۶۰۸۷۲۹
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

برگزاری دومین روز تظاهرات و اعتصاب در کاتالونیا

در راستای فراخوان تظاهرات و اعتصاب در کاتالونیای اسپانیا امروز (سه‌شنبه) برای دومین روز متوالی هزاران تن از معترضان در شهر بارسلونا در مقابل مقر پلیس ملی اسپانیا در این شهر تجمع کردند تا به اقدامات سرکوب‌گرانه و خشن نیروهای این پلیس در روز برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا اعتراض کنند و همزمان گزارش شد که چندین اتحادیه کارگری و گروه‌های حامی استقلال کاتالونیا نیز اعتصاب‌های اعتراضی ۲۴ ساعته یا کمتر برگزار کردند.

در راستای فراخوان تظاهرات و اعتصاب در کاتالونیای اسپانیا امروز (سه‌شنبه) برای دومین روز متوالی هزاران تن از معترضان در شهر بارسلونا در مقابل مقر پلیس ملی اسپانیا در این شهر تجمع کردند تا به اقدامات سرکوب‌گرانه و خشن نیروهای این پلیس در روز برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا اعتراض کنند و همزمان گزارش شد که چندین اتحادیه کارگری و گروه‌های حامی استقلال کاتالونیا نیز اعتصاب‌های اعتراضی ۲۴ ساعته یا کمتر برگزار کردند.

این تظاهرکنندگان در جریان تجمع در شهر بارسلونا مرکز کاتالونیا اقدام به سر دادن شعارهایی علیه پلیس اسپانیا کرده و آنها را "نیروی اشغالگر" خوانده و از آنها خواستند تا کاتالونیا را ترک کنند.

این در حالی است که پلیس اسپانیا در روز یکشنبه و در جریان برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا با استفاده از باتوم و گلوله‌های پلاستیکی به معترضان و شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی حمله کرد که موجب زخمی شدن بیش از ۸۹۰ شهروند شد.

اعتراضات امروز در حالی برگزار شده که چندین اتحادیه کارگری کوچک و گروه‌های مردمی حامی استقلال در کاتالونیا از کارگران و کارمندان در سراسر این منطقه خواستند تا اعتصاب‌های ۲۴ ساعته یا کمتر برگزار کنند. رهبران این منطقه به تلاشهایشان برای اعلام یک اعلامیه استقلال دو روز بعد از همه‌پرسی ادامه می دهند.

جوزپ لاوینا، کارگر ۵۳ ساله که برای شرکت در تظاهرات بارسلونا از شهری در حومه به آنجا رفته گفت: مردم بسیار عصبانی هستند چون این نیروهای پلیس با خودشان خشونت آورده‌اند و مردمی را که دستانشان بالا بود مورد ضرب و شتم قرار دادند.

تظاهرکنندگان عمدتا پیاده به محل تجمع آمده و در خیابان‌ها و بلوارهای خالی شده توسط نیروهای پلیس راهپیمایی کردند و توریست‌ها نیز از دور آنها را مشاهده می‌کنند.

تظاهرکنندگان چند خیابان در این شهر مسدود کردند و اقدامات آنها در فعالیت اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها اخلال ایجاد کرد.

این در حالی است که گزارش شد، اعضای باشگاه فوتبال سرشناس بارسلونا و دو باشگاه فوتبال دیگر منطقه کاتالونیا در لیگ اسپانیا یعنی باشگاه های خیرونا و اسپانیول نیز در اعتصاب اعتراضی امروز علیه اقدامات سرکوبگرانه دولت مرکزی مادرید شرکت کرده اند. در همین راستا باشگاه بارسلونا اعلام کرد که امروز هیچ یک از بازیکنان تیم اصلی و تیم جوانان این باشگاه امروز تمرین نخواهند کرد و مقر باشگاه تعطیل خواهد بود. باشگاه خیرونا نیز تمرین اعضای این تیم را برای امروز لغو کرد و باشگاه اسپانیول نیز اعلام کرد که اعضای این باشگاه امروز تنها به تمرین بدنسازی پشت درهای بسته خواهن پرداخت.

دو اتحادیه کارگری بزرگ اسپانیا یعنی UGT و CCOO از این اعتصاب حمایت نکردند و گزارشی در خصوص این که اعتصاب‌ها در فعالیت صنایع بزرگ یا فرودگاه بارسلونا اخلال ایجاد کرده اند منتشر نشده اما به گفته منابع محلی، اعتصاب در کاتالونیا بر فعالیت‌های عادی اقتصادی تاثیر گذاشته و خدمات عمومی را مختل کرده است.

با این حال کارگران بنادر کاتالونیا تظاهراتی را در مجاورت مقر منطقه‌ای حزب حاکم مردم اسپانیا در شهر بارسلونا برگزار کردند و آتش‌نشان‌ها نیز در مجاورت دفتر منطقه‌ای وزارت کشور اسپانیا در بارسلونا تجمع کردند.

همچنین اعتراضاتی در نزدیکی حوزه‌های رای‌گیری که در روز یکشنبه پلیس با خشونت جلوی برگزاری همه‌پرسی در آنها را گرفت، برگزار شد.

اتحادیه‌های کارگری هدف خود از اعلام اعتصاب را "محکومیت شدید" اقدام پلیس اسانیا در حمله به مراکز اخذ رای به منظور جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی استقلال در روز یکشنبه این هفته عنوان کرده‌اند. دولت محلی نیز از این اعتصاب حمایت کرده و گفته بود که انتظار دارد مردم کاتالونیا به طور گسترده به دعوت به اعتصاب پاسخ مثبت بدهند.

دانشجویان دانشگاه بارسلونا، مرکز کاتالونیا، موزه‌ها و همچنین کلیسای مشهور "خانواده مقدس" از مراکز دیدنی این شهر نیز بسته است.

اقدامات پلیس اسپانیا انتقادهای برخی کشورهای جهان را برانگیخت اما اتحادیه اروپا و بیشتر دولت‌ها از موضع دولت اسپانیا حمایت کردند.

نایجل فاراژ، یکی از رهبران جنبش حامی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، کوتاهی اتحادیه اروپا در محکوم کردن خشونت‌های پلیس اسپانیا را مورد انتقاد قرار داد.

همچنین حسین مفتو اوغلو، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت که برای کشورش احترام به تمامیت ارضی اسپانیا یک اصل محسوب می‌شود اما دو طرف مناقشه در اسپانیا باید به قوانین پایبند باشند و از خشونت پرهیز کنند.

کارلس پوگدمون، رهبر دولت منطقه‌ای کاتالونیا پیش از برگزاری اعتصاب سراسری امروز گفته بود: من مطمئنم که این اعتصاب در سراسر منطقه به خوبی برگزار می‌شود.

مردم کاتالونیا اواسط روز دوشنبه نیز دست از کار کشیدند و به آرامی و با حفظ صلح و آرامش به خیابان‌ها آمدند.

پلیس شهری در بارسلونا نیز اعلام کرد که ۱۵ هزار تن از مردم باعث توقف عبور و مرور خودروها شدند و بسیاری از آنها لباس‌هایی به رنگ آبی، زرد و قرمز که پرچم جدایی طلبان کاتالونیاست، به تن داشتند و فریاد "خیابان‌ها از آن ما خواهد شد" سر می‌دادند.

همچنین معترضان شعار "این قانون را ژنرال فرانکو وضع کرد" سر دادند که اشاره‌ای به سرکوب زبان و فرهنگ کاتالونیایی‌ها در دوران دیکتاتوری ژنرال فرانسیسکو فرانکو در سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۷۵ است.

دولت مرکزی اسپانیا متعهد شده تا از جدایی کاتالونیا از کشور جلوگیری کند چون این منطقه خودمختار یک پنجم سرانه تولید ناخالص ملی اسپانیا را در دست دارد و از ذخایر غنی برخوردار است.

خشونت‌های پلیس در منطقه در جریان برگزاری رفراندوم استقلال انتقادهای زیادی را هم در داخل و در سطح جامعه بین‌الملل درپی داشت به طوریکه زید رعد الحسین، کمیسیونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل گفت بابت این ناآرامی‌ها به شدت نگران است و دونالد تاسک، رئیس اتحادیه اروپا نیز به مادرید تاکید کرد تا از خشونت‌های بیشتر اجتناب کند.

پارلمان اروپا همچنین قرار است فردا (چهارشنبه) مناظره ویژه‌ای را در این باره برگزار کند.

سخنگوی پارلمان اروپا در این باره گفت: ما از طرف‌های دخیل در روند برگزاری رفراندوم می‌خواهیم تا اقدامی را برای مذاکرات انجام دهند. خشونت هرگز ابزار درستی در سیاست نبوده و نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج