جاباما
۶۱۱۳۰۱
۱ نظر
۵۱۲۹
۱ نظر
۵۱۲۹
پ

سفر به کراکوف؛ شهری جادویی در لهستان

كراكوف بهترین شهر گردشگری لهستان است؛ شهری زیبا، تاریخی و دانشجویی كه تا ۴۰۰ سال پیش پایتخت این كشور محسوب می‌شد.

هفته نامه همشهری شش و هفت: كراكوف بهترین شهر گردشگری لهستان است؛ شهری زیبا، تاریخی و دانشجویی كه تا ۴۰۰ سال پیش پایتخت این كشور محسوب می‌شد. از آن زمان تاكنون گرچه ورشو پایتخت سیاسی این كشور است‌ اما كراكوف به‌عنوان مركز فكری و فرهنگی لهستان هنوز جایگاه خود را حفظ كرده است.
جمعیت دانشجویان پر جنب و جوش، موزه‌های تحسین برانگیز، كلیساهای نفیس، رستوران‌های بزرگ، پارك‌های مملو از جمعیت، همه و همه این شهر را تبدیل به یكی از محبوب‌ترین شهرهای اروپا كرده است كه اتفاقا سفر به آن نیز چندان گران تمام نمی‌شود. معماری قرون وسطی و قلعه‌های شهر شما را با پیشینه كراكوف آشنا خواهد كرد.شهری كه برای شناخت لهستان بازدید از آن ضروری به‌نظر می‌رسد.
كسانی كه به كراكوف سفر می‌كنند غالبا در مدت كوتاهی خود را در خانه احساس می‌كنند. شهری كه به راحتی می‌توان عاشق‌اش شد، از سال ۱۹۷۸ در فهرست میراث جهانی یونسكو ثبت شده و به همین دلیل به تمام مردم جهان تعلق دارد. كراكوف را غالبا شهر جادویی می‌نامند. هوای این شهر از اكسیژن، نیتروژن، تاریخ، سحر و جادو تشكیل شده است.
سفر به کراکوف؛ شهری جادویی در لهستان
هر سنگ این منطقه داستانی را در دل خود دارد و در هر گوشه‌ آن آواز یا غزلی پنهان شده كه باید برای شنیدن آن گوش خود را حسابی تیز كنید. با وجود ناآرامی‌های منطقه، گنجینه‌های هنر و معماری كراكوف توانستند از جنگ جهانی دوم و ویرانی‌های آن جان سالم به در برند.
قلعه سلطنتی «ووئل»، رینك گلوبنی (بزرگ‌ترین میدان قرون وسطای اروپا)، كنیسه‌های محله یهودی‌ها، كلیساهای تاریخی و بیش از دو میلیون اثر هنری (كه پرتره معروف لئوناردو داوینچی از سلیكا گالرانی هم در میان آنهاست) در این شهر قرار دارد. كراكوف با بیش از 20 دانشگاه معتبر نه‌تنها خانه قدیمی‌ترین دانشگاه این كشور بلكه مهم‌ترین مركز تحصیلات عالی لهستان است.

تقویم سفر
بهترین زمان برای سفر به كراكوف از شهریور تا آبان و اسفند تا اردیبهشت است. در این زمان‌ها آب و هوای شهر مساعد است و از انبوه جمعیت گردشگران كاسته می‌شود. بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت در بین آثار تاریخی و طبیعی شهر قدم بزنید و نگران ازدحام و اتلاف وقت نباشید. با وجود این اما زمان بد برای سفر به كراكوف چندان معنایی ندارد. تابستان گرم این شهر میزبان پر جنب و جوش‌ترین جشنواره‌هاست و زمستان هم با وجود سرمای هوا زیبایی خیره كننده‌ای دارد كه تماشایی است.

چگونه برویم؟
شما برای سفر به لهستان نیاز به روادید(ویزا)‌ی شنگن دارید و ابتدا باید وقت مصاحبه از سفارت بگیرید و سپس همراه مدارك در روز تعیین شده در محل سفارت حضور پیدا كنید. برای درخواست روادید گردشگری (ویزای توریستی) لهستان باید اصل گذر‌نامه، یك قطعه عكس، مدارك شناسایی، برگه رزرو هتل و بلیت هواپیما، گواهی اشتغال و مدارك تمكن مالی را همراه داشته باشید. برای رسیدن به این شهر می‌توانید از خطوط هوایی قطر، تركیش و لوفت‌هانزا استفاده كنید.

جشنواره‌های فرهنگی
بی دلیل نیست كه كراكوف را پایتخت فرهنگی لهستان می‌دانند. در هر موقعی از سال این شهر میزبان نمایشگاه‌ها، اجراهای فرهنگی و رویدادهای اجتماعی است؛ از نمایش فیلم گرفته تا اجراهای گوناگون تئاتر و موسیقی. بخش قدیمی كراكوف مركز برگزاری رویدادهای مختلف شهر است. در ادامه شما را با مشهورترین رویدادهای فرهنگی كراكوف آشنا خواهیم كرد.

در‌ماه ژانویه با آغاز سال نو، یكی از بزرگ‌ترین رویدادهای همگانی كراكوف در میدان اصلی بازار برگزار می‌شود. شب سال نو پر است از صدای موسیقی و كنسرت و مردم در این زمان همراه با گردشگران رسیدن سال نو را جشن می‌گیرند. كنسرت كارول كه در كلیساهای شهر برپاست در تمام لهستان شهرت دارد. شما می‌توانید با گوش سپردن به این آواها با موسیقی سنتی لهستانی آشنا شوید. در‌ماه فوریه جشنواره بین‌المللی آواز قایقرانی در كراكوف اجرا می‌شود.
سفر به کراکوف؛ شهری جادویی در لهستان
این جشنواره كه میزبان خوانندگان لهستانی و بین‌المللی است نواهای قایقرانان را برای‌تان بازگو خواهد كرد.‌ماه مارس و آوریل همزمان با عید پاك، شهر تعطیل است. مردم این روز را با آداب و رسوم زیادی برگزار می‌كنند. در طول عید پاك جشنواره‌های موسیقی و خرید در تمام شهر برپاست. در‌ماه مه مراسمی به نام « شب موزه‌ها» در كراكوف اجرا می‌شود. در این شب موزه‌های كراكوف تا پایان شب باز هستند. این رویداد برای بازدید‌كنندگان جذابیت دارد و شما با تهیه یك بلیت می‌توانید از تمام موزه‌های شهر بازدید كنید.

جشنواره سوپ هم یكی دیگر از جشنواره‌های محبوب این‌ماه است كه همراه با موسیقی اجرا می‌شود. در این جشنواره بهترین سوپ سال انتخاب می‌شود. كوتاه‌ترین شب سال در‌ماه ژوئن در كنار رودخانه «ویستلا» جشن گرفته می‌شود. نمایش‌های هنری و اجراهای زنده موسیقی در این شب مردم را سرگرم می‌كند.

با پاهای خودتان كشف كنید!

با توجه به اینكه بیشتر جاذبه‌های گردشگری كراكوف در كنار یكدیگر قرار دارند بهترین وسیله برای كشف این شهر استفاده از پاهای خودتان است. در حقیقت بخش تاریخی شهر به یك محوطه بزرگ پیاده‌روی تبدیل شده و گردشگران بسیاری در آن به‌دنبال جاذبه‌های تاریخی می‌گردند. با وجود این اگر پیاده‌روی برای‌تان دشوار است می‌توانید از كالسكه‌ استفاده كنید. دوچرخه و ماشین‌های برقی هم گزینه‌های دیگر كاوش در این شهر محسوب می‌شوند. اتوبوس‌های دوطبقه گردشگری هم یكی دیگر از راه‌های گردش در شهر هستند.
سفر به کراکوف؛ شهری جادویی در لهستان

گردش در كراكوف تا حدود زیادی آسان است. با وجود اینكه كراكوف مترو ندارد‌ اما سامانه حمل‌ونقل عمومی آنكه از تراموا و اتوبوس‌های شهری تشكیل شده تا حدود زیادی كارآمد است. شما می‌توانید بلیت اتوبوس و تراموا را در دكه‌های روزنامه فروشی، دستگاه‌های فروش بلیت در شهر و در برخی از ایستگاه‌ها تهیه كنید.
تاكسی هم در كراكوف فراوان و نسبتا ارزان است. در داخل مرزهای شهر هزینه تاكسی نباید بیشتر از ۳۰یورو شود. شما می‌توانید در خواست تاكسی تلفنی هم بدهید. از آنجایی كه كراكوف یك شهر مدرن است، شما باید انتظار ترافیك را در ساعات شلوغی شهر داشته باشید. اگر به فكر كرایه خودرو هستید، بهتر است بدانید كه در نزدیكی نقاط گردشگری غالبا پاركینگ به سختی پیدا می‌شود.

بهترین مکان اقامت

كراكوف در مقایسه با بسیاری از شهرهای اروپایی یك شهر ارزان محسوب می‌شود. شما می‌توانید در این شهر با مبلغی اندك از تمام امكانات بهره‌مند شوید و از آنجایی كه یك شهر دانشجویی به شمار می‌آید، برای اقامت در مسافرخانه و هتل‌های ارزان قیمت هم حسابی دست‌تان باز است.

تاریخی اما مدرن

هتل متروپولیتن در منطقه كاژیمیژ(Kazimierz) هتلی است مجلل و لوكس كه در یك عمارت قرن نوزدهمی جا خوش كرده. چیدمان داخلی هتل كاملا مدرن است.رنگ اتاق‌ها قهوه‌ای شكلاتی است و مجهز به اینترنت پر سرعت، صندوق امانات و تلویزیون صفحه تخت هستند. از هتل تا قلب تاریخی شهر تنها یك كیلومتر فاصله است و شما می‌توانید از مركز تناسب اندام و رستوران و كافی شاپ هتل استفاده كنید. برای اقامت در این هتل باید شبی 200 دلار بپردازید.

صبحانه مفصل

هتل ویلو پوله(Wielopole) با اتاق‌های روشن، مدرن و حمام‌های بی‌نظیر یكی از بهترین هتل‌های شهر است. این هتل در یك بلوك بازسازی شده در بخشی از شهر قدیمی قرار گرفته و صبحانه مفصل آن شما را برای آغاز یك روز ماجراجویانه حسابی آماده می‌كند. از هتل تا میدان اصلی بازار كراكوف تنها پنج دقیقه پیاده راه است. اتاق‌های هتل به شكل كلاسیك طراحی شده‌اند و تهویه مطبوع، میز كار، تلویزیون ماهواره‌ای و حمام اختصاصی از امكانات آن به شمار می‌رود. برای یك شب اقامت در این هتل سه ستاره باید 110 دلار بپردازید.

رستوران محبوب

هتل كاژیمیژ(Kazimierz) با اتاق‌های مدرن و راحت و رستورانی محبوب، شهرت خاصی دارد. این هتل در قلب تاریخی شهر و دریك ساختمان قدیمی قرار گرفته كه شما را در مدت كوتاهی به نقاط دیدنی شهر می‌رساند. اتاق‌های هتل دارای حمام اختصاصی، تلویزیون ماهواره‌ای و اینترنت رایگان هستند. صبحانه بوفه هتل برای مهمانان رایگان است. برای اقامت در این هتل باید شبی 70دلار بپردازید.
سفر به کراکوف؛ شهری جادویی در لهستان

دسترسی آسان

هتل «الف» یك هتل مقرون به صرفه و با اتاق‌های بزرگ و جذاب است كه وسایل عتیقه و نقاشی‌های ارزشمند، بر زیبایی آن افزوده است. این هتل سه ستاره در مركز كراكوف واقع شده و از هتل تا قلعه تاریخی شهر، پیاده تنها چند دقیقه راه است. اینترنت رایگان در تمام هتل در دسترس مسافران است. اتاق‌های هتل به سبك مدرن و سنتی تزئین شده‌اند. ایستگاه تراموا و اتوبوس كه در نزدیكی هتل قرار دارد دسترسی شما را به سایر نقطه‌های شهر آسان می‌كند. برای اقامت در این هتل سه ستاره باید شبی ۵۰دلار بپردازید.

سرزمین افسانه‌ها

ماری لوسیانا/ نویسنده ایندیپندنت

اگر به افسانه‌ها اعتقاد دارید، كراكوف شهری است كه توانسته بر اژدها پیروز شود و در‌واقع؛ در هر مترمربع این شهر رازی نهفته است. قلعه ووئل یكی از مهم‌ترین نقاط این شهر است. درحالی‌كه بخش قدیمی شهر با كلیساهای هنری، موزه‌های بزرگ و میدان بازار از سوی دیگر شما را به‌خود می‌خواند. اگر به‌دنبال تراژدی‌های قرن بیستم هستید كراكوف سرزمین شماست. شهری كه از جنگ جهانی داستان‌ها و زخم‌های بسیاری در دل خود دارد.
با این حال، میدان‌های پر ازدحام شهر و جمعیت جوانی كه به‌دنبال آموختن هستند، شما را با قرن ۲۱مرتبط می‌سازند. در بخش‌های قدیمی و مدرن شهر كافی است سری به رستوران‌ها و كافه‌ها بزنید تا با روحیه شكست ناپذیر مردم شهر آشنا شوید. سرمایه سلطنتی كراكوف بر وجهه تاریخی و تفریحی شهر غلبه دارد. زمانی كه در خیابان‌های بخش قدیمی كراكوف قدم می‌زنید در خیابان‌های آرامی كه معماری و هنر را به اوج رسانده‌اند، از خود بی‌خود خواهید شد و ساعت‌ها غرق تماشای ساختمان‌ها و بارقه‌های نوری كه مابین آنها هنرنمایی می‌كنند، خواهید شد.

كراكوف تركیبی شگفت‌انگیز از گذشته و حال لهستان است. بدون بازدید از كراكوف این كشور را نخواهید شناخت. مردم این سرزمین به‌طور حیرت انگیزی فروتن و مودب هستند. وقتی با آنها انگلیسی صحبت می‌كنید بدون هیچ مشكلی پاسخ شما را می‌دهند. این مردم به گرمی و با آغوش باز از گردشگران استقبال می‌كنند و غذاهای دلپذیر و ارزان آنها سفر شما را خاطره انگیزتر خواهد كرد. در سفرتان بازدید از قدیمی‌ترین كلیسای لهستان را فراموش نكنید.

طعم كراكوف

غذا خوردن در لهستان تجربه‌ای است متفاوت برای درك هنر، تاریخ و میراث مردم این سرزمین. در كراكوف می‌توانید با رفتن به انواع رستوران‌ها از رستوران‌های بین‌المللی گرفته تا رستوران‌های قرون وسطایی كه در زیرزمین‌های تاریخی جا گرفته‌اند، خودتان را سیر كنید.
غذاخوردن در كراكوف یك تجربه فراموش نشدنی به شمار می‌رود؛ زیرا مردم این منطقه برای سلامتی خود اهمیت زیادی قائل هستند. اگر به‌دنبال یك رستوران درجه یك لهستانی هستید باید سری به استاركا(Starka) بزنید. این رستوران را با یك پیاده‌روی كوتاه از كلیسای جامع خواهید دید. سوپ چاودار، سالاد ویژه و دسر خوشمزه این رستوران شهرت بسیاری دارد.
سفر به کراکوف؛ شهری جادویی در لهستان

استیلووا(Stylowa) یكی از مشهورترین رستوران‌های كراكوف است كه در شرق شهر قدیمی واقع شده است. استیلووا به گذشته تاریخی خود كه به دهه 1950بر می‌گردد افتخار می‌كند. با وجود محدودیت‌هایی كه رژیم سابق كمونیستی لهستان اعمال كرده بود، این رستوران توانست به حیات خود ادامه دهد
. این رستوران امروزه برای كسانی كه به تاریخ سیاسی و غذاهای لهستانی علاقه دارند به‌عنوان یك مرجع قابل ‌قبول شناخته شود. رستوران «پود آنیولامی كراكوف» (Pod Aniolami Krakow)در فاصله میدان اصلی و منطقه «كاژیمیژ» واقع شده و غذاهای مقرون به صرفه‌ای با قدمت تاریخی عرضه می‌كند. تجربه صرف غذا به سبك امپراتوری اتریش مجارستان همراه با دكورهای تاریخی و پیشخدمت‌هایی كه لباس‌های دوران گذشته را به تن دارند، برای‌تان لذتبخش خواهد بود.

72ساعت در پایتخت فرهنگی لهستان

از خرید گرفته تا گشت و گذار؛ كراكوف طیف وسیعی از فعالیت‌های گردشگری را پوشش می‌دهد‌ اما بیشتر گردشگران این منطقه به‌دنبال جاذبه‌های تاریخی و معماری قدیمی كراكوف هستند. دوستداران تاریخ به‌دنبال بقایای جنگ جهانی دوم هستند و علاقه‌مندان به معماری در كلیسای ویول و سنت ماری ساعت‌ها مدهوش شاهكارهای هنری می‌شوند. اگر وقت اضافی آوردید حتما سری به اطراف كراكوف بزنید. در حوالی این شهر نقاط دیدنی بسیاری وجود دارد.

گذرگاه تاریخی
سفر به کراکوف؛ شهری جادویی در لهستان

باربیكان(Barbican) گذرگاهی است كه از آن در قرون وسطی استفاده می‌شد؛ یعنی درست زمانی كه كراكوف تنها قلعه كوچكی بود كه به واسطه دروازه سنت فلورین به دنیای بیرون متصل می‌شد. امروز این گذرگاه تبدیل به یك پارك سرسبز شده است اما همچنان برج‌های نگهبانی آن پابرجاست. در این منطقه می‌توانید به گذشته شهر سفر كنید.

در جست و جوی تاریخ

كراكوف قدیمی‌ترین شهر لهستان است. بنابراین در سفرتان به این شهر باید به‌دنبال نشانه‌های فرهنگ، هنر و تاریخ لهستان باشید.

خرید به سبك قرون وسطی

«كلاف هال» كه در مركز میدان بازار شهر قدیمی قرار دارد، قدمت آن به قرون وسطی و سال 1555 میلادی بر می‌گردد. «كلاف هال» در حقیقت یك مركز خرید مخفی بوده كه هنوز هم می‌توان در آن سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی جذابی پیدا كرد. امروزه طبقه بالای این ساختمان تبدیل به یك موزه هنری شده است كه در آن می‌توانید نقاشی‌ها و مجسمه‌های هنری لهستانی قرن نوزدهم را بیابید. به‌طور كلی در این مكان می‌توانید شیوه زندگی قرون وسطایی كراكوف را از نزدیك ببینید.

كلیسای سنت مری

كلیسای سنت مری یكی از مهم‌ترین ساختمان‌های مذهبی لهستان است كه در میدان اصلی بازار كراكوف قرار دارد. این كلیسا كه جزو میراث جهانی یونسكوست افسانه‌ها و رازهای بسیاری را در خود جای داده است. محلی‌ها می‌گویند، این بنا در قرن ۱۳ از ورود مغول‌ها جلوگیری كرده و برخی دیگر هم داستان‌هایی از قتل عام‌ و خودكشی برادرانی در نزدیكی آن می‌گویند.

لذت ماجراجویی
سفر به کراکوف؛ شهری جادویی در لهستان

كراكوف جاذبه‌های مسحور كننده‌ای دارد كه برای كشف آنها باید كمی ماجراجو باشید.گاهی گوش سپردن به داستان‌های مردم شهر شما را به كشف رازهای این سرزمین هدایت می‌كند.

كارخانه شیندلر

اگر فیلم « فهرست شیندلر» را دیده باشید، اسكار شیندلر را به خوبی می‌شناسید؛ كارخانه‌داری كه جان صدها لهستانی یهودی را با استخدام در كارخانه‌اش نجات داد. این كارخانه امروز تبدیل به یك موزه شده و شما می‌توانید با تورهای موزه همراه شوید و از اسناد و تصویرهای جنگ جهانی دوم كه در این مكان نگهداری می‌شوند از نزدیك دیدن كنید.

كلیسای خیره كننده

كلیسای «سنت آن» ساختمانی پر زرق و برق و زیبا دارد. این كلیسا نمونه‌ای عظیم از معماری باروك لهستانی به شمار می‌رود. دكوراسیون داخلی كلیسا در پایان قرن ۱۷توسط هنرمندان بسیاری تكمیل شد. مجسمه‌های نفیس هنرمند ایتالیایی؛ بالتازار تارتالیا از آن جمله است. با وجود این، پیشینه عمارت كلیسا را متعلق به قرن ۱۴می‌دانند. عظمت ستون‌های ورودی و زیبایی سقف داخلی این كلیسا واقعا دیدنی است.

نماد تاریخ سلطنتی

تپه «ووئل» نماد ملت و تاریخ سلطنتی لهستان است. 500سال پیش نخستین دولت لهستانی در این تپه تشكیل شد و حتی با انتقال پایتخت به ورشو همچنان قدرت خود را حفظ كرد. امروز تپه ‌ووئل‌ نگهبان تاریخ لهستان است و پر بازدیدترین جاذبه این شهر محسوب می‌شود. تپه‌ای كه عده‌ای اعتقاد دارند انرژی ماورایی دارد. قدم زدن در این تپه شما را به گذشته این شهر خواهد برد. كلیسای جامع و قلعه از مهم‌ترین جاذبه‌های تپه هستند. برای بازدید از تپه باید حداقل چهار ساعت زمان بگذارید تا بتوانید از تمام دیدنی‌های آن لذت ببرید.

موزه زیرزمینی

ساخت موزه تاریخ كراكوف كه پس از انتظارهای طولانی در سال ۲۰۱۰ به پایان رسید، به‌معنای واقعی یك شهر زیرزمینی دوست داشتنی به شمار می‌آید. این موزه بزرگ‌ترین و زیباترین میدان قرون وسطی در اروپا را در خود جای داده است. با رفتن به این موزه در‌واقع به یك بازار قرون وسطایی پا می‌گذارید، در تونل‌های قرن ۱۱قدم می‌زنید و راه پله‌های باستانی را پشت سر می‌گذارید. در این موزه فیلم‌های مستند و چهاربعدی شما را به گذشته می‌برند.

منطقه یهودی‌ها

منطقه كاژیمیژ یا منطقه یهودی‌ها برای مدت طولانی یك شهر مستقل با قوانین و شهرداری اختصاصی بود. گرچه ساختار قومی این منطقه هم‌اكشنون كاملا تغییر كرده است اما معماری آن تصویر خوبی از گذشته پیش چشمان‌تان قرار می‌دهد. این منطقه با كنیسه‌ها، كلیساها و موزه‌هایش شهرت بسیاری دارد.
قسمت غربی كاژیمیژ به‌طور سنتی متعلق به كاتولیك‌ها بود. گرچه از اوایل قرن 19تا جنگ جهانی دوم یهودیان بسیاری در این منطقه اقامت داشتند اما شخصیت اصیل منطقه را می‌توان از كلیساهای تاریخی آن باز شناخت. گرچه اكثر بناهای یهودیان در طول جنگ از بین رفتند اما هفت كنیسه به‌طور معجزه‌آسایی از جنگ جان سالم به در بردند و امروزه یكی از نقاط دیدنی این محله هستند.

معدن نمك
سفر به کراکوف؛ شهری جادویی در لهستان

معدن نمك ویلیچكا(Wieliczka) دنیایی شگفت انگیز از بلوك‌های نمكی است. عمیق‌ترین نقطه این معدن 327متر زیر زمین است. نام این معدن در فهرست میراث جهانی یونسكو به‌عنوان تاریخ معدن نمك لهستان ثبت شده است. این معدن یكی از محبوب‌ترین جاذبه‌های لهستان و یكی از قدیمی‌ترین معادن نمك جهان محسوب می‌شود كه از قرن 13تا سال 2007فعالیت كرده است.

كلیساها و كنیسه‌ها

كراكوف به واسطه جاذبه‌های مذهبی‌اش شهرت دارد. در این شهر می‌توانید به بازدید كلیساها و كنیسه‌هایی بروید كه بازگو‌كننده بخشی از تاریخ، هنر و اعتقادات مردم این سرزمین است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ميثم

      چقدر خوب و مفصل نوشتين، من ماه قبل اونجا بودم، بنظرم زنده ترين شهر شرق اروپاست، ارزش چندبار ديدن رو دارد، من واقعا عاشق كراكوف هستم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج