۵۹۳۹۳۹
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

شبه جزیره کره؛ آوردگاه سیاست ناهماهنگ ترامپ

کارشناسان اعتقاد دارند سیاست های «دونالد ترامپ» در شبه جزیره کره ناهماهنگ و ناکارآمد است به همین دلیل ممکن است اظهارات و اقدامات تند وی موجب عمیق تر شدن بحران و حتی بروز جنگ شود.

خبرگزاری ایرنا: کارشناسان اعتقاد دارند سیاست های «دونالد ترامپ» در شبه جزیره کره ناهماهنگ و ناکارآمد است به همین دلیل ممکن است اظهارات و اقدامات تند وی موجب عمیق تر شدن بحران و حتی بروز جنگ شود.

رخی کارشناسان معتقدند: به دلیل ناهماهنگی و ناکارآمدی سیاست های «دونالد ترامپ» در شبه جزیره کره ممکن است اظهارات و اقدامات تند وی موجب عمیق تر شدن بحران و حتی بروز جنگ شود.
کره شمالی یکشنبه اعلام کرد یک بمب هیدروژنی را با موفقیت آزمایش کرده است. البته پیش از آن رسانه های جهان از وقوع زلزله بیش از ۶ ریشتری در این کشور خبر داده بودند. کارشناسان به طور تقریبی با اطمینان گفتند که این زمین لرزه نتیجه یک آزمایش هسته ای بوده است.
بسیاری از خبرگزاری ها و شبکه های خبری جهان سپس در مورد این رخداد عنوان داشتند کره شمالی انجام کامل یک آزمایش بمب هیدروژنی را اعلام کرده است. پیونگ یانگ ششمین و قدرتمندترین آزمایش هسته ای خود را انجام داد. مقام های ژاپن و کره شمالی قدرت این انفجار را ۱۰ برابر بیشتر از آزمایش هسته ای سال گذشته این کشور ارزیابی کردند.

روزنامه «دیلی اکسپرس» اقدام اخیر کره شمالی در آزمایش بمب هیدروژنی را نشانه ای از جنگ جهانی سوم توصیف کرد که موجب زلزله ای بزرگ و واکنش ایالات متحده و ژاپن شد.
این آزمایش هسته ای یک زمین لرزه 6.3 ریشتری را پدید آورد که 5 برابر بزرگتر از انفجار بمب هسته ای آمریکا در ناکازاکی ژاپن در جنگ جهانی دوم بود. چند ساعت پیش از این آزمایش «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به جنگ لفظی خود با رئیس جمهور آمریکا ادامه داد و مدعی شد هر تلاشی از سوی کشورهای بازیچچه آمریکا در منطقه برای زمین گیر کردن برنامه موشکی پیونگ یانگ به نتیجه نخواهد رسید.

**بلاتکلیفی دیپلماسی در رویکرد ترامپ
شدت اظهارات مقام های آمریکایی به ویژه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور تا چند هفته پیش بسیار بیشتر بود. وی که در آن زمان از آتش خشم جنگ بی سابقه آمریکا علیه کره شمالی سخت می گفت اکنون از رویکردهای ملایم تر حتی مذاکره و دادن برخی امتیازها به این کشور صحبت می کند.
خبرگزاری «رویترز» نوشت: کره شمالی اعلام کرده است این آزمایش را با موفقیت انجام داده است. حال این بمب هیدروژنی شرایط خطرناک میان این کشور و ایالات متحده و متحدان آن را وخیم تر می کند.
ترامپ تنها چند ساعت پیش از آزمایش هسته ای پیونگ یانگ، با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در مورد تشدید بحران هسته ای در منطقه و ضرورت جلوگیری از اقدامات تهدیدکننده کره شمالی سخن گفته بود. چین هم که تاکنون از متحدان اصلی کره شمالی به شمار می آمد این آزمایش را محکوم کرد.
آزمایش هسته ای اخیر و تهدیدهای زبانی دوطرفه رهبران کره شمالی و آمریکا درکنار پرتاب موشک های دوربرد و انجام رزمایش، شرایط شبه جزیره کره را به سرحد تقابل و جنگ رسانده است.
تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» نوشت: حق با ترامپ است که اعتقاد دارد مذاکرات هسته ای با کره شمالی هیچ نتیجه ای نخواهد داشت اما این بدان معنی نیست که جنگ تنها گزینه باشد. از طرف دیگر وزیردفاع آمریکا هم اعلام کرد آمریکا هیچگاه راه حل دیپلماتیک را کنار نگذاشته است.
گویا به تازگی ترامپ از شدت حملات خود علیه کره شمالی کم کرد و حتی گفته می شود تصمیم گرفته تا امتیازاتی را برای پیونگ یانگ در نظر بگیرد. آمریکا از نظر فنی انتقال کمک های غذایی و انرژی به کره شمالی را از سال 2009 متوقف کرد. اگرچه ترامپ اعتقاد دارد گفت وگوی بیشتر با رهبر کره شمالی کفایت نمی کند اما کارشناسان تاکید می کنند ترامپ باید به دنبال گزینه های دیگری به جز جنگ باشد.
شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی در خصوص ترامپ می نویسد: او باید این ادعای فانتزی را که گفت وگوهای بیشتر حکومت کره شمالی را وادار به کنار گذاشتن برنامه هسته ای می کند به فراموشی بسپارد.
«ترامپ باید اقدامی را برای کاهش تهدیدها در منطقه انجام دهد. این به مفهوم بی توجهی به دیپلماسی نیست بلکه باید در کنار استفاده و حضور پررنگ تر نظامی، خط تماس(تلفنی) اضطراری را با پیونگ یانگ برقرار کند تا مانع از وقوع فاجعه و جنگ به علت اشتباه محاسبه شود. »

براساس توصیه های این گزارش، ترامپ باید از رژیم کره شمالی مشروعیت زدایی کند که البته با منزوی سازی این کشور متفاوت است زیرا کره شمالی اکنون هم منزوی است بلکه باید با برنامه های مخفی خود موانع در مقابل تبادل اطلاعاتی را که حکومت این کشور علیه شهروندان خود ایجاد کرده است، نابود سازد. دولت این کشور به شدت از مسموم سازی فرهنگی و ایدئولوژیکی، رسانه های خارجی، اطلاعات بین المللی و مبادلات فرهنگی می ترسد. همچنین آمریکا باید با چین که حامی اصلی و تامین کننده انرژی و نیازهای کره شمالی است ارتباط بیشتری را ایجاد کند زیرا افزایش فشار می تواند به نتایج بهتری منجر شود.

**مخالفان رویکردهای تند ترامپ
مخالفت با رویکردهای ترامپ در دوجبهه داخلی و خارجی آمریکا به انتقاد از وی می پردازند. در داخل ایالات متحده سیاست های کاخ سفید ناهماهنگ و در خارج این کشور تند و بی نتیجه ارزیابی شده است.
روزنامه «واشنگتن پست» که از منتقدان سیاست های ترامپ به شمار می رود نوشت: رئیس جمهوری ترامپ، بحران کره شمالی را بدتر می کند زیرا دولت هیچ راهبرد مشخصی را برای این منطقه ندارد حتی پیام های روشنی را هم از خط مشی های خود ارائه نمی کند.
به نوشته این روزنامه آمریکایی در یک سال گذشته کیم جونگ اون با آزمایش های موشکی و هسته ای، شرایط را به سطح خطرناکی رسانده است. رهبر پیشین کره شمالی از آزمایش های هسته ای برای پیشبرد اهداف کشور و به عنوان پیامی برای مخاطبان خارجی استفاده می کرد اما پسر وی بیشتر بر مداوم بودن نمایش قدرت برای تضمین سلاح های هسته ای و توانایی استفاده از آن تمرکز دارد.
به نوشته این گزارش در مقابل، دولت ترامپ نظم و انضباطی را در مورد هماهنگی سیاست ها در داخل و همکاری با متحدان در خارج نشان نداده است. هماهنگ سازی متحدان باید بخشی از ماهیت تعامل سیاسی آمریکا با مسائل و از جمله بحران کره باشد.
کاخ سفید ادعا می کند برای این تنش یک راهبرد دارد. با اینکه ترامپ مشاوران خود را تغییر داد و سیاست های خود در مورد کره را تدوین کرد اما به نظر می رسد تنها مجموعه ای از ابزارها را با هم ترکیب کرده است؛ فشار مسالمت جویانه همچون تحریم های چند جانبه در کنار افزایش فشار اقتصادی از سوی مسکو و پکن، تمایل برای مذاکره، سنجش میزان جدّیت پیونگ یانگ و توجه به گزینه نظامی از جمله سیاست های دولت بیان شده اند.
نکته اینجاست داشتن یک استراتژی منطقی، خوب است اما اگر تنها روی کاغذ باشد نمی تواند کارساز باشد زیرا اجرا و رسیدن به هدف راهبرد اهمیت دارد.
همه طرح های بالا نیازمند دیپلماسی ماهرانه و گروهی قوی برای هماهنگی و اجرا هستند ضمن اینکه باید از بیان سخنان آسیب زا جلوگیری کرد. اطمینان از اجرای تحریم ها و هماهنگی با متحدان می تواند بسیار کارساز باشد اما اکنون نگاه متحدان آمریکا به کاخ سفید است. ممکن است کشورهای دیگر به علت نبود رویکردی آشکار و جامع در ایالات متحده، خود اداره امور را در دست بگیرند. دور شدن ایالات متحده از متحدان ممکن است یکی از اهداف کره شمالی باشد؛ به طور قطع ناتوانی در اجرای یک راهبرد هماهنگ درکنار متحدان به نفع پیونگ یانگ خواهد بود.
انتقاد از ترامپ تنها به داخل این کشور اختصاص ندارد. یکی از منتقدان جدی آمریکا در شبه جزیره کره، روسیه است. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه خط مشی های ترامپ در این منطقه را «بیهوده» توصیف کرد. پوتین اعتقاد دارد اگر فشارها بر کره شمالی برای توقف برنامه هسته ای افزایش یابد خطر درگیری گسترده و در مقیاس بزرگ در شبه جزیره کره جدی است.

تارنمای نشریه «تایم» در این زمینه نوشت: رئیس جمهوری روسیه در نامه ای به نشست کشورهای نشست کشورهای بریکس (BRICS) اقدامات ترامپ را بی فایده می داند زیرا اعتقاد دارد چالش های منطقه تنها باید از طریق گفت وگوی مستقیم و بدون پیش شرط حل و فصل شوند. تهدید، فشار، نظامی گری و لفاظی های توهین آمیز تنها به بن بست منتهی می شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج