۵۹۲۴۳۲
۵۰۴۱
۵۰۴۱
پ

طنز؛ شب سمور گذشت و لب تنور گذشت

در زمان‌های قدیم جنگلی بود خوش آب و هوا که اهالی‌اش به لهجه محلی «جینگیل» صدایش می‌کردند. در جینگیل همه به هم احترام می‌گذاشتند. از بزرگ و کوچک و نر و ماده و خرس گنده و جوجه یک روزه، تا پير و جوان.

علیرضا کاردار در ضمیمه طنز روزنامه قانون نوشت:

در زمان‌های قدیم جنگلی بود خوش آب و هوا که اهالی‌اش به لهجه محلی «جینگیل» صدایش می‌کردند. در جینگیل همه به هم احترام می‌گذاشتند. از بزرگ و کوچک و نر و ماده و خرس گنده و جوجه یک روزه، تا پير و جوان. (عده‌ای از مورخان بر این باورند که این احترام گذاشتن‌ها به دلیل تربیت درست حیوانات بوده است. چون آن زمان هنوز پای انسان‌ها به محیط‌زیست حیوانات باز نشده و از آدم‌ها چیزی یاد نگرفته بودند. ولی گروه دیگری از جانورشناسان معتقدند حیوانات جینگیل از ترس دریده شدن به همدیگر احترام می‌گذاشتند. به هرحال دلیلش هرچه بوده، خوب بوده. مولف)

یک روز که سمور شجاع به همراه پدر سمور شجاع مشغول سدسازی با دندان‌های خرگوشی‌شان بودند (در بعضی نسخه‌ها این داستان را به سگ آبی شجاع نسبت می‌دهند)، از دور چشم‌شان به خرس قهوه‌ای و روباه دم‌کلفت و گرگ شیپورچی افتاد که به سمت‌شان می‌آمدند. پدر سمور شجاع که از خود اسمی نداشت و به نام فرزند شجاعش شناخته می‌شد، دست از کار کشید و سقلمه‌ای به پسرش زد که یعنی دندان‌هایت را غلاف کن برویم تا گیر این‌ها نیفتیم. سمور شجاع رو به پدر کرد و افزود: «هرگز! من میخوام جلوی اینا بایستم تا بفهمن با قلدری نمیشه حرفشون رو پیش ببرن». پدر که حوصله این حرف‌ها را نداشت و جانش را بیشتر از فرزندش دوست داشت، رها کرد و رفت قایم شد. سه حیوان قلدر به سمور شجاع نزدیک شدند و در حالی‌که مثل آدم بدهای فیلم‌ها پوزخند می‌زدند رو به سمور شجاع افزودند: «چطوری بچه پررو؟» سمور شجاع که سرش باد داشت، سینه سپر کرد و افزود: «زکی!»

چون حجم ستون رو به پایان است، خلاصه‌اش اینکه آن سه حیوان، از خجالت سمور شجاع را به ۶ روش سامورایی درآمدند و به‌جای اینکه خام‌خام بخورندش، به سیخ کشیده و در تنور برشته‌اش کردند و به نیش کشیدند. قرار بود سمور شجاع به سمبل مقابله با حیوان‌آزاری در جینگیل تبدیل شود که داستان این‌طوری رقم خورد. از آن زمان این ضرب‌المثل برای مواقعی به کار می‌رود که کسی که می‌خواهد کله شقی کند، شاخش را می‌شکنند و به ‌جای اینکه شب را در رختخوابش به سر ببرد، باید توی تنور بگذراند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج