۶۰۴۸۶۱
۲ نظر
۵۰۱۰
۲ نظر
۵۰۱۰
پ

کاظمی قمی: همه پرسی اقلیم کردستان غیر قانونی است

برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق توسط برخی از رهبران اقلیم بویژه شخص مسعود بارزانی کاملاً مغایر با قانون اساسی است و غیر‌قانونی به شمار می‌رود. دلایل غیرقانونی بودن این همه‌پرسی نیز روشن است.

حسن کاظمی قمی در روزنامه ایران نوشت: برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق توسط برخی از رهبران اقلیم بویژه شخص مسعود بارزانی کاملاً مغایر با قانون اساسی است و غیر‌قانونی به شمار می‌رود. دلایل غیرقانونی بودن این همه‌پرسی نیز روشن است.
۱- با توجه به مفاد قانون اساسی عراق به عنوان میثاق ملی این کشور، تمامی طیف‌ها و قبایل و جریانات سیاسی بر وحدت ملی و استقلال و یکپارچگی و نظام سیاسی مبتنی بر تمرکز صحه گذاشتند. بر این اساس اقدامی که در اقلیم کردستان با نام همه‌پرسی انجام می‌شود، به نوعی تجزیه‌طلبی به شمار می‌رود.
۲- پارلمان عراق مخالفت صریح خود را با چنین اقدام تجزیه‌طلبانه‌ای اعلام کرده است.
۳- بارزانی با ادعای رهبری این اقلیم، بیش از دو سال است که مسئولیتش را به اتمام رسانده و باید با برگزاری انتخاباتی آزاد فردی به جای وی برگزیده می‌شد. اقدامی که تاکنون انجام نگرفته است. از سویی دیگر مرجع قانون گذاری این اقلیم نیز وجاهت قانونی ندارد زیرا پارلمان کردستان نزدیک به دو سال تعطیل و بسته بوده است. در نتیجه چنین مرجع قانونگذاری صلاحیت هدایت همه‌پرسی را ندارد. بنابراین می‌توان به طور قطع اعلام کرد که برگزاری رفراندوم اقدامی تجزیه‌طلبانه به شمار می‌رود.
این اقدام تجزیه‌طلبانه همچنین در شرایطی انجام می‌شود که دولت عراق تمامی مساعی خود را برای پایان اشغالگری و پایان تروریسم صرف کرده و در چنین فضایی طرح چنین موضوعی ابهام‌های فراوانی را در اذهان شکل می‌دهد. بویژه زمانی که رژیم صهیونیستی با سیاست‌های حمایتی تجزیه‌‌طلبانه در منطقه با تفکرات حمایتی از تروریسم از همه‌پ‍رسی اقلیم کردستان حمایت می‌کند.
هرچند که ما هنوز فراموش نکردیم زمانی که داعش موصل را اشغال کرد، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اولین واکنش خود نسبت به این امر اعلام کرد زمان تجزیه عراق آغاز شده و بر این اساس ما از تجزیه اقلیم کردستان به شدت حمایت می‌کنیم. بر این اساس حمایت رژیم اشغالگر از موضوع رفراندوم اقلیم، این موضوع را به اذهان متبادر می‌کند که رابطه‌ای میان منافع رژیم صهیونیستی و رهبران اقلیم کرد با داعیه تجزیه‌طلبی در منطقه وجود دارد.
این در حالی است که امریکا نیز با وجود سیاست‌های اعلامی مخالف رفراندوم، در چارچوب طرح تجزیه‌طلبانه در منطقه موافق برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان است. تمامی این اقدامات و حمایت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری چه در داخل کردستان و چه در کل عراق (دولت مرکزی، مجلس، مراجع، مردم و فراکسیون‌های سیاسی و قومیت‌ها) بشدت با طرح استقلال اقلیم مخالف هستند.
بهانه‌هایی که از سوی بارزانی برای همه‌پرسی مطرح می‌شود نیز جای بررسی دارد. وی در حالی از نادیده گرفته شدن حقوق اقتصادی کردهای اقلیم سخن می‌گوید که طی چند سال اخیر با سوء مدیریت و سوء تدبیر خود در سرزمین کردستان، بحران اقتصادی را در این منطقه دامن زده و حال با طرح چنین رفراندومی تنها تلاش دارد تا طرح تجزیه‌طلبانه مورد حمایت رژیم اشغالگر و همچنین امریکا را به پیش برد. در این میان واکنش‌ کشورهای منطقه نیز کاملاً مشخص بوده و طبیعی است که کشورهای همجوار با عراق از جمله ایران، ترکیه و سوریه با برگزاری چنین همه‌پرسی بشدت مخالفت کنند.
تمامی این مسائل حکایت از بی‌خردی برگزار‌کنندگان این همه پرسی دارد. در این میان مردم مظلوم کرد متحمل خسارتی بس گران خواهند شد. چنین امری علاوه بر به خطر انداختن منافع ملی کشورهای منطقه و تباین و تعارض ثبات در منطقه موجب آغاز حرکت‌های تجزیه‌طلبانه در منطقه می شود و طبیعتاً واکنش‌های کشورهای منطقه به صورت حرکتی جمعی را در پی خواهد داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کردها منتظر قانون نمی مانند

    • سعید

      چیه هر مطلب مسخره ای از هر شخصی رو میذارید ؟ این آقا کی هستن که تعین تکلیف میکنه ؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج