نجات با قـانون 20 در20 در20
۶۰۳۲
۱۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۲
۲۸۶۴۸
سندرم «نگاه بيش از حد به كامپيوتر»!
بسياري از ما ساعت‌هاي زيادي مشغول كار با كامپيوتر هستيم و به‌ دليل ضرورت شغلي براي مدتي طولاني به صفحه نمايش تلويزيون يا كامپيوتر خيره مي‌شويم. خب، جاي تعجبي نيست كه به ناراحتي كه متخصصان از آن به عنوان سندرم «نگاه بيش از حد به كامپيوتر» نام مي‌برند دچار شويم.
برترین مجله اینترنتی ایران




بسياري از ما ساعت‌هاي زيادي مشغول كار با كامپيوتر هستيم و به‌ دليل ضرورت شغلي براي مدتي طولاني به صفحه نمايش تلويزيون يا كامپيوتر خيره مي‌شويم. خب، جاي تعجبي نيست كه به ناراحتي كه متخصصان از آن به عنوان سندرم «نگاه بيش از حد به كامپيوتر» نام مي‌برند دچار شويم. درد و خشكي چشم، ضعيف شدن بينايي، تطابق نداشتن چشم‌ها همگي از علائم اين بيماري هستند. گردن‌درد و سردرد نيز اثرات بارزي هستند كه در  90 درصد افرادي كه ساعات طولاني را پشت كامپيوتر مي‌نشينند، ديده مي‌شود. بعضي از چشم‌پزشكان مي‌گويند؛ شايد دليل اين ناراحتي اين است كه بيش از حد به يك تصوير 3‌بعدي خيره مي‌شويم اما حتي اگر به يك صفحه نمايش 2بعدي هم براي مدت زيادي نگاه كنيم، بازهم با مشكل خستگي و ضعيف شدن چشم‌ها مواجه مي‌شويم. بسياري از شما ممكن است از جمله كساني باشيد كه با چنين مشكلي روبه‌رو هستيد، پس زودتر دست به كار شويد و از بيشتر شدن عوارض اين بيماري جلوگيري كنيد. در مطلب زير چندروش به شما پيشنهاد مي‌كنيم كه به وسيله آن‌ها مي‌توانيد، آسيب صفحه نمايش كامپيوتر به چشم‌هاي‌تان را كم كنيد تا استفاده از آن براي شما راحت‌تر شود.



اول امتحان كنيد

دكتر «سوزان بلاكني»، متخصص چشم در دانشگاه تخصصي چشم‌پزشكي «بلاكپول» مي‌گويد: «اگر در چشم‌هاي‌تان احساس سنگيني و خستگي مي‌كنيد يا از سردرد و تار ديدن رنج مي‌بريد، حتما به چشم‌پزشك مراجعه كنيد. داشتن عدسي سالم در چشم به اين معني است كه بينايي شما كاملا درست و سالم است و شما مي‌توانيد با كنار گذاشتن كارهايي كه موجب ضعيف شدن بينايي‌تان مي‌شود و جلوگيري از نگاه بيش از حد به كامپيوتر چشمان‌تان را سالم و قوي نگه داريد.» بايد بدانيد كه ممكن است در هنگام كار با كامپيوتر احتياج به عينك داشته باشيد هرچند عينكي نباشيد يا هيچ‌وقت از عينك استفاده نكرده‌ايد. وقتي براي مدت طولاني از يك فاصله معين به جزئياتي كه روي صفحه نمايش كامپيوتر است نگاه مي‌كنيد، چشم‌هاي‌تان از حالت عادي بيشتر خسته مي‌شود. دكتر بلاكني اين مسئله را به اين تشبيه مي‌كند كه شما دست‌هاي‌تان را براي مدتي بالا نگه داريد، مسلم است كه ماهيچه‌هاي دست‌تان خسته و بي‌حس مي‌شود و شروع به درد گرفتن مي‌كند. در مورد چشم‌هاي‌تان هم اين مسئله صادق است اگر براي مدتي طولاني به كامپيوتر يا صفحه تلويزيون خيره شويد، چشم‌هاي‌تان خسته و ناتوان مي‌شود اما جاي نگراني نيست چون متخصصان چشم معتقدند؛ كار با كامپيوتر در طول روز به بينايي شما صدمه نمي‌زند. درحقيقت به‌طور دقيق هيچ مدركي نشان نمي‌دهد، نگاه به صفحه نمايش كامپيوتر ديد و بينايي شما را تضعيف مي‌كند اما به هرحال اگر حداقل يك ساعت در محل كارتان با كامپيوتر كار مي‌كنيد، بايد به‌طور منظم آزمايش بينايي انجام دهيد و بينايي خود را تست كرده و از سلامت آن باخبر شويد.



اهميت يك بطري آب

دكتر بلاكني مي‌گويد: «وقتي مشغول كار با كامپيوتر هستيد،‌ تمام حواس‌تان به آن است و به همين ترتيب ميزان پلك زدن شما هم كم مي‌شود و اين براي چشم‌هاي‌تان خطرناك است. اين مسئله منجر به خشكي، درد و خارش چشم‌هاي‌تان مي‌شود. پلك زدن باعث مي‌شود تا سطح بيروني چشم‌هاي‌تان مرطوب بماند. بنابراين به ياد داشته باشيد تا هر 3 يا 5 ثانيه پلك بزنيد و چشم‌هاي‌تان را باز و بسته كنيد. شست‌و‌شوي مرتب با آب نيز به جلوگيري از خشكي چشم كمك مي‌كند. هنگام كار يك بطري آب روي ميزتان قرار دهيد تا هم آب بيشتري بنوشيد و هم به ياد شست‌و‌شوي چشم‌هاي‌تان بيفتيد. به علاوه قطره چشم هم از خشكي و خستگي چشم‌هاي‌تان پيشـگيري مي‌كند.»



قانون مهمي به نام 20در20در20

هرازگاهي به محيط اطراف‌تان نگاهي بيندازيد و از خيره شدن به كامپيوتر دست برداريد و سعي كنيد هر 20دقيقه يك‌بار نگاه‌تان را از روي كامپيوتر برداريد و حداقل به 20 قدم آن طرف‌تر از خود به اندازه 20 ثانيه بيشتر نگاهي بيندازيد و به چشم‌‌هاي‌تان اجازه دهيد تا استراحت كند و بعد دوباره روي كارتان متمركز شويد. حتي مي‌توانيد از زنگ ساعت يا تلفن همراه‌تان براي يادآوري اين كار استفاده كنيد. دكتر بلاكني مي‌گويد: «حتي اگر هنگام كار مشغول صحبت با تلفن هستيد سعي كنيد، در اين زمان به صفحه كامپيوتر نگاه نكنيد. اگر براي 2 ساعت به‌طور مداوم با كامپيوتر كار مي‌كنيد حتما به مدت 10 تا 15 دقيقه به چشم‌هاي‌تان استراحت دهيد تا خسته نشوند تا بتوانيد از عوارض بعد آن جلوگيري كنيد.»



كامپيوترتان نبايد سربالا باشد

براي اطمينان از نور مناسب صفحه كامپيوتر روشنايي آن را تنظيم كنيد و از تابش نور شديد صفحه كامپيوتر به صورت سربالايي جلوگيري كنيد و مطمئن شويد كه تابش نور به طور مستقيم با چشم‌هاي‌تان برخورد ندارد. دكتر بلاكني در ادامه حرف‌هايش اضافه مي‌كند: «بايد مراقب باشيد تا تحت بازتاب شديد نور كامپيوتر قرار نگيريد چون اين مسئله صدمه بيشتري به چشم‌هاي‌تان وارد مي‌كند. سعي كنيد تا هر روز صفحه كامپيوتر را تميز كنيد تا لك و گرد و غبار آن را نپوشاند، اين مسئله در ديد شما تاثير مي‌گذارد.» شما مي‌توانيد  اسپري‌هاي مخصوص صفحه نمايش كامپيوتر را بخريد و تميزي و همچنين ميزان تابش نور را تنظيم كنيد.



در فاصله درست بنشينيد

صفحه نمايش كامپيوتر را طوري تنظيم كنيد تا فاصله مناسبي بين شما و آن برقرار شود. 60 سانتي‌متر يعني طول يك بازو فاصله مناسبي است كه بايد آن را رعايت كنيد. سعي كنيد تا درست بنشينيد، به صندلي خود تكيه دهيد، شانه‌هاي خود را راحت بگذاريد و مواظب حالت گرفتن‌تان باشيد. هيچ‌وقت روي صفحه كامپيوتر خم نشويد و پشت‌تان را كج نكنيد زيرا باعث گردن‌درد و كوفتگي در كمرتان مي‌شود. صفحه كامپيوتر بايد برابر يا پايين‌تر از چشم‌هاي‌تان قرار داشته باشد چون وقتي به پايين نگاه مي‌كنيد چشم‌تان اذيت نمي‌شود و ديد بهتري خواهيد داشت. دكتر بلاكني به اين مورد اشاره مي‌كند كه اگر عينكي هستيد كامپيوتر را در فاصله‌اي قرار دهيد كه ديد شما مناسب باشد و احساس راحتي كنيد. در صورت لزوم اندازه بين خود و كامپيوتر را اندازه بگيريد و با پزشك خود مشورت كنيد تا مطمئن شويد با رعايت آن فاصله عينك به شما كمك مي‌كند تا ديد بهتري داشته باشيد. ممكن است در موارد گفته شده شما به 2 عينك متفاوت براي استفاده از كامپيوترتان احتياج داشته باشيد.يادتان باشد اين موضوع به ديد مناسب براي موارد مختلف كمك مي‌كند.
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج