علی نصیریان: نظام سانسور به ما اجازه فکر نمی‌دهد
متال تهران _ d
رستوران پارسیان_D
متال تهران _ d
رستوران پارسیان_D
کلینیک زیبایی پارسیس_f موبایل
متال تهران _ d
رستوران پارسیان_D
پارسیس - f تبلت
دکتر ولدخانی_1
اپیلاسیون نانا 1
استخدام_1
دکتر ولدخانی_3
اپیلاسیون نانا 3
استخدام_3
دکتر ولدخانی_4
اپیلاسیون نانا 4
استخدام_4
اپیلاسیون نانا 2
استخدام_2
دکتر ولدخانی_2
کلینیک زیبایی پارسیس_f
۵۹۵۵۶۱
۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶
۹۷۵۶
علی نصیریان بازیگر با سابقه و سینما و تئاتر به تازگی در گفت‌وگو با هفته نامه «صدا» ضمن انتقاد از سانسور در سینمای ایران می‌گوید که از بسیاری از داستان‌های ادبیات می‌توان اقتباس‌های خوبی انجام داد اما ممیزی مجال این کار را نمی‌دهد.
آی سینما: علی نصیریان بازیگر با سابقه و سینما و تئاتر به تازگی در گفت‌وگو با هفته نامه «صدا» ضمن انتقاد از سانسور در سینمای ایران می‌گوید که از بسیاری از داستان‌های ادبیات می‌توان اقتباس‌های خوبی انجام داد اما ممیزی مجال این کار را نمی‌دهد. به گفته او اوایل انقلاب داریوش مهرجویی قصد داشت، داستان «همسایه‌ها» احمد محمود را در قالب یک سریال بسازد اما به او اجازه ندادند. او معتقد است سانسور نمی‌گذارد هنرمندان ببینند، بخوانند و انتخاب کنند.

علی نصیریان درباره علاقه‌اش به کتاب‌های صادق هدایت می‌گوید: «من شیفته هدایت بودم. هنوز هم داستان های او را خیلی دوست دارم. نوع زیان و قصه های هدایت در آن زمان خیلی برای همه تازگی داشت چون نشأت گرفته از زندگی مردم بود... داستان های هدایت از بطن زندگی مردم بود. مثلا «مرده خورها»، «محلل»، «سایه روشن»، «داش آکل» و ... برگرفته از زندگی مردم بود و همان حال و هوا و موقعیت را مجسم می کرد. جدا از این، نوشته های او زبان متفاوتی با تئاترهای آن دوره داشت. زبان تئاتر آن روز یا قرن نوزدهمی و دکلاماسیون بود یا به شیوه تئاترهای لاله زار، سبک و سطحی بود و از عمق واقعیات زندگی مردم سرچشمه نگرفته بود و جنبه های فانتزی داشت.»

علی نصیریان در پاسخ به این پرسش که آیا تا کنون تمایل داشته که از داستان‌های ادبیات فارسی، اقتباسی برای کارهای سینمایی انجام دهد، گفت: «داستان های زیادی خواندم که آنها را دوست داشتم. از کارهای گلشیری و دولت آبادی آثاری خواندم که برایم جذاب بوده، اما بعضی موقع ها متن هایی هست که نمی شود آنها را اجرا کرد. یکی از مواردی که می توانیم از آنها در سینما و تئاتر خیلی استفاده کنیم اما متاسفانه نظام سانسور مجال نمی دهد، اقتباس از ادبیات است. ما داستان های خیلی خوب و ادبیات غنی داریم اما نمی گذارند.»

این بازیگر در ادامه این موضوع می‌گوید: «اوایل انقلاب مهرجویی می خواست «همسایه ها»ی احمد محمود را کار کند. حتی پنج، شش اپیزودش را هم برای سریال نوشت اما نگذاشتند. خیلی هم متن جذاب و گیرایی بود. تمام مشکل ما این است که سانسور اجازه اندیشیدن به ما نمی دهد و نمی گذارد فکر کنیم. ما را در چارچوبی نگه می دارد و نمی گذارد ذهن مان باز شود، بخوانیم، ببینیم و انتخاب کنیم. در نتیجه فضای کار هنری هوای تازه ندارد. این هوای تازه مستلزم گفتگو، نوشتن و نگاه است که متاسفانه نداریم. ما خیلی عقبیم.»

بازیگر «بوی پیراهن یوسف» درباره وجود پیچیدگی‌ در کاراکترهایی که او در آنها به ایفای نقش می‌پردازد توضیح می‌دهد: «مثلا قاضی شارح سریال «سربداران» یا بزرگ آقای «شهرزاد» منفی اند اما چنان اعتماد به نفسی دارند و با ابهت و از جانب حق حرف می زنند که تماشاگر شک می کند مبادا حرف آنها راست باشد؟ واقعا تماشاگر نمی داند با آنها چطور برخورد کند. میدانم که بخشی از اینها به شخصیت پردازی ربط دارد اما ریزه کاری هایی که آن نقش را باورپذیر می کند به خود شما ربط دارد. در مصاحبه ای خواندم که محمد علی نجفی گفته، در «سربداران» ما می خواستیم شیخ حسن جوری قهرمان شود اما قاضی شارح قهرمان شد!»

او در ادامه تاکید می‌کند: «برای من جذابیت نقش در پیچیدگی اش است. در زیر و بم ها و متفاوت بودنش است. نقش هایی را که یک لایه و یک دست و صاف و مستقیم باشند، دوست نداریم. نقش منفی و مثبت یا کمدی، جدی یا تراژیک برای من مطرح نیست. شخصیت باید برای من شخصیت جذابی باشد. مثلا من از خاخام «شکارچی شنبه» خیلی خوشم می آمد. این شخصیت را دوست داشتم برای این که خیلی پیچیده بود و زیر و بم داشت یا مثلا قاضی شارح که یکدست و یکنواخت نبود.»

نصیریان که این روزها در نمایش «اعتراف» به کارگردانی شهاب حسینی به روی صحنه می‌رود، درباره ویژگی‌های نقش کشیش این نمایش می‌گوید: «این شخصیت هم برایم جذاب بود و در آن کمی پیچیدگی وجود دارد. به همین دلیل آن را دوست دارم چون می دانید که از روی فیلم نوشته شده است. با آقای شهاب حسینی هم در سریال «شهرزاد» آشنا شدم. قبل از آن نمی شناختم شان و با ایشان کار نکرده بودم. از فرهنگ، ادب، سلوک، رفتار و نگاهش خیلی خوشم آمده بود. (شهاب حسینی) به من پیشنهاد کرد که نقشی در تئاتر «اعتراف» وجود دارد اما گفتم که بازی در تئاتر برای من خیلی سنگین است. گفت این شخصیت بیشتر در صحنه نشسته است به خاطر خود شهاب، متن، شخصیت و این دیالوگی که بین این دو نفر جریان دارد، بازی در این نمایش برای من جذاب بود.»
برچسب ها:
مطالب مرتبط
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
سفیر بار ساقدوش_1
دکتر نائبی_1
شیرآلات زمانی_1
دکتر نائبی_3
شیرآلات زمانی_3
سفیر بار ساقدوش_3
سفیر بار ساقدوش_4
دکتر نائبی_4
شیرآلات زمانی_4
شیرآلات زمانی_2
دکتر نائبی_2
سفیر بار ساقدوش_2
کیان برنا_فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
دکتر عارفی - موبایل فوتر
کلینیک النا_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
شاخه نبات_ فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
کلینیک فرشته_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
آیلین_فوتر کاشت ابرو
کیان برنا_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
آیلین_تزریق چربی
کلینیک فرشته_فوتر
کلینیک النا_فوتر
پارسیس_فوتر ساختمان
رستوران باغ بهشت _فوتر
شفا_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
شاخه نبات_ فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
فنی آتل_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
دکتر عارفی - فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
موسسه خیریه زهرا_فوتر