۵۹۷۲۹۹
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

تاثیر وودی آلن بر کارگردان «عاشقتم بابا»

جدیدترین ساخته لوییس سی. کی. شنبه شب (نهم سپتامبر) در جشنواره فیلم تورنتو روی پرده رفت و حسابی بحث‌برانگیز شد. اغلب منتقدان حاضر در این رویداد سینمایی ضمن تمجید از فیلم سی. کی. آن را اثری مفرح و وام‌گرفته از شاهکار کارنامه حرفه‌ای وودی آلن فیلم «منهتن» دانسته‌اند.

آی ‌سینما: جدیدترین ساخته لوییس سی. کی. شنبه شب (نهم سپتامبر) در جشنواره فیلم تورنتو روی پرده رفت و حسابی بحث‌برانگیز شد. اغلب منتقدان حاضر در این رویداد سینمایی ضمن تمجید از فیلم سی. کی. آن را اثری مفرح و وام‌گرفته از شاهکار کارنامه حرفه‌ای وودی آلن فیلم «منهتن» دانسته‌اند.
تاثیر وودی آلن بر کارگردان «عاشقتم بابا»
کمدین، نویسنده و کارگردان 49 ساله امریکایی در مصاحبه با «هالیوود ریپورتر» به انتقادهای مخالفانش و تمجید هوادارانش پاسخ داده است. سی. کی. از تاثیر تماشای فیلم آلن در دوران کودکی‌اش گفته و تاکید کرده برای خوشایند مخاطب فیلم نمی‌سازد.

لوییس سی. کی. جدیدترین ساخته خود را در سکوت خبری مقابل دوربین برد. تمام صحنه‌های «عاشقتم بابا» با فرمت سیاه و سفید و دوربین ۳۵ میلی‌متری ضبط شده است. این درام‌کمدی ۱۲۳ دقیقه‌ای روایتگر داستان یک نویسنده و تهیه‌کننده تلویزیون به نام گلن توفر است که خود سی. کی. ایفاگر نقش اوست و نقش دختر نوجوانش را کلویی گریس مورتس بازی کرده است. دختر توفر توسط فیلمسازی سرشناس که سال‌ها از او مسن‌تر است اغوا می‌شود و این اتفاق زندگی توفر را دستخوش تشویش و دلواپسی می‌کند.

در حالی‌که واکنش مخاطبان به فیلم سی. کی. همراه با هیجان و قهقهه‌های بلند بود، محتوا و ادبیات آن به مذاق عده‌ای خوش نیامد تا جایی‌که بعضی تماشاگران حساس‌تر که به دیدن این جنس کمدی عادت ندارند رنجیده و بهت‌زده سالن نمایش فیلم را ترک کردند.

با مطرح شدن این بحث در مصاحبه با «هالیوود ریپورتر»، کمدین، نویسنده و کارگردان ۴۹ ساله امریکایی به صراحت اعلام کرد او برای خوشایند مخاطبش فیلم نمی‌سازد: «ما آدم‌هایی را به تصویر کشیده‌ایم که در دفترها و آپارتمان‌های زیباشان لمیده‌اند و هر چه به دهان‌شان می‌آید می‌گویند.» سی. کی. در ادامه اضافه کرد: «آدم‌ها لیچار بار هم می‌کنند.
وقتی داری فیلم می‌سازی نمی‌توانی به مخاطب فکر کنی. اگر فکر کنی، چیزی که عرضه می‌کنی دیگر آن چیزی نیست که از دلت می‌آید. در آن صورت، داری فیلم دلخواه مخاطب را می‌سازی، انگار بپرسی: شما با این فیلم مشکلی ندارید؟ و آنها جواب بدهند: نه، خیلی ممنون. مارک تواین جایی گفته: چون نوزاد دندان استیک خوردن ندارد نمی‌توانید حکم بدهید هیچ‌کس نمی‌تواند استیک بخورد.»

علاوه بر سی. کی. و مورتس، بازیگرانی همچون جان مالکوویچ، ادی فالکو، رز بایرن و هلن هانت نیز در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. اما یکی از انتقادهای اصلی مخاطبان به گره‌های داستان این فیلم بود. سی. کی. که علاوه بر کارگردانی، نگارش فیلمنامه، تدوین و تامین کل بودجه فیلم را هم بر عهده داشته در پاسخ به انتقادهای مطرح شده گفت: «این دقیقا همان چیزی است که من از یک فیلم می‌خواهم. بهتر از شنیدن این حرف است که داریم می‌رویم این فیلم را دو بار پشت هم تماشا کنیم.»

از دیگر مواردی که در نشست با خبرنگار «هالیوود ریپورتر» مطرح شد اشاره به حرکت شگفت‌انگیز سی. کی. در ساخت این فیلم بوده که در مدت کم‌تر از سه ماه و در سکوت خبری کامل، «عاشقتم بابا» را آماده حضور در یک جشنواره سینمایی مهم کرده است.

همچنین در ادامه به موضوع تاثیر وودی آلن چه آثارش و چه شخصیت خودش در زندگی واقعی که احتمالا الهام‌بخش شخصیت مالکوویچ در فیلم سی. کی. بوده اشاره شد (سی. کی. در فیلم «جاسمین غمگین» ساخته 2013 آلن به عنوان بازیگر حضور داشت).

خالق سریال «هوراس و پیت» در توضیح تاثیری که تماشای فیلم «منهتن» آلن در دوران کودکی بر او داشته گفت:‌ «وودی متعلق به نسلی است که خیلی راحت مرزهای سنی را پشت سر می‌گذاشتند. من با این پدیده بزرگ شدم. «منهتن» فیلمی است که در کودکی دیدم و بعد از تماشای آن گفتم: خب پس، آدم‌ها چنین کارهایی ازشان بر می‌آید.»

داستان «منهتن» حول محور رابطه دختری 17 ساله (ماریل همینگوی) و خواستگار نسبتا پیرش (آلن) شکل می‌گیرد. هر دو فیلم - «منهتن» و «عاشقتم بابا» - با فرمت سیاه و سفید ضبط شده‌اند. از این گذشته، بخش عمده منتقدانی که در تمجید «عاشقتم بابا» نوشته‌اند، ظاهرا مجذوب ارتباط میان شخصیت آلن و شخصیت مالکوویچ در فیلم سی. کی. شده‌اند.

کمدین 49 ساله توضیحاتی هم در این‌باره ارایه کرد: «بعضی هنرمندان از این که توسط گروهی به نقد کشیده شوند شدیدا ناراحت می‌شوند. فکر می‌کنند حق‌شان نیست چنین حرف‌هایی بشنوند ... از آن طرف هم کسانی که انتقاد می‌کنند تفکرشان این است که نباید از وجود فیلم‌های توهین‌آمیز آگاه باشند. هر دو طرف ابله هستند.»

در نهایت، سی. کی. از این که ساخته اخیرش بحث‌برانگیز شده عمیقا خرسند و راضی است: «فیلم می‌سازی و همه در موردش بحث می‌کنند و حال همه خوب است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج