۶۰۰۶۸۲
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

توفیق در بازپس گیری ۴۰ درصد بازار نوشت افزار

بازار هشتاد میلیونی ایران در سال های اخیر صحنه جولان کالاهای وارداتی بوده و تولیدکنندگان داخلی در برخی حوزه ها عرصه را به رقیبان خارجی واگذار کردند. در بازارهایی چون نوشت افزار اما تولیدکنندگان ایرانی در بازپس گیری سهم و جایگاه خود موفق ظاهر شده اند.

خبرگزاری ایرنا: بازار هشتاد میلیونی ایران در سال های اخیر صحنه جولان کالاهای وارداتی بوده و تولیدکنندگان داخلی در برخی حوزه ها عرصه را به رقیبان خارجی واگذار کردند. در بازارهایی چون نوشت افزار اما تولیدکنندگان ایرانی در بازپس گیری سهم و جایگاه خود موفق ظاهر شده اند.

تحول در وضعیت تولید کالاهای ایرانی و افزایش توان رقابتی تولیدکنندگان داخلی در برابر رقبای خارجی نمود عینی تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است؛ از تولید لوازم التحریر و توسعه صادرات فرش گرفته تا تولید فولاد و دیگر صنایع سنگین.

این گزارش بخشی از مهمترین تحلیل رسانه ها در یک هفته گذشته را در زمینه عملکرد دولت در اجرایی سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار داده است.

** افزایش تولید نوشت افزار در ایران

یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی به منابع خارجی و تکیه بر دستاوردهای تولید داخلی و تلاش برای خوداتکایی است. درحالی که در سال‌های نه‌چندان دور ایرانی‌ها تنها به سهم کمتر از ۱۰ درصدی از بازار لوازم‌التحریر بسنده می‌کردند، حالا آماری که مسئولان این صنف ارائه می‌دهند گویای بهبود نسبی شرایط است هرچند که هنوز راه درازی تا وضع بهینه باقی است به طوری که به گفته رئیس اتحادیه نوشت افزار و لوازم مهندسی هم‌اکنون ۶۰ درصد محصولات این بازار وارداتی است و سهم ایرانی‌ها به ۴۰ درصد رسیده است.

** لزوم توسعه صادرات فرش ایران
یکی از مهمترین اهدافی که اقتصاد مقاومتی دنبال می کند، توسعه صادرات کشور است. در حال حاضر دولت و فعالان اقتصادی ملزم به رعایت اقتصاد مقاومتی هستند، یعنی تولید باید صادرات‌محور و درون‌زا و برون‌نگر باشد. از این منظر اگر قرار است تولیدی صادرات محور ایجاد شود، باید از کیفیت و نرخ مناسب و مطلوب و از شرایطی برابر نسبت به رقیبان سرسخت خود در دنیا برخوردار باشد.
ایران یکی از بزرگترین تولیدکننده و صادر کنندگان فرش جهان است. این صنعت کهن ایرانی مدت‌ها سهم مهمی‌در صادرات غیرنفتی ایران داشته است. حدود ۲ دهه قبل، ایران رکورد بالای صادرات حدودا ۶۹۰ میلیون دلاری فرش دستباف (۱۷.۵ درصد کل صادرات غیرنفتی کشور) را به خود اختصاص داده بود. اما طی یک دهه گذشته، ارزش صادرات فرش کشور به دلایل مختلف کاهش یافته است.

به گفته «حمید کارگر» رئیس مرکز ملی فرش ایران، هر سال حدود ۳ میلیون متر مربع فرش در ایران بافته می‌شود که ۶۵ درصد آن به حدود ۸۰ کشور جهان صادر می‌ شود.

** اعطای تسهیلات در جهت رونق تولید
پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی، از پیش نیازهای رونق تولید است. در همین زمینه آمارهای رسمی نشان می‌دهد در ســال گذشته برای واحدهای کوچک و متوسط حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بیش از ۱۲ هزار بنگاه صنعتی و همین تعداد بنگاه کشاورزی پرداخت شد.
برای سال ۹۶ نیز پرداخت تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی به بنگاه های صنعتی برنامه ریزی شده است. در ۴ سال گذشته حدود یک میلیون اشتغال جدید در بخش صنعت، معدن، تجارت و اصناف ایجاد شده و برای امسال ۴۵۰ هزار شغل جدید دیگر قرار است ایجاد شود.

همچنین بر اساس گزارش انجمن فولاد ایران، تولید فولاد خام در فصل اول سال جاری به ۳.۵ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد رشد داشته و صادرات نیز ۶۷ درصد افزایش یافته است. از آن طرف، واردات فولاد به کشور کاهش ۸۱ درصدی داشته است.

** خوداتکایی با رشد صنعتی
بر اساس گزارش دفتر آمار و فرآوری داده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، رشد بخش‌های صنعت و بازرگانی در سه ماهه اول سال ۹۶ به ترتیب به ۵.۸ و ۸.۸ درصد رسید.
در بخش دیگری از گزارش دفتر آمار و فرآوری داده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت آمده است: رشد محصول ناخالص داخلی و ارزش‌افزوده بخش معدن که در سه ماهه اول سال ۹۵ منفی ۶.۴ درصد بود در سه ماهه اول ۹۶ به رقم مثبت ۴.۲ درصد رسید. رشد منفی این شاخص با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در سال گذشته به تدریج متوقف شد به طوری‌که در سه ماهه چهارم سال ۹۵ به مثبت ۳.۱ درصد رسیده بود.

گفتنی است رشد محصول ناخالص داخلی و ارزش‌افزوده بخش معدن در سه ماهه دوم و سوم سال ۹۵ به ترتیب منفی ۳.۶ درصد و منفی ۲.۸ درصد شده بود. از سوی دیگر رشد محصول ناخالص داخلی و ارزش‌افزوده بخش صنعت نیز در سه ماهه ابتدای سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال گذشته روندی افزایشی داشت.

** افزایش تولید و اشتغال در صنایع فولاد
توسعه صادرات غیرنفتی از جمله راهبردهای مهم در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی بوده که باید بر اساس اسناد بالادستی از جمله سند توسعه صادرات غیرنفتی کشور و برنامه ششم توسعه عملیاتی شود. یکی از مهم‌ترین بند‌های سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بر تولید صادرات‌محور تاکید دارد. تجربیات بعد از انقلاب نشان می‌دهد که اقتصاد وقتی رونق و شکوفایی را تجربه خواهد کرد که تولید بر صادرات متکی باشد. از طرف دیگر برون‌گرایی همراه با درون‌نگری که در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته است، نشانه دیگری از لزوم توجه به محوریت صادرات در اقتصاد است.

در همین زمینه «مهدی کرباسیان» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در دولت یازدهم، بازگشت به وضعیت مناسب در شرکت ملی فولاد در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت بر این اساس تولید و اشتغال و توجه به صادرات، در حوزه فولاد به خوبی حاصل شد. وی افزود: فولاد سال گذشته بیش از ۶ میلیون تن صادرات داشت، در حالی که در سال ۹۱، کل صادرات کشور ۲۰۰ هزار تن بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کل صنعت مملکت رادادیم به چین و کره وترکیه ودوبی درصورتیکه زمانی خیلی از چیز هایی که وارد میکنیم را صادر میکردیم حالا شاهکار کردیم چهل درصد لوازم التحریر رو پس گرفتیم ولی موفقیت اونه که بتونیم حداقل چیز هایی که دانش تولیدش را داریم وارد نکنیم مثل لوازم خانگی منسوجات لباس وکفش وخیلی چیز های دیگه

    • ارش

      چهل درصد حجمی یا ارزشی !!!؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج