۶۰۸۹۰۲
۶ نظر
۵۲۱۱
۶ نظر
۵۲۱۱
پ

پاسخ به شبهه محل دفن حضرت زینب(س)

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بررسی و مطالعه تاریخ عاشورا به ما در جواب به شبهات و سوالات بسیار کمک می‌کند، به شبهه محل دفن حضرت زینب(س) پاسخ داد.

خبرگزاری فارس: حجت الاسلام سیدمجتبی حسینی‌یمین بعد از ظهر امروز در جمع عزاداران حسینی در بقعه متبرکه شاهزاده حسین(ع) همدان، در ادامه اهمیت مطالعه تاریخ تحلیلی قیام امام حسین(ع)‌ اظهار کرد: تاریخ عاشورا توسط یک امام معصومی که خود را اسوه و الگو معرفی می‌کند رقم خورده است از این رو تحلیل و بررسی آن و تطبیق آن با شرایط و زمان فعلی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه برای شروع این تحلیل باید به ۱۵ رجب سال ۶۰ هجری برگردیم گفت: در این تاریخ معاویه از دنیا رفت؛ معاویه‌ای که ۱۰ سال در زمان امام حسن(ع) و ۱۰ سال هم در زمان امام حسین(ع) حاکم شامات بود.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: یزید پسر معاویه در روم زندگی می‌کرد و بعد از شنیدن خبر فوت پدرش به شام آمد و بر تخت پادشاهی نشست.

وی افزود: در آن زمان روم دو قسمت شرقی و غربی داشت که روم شرقی ترکیه امروزی با مرکزیت قسطنطنیه (استانبول امروزی) و روم غربی در اروپا با مرکزیت روم (ایتالیا امروزی) بود که یزید و مادرش اهل روم غربی بودند و یزید در آنجا بزرگ شده و زندگی می‌کرد.

حسینی‌یمین اضافه کرد: یزید در آن زمان ۳۰ سال سن داشت، فوری برای ولید، پسرعمویش و حاکم مدینه بود نامه نوشت که معاویه از دنیا رفته و از عبدالله بن عمر، عبدالله بن زبیر و حسین بن علی بیعت بگیر و هر کدام بیعت نکردند سرش را برای من بفرست.

وی با اشاره به اینکه هر دو عبدالله با شنیدن این خبر شبانه از مدینه به سمت مکه فرار کردند،‌ یادآور شد: در این هنگام امام در مسجد بین تعدادی از بنی‌هاشم نشسته‌ بودند؛ وقتی پیام‌رسان به امام می‌گوید که ولید با شما کار دارد امام فرمودند «بزرگ اینها از دنیا رفته و می‌خواهند برای کوچکشان از من بیعت بگیرند»!

حسینی یمین در داستان حضور امام در دارالخلافه ولید اشاره کرد و بیان کرد: امام راضی به بیعت در خفا نشده و خواستار بیعت علنی شدند و در مقابل این درخواست امام، مروان بن حکم که مشاور ولید بود نگذاشت امام خارج شود اما امام به او نهیب زده و او را بر زمین انداخت.

وی گفت: امام در حضور مردم اعلام کرد که من با یزید میمون‌باز،‌ سگ‌باز، مشروب‌خور و اهل فحشا بیعت نمی‌کنم.

این استاد حوزه و دانشگاه با طرح چند سوال ادامه داد: امام حسین(ع) از زمان تولد تا قیام عاشورا از مدینه خارج نشده و ۵۶ سال در مدینه زندگی کرده‌اند حال از کجا فهمید که یزید چه ویژگی‌هایی دارد؟

وی با بیان اینکه در دستورات فقهی اگر کسی به کسی نسبت زنا و ولواط بدهد باید چهار شاهد عادل داشته باشد وگرنه خودش را باید ۸۰ ضربه شلاق بزنند گفت:‌ باید دید پس چرا مردم از امام شاهد نخواستند و اعتراضی به سخن امام نکردند؟ جواب اینجاست که می‌دانستند امام هرگز دروغ نمی‌گوید، اما باز با این وجود او را در صحنه کربلا یاری نکردند.

حسینی‌یمین شناسایی محل دفن حضرت زینب (س‌) را کلید پاسخ به سوالات عنوان کرد و اظهار کرد: دو نقل برای محل دفن این بانوی بزرگ وجود دارد یک سوریه و دوم در مصر که بیشتر علما و تاریخ نقل سوریه را قبول دارد.

وی با طرح سوالی دیگر که چرا قبر زینب کبری در سوریه است؟ ادامه داد: وقتی کاروان اسرا به مدینه بازگشت تنها یک نفر آن هم حضرت رقیه(س) در سوریه ماند و همه برگشتند، دو جواب برای این سوال وجود دارد؛ اول اینکه حضرت زینب(س) را به خاطر عزاداری‌ها و گریه‌هایی که در مدینه بعد از بازگشت از شام داشتند، تبعید کردند و یزید از این نوع آگاه‌سازی می‌ترسید.

استاد حوزه و دانشگاه در نقل دوم که مورد تأیید تاریخ هم است،‌ بیان کرد: حضرت زینب(س) به سوریه تبعید نشدند زیرا کاروان اهل بیت(ع)‌ تا شام و آن نماز جمعه‌ای که امام سجاد(ع)‌ در مقابل یزید و مردم سخنرانی کرد و یزید خود را در فشار عمومی دید، اسیر بودند؛ از آن روز ورق برگشت و یزید اعلام کرد که شما دیگر آزاد هستید و به آنها شتر و وسیله بازگشت داد.

وی با بیان اینکه از آن سخنرانی رسای امام که یزید احساس خطر کرد کسی دیگر حق تعرض به این خاندان را نداشت گفت: حتی وقتی که یزید به مدینه حمله کرد و سه روز مدینه را برای سپاه خود حلال کرد گفت: «هر کس به خانه علی بن حسین(ع) پناه آورد با او کاری نداشته باشید».

حسینی‌یمین کلید رمزگشای تمام سوالات ذکر شده را در دستان عبدالله‌بن‌جعفر، همسر حضرت زینب(ع) معرفی کرد و خاطرنشان کرد: عبدالله‌بن‌جعفر به دستور امام حسین(ع)‌ مشاور معاویه و در اصل امین امام(ع) در کاخ معاویه بود و حتی بعد از فوت معاویه در زمان یزید در سمت خود ابقا شد.

وی با بیان اینکه انتخاب محل زندگی برعهده مرد است اما حضرت زینب(س) شرط ضمن عقد برای محل زندگی خود گذاشت که هر کجا حسین باشد من هم آنجا هستم و در مدینه کنار امام(ره) ماند و عبدالله‌بن جعفر در شام بود ادامه داد: بعد از شهادت امام حسین(ع)‌ حضرت زینب(س) به شام و نزد شوهر بازگشتند و در شام فوت کردند و نقل اینکه ایشان به شام تبعید شدند ضعیف است.

این استاد حوزه و دانشگاه در جواب سوالات بالا در مورد فوت معاویه و شرایط یزید نیز خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) تمام این اطلاعات را از پسر عموی خود عبدالله‌بن‌جعفر دریافت کرده بود.

وی با طرح این سوال که چرا مردم مدینه سخن امام را در مورد یزید پذیرفتند که اهل فحشا، مشروب و... است ولی با این وجود امام را یاری نکردند؟ ادامه داد: مردم تا آن زمان هیچ دروغی از امام حسین(ع)‌ نشنیده بودند و او را دوست داشتند بنابراین سخنش در مورد مشکلات یزید را پذیرفتند، ولی امام را یاری نکردند چون می‌گفتند که حسین‌بن‌علی دچار توهم توطئه شده است؛ که این هم از بی‌بصیرتی و موضوعات دیگری چون حب به دنیا و.... نشأت می‌گیرد.

حسینی‌یمین خاطرنشان کرد: بررسی و مطالعه تاریخ عاشورا به ما در جواب به شبهات و سوالات بسیار کمک می‌کند و حتی باعث می‌شود که ما با یک دید و نگاه عمیق‌تر واقعه عاشورا را ببینیم و درک کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      امام حسین ع حدود 5 سال در کوفه زندگی کرده اند.فسق و فجور یزید ملعون هم برای همه آشکار بوده است

    • مهدی

      اینکه گفته شده امام حسین از زمان کودکی تا عاشورا از مدبنه خارج نشده کلام درسنی نیست چرا که امام علی در ۵ سال حکومت خود در کوفه بودند و امام حسین نیز در جنگها در کنار پدر خود بودند از جمله جنگ صفین و نهروان

    • بدون نام

      مطالب پراکنده گفته شده بود

    • بدون نام

      خیلی عالی بود ممنون ازاطلاع رسانی واینکه ای کاش به جای روضه ونوحه سر منبر اززندگی واتفاقاتی که دراون دوران افتاده سخن میگفتن

    • بدون نام

      ۱ اتهام زنی در شرع حرام است همانطور که شما عنوان کردید و اینکه چهار شاهد عادل داشته باشد امام اتهامی نزدند پس شما دروغ می گویید امام سالها در کوفه بودند همراه پدرشان از مدینه خارج نشدنشان ادعای بی مورد شماست ۳ حضرت زینب همسر عبدالله بن جعفر در شام بوده و همراه قافله ای امام نبوده اینکه شرط زناشویی این باشد که زن در شهری و شوهر در شهر دیگر کجای عالم اتفاق افتاده و حضرت زینب دلیلی نداشته که از شام به مدینه بیاید و همراه امام به کربلا رود بررسی بفرمایید شاید شما خواب دیده اید خیر باشد

    • جواد توکلی

      دروغ دیگه ای نبود بگید عبدالله بن جعفر خوددر مدینه دفنه و درکتب تاریخی محل زندگی عبدالله بن جعفر سه شهر مدینه کوفه و مکه نام برده در هیچ کجا شام بعنوان محل سکونت عبدالله نیامده و همچنین در هیچکجا سمت مشاوری معاویه به وی داده نشده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج