۵۹۴۴۰۱
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

صادق زیباکلام: قرار نیست انقلابی رخ دهد!

زیباکلام گفت: «متاسفانه انتخاب یک استانداران تحت تاثیر نمایندگان مجلس، امامان جمعه و حتی نهادهای نظامی و امنیتی قرار می گیرد. اگر استانداری انتخاب شود که این گروه های ذی نفوذ از انتخاب آن رضایت نداشته باشند، در روند کار استاندار ممکن است اخلال ایجاد شود و ده ها مشکل جدید برای دولت ایجاد شود.»

فرارو: زیباکلام گفت: «متاسفانه انتخاب یک استانداران تحت تاثیر نمایندگان مجلس، امامان جمعه و حتی نهادهای نظامی و امنیتی قرار می گیرد. اگر استانداری انتخاب شود که این گروه های ذی نفوذ از انتخاب آن رضایت نداشته باشند، در روند کار استاندار ممکن است اخلال ایجاد شود و ده ها مشکل جدید برای دولت ایجاد شود.»
وزیر کشور اخیرا اعلام کرده است "در سطح استانداران و فرمانداران کشور حتما تغییراتی خواهیم داشت." به نظر می رسد که انتخاب استانداران و فرمانداران در ماه های آینده دولت تبدیل به چالش تازه ای می شود. حسن روحانی بر سر انتخاب وزرای خود با انتقادات شدیدی روبه رو شد احتمالا این روند در ابعاد کوچکتر در انتخاب استانداران و فرمانداران ادامه خواهد یافت.

پس از انتخابات ریاست جمهوری، حسن روحانی رییس جمهور در ضیافت افطار با مقامات دولتی و استانداران گفت: «در ۴ سال دولت یازدهم به دلایل مختلف نسبت به مسئولان و نمایندگان ‏دولت در استان ها سخت گیری نکردیم، همه افراد زحمات بسیاری کشیدند و هیچ کس نیست که ‏از دولت دفاع نکرده باشد، اما در این بین همه یکسان نبودند بلکه بعضی افراد با همه توان به میدان ‏آمده و زمانی که به دولت حمله می شد با همه وجود دفاع می کردند.‏»

او افزود: "دفاع از دولت، دفاع از رأی مردم و اکثریت مردم است.‏ ما بار سنگینی بر دوش داریم و هر کس آمادگی دارد این بار را بر دوش بکشد باید ‏داوطلب شود.‏"

روحانی در همان جلسه با بیان اینکه "ملت ایران پذیرفته است که تنها یک رهبر و قانون اساسی در کشور وجود ‏دارد"، اظهار کرد: «ما نمی پذیریم که هر کسی در هر شهری ادعای رهبری مردم را داشته باشد و ‏بخواهد با قانون و سلیقه خود با زندگی مردم بازی کند چرا که معتقدیم آرامش مردم در صورتی امکان ‏پذیر است که هر روز قانون را عوض نکرده و زندگی مردم را تغییر ندهیم.‏»

این اظهارات شاید بیانگر رویکرد رییس جمهور باشد اما لزوما به معنای اعلام خط قرمزهای او نیست.

پس از انتخابات ریاست جمهوری تصور می شد که روحانی در انتخاب وزرا پیشروانه تر از دولت یازدهم عمل خواهد کرد. اتفاقی که در عمل رخ نداد و با وجود تغییر ۵۰ درصدی وزرا ترکیب کابینه به لحاظ سیاسی تغییر چندانی نکرد و حتی برخی چهره های سیاسی تر و محبوبتر یا برکنار شدند و یا تنزل جایگاه پیدا کردند.

رویکرد روحانی در انتخاب وزرا با انتقادات فراوانی روبه رو شد، هواداران او در شبکه های اجتماعی به نقد انتخاب های او پرداختند از سوی دیگر منتقدان سیاسی روحانی به نوعی رضایت خود را نشان دادند و کمتر چوب لای چرخ گذاشتند.

در همین حال اخباری از احتمال تغییرات وسیع در استانداری های منتشر شده است. گفته می شود برای تعیین استانداران نیز سازوکاری مشخص شده است تا گروه های سیاسی در این باره پیشنهادات خود را ارائه کنند.

با این حال هنوز هیچ خبری و حتی گمانه زنی درباره ترکیب احتمالی استاندارهای اعلام نشده است، باید دید که حسن روحانی همان رویه انتخاب وزرا را برای انتخاب استانداران در پیش خواهد گرفت، یعنی به گونه ای روند دولت یازدهم را ادامه خواهد داد یا اینکه این بار روبه جلو حرکت خواهد کرد؟

صادق زیباکلام درباره انتخاب استانداران در دولت جدید به فرارو گفت: «امیدوارم تغییر استانداران، فرماندران و مدیران استانی در دولت جدید رویه درستی را طی کند. چرا که استانداران در پیشرفت، آبادانی و توسعه استان ها در همه ابعاد بسیار موثر هستند. یک استاندار می تواند، یک استان را زیرو رو کند. امیدوارم استانداران انتخاب شود که زیرو رو کننده باشند.»

او افزود: «اما متاسفانه دولت یازدهم در بسیاری از موارد از حضور استانداران زیرو رو کننده در استان ها محروم ماند. نه به خاطر اینکه دولت نمی خواست از این نیروها استفاده کند بلکه به این خاطر که انتخاب استانداران فرآیند پیچیده ای دارد و نهادهای مختلف قدرت در آن دخالت می کنند.»

زیباکلام گفت: «متاسفانه انتخاب یک استانداران تحت تاثیر نمایندگان مجلس، امامان جمعه و حتی نهادهای نظامی و امنیتی قرار می گیرد. اگر استانداری انتخاب شود که این گروه های ذی نفوذ از انتخاب آن رضایت نداشته باشند، در روند کار استاندار ممکن است اخلال ایجاد شود و ده ها مشکل جدید برای دولت ایجاد شود.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: «به لحاظ قانونی انتخاب استانداران فرمانداران و مدیران بر عهده دولت است و کسی نمی تواند فشاری وارد کند، اما در کل نمایندگان مجلس با فشار بر وزارت کشور و دیگر وزارت خانه ها، ائمه جمعه و دیگر نهاد های قدرت در استان ها هم از طرق دیگر دولت را وادار می کنند تا از برخی گزینه ها دست بکشد. آنها به دنبال گزینه هایی هستند که اعمال نفوذ بر آنها راحت تر است. گزینه های سرسخت و زیرو رو کننده مورد بی مهری نهادهای قدرت در استان ها قرار می گیرند.»

زیباکلام با بیان اینکه یکی از تفاوت های آقای روحانی و آقای احمدی نژاد در این است که آقای احمدی نژاد بر سر انتخاب های خود محکم می ایستاد ولی آقای روحانی به دلایلی نمی تواند و نمی خواهند بر انتخاب های خود در پست های مختلف ایستادگی و پافشاری کند. احمدی نژاد از دخالت ها در این زمینه ممانعت می کرد، در واقع باج نمی داد ولی روحانی این کار را نمی کند.»

او اظهار کرد: «دلیل اینکه روحانی نمی تواند خیلی بر انتخاب های اصلی خود پافشاری کند این است که او از مراکز قدرت حمایت نمی شود و باید روی پای خودش بایستد در نتیجه چاره ای جز تعامل و همکاری ندارد، اما احمدی نژاد حداقل تا سال 90 از حمایت بی سابقه و همه جانبه دیگر مراکز قدرت سود می برد. روحانی نشان داده است به روش احمدی نژاد اعتقادی ندارد و در بسیاری از موارد برخلاف احمدی نژاد کوتاه می آید.»

زیباکلام با اشاره به استان هایی که ممکن است روحانی در انتخاب استانداران آنها به مشکل برخورد گفت: «دست و بال آقای روحانی در دولت دوازدهم برای انتخاب گزینه های بهتر بازتر است، چرا که اکنون ترکیب مجلس با دولت همسو است، با این حال مثل همیشه تعیین استانداران برای استان هایی همچون خراسان رضوی، خوزستان، فارس، اصفهان دشوارتر و پیچیده تر از تعیین استاندار برای استانهای کردستان و سیستان و بلوچستان است.»

او در پایان گفت: «با این توضیحات متاسفانه باید بگویم روند انتخاب استانداران با توجه به شرایط کنونی احتمالا همان روند 4 سال پیش باشد. نمی توان گفت قرار است انقلاب یا اتفاق مهمی در این زمینه رخ دهد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      انقد اخبار ازین پروفسور نگذارید،این ابن الوقته،هردفعه یچیزی میگیره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج