۵۹۶۶۸۸
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

خطراتی که اصلاح‌ طلبان را تهدید می‌کند!

یک فعال اصلاح‌طلب گفت: به نظر من انحصار درون مجموعه‌ای آن چیزی است که اصلاح‌طلبان به آن دچار هستند و موجب شده آینده سیاسی این جریان را در معرض خطر قرار گیرد.

فرارو: یک فعال اصلاح‌طلب گفت: به نظر من انحصار درون مجموعه‌ای آن چیزی است که اصلاح‌طلبان به آن دچار هستند و موجب شده آینده سیاسی این جریان را در معرض خطر قرار گیرد.
اینکه برخی اجازه حضور عده‌ای دیگر را در جایگاهی که استحقاقش را دارند و برای آن تحصیل و تجربه کسب کرده‌اند، نمی دهند و متقابلا آن را برای اقوام و نزدیکان خود کنار می‌گذارند، موجب می‌شود که ما باز هم شاهد آغاز انشعاب در جریان اصلاح‌طلبی باشیم و اگر جلوی این انحصارطلبی و ویژه خواری گرفته نشود، قطعا اصلاح‌طلبان با مشکلات بزرگ از جمله بی‌اعتمادی عمومی مواجه خواهند شد.

محمد صادق جوادی حصار تحلیلگر مسائل سیاسی در واکنش به اظهارات برخی چهره‌های اصلاح طلب که در هفته گذشته هشدار داده بودند اصلاح‌طلبان دچار غرور سیاسی نشوند، گفت: در خصوص غرور سیاسی که این روزها به آن اشاره می‌شود باید در نظر داشت که آیا نمونه‌های از رفتارهای اصلاح‌طلبان که در دوره مجلس ششم شاهدشان بودیم، در رفتار فعلی اصلاح‎طلبان وجود دارد یا خیر؟ زیرا به عنوان نمونه به خوبی یادم می‌آید که آن روزها برخی دوستان اصلاح‎طلب معتقد بودند که هر لیستی برای انتخابات بدهند ولو اینکه در آن چوب گذاشته باشند هم مردم رای می‌دهند. ولی بعدش دیدیم که با وجود تائید آقای خاتمی، اصلاح‌طلبان نتوانستند موفقیتی کسب کنند. یا مسئله اصرار آنها برای حضور آقای معین در انتخابات و رقابت با مرحوم هاشمی رفسنجانی و آقای کروبی بود. آن دوره با وجود اینکه بسیاری از اصلا‌ح‌طلبان تاکید داشتند که این کار صحیح نیست اما بخشی از این جریان ساز خود را می‌زدند و معتقد بودند که آنها می توانند نتیجه انتخابات را به نفع اصلاح‌طلبان تغییر دهند و باقی اشتباه می کنند.

وی ادامه داد: بنابراین اگر الان در رفتار اصلاح‌طلبان نمونه‌های مشابه‌ای دیده شود به این معنی است که مسئله غرور سیاسی بار دیگر در این جریان ایجاد شده و ادامه آن بسیار خطرناک است. اما اگر این صرفا یک ادعای بی‌اساس از سوی برخی چهره‌های اصلاح‌طلب باشد باید گفت که پررنگ کردن آنچه که صحت ندارد هم جریان اصلاح‎طلبی را دچار بحران می‌کند و خودش یک خطر جدی محسوب می‌شود. به عقیده من باید میانه‎روی یا همان اعتدال اصلاح‌طلبانه مد نظر قرار گیرد و این دقیقا اصل غیرقابل تغییر و به معنی عدالت است و این عدالت عین اصلاح‎طلبی است. تنها در این صورت است که اصلاح‌طلبان می‌توانند امیدوار باشند که در ادامه راهی که آغاز کرده‌اند با پیروزی‌های بیشتری مواجه خواهند شد. در غیر این صورت باید از همین الان قبول کنیم که انتخابات ۹۶ پایان پیروزی ها بوده است.

او در خصوص مسئله ویژه خواری که این روزها در خصوص اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود گفت: اگر کسی با رانت وارد مجلس شود یا به واسطه لابی دیگران از حضور در لیست شورای شهر بیرون مانده باشد یا به حاشیه رانده شده باشد، فرقی ندارد و این انحصار طلبی و ویژه‌خواری برخی افراد یا تشکل‌ها و احزاب سیاسی از یک جایی علنی می‌شود به عبارت ساده تر خورشید از پشت ابر بیرون می‌آید و باعث می‌شود عواقب بدی برای اصلاح‌طلبان داشته باشد که یکی از این عواقب ناامیدی مردم و کاهش پایگاه اجتماعی است.

وی تصریح کرد: به نظر من انحصار درون مجموعه‌ای است که اصلاح‌طلبان به آن دچار هستند و موجب شده آینده سیاسی این جریان را در معرض خطر قرار دهد. اینکه برخی اجازه حضور عده‌ای دیگر را در جایگاهی که استحقاقش را دارند برای آن تحصیل و تجربه کسب کرده‌اند، نمی دهند و متقابلا آن را برای اقوام و نزدیکان خود کنار می‌گذارد، موجب می‌شود که ما بازهم شاهد آغاز انشعاب در جریان اصلاح‌طلبی باشیم. اصلاح‌طلبان اگر جلوی این انحصارطلبی و ویژه خواری را نگیرند قطعا با مشکلات بزرگ و بی اعتمادی عمومی مواجه خواهند شد.

او در واکنش به این مسئله که امروز هم نشانه‌های از انشعاب در جریان اصلاح‌طلبی دیده می‌شود و نوعی دودستگی در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ مطرح است که برخی معتقدند محمدرضا عارف بهترین گزینه است و برخی دیگر اسحاق جهانگیری را برای ان کارزار سیاسی آماده می‌کنند، گفت: من این مسئله را نه رد و نه تکذیب می‌کنم. یعنی نمی توانم با قطعیت بگویم صحت دارد یا ندارد اما باید در نظر داشت که ساختار مدیریتی اصلاح‎طلبان جامع و مانع باشد و عقلانیت جمعی بر آن حکومت کند. اینکه شرایط در درون جریان به گونه‌ای باشد که فرد یا حزب قدرتمندی به جای دیگران تصمیم‌گیری و دیگران را تابع خود کند، منجر به انشعاب‌های کوچک خواهد شد. اما با این وجود من فکر نمی‌کنم عقلانیت اصلاح‌طلبی این اجازه را بدهد که دوباره اتفاق‌های ۸۴ یا ۸۸ رخ دهد.

این عضو حزب اعتماد ملی در خصوص اینکه اصلاح طلبان چگونه باید حدود خود را با حسن روحانی مشخص کنند که عملکرد یا تصمیمات اشتباه وی تاثیری در پایگاه اجتماعی آنها نداشته باشد، گفت: ما نسبت مان را با آقای روحانی کاملا شفاف مشخص کرده‌ایم. ما از از بُعد حقوق آحاد جامعه که متشکل از افراد، تشکل‌ها، احزاب و.... است تا جایی که ایشان به این حقوق پایبندی نشان دهند، مورد حمایت اصلاح‎طلبان خواهند بود. علاوه بر این مسئله دیگری که موجب می‌شود اصلاح‌طلبان به حمایت از روحانی ادامه دهند، تلاش وی در راستای تحقق وعده‌های انتخاباتی است. این مانند تورم یا رشد اقتصاد نیست که عدد داشته باشد ما صرفا رونق سیاسی و اقتصادی مد نظرمان است و اگر ایشان در این راستا تلاش کنند، مورد حمایت ما خواهند بود.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال یکی از وعده‎های ایشان رفع حصر خارجی و داخلی بود که موفق شدند شرایط بین‌المللی برای ایران را تا حدود زیادی بهبود دهند و حالا هم درباره حصر داخلی اخباری شنیده می‌شود که بسیار امیدوار کننده است. خب وقتی ایشان در تلاش هستند لزومی ندارد مورد حمایت اصلاح‎طلبان قرار نگیرند. اما این به معنی آن نیست که هر اتفاقی طی چهارسال ایشان رخ داد، اصلاح‎طلبان پای آن را امضا کنند. زیرا این موجب می‌شود که نتوانیم از عملکرد‌ها و تصمیمات ضعیف دولت انتقاد کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‎طلب تاکید کرد: نکته‌ای که باید در نظر داشته باشیم این است که اعتدال مرامی مساوی با اصلاح‌طلبی است اما آنچه که مد نظر آقای روحانی است و سرلوحه خود قرار داده است، اعتدال سلوکی است. یعنی صرفا یک روش است. به این معنی که ایشان سعی در آرام کردن اوضاع و ایجاد رضایت در هر دو جریان سیاسی دارند. به همین دلیل هم اگر مدتی بعد جریان سومی در کشور ایجاد شود که بتواند موازنه را برهم بزند، به آنها هم امتیاز می‌دهد تا آرامش فراهم شود و این روند همینطور ادامه دارد، حتی اگر جریان های تاثیر گذار در کشور به چهار یا بیشتر برسد.

جوادی حصار در پایان گفت: بنابراین نمی‌توانیم با ایشان قراردادی بیندیم. ما صرفا تا زمانی که ایشان به مطالبات پاسخ می‌دهند و در راستای اهداف و وعده‌های انتخاباتی خود گام برمی‌دارند می توانیم از ایشان حمایت کنیم. در غیر اینصورت ممکن است عملکرد ضعیف یا تصمیمات اشتباه آنها به حساب اصلاح‌طلبان نوشته شود و این در سال ۹۸ و ۱۴۰۰ ما را با مشکلات جدی مواجه می کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج