۶۰۶۳۹۸
۴۱ نظر
۵۰۰۸
۴۱ نظر
۵۰۰۸
پ

یک هفته و چند چهره؛ خیریت طارمی و همه پرسی کُردی

برخلاف آن چه که هواداران افراطی آبی و قرمز فکر می کنند، باید دست عادل را بوسید که در افشاگری رحم ندارد و حتی شب قبل از بازی با الهلال دست طارمی را رو می کند.

برترین ها - ایمان عبدلی:
رضا کیانیان یا (توهین هفته)
حضور رضا کیانیان در یک نشست زیست محیطی و واکنش او نسبت به یکی از فعالان محیط زیست واکنش های زیادی را در فضای مجازی به همراه داشت. به طور خاص رسانه های اصولگرا جملات کیانیان را در آن جدل زیست محیطی توهین آمیز قلمداد کردند و اصلا صرف حضور او و هدیه تهرانی و دیگران را در چنین کمپین هایی را تبلیغاتی و بی ثمر دانسته اند! اما آیا واقعا کیانیان و دیگران نباید در چنین نشست هایی حضور پیدا کنند؟

واقعیت داستان این است که رسانه هایی که نسبت به حضور کیانیان واکنش نشان داده اند و در واقع غلو نمایی کرده اند. بیشتر به خاطر سوابق و موضع گیری های کیانیان خیلی او و امثال هدیه تهرانی را قبول ندارند. کما این که غالب هنرمندان در تمام مقاطع سیاسی طرف اصلاحاتی ها را می گیرند و البته که ورای ژست های رسانه ای برای عموم رسانه ها آن موضع گیری ها مهم تر از هر چیز دیگری است، یعنی می توانند کارنامه ی درخشان یک بازیگر غیر همسو را زیر سئوال ببرند، چون موافق آن ها نبوده و یا برعکس. این واقعیت را که بپذیرم بهتر می توانیم شرایط را تحلیل کنیم. کیانیان با کوچکترین اشتباه و یا تندی سوژه می شود، چون قبل تر در هنگامه ی فلان انتخابات طرف کاندیدای ما بوده پس به زعم آن ها باید از فرصت ها استفاده کرد و لهش کرد!
یک هفته و چند چهره؛ خیریت طارمی و همه پرسی کُردی

البته این ها ما را از اصل موضوع دور نمی کند. همین ستون کمتر از دو ماه پیش کیانیان را به خاطر حضور در بیلبورد ها سوژه کرده بود. آن روز نوشته بودیم که حضور کیانیان در بیلبورد فلان دمنوش متناسب با شان او نیست و این که پاسخ می دهد من مال مردم نیستم، کمی متناقض است، اما این بار انصافا حضور او و امثال او را در نشست های زیست محیطی را باید قدر بدانیم حتی اگر عده ای چشم بر واقعیت ببندند و درگیر تعلقات جناحی شده باشند. فرض کنید او در آن نشست حضور نداشت؟ چند نفر از ما متوجه می شدیم، چند نفر جمع شده اند و دغدغه‌ی آب دارند؟

در واقع امثال کیانیان و سلبریتی هایی که در چنین جمع هایی حاضر می شوند از اسم خودشان به نفع محیط زیست خرج می کنند و این که گمان کنیم مثلا هدیه تهرانی با یوزپلنگ ایرانی قصد خودنمایی دارد، بدبینانه و کینه توزانه است. بله! فعالان زیست محیطی زیادی هستند که گمنام اند و سال ها در جهت حفظ اندک فضای جنگلی و اندک منابع و آبی تلاش می کنند و کار اصلی را آنها کرده اند، اما تا چهره ها وارد چنین حوزه هایی نشوند، در فضای رسانه زده امروز شناخته نمی شوند و اصلا حرفشان به گوش مردم نمی رسد. در مورد این داستان هم حاشیه سازی و کاور کردن اصل موضوع که دغدغه حفظ منابع طبیعی غیر قابل تکرار است از هر چیزی مهم تر است. صرف چند جمله را بزرگنمایی کردن نه به درد دنیای ما می خورد، نه به درد آخرت آیندگان. مصداق بحث های ژورنالیستی بیهوده و فرسایشی همین ماجرای کیانیان است. کاش حداقل درخت و آب را سیاسی نکنیم و برای چهره هایمان، مساله مشارکت اجتماعی را هزینه ساز نکنیم.

مهدی طارمی یا (خیریت هفته)

ناشی گری؛ از بازیکن تا مدیر

برخلاف آن چه که هواداران افراطی آبی و قرمز فکر می کنند، باید دست عادل را بوسید که در افشاگری رحم ندارد و حتی شب قبل از بازی با الهلال دست طارمی را رو می کند. این که بازی ملی داریم و آرامش تیم مهم است و این حرف ها بیشتر مصداق کلاغ را جای قناری رنگ کردن و از احساسات مردم برای پوشاندن اشتباهات خودمان استفاده کردن است. اتفاقا عادل خوب موقعی دست طارمی را رو کرد تا بدانیم اگر پرسپولیس در حساس ترین مقطع فصل درگیر حاشیه می شود، ضربه را از کجا می خورد؟ ستاره ی نابالغی که همه چیز را شُل می گیرد و اصلا ظرفیت روانی چنین موقعیتی را ندارد. کاری با پرسپولیس کرد، کارستان!

حالا بهتر می فهمیم حرفه ای بودن یک بازیکن فقط در بدنسازی مناسب و عدم اعتراض به داور نیست. این ها گزاره های ساده ای از حرفه ای گری بازیکن فوتبال است، که از لا به لای گزارش های فوتبال دریافت کرده ایم. حرفه ای بودن یک بازیکن اما ابعاد بزرگتری دارد. طارمی و امثال او شاید فکر می کنند هنوز در کوچه های خاکی بازی می کنند که چنین فارغ و رها فقط به منفعت شخصی فکر می کنند. البته یک چیزهایی هم شنیده اند که با چهار تا پُست مجازی و موضع گیری جسته گریخته سیاسی حاشیه امنیت هم خواهند دشت. فکرش را کنید طرف پولی که میشد رضایت ریزه اسپور را بگیرد به جیب زده و...
یک هفته و چند چهره؛ خیریت طارمی و همه پرسی کُردی

ناشی گری؛ از مردم تا مردم

با چنین شرایطی چرا باید پرسپولیس از پسِ الهلال بر بیاید؟ برانکو تا کجا می تواند این درخت کم جان را هرس کند و جان ببخشد؟ بر مبنای همین واقعیت است که کی روش چراغ دست می گیرد در لیگ های درجه دوم اروپایی و دنبال بازیکن دو رگه می گردد. اصلا بازیکنان را رها کنید! ما در فرهنگ هواداری هم حرفه ای نیستیم. هر شکستی را به عوامل بیرونی ربط می دهیم و ذهن متوهم داریم. با همه‌ی حواشی تاثیر گذار هفته ی گذشته در واقع این کیفیت فنی الهلال بود که پرسپولیس را شکست داد؛ به همین سادگی!

پرسپولیس چهار تا خورد. استقلال شش تا خورده بود. قرمز و آبی نه برای موقعیت های همدیگر بلکه برای ناکامی ها همدیگر کری می خوانند. یعنی روی شوربختی هایشان مسابقه می دهند. فوتبال تبدیل به دیگی از فرصت ها شده که در آن فقط هواداران هیزم می شوند تا چرخه ی مالی سود آور برای بازیکن مدیر و...را تامین کنند. هیچ نشانی از پیشرفت و مسئولیت پذیری مشاهده نمی شود. با کی روش و برانکو هم موقتا خوش خواهیم بود و به محض این که داستان از حوزه مسئولیت آن ها خارج می شود شکست خورده محض هستیم. طارمی بیشتر به اوضاع ما می آید! برانکو و کی روش که اجنبی هستند! راست می گفت قلعه نویی این اجنبی ها این جا چه می کنند؟ الکی امیدوارمان می کنند و گاهی یادمان می رود تا چه حد تنزل کرده ایم. ما را هنوز به خیریت و حکمت و این عناوین آرامش ساز خوش است.

کردهای عراق یا (قومیت هفته)

همه پرسی کردستان عراق انجام شد و خب نتیجه غیر منتظره نیست. مساله ی عراق مساله غامضی است. مساله قومیتی که به سمت ملت حرکت می کند. نژاد و زبان پیشینه و.. کردها ظاهرا همه چیز برای ملت شدن را دارند، اما برای حرکت تاریخی یک ناسیونالیسم قومی به سمت یک ناسیونالیسم مرزبندی و قراردادی شده این ها کافیست؟

ناسیونالیسم قومی بیش از هر چیز به عواطف و احساست نژادی تاکید دارد. یعنی کردها مثل یک فامیل و خانواده احساس تعلق خاطر به هم می کنند این جنس همبستگی موجود در میان آن ها را هر کدام از ما در میان اطرافیان مان داریم. منتهی این حس را به یک جمعیت بزرگ که تعمیم بدهید می شود حساب همین کردهای عراق. همان ها که با رژیم بعثی صدام مشکل داشتند و پس از قدرت گرفتن اهل تشیع در عراق نتوانستند سهم مورد دلخواهشان را بگیرند و دوباره با حکومت مرکزی به مشکل برخوردند. در هر صورت وجود منابع سرشار نفتی در استان های کرد نشین عراق این توان را به آن ها داده که در موقعیت ملت و دولت قرار بگیرند. هر چند که دولت - ملت سازی در ذات خودش نوعی دیگر گریزی دارد اما ظاهرا این تنها راه رستگاری در اذهان کرده ها بوده و در این میان اگر اردوغان حس خوبی نسبت به داستان ندارد از با پ.ک.ک است و می ترسد که قدرت گرفتن کردها به تمامیت ارضی ترکیه خدشه وارد کند.
یک هفته و چند چهره؛ خیریت طارمی و همه پرسی کُردی

کردها به هر حال در ترکیه و سوریه و عراق جمعیت قابل ملاحظه ای دارند و دولت سازی آن ها پس لرزه هایی در تمام منطقه خواهد داشت. از همین جهت هم هست که له یا علیه این حکایت حرف زدن کار دشواری است. تنها چیزی که می تواند حسی از بی طرفی را در قضاوت چنین حکایت هایی بدهد مرور روند های تاریخی است. در طول تاریخ کجا و کدام تبارها هوس ناسیونالیسم قومی کرده اند و سمت ملت سازی رفته اند؟ مثل پاکستان و هند و همین هفتاد سال پیش که نگاهی به حال و روز پاکستان نشان می دهد که اقدام موفقیت آمیزی نبود و همین بنگلادشی که از کنار این جدایی پدید آمد هم کشور قابل ملاحظه ای در مناسبات سیاسی نیست. خلاصه که هر جای تاریخ را که نگاه بیاندازید؛ حرکت از سمت ناسیونالیسم قومی به سمت ملت سازی عاقبت خوشی نداشته است، انگار بهتر است آن ناسیونالیسم توان توشه اش را در جلب نظر حکومت داخلی که که در آن زیست می کند بگذارد و به مرور سهم خودش را مطالبه کند. می دانیم که فوق العاده دشوار و صعب العبور است این مسیر و البته نیاز به حکومت هایی پذیرنده دارد اما صرف قومیت نمی تواند دلیل کافی برای ملت سازی باشد. گاه مثل ایتالیای سده ها پیش بدون قومیت هم می شود ملت سازی کرد و موفق بود و یا حتی مثل آلمان می شود دوک نشین ها را زیر یک پرچم آورد، اما در مورد نمونه هایی مثل کردها عراق تاریخ جواب مثبتی ندارد.

عزاداران حسینی یا (درک متقابل هفته)

از خوشبختی ماست که این ده روز خیابان ها مثل روزهای قبل، صرفا محل گذر و شتاب نیست. حالا در این روزها و شب ها خیلی ها در خیابان سکونت دارند و زندگی شکل دیگری به خود می گیرد. افراد در قالب های مختلف (ایستگاه ها صلواتی، دسته های عزاداری و...) ساکن خیابان می شوند و محرم از «معابر»، فرصتی برای تماشا کردن و تماشا شدن می سازد. در واقع نسبت ها عوض می شوند (نسبت مردم و خیابان) و خب برای خیابان ها و مردمی که به این شکل از زیستن عادت ندارند و هیچ گاه به آن خو نکرده اند، اتفاق تازه ای است که باید آسیب شناسی شود تا سوهاضمه ی روانی ایجاد نکند.

در کنار جمعیت غالب این شب ها عده ای دیگر هم هستند که در نگاهی انتقادی (به هر دلیل) همراه و همگام عزاداران نیستند. داعیه این عده منطق مداری است که البته طی سال های گذشته همراه با مُد جامعه ایرانی پر رنگ تر هم شده است. آن ها نقد می کنند، دلیل علمی می آورند و از نقض حقوق شهروندی می گویند و اصلا خیل عزاداران حسینی را زیر سئوال می برند، حرف هایی که حداقل در تاکسی و پیاده رو سرانجام مشخصی نخواهد داشت.
یک هفته و چند چهره؛ خیریت طارمی و همه پرسی کُردی

تضاد ها زیاد است و هر سال بیشتر هم می شود. بعضی افراد با شمایلی عزاداری می کنند که ارتباطی با نهضت امام حسین(ع) ندارد،اما همه ی این حرف ها بماند برای وقتی دیگر! فعلا باید به امکانی که داریم فکر کنیم و شکاف امکان و ایده آل را با بردباری و گفت و گو پر کنیم. امکان ما یا تقویت دو قطبی و نزاع و این بحث های بیهوده است و یا همراهی و احترام. انتخاب همراهی و گفت و گو بهانه خوبی برای درک متقابل است، اصلا همان پز و افه ی منطق و عقلانیت هم توصیه به گفت و گو می کند نه خصم، این گونه شاید آرام تر و مدنی تر کنار هم زندگی کنیم. مقصود این که؛ پرستیز از هویت آدم هایی می آید که به تمام تکه های سازنده‌ی پازل ذهنی خودشان احترام می گذارند و هیچ بخشی از وجودشان را حذف نمی کنند و با تمام خودشان در صلح هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      تاریخ جواب مثبتی ندارد؟!!!
      خودتون هم خوب میدونین حقیە کە یک روز باید گرفتە میشد.
      خون ها دادیم در این راە.تکلیف اون خون هارو خوب معلوم نکردی.
      تو کشور خودمون باشیم و سرکوب شیم خیلی بهتر از این چند تکگی و سرکوب هاست.
      مقداری حرفاتون بهتر بود ولی، کاش اصلا دروغ توش نبود.اون جوری باور پذیر میشدین.
      قدرت روزی تغییر میکرد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون جوری که شما دوست داری می نوشت دروغ نبود ؟

      • بدون نام

        کردها اصلا یک نژاد خالص ندارند. اگه نتیجه تحقیقات ژنتیکی در منطاطق کردنشین رو ببینید در بین کردها از ژنهای دراویدی تا ژنهای شمال اروپا وجود داره! دقیقا مثل بقیه خاورمیانه ای ها ! این قبیله گرایی ها باعث عقب گرد خاورمیانه میشه فقط.اون هم خاورمیانه ای که گرفتار جهل و خشونت و خشکسالیه

    • شهرام

      چطور ناسیونالیسم قوم فارس میتونه تبدیل به ملت بشه با یک کورش جعلی و تاریخی که 90 درصدش دست ترک ها بوده تا قوم فارس ، ولی ملت کرد نمیتونن. تو 4 کشور ایران عراق سوریه ترکیه 40 میلیون کرد وجود داره اون هم با ذهنیت صلح و آشتی برای تمام جهان نه با ذهنیت مرگ بر این کشور و اون کشور ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باز به قول خودت قوم فارس یه کوروش جعلی داره شهرام
        جان شما چی داری؟ حتی همون جعلی ش رو ؟
        در ضمن قوم فارس نه ( نژاد آریایی ) که خود تو هم درون همون نژاد هستی ... همین به قول خودت قوم فارس هم از جایی جدا نشد از دل باستان همینی که هست بوده و هست.

    • ارسلان رادمان

      با چی پیامو شروع کنم که شایست و بایسته ی انسان پست و رذلی مث جنابالی (نویسنده مت کردهای عراق باشه)نمیدونم بخدا....اصلا موندم تا کی میخواین این تحریف واقعیت رو ادامه بدین؟ جدا از این، هر چند تمام دنیا اذعان دارن که کردها بودند که جلوی داعش رو گرفتند، البته باید بگم نظر تمام دنیا از جمله مشا پشیزی نمی ارزه، اما بازم شما دارین می گین "ناسیونالیسم قومی بیش از هر چیز به عواطف و احساست نژادی تاکید دارد. یعنی کردها مثل یک فامیل و خانواده احساس تعلق خاطر به هم می کنند این جنس همبستگی موجود در میان آن ها را هر کدام از ما در میان اطرافیان مان داریم. منتهی این حس را به یک جمعیت بزرگ که تعمیم بدهید می شود حساب همین کردهای عراق. همان ها که با رژیم بعثی صدام مشکل داشتند و پس از قدرت گرفتن اهل تشیع در عراق نتوانستند سهم مورد دلخواهشان را بگیرند و دوباره با حکومت مرکزی به مشکل برخوردند و حتی بی میل به داعش هم نبودند"....
      بترسید از روزی که این رسانه دیگه در اختیارتون نباشه و بار سنگین شرمندگی لهتون کنه...البته اگه شرافت این رو داشته باشید که حس شرمندگی و کلا درک بکنید....

      پاسخ ها

      • reza

        نویسنده نظر شخصیشو گفته.ادب داشته باش ارسلان خان
        متاسفانه این برخورد پرخاشگرانه رو من بارها دیدم.انگار که از عالم و آدم طلبکارندو فقط خودشونند که بهشون ظلم شده

      • بدون نام

        صلح طلبی تون رو می شه از همین کامنتتون فهمید . پر از خشم و توهین و حمله ... ... دم از صلح نزنید که کسی باورش نمی شه

    • بدون نام

      در مورد کردها موافقم. فعلاً گرم هستن حاليشون نیست. جایی که اسراییل پشت آدم باشه تهش معلوم میشه چیه

    • بدون نام

      ببخشید آقای ایمان عبدلی شما احتمالا روز نامه نگارید اما کارشناس تخصصی حوزه ورزش و سیاست و مسائل اجتماعی نیستید شاید برای حرفات دوسه نفر تائیدت کنن اما اکثریت حرفات رو بر نمی تابن پس لطفا آدما رو به جون خودت و خودشون ننداز وسعی نکن ادای آدمای متخصص رو در بیاری چون بعضی جاها متاسفانه فحش میخوری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما که ایشون و نوشته هاش رو قبول ندارین چرا اصلا تشریف می یارین و مطالبشون رو می خونید ؟ خواندن و نوشتن نظر زیر یک نوشته خودش تایید نویسنده اون مطلبه دوست عزیز. قرار نیست چون دل بخواه شما نیست نویسنده رو زیر سوال ببرید.

    • امید

      آقای عبدلی سعی کنید واسه هر بخش مثلا ورزشی یآ سیاسی از نظرات یک یا چند کارشناس استفاده کنید و از تحمیل نظر شخصی خودتون پرهیز کنید .

    • حسین

      من کاری به قومیت ها ندارم من چه لر باشم چه کرد چه بلوچ درون این خاک پرورش یافتم و بزرگ شدم وطن من ایران هست به صلاح ایران من نیست یک کشور که حامی اون اسرائیل هست در کنارش تشکیل بشه و بشه پایگاه نظامی اسرائیل اگر بنا بر قومیت باشه بیش از 1000 قوم تو دنیاهست پس باید 1000 تا کشور بشیم جهان بیشتر احتیاج به اتحاد و یکپارچگی نیاز داره تا جدایی هدف از تشکیل سازمان ملل هم همین بوده اتحاد نه تجزیه کشورها

      پاسخ ها

      • yegane

        آره اگه جز اقلیت قرارت ندن... اگه هیچ بودجه ای برا شهرت ندادن و آمار بیکاریتون مثل شهر کرمانشاه صدر کشور باشه آمار اعتیاد شهر انقد بالا باشه و بازم همینجوری نطق کردین میشه رو حرفتون حساب کرد... ]چرا الکلی بدون هیچ شناختی حرف میزنین ی درصد خودتونو جای ماها بزارین بعد نظر بدین

    • بدون نام

      کرد نیستم ، ولی برای کردهای عراق خوب شد ، میتوانند پیشرفت کنند

      در مورد قضیه طارمی ، هدایتی این همه پول رو از کجا آورده ، طوری میلیاردها خرج میکنه ، انگار پنجاه هزار تومن خرج میکنه ، من متحیرم ، یک بار بیارینیش تلویزیون رموز موفقیتش رو بگه
      اما طارمی عجب حروم خوری در جان این مردم ریشه کرده ، پولی رو که میدن بهش بده برای باشگاه ترکیه ای ، به راحتی بالا میکشه

      در مورد عزاداری
      قیام امام حسین برای این بود که مردم از جهل و افراط و تفریط دست بکشند ، ولی بعضی از مراسم عزاداری ها نمونه کامل جهل و افراط و تفریط هست

    • بدون نام

      اگه قرار باشه هر قومی تو هر کشوری ادعای استقلال کنه وکشور تشکیل بده پس تو آمریکا پنجاه میلیون لاتین تبار باید برا خودشون کشور تشکیل بدن،یازده میلیون ایتالیایی مقیم امریکا هم یه کشور دیگه تشکیل بدن. واقعا مسخره ست اینجوری تمام کشورهای دنیا تکه پاره میشن چون فلان قوم که هرگز در طول تاریخ هیچ گاه مستقل نبوده اند هوس داشتن کشور کرده ن.به نظر من حتی صحبت کردن در این مورد هم کاری بیهوده ست،همه اقوام در تمامی کشورهای مستقل وپذیرفته شده توسط سازمان ملل باید تحت قوانین دولت مرکزی آن کشور باشند ودر صورت عدم رضایت آن دیار را ترک کنند وبه فکر ساختن کشور جعلی نباشن.شما منتظر بمانید وببینید این احساساتی شدن وقوم گرایی افراطی کردهای عراق چه فجایعی به بار خواهد آورد البته اول برای خود کردهای عراق.

      پاسخ ها

      • yegane

        چرا الکی حرف میزنی .... کسایی ک رفتن آمرکی مهاجرن نمیتونن ادعایی داشته باشن ولی کردا تا بودن و بودن تو این منطقه ساکن بودن.... ازش مقابل هر کس و ناکسی دفاع کردن و حق ادعا دارن

      • بدون نام

        کوردا هر قومی نستن ، 45 میلیون جمعیتشونه ، تاریخ دارن، فرهنگ دارن سالهای سال جنگیدن کشته دادن و ...
        انتظار دارید همه اینها نادیده گرفته بشه چیه عراق یکپارچه باشه؟ که چی بشه

    • عاطفه

      بازهم مثل همیشه عالی نوشتید, همه چیز رو با شواهد و منطق توضیح دادید چه طارمی چه کردها چه عزاداری چه کیانیان. در مورد کیانیان بهتره واقعا درخت و دشت و آب رو سیاسی و جناحی نکنیم . واقعا بعضی ندونم کاری ها کمر شکنن مثل کاری که طارمی و مسئولین پرسپولیس در حق پرسپولیس کردن و مطمئن باشید از این دست کارهای غیرحرفه ای دوباره و دوباره در تیم های کشورمون رخ خواهد داد. در مورد جدایی کردستان یاد حرفهای چندسال پیش کاندولیزا رایس در یک ویدویی که پخش شد میوفتم و اگر کشورهای چندزبانه بتونن فرهنگ سازی درست کنن صرفا زبان یا فرهنگ نباید عامل جدایی طلبی باشه مثلا کانادا و آمریکا و کشورهای مهاجرپذیر دیگه باید از قومیت بترسن و باعث جداییشونه. ولی نیست. کشور داشتن به همین راحتی هام نیست. بهتره فرهنگ سازی قوی تر بشه و افتخارمون کتارهم بودن زبون ها ولهجه های مختلف باشه اگر بدی و کوتاهی در حق کرد و ترک و بلوچ شده مطمئن باشید در حق هموطنان فارس زبونتونم شده. کتابهای خوب تاریخی و زبان شناسی بخونید بجای اینکه به حرفهای صدمن یه غاز بعضیا گوش بدید ... در مورد عاشورا چون عزاداریه گلایه هست حال اگر ده روز جشن و شادی بود فرق داشت. من مخالف شادی نیستم شاید خیلی از خودنمایی های این روزا بخاطر نبود فرهنگ شادی و جشن های بزرگ و دورهمی های بزرگ و کارنوالی باشه که هرکس بتونه یکروز از سال خودشو در یک کارنوال نشون بده . عاشورا مراسماتش نذریهاش بد نیست این ماییم که با ریختن لیوان و ظروف نذری در خیابان ها و ویراژ رفتن در کوچه ها و هزارتا کار دیگه اونو بد میکنیم . در کل نوشته هاتون اینروزا خیلی بهتر شده و راحت تر میشه خوندش ممنون

    • بدون نام

      آقا یا خانمی که از من خوستید نویسنده رو زیر سوال نبرم معلومه سطحی نوشته منو خوندی و عمیق نیستی اصلا متوجه منظور من نشدی معلومه از اون دسته از آدمایی هستی که نمیشه ازت انتقاد کنن مگه من با شما بودم مخاطب من مشخصه کیه در ضمن همیشه به محتوای اصلی یه نوشته و حرف دقت کن طبق نظر شما ما اصلا نباید چیزی رو بخونیم چون نظرمون مخالفه درسته؟لطفا واقع بینانه با مسائل برخورد کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزیز اتفاقا خیلی هم عمیق هستم و جالبه که کاملا هم انتقاد پذیر ... شما انگار عادت به قضاوت یک سویه تهاجمی دارین . انتقاد یعنی اینکه اولا خودتون در مورد نقدی که می کنین تخصص لازم رو داشته باشید مانند یه کارشناس سینمایی که هیچ وقت مطلبی توی یه مجله ورزشی نمی نویسه ... حالا شما بفرمایید تخصصون چی هست که فهمیدین آقای نویسنده تخصص در رشته های مختلف رو نداره. حرف شما خودش ناقض زیر سوال بردن نویسنده این مطلبه.
        دوما نقد کردن یعنی شما بیایید تکه تکه نوشته های نویسنده رو نقد کنین . شما چنین کردین؟ شما کلا نویسنده رو زیر سوال بردین . اصلا نقدی بر نوشته نداشتین. تخریب کردن بر اساس خوندن مقاله ای دور از اعتقاد یا سلیقه ما با انتقاد کردن فرق داره.

    • بدون نام

      ایمان عزیز هم چین نوشتی باید دست عادل روبوسید بابت اشاگریش،یاد دعوای عروس و خواهر شوهرو انتقام عروس از خواهر شوهر یا برعکس افتادم با وازهی خوب شد حقش بود .شاین حس از نوشته تون بهم دس داد از شما بعید بود این گونه کین بورزین.

    • بدون نام

      حاشیه سازی و کاور کردن اصل موضوع... ؟؟!!کمی فارسی تر لطفا

    • بدون نام

      شمایی که میگیدهرقومی که درطول تاریخ مستقل نبوده بیادادعای کشورشدن بکنه همه جابهم میریزه اگه تاریخومطالعه کرده باشیدمیفهمیدکرداهااستقلال داشتن چیزی که الان گرفته شده ومیخوان پسش بگیرن

    • بدون نام

      من اصلا نقد نکردم به نظریه هایی که اومده نگاه کن وبخون همه به جون هم افتادن و نظر میدن و به هم توهین میکنن منظورم این بوددیدی سطحی خونده بودی وگرنه من اصلا هیچ تخصصی در هیچ چیزی ندارم الا تدریس رشته خودم

    • افشين

      آقاى نويسنده...عزيز دلم... عيبى نداره...نوشتن اين متنا براى تو لازمه. براى بزرگ شدنت. به هر حال تو هم عبارت دولت-ملت رو يه جايى خوندى و بايد ازش استفاده كنى. حس قدرت ميده بهت. در مورد اون جمله ى داعش هم چيزى نمى گم!
      اما در مورد استقلال عارضم خدمت شما كه فقط ناسيوناليسم و احساسات كافى نيست. به خصوص وقتى تمام دنيا بر عليه تصميمت هستن. شما و دختر خاله و پسر خاله هات ممكنه حس وابستگى به هم داشته باشين. ولى كافى يه وعده غذاتون عقب بيفته تا فاتحه ى وابستگى و احساساتت رو بخونى. نه عزيزم داستان ملت كورد فرق داره.
      به هر حال. من يه كوردم. و ايرانى. و در حال حاضر مخالف استقلال كردستان ايران هستم. با تمام محدوديت ها و ظلم ها. اما موضع گيرى هم وطنايى كه ظاهرا اون حس هم بستگى مذكور رو به كردها ندارن، خيلى تاثير گذاره. اين رفتارها اگه ادامه پيدا كنه، حتى در كامنت و نوشته و... بعيد نيست افرادى مثل من هم متقاعد بشن كه ميهن پرستى با همچين هم ميهنايى فايده نداره. و ترجيح بديم كورد ايرانى باشيم ولى با مرزهاى جدا.

    • دراكولا تا به تا

      بدون نام ١١:٤٤ كامنتتان عالي بود.
      متاسفانه، به كردهاي عراق ظلم زيادي شده اما اين راه حل مشكلشون نيست.

    • ژینا

      این همه مخالفت با استقلال کردستان عراق فقط به خاطر اینه که ممکنه همان اتفاق تو ایران هم بیفته؟! اگه مشکل اینه که خیالتون راحت، شرایط این دو تا خیلی با هم متفاوته.
      راستی یکی تو کامنت ها گفته بود کشور جعلی، کاش بیان توضیح بدند کشورها و مرزهای غیرجعلی چه جوری هستند از نظر ایشون، ضمنا هر وقت حوصله داشتن در مورد تاریخچه تشکیل کشور غیرجعلی عراق هم یه کم مطالعه کنند.

    • بدون نام

      اقای عبدلی شما توی چند شماره قبلی درمورد تیم ملی و مسعود شجاعی گفته بودین که قبل بازی تیم ملی نباید. اون حرفا رو میزد واسه خاطر روحیه و... اما الان درمورد طارمی دقیقا حرف مخالف رو میزنید.درمورد مساله کرد ها هم مشکل از آریایی دونستنشون شروووووع میشه تا مفهوم درس گرفتن از تاریخ و اینکه میگید آینده مشابهی درکاره..

    • بدون نام

      آقاافشین اون حس همبستگی مذکورخیلی وقته که نیس نسبت به ماکردانه تنهادرکامنت بلکه درعمل هم نبوده ونیست

    • پاسخ به ژینا وکاربر بی نام

      کردها هیچ وقت وهیچ زمانی مستقل نبوده اند.
      کشور جعلی یعنی همین کاری که در عراق در جریانه ویک قوم میخوان مرز جدیدی برا خودشون تعیین کنن وکشور واقعی یعنی سرزمینی با مرزهای شناخته شده بین المللی وعضو سازمان ملل.
      دلیل به حاشیه رانده شدن بعضی قومیتها در برخی کشورها هم روشن شد،اگه تجزیه طلب نبودن واعمال تروریستی مرتکب نمیشدن هم برا خودشون بهتر بود هم برای کل اون کشورها.

    • ژینا

      خب اون کشورهای پذیرفته شده غیرجعلی هم که از ازل با همین مرزها و با همین اسم خلق نشدند که! اتفاقات مختلف افتاده، جنگ‌های زیادی شده، پیمانهای سیاسی بسته شده و زیرپا گذاشته شده و ... آخرش شده این مرزبندی که الان در بین کشورهای دنیا وجود داره و البته که ثابت نیست و باز هم تغییر میکنه. فکر می‌کنید عراق و سوریه و لبنان و بحرین و امارات و همه کشورهای دوروبر ما چه جوری شدند کشور و براشون مرز ساخته شد؟ مرزها ساخته میشن، مرزها قردادی هستند، حالا گاهی انگلیسی ها میان تکه‌های امپراطور عثمانی رو بعد از فروپاشی مرزبندی میکنند و روشون‌ اسم میذارن، گاهی هم مثل کردها و ایرلندیها و اسکاتلندی ‌ها می‌جنگند و به استقلال میرسند.
      پذیرش سازمان ملل؟ بله، این مشروعیت سیاسی لازمه و کردستان راه سختی داره برای رسیدن به این پذیرش جمعی، اون هم در این خاورمیانه پرتنش و خونبار. اما امیدوارم بهش برسه. اونها بیست و پنج ساله که عملا مستقل هستند، دیگه وقتشه این استقلال حالت رسمی به خودش بگیره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون کشورها در دورانی ساخته شدند که کشور شدن مد بود و ناسیونالیسم رواج داشت! الان که مرزها هی داره کمرنگ تر میشه! طبق معمول دیر رسیدید!

    • مروارید

      آفرین ژینا کاملا باهات موافقم
      کردها همیشه برا وطنشون همه کار کردن ولی هیچوقت ب اندازه خدمتایی ک کردن جواب نگرفتن،کاری ک کردستان عراق داره میکنه خیلی خیلی سخته ولی حتما نتیجه های خوبی بدست میاره و قابل تحسینه
      ما کردا خوب بلدیم از پس خودمون بربیایم

    • بدون نام

      کاربری که جواب منوژیناخانومودادیدنمیدونستیم حق خواهی جزاعمال تروریستی تلقی میشه اون زمان که مردم کوردبه دست صدام وامثال اون کشته میشدن ومیشن اعمال تروریستی نیست ولی حالاکه یه سری دنبال حقشونن شداعمال تروریستی جالبه اگه این اعمال تروریستیه بزاریدباشه درضمن مااستقلال. داشتیم حالابه فرض هم که نداشتیم الان تمامی کردهاخواستارش هستن واین مهمه اون ملت. تصمیم میگیره حالاحتی اگه تاپای جون باشه که کردای عراق تصمیمشونوگرفتن و تاپای جون وبه هرقیمتی که باشه پاش وایمیستن

    • بدون نام

      دیگه دوره قوم وقوم بازی گذشته این حرفها مال صد سال پیش بود که قبایل صحراگرد وبدوی به خاطر جنگ ودعوا یکی میشدن وتعداد قوم شونو زیاد میکردن تا بتونن بیشتر بکشن.کشور سوییس سه ملیت مختلف تاکید میکنم سه ملیت مختلف المانی،فرانسوی وایتالیایی هر کدوم در مرز مشترک این سه کشور دارن با هم زندگی میکننن.الان اگه تو خاورمیانه بود المانیای سوییس میگفتن میخوایم ضمیمه خاک المان بشیم،قسمت فرانسوی وایتالیایی نشین هم می خواستن ضمیمه فرانسه وایتالیا بشن!!!البته میشد بهشون حق هم داد چرا که در مرزشون سه تا کشور مستقل هم زبان وهم نژاد وجود داره چرا که نه؟ ولی این سه ملت کنار هم نشستن ویکی از پیشرفته ترین و مرفه ترین کشورهای جهان رو که شاخصهای رفاه ودرآمد وسلامت وطول عمر وعدالت اجتماعی همیشه جزء سه کشور اول دنیاست رو بوجود اوردن.حالا به تماشای خاور میانه ای بنشینید اقوامی که مرزکشورهای دور وبرشون ببندید از گشنگی میمیرن با اعمال تروریستی خط ونشون میکشن که ادعای استقلال دارن.
      پ.ن طبق اخرین خبرها بارزانی با دیدن واقعیتها کوتاه اومده و فعلا خیال ندارد کردها رو از این بدبختر بکنه.

    • بدون نام

      بدون نام ۱۰:۲۳خودتون میگیدازنظرعدالت اجتماعی هم جزوسه کشوراول دنیان شماعدالت اجتماعی دررابطه باکرداتوعراق دیدی به ماهم بگومطلع شیم

    • بدون نام

      واقعا کامنتهای اینجا وپستها وکامنتهایی که کردهای ایرانی تو اینستا میذارن بیشتر میفهمم چرا ایران وسوریه وترکیه (در حرف نه عمل)مخالف تشکیل کردستان عراق هستن اون هموطنی!!!که از کردهای عراق حمایت کرده ومیگه خیلی وقت اونا مستقل هستن والان وقتشه رسمی بشه بگن آیا دولتی جدا داشتن آیا دلیلی بر استقلاله؟؟؟اینجوری که ایالت های آمریکا هر کدوم دولت مستقل دارن ولی در آخر زیر یک پرچم هستن آیا اونا هم میتونن ادعا کنن ما مستقلیم؟؟؟دهها نمونه اینجوری تو جهان هست وبا کمی مطالعه میشه دید ولی اونا همبستگی رو به جدایی ترجیح میدن وشماهایی که از استقلال کردها دفاع میکنید ومیگید صلح طلبید قطعا صلح طلبیتون با حمایت از کردهای عراق مشخصه واین همون چیزیه که کشورهای دیگه پیش بینی میکنن وباهاش مخالفت میکنن وقتی کشوری مثل اسرائیل حامی این استقلال باشه وکردهای عراق با پرچم اسرائیل در دست برن رأی به جدایی بدن حتما صلح طلبه وهیچ شکی توش نیست همین الان صلح طلبیه اسرائیلو همه دارن میبینن

    • بدون نام

      فقط به این نکته هم توجه داشته باشید که شرایط کردهای ایران با کردهای عراق، سوریه و ترکیه خیلی متفاوته
      ایران و ایرانی صرف نظر از قومیت و نژاد و زبان همیشه ملت بوده ولی آیا عراق هم همین شرایط رو داره؟ متاسفانه خیر. عراق همیشه کشور هرج و مرج بوده و فقط وقتی تونسته یکپارچه باشه که دیکتاتوری مثل صدام وجود داشته باشه.یا سوریه، وقتی با داعش درگیر شد بسیاری از ترکمن ها و مسیحی ها به مناطق کردنشین پناه بردن چرا؟ چون دولت مرکزی شون میگه کشور سوریه فقط عربیه و قومیت های دیگه رو اصلا قبول نداره. کردها هم با داعش میجنگیدن هم تحت حمله نیروهای بشار اسد بودن
      به نظر میرسه اون کسانی که دنبال ناسیونالیسم پوچ هستن حاکمیت های این کشورهان که با ستم و به رسمیت نشناختن شهروندانشون کار رو به اینجا رسوندن

    • بدون نام

      خوب بود

    • سارینا

      عشقم مهدی طارمی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج