‌درصد از تولید گاز طبیعی خشک این کشور سهم دارد. بیش از ۴۵‌درصد از ظرفیت پالایش نفت آمریکا و همچنین ۵۱‌درصد از ظرفیت فرآوری گاز طبیعی این کشور در امتداد سواحل خلیج مکزیک قرار گرفته است و طبق اعلام اداره ایمنی و محیط ‌زیست آمریکا، حدود ۲۲‌درصد یا ۳۷۹‌هزار بشکه در روز از تولید نفت خلیج مکزیک به دلیل طوفان تا بعد از ظهر یکشنبه متوقف بود.
همچنین حدود ۳۰۰‌هزار بشکه تولید نفت در خشکی تعطیل شده است.
در نهایت طوفان ‌هاروی کار را به جایی رساند که روز شنبه این هفته وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد در صورت نیاز، آماده است از ذخایر اضطراری کشور نفت خام عرضه کند، اما تلاطم طوفان ‌هاروی به بازارهای نفت هم رسید.
بازارهای نفت پس از خساراتی که طوفان ‌هاروی به جا گذاشت، متلاطم شد. نفت برنت که قیمت پایه برای بازار جهانی است، در اوایل معاملات آسیایی پس از طوفان حداکثر ۰.۸‌درصد رشد کرد و به ۵۲.۸۴ دلار در هر بشکه رسید. تلاطم‌ها در بازار نفت به‌گونه‌ای بود که برخی از این حرف زدند که طوفان ‌هاروی ممکن است در عرض چند روز در بازارهای نفت جهانی به هدفی دست پیدا کند که اوپک و متحدانش ماه‌هاست تلاش می‌کنند به آن نایل شوند.
قیمت‌های نفت روز سه‌شنبه هم با وجود به راه افتادن سیل ناشی از طوفان ‌هاروی که باعث تعطیلی گسترده پالایشگاه‌های آمریکایی و کاهش تقاضا برای نفت شده است، در پی مختل شدن عرضه در کلمبیا و لیبی، افزایش یافت.
تعطیلی پالایشگاه‌ها بر اثر این طوفان قدرتمند، قیمت‌های بنزین آمریکا را به ۱.۷۷۹۹ دلار در هر گالن افزایش داد که بیشترین میزان از‌ سال ۲۰۱۵ بود.
بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۲۳ سنت یا ۰.۵‌درصد رشد کرد و به ۴۶.۸۰ دلار در هر بشکه رسید. بهای نفت برنت هم ۲۱ سنت یا ۰.۴‌درصد افزایش یافت و به ۵۲.۱۰ دلار در هر بشکه رسید.
پیامدهای ‌هاروی محدود به آمریکا نیست
اما پیش‌بینی کارشناسان این است که پیامد طوفان ‌هاروی به آمریکا و همسایگان نزدیکش محدود نخواهدبود. چین در هفت ماه نخست ‌سال میلادی جاری حدود ۱۳۰‌هزار بشکه نفت در روز از آمریکا وارد کرد که شامل ۱۷۴‌هزار بشکه در روز در ژوئیه بود که آمریکا را پانزدهمین تامین‌کننده بزرگ نفت این غول آسیایی کرد.
آمریکا حدود یک‌میلیون بشکه در روز در ماه‌های اخیر صادرات داشته و درحالی‌که همه این میزان صادرات تحت تأثیر‌ هاروی قرار نگرفته، اما حداکثر سه‌چهارم آن از منطقه گلف کاست آمریکا حمل می‌شود، اما تنها صادرات نفت آمریکا نیست که تحت تأثیر ‌هاروی قرار می‌گیرد. این منطقه قطب واردات نیز محسوب می‌شود که به معنای مختل شدن تجارت است و برخی از محموله‌ها احتمالا به مقاصد دیگری ارسال خواهدشد.
تحلیل کارشناسان این است که احتمال دارد وضع گفته شده، قیمت‌ها را در کوتاه‌مدت افزایش دهد، زیرا صادرکنندگان نفت به منطقه خلیج مکزیک آمریکا به دنبال خریداران جدید و خریداران نفت آمریکا نیز به دنبال منابع جدیدی برای تأمین نیاز خود خواهند بود.
ارزیابی تحلیلگران این است که این مسأله بر اختلاف قیمت گریدهای نفتی مختلف تأثیر خواهد گذاشت، زیرا آمریکا عمدتا نفت سبک صادر، اما گریدهای سنگین‌تر را وارد می‌کند. از دست رفتن صادرات نفت سبک آمریکا ممکن است تقاضا برای گریدهای مشابه از سوی صادرکنندگانی مانند آنگولا و نیجریه را افزایش دهد، درحالی‌که صادرکنندگان گریدهای سنگین‌تر ممکن است در صورتی که محموله‌های به مقصد آمریکا به مقصد دیگری ارسال شوند، ناچار شوند تخفیف دهند.
اما در شرایطی که دیروز وزیر انرژی آمریکا به دلیل طوفان ‌هاروی سفر خود را به قزاقستان لغو کرد و در شرایطی که وضع بغرنج ونزوئلا هم می‌تواند بحرانی برای بازار نفت باشد، روز گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که درحال حاضر نیازی نیست برای جبران اختلال حاصل از طوفان ‌هاروی، از ذخایر اضطراری سوخت برداشت شود، زیرا بازارهای نفت جهانی به خوبی تأمین شده‌اند.
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام‌کرد به دقت طوفان را رصد می‌کند و آماده پاسخ به اختلالات بزرگ در عرضه نفت از طریق سیستم واکنش اضطراری خود است.
تأثیر چند روزه ‌هاروی بر بازار نفت
درحالی‌که ممکن است ‌هاروی تأثیر کوتاه‌مدت بر بازارهای جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی داشته باشد، حالا این سوال‌ها مطرح است که تولید و صادرات آمریکا با چه سرعتی به وضع عادی برمی‌گردد و ‌هاروی تا چه زمانی تاثیرات خود را در بازار نفت برجا خواهد گذاشت و تلاطم قیمت نفت در بازارهای جهانی به چه میزانی ادامه پیدا می‌کند؟
محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با «شهروند» توضیح می‌دهد که تأثیر طوفان ‌هاروی آمریکا بر بازارهای جهانی نفت قطعا کوتاه‌مدت خواهد بود و در چند روز آینده که اثرات ناشی از این طوفان برطرف شود، شرایط بازا جهانی نفت هم به وضع عادی برمی‌گردد.
به گفته خطیبی، از آن‌جا که وقوع طوفان ‌هاروی در آمریکا از پیش از وقوع پیش‌بینی می‌شود، سکوهای تولید نفت کار را متوقف می‌کنند و تولیدات منطقه‌ای که تحت‌تأثیر طوفان است تا زمان بازگشت شرایط عادی تعطیل خواهند بود، اما به محض این‌که شرایط عادی شود، این سکوها تولید خود را آغاز می‌کنند.
پیش‌بینی این کارشناس انرژی این است که در چند روز آینده شرایط در منطقه طوفان‌زده تگزاس عادی می‌شود و دوباره سکوهای نفتی تولید خود را از سر می‌گیرند و اگر احیانا برخی از سکوها آسیب هم دیده‌باشد، کار تعمیر آنها چندان وقت‌گیر نخواهد بود.
تأثیر روانی ‌هاروی بر قیمت نفت
خطیبی با اشاره به این‌که طوفان ‌هاروی در چند روز اخیر، حدود ٣ تا ٤ دلار قیمت نفت در بازارها را افزایش داد، می‌گوید: قطعا تاثیری که طوفان ‌هاروی بر قیمت نفت در بازارهای جهانی داشته، تأثیر روانی است، زیرا زمانی که پیش از وقوع طوفان سکوهای تولیدی در خلیج مکزیک تعطیل شد، از نظر روانی بر قیمت‌ها تأثیر گذاشت و به محض این‌که شرایط عادی شود، قیمت نفت هم در بازارهای جهانی کاهش می‌یابد.
این کارشناس انرژی، نظریه‌ای که عنوان می‌کند «طوفان ‌هاروی ممکن است در عرض چند روز به هدفی دست پیدا کند که اوپک و متحدانش ماه‌هاست تلاش می‌کنند به آن نایل شوند» را غیرمنصفانه توصیف و تأکید می‌کند که اقدام اوپک و غیراوپکی‌ها در کاهش تولید نفت موجب شد که قیمت آن از مرز ٣٠ دلار به ٥٠ دلار برسد و یک افزایش ٣٠ تا ٤٠‌درصدی در قیمت نفت رخ داد و این موضوعی نیست که بتوان با تأثیرات یک طوفان چندروزه مقایسه کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج