جاباما
۶۱۵۰۵۸
۳ نظر
۵۳۷۹
۳ نظر
۵۳۷۹
پ

۱۲ راز ایران به چشم توریست های خارجی

یکی از جنبه های مهمان نوازی ایرانیان این است که سعی می کنند تا جای ممکن به مهمان خود از انواع غذاها بدهند، بنابراین ممکن است مدام به شما برای برداشتن غذای بیشتر اصرار کنند.

روزنامه هفت صبح - نواندیش: وب سایت موموندو در گزارشی جذاب با عنوان «۱۲ راز در مورد ایران که نمی دانید» به بررسی جذابیت های فرهنگی و توریستی ایران پرداخت و نوشت: «ما برای آشنا کردن شما با جذابیت های ایران به ۱۲ نکته در مورد این دومین کشور پهناور خاورمیانه که احتمالا نمی دانید پرداخته ایم.»
۱۲ راز ایران به چشم توریست های خارجی

1. ادب و مهمان نوازی ایرانی

ممکن است در ایران سوار تاکسی شوید و وقتی به مقصد رسیدید راننده هنگام پرداخت پول به شما بگوید قابلی ندارد و نخواهد پول بگیرد یا در اتفاقی مشابه وقتی به فروشگاهی می روید صاحب فروشگاه نیز هنگام پرداخت پول برای خرید جنس به شما همین را بگوید. بدون شک از این اتفاقات مات و مبهوت خواهید شد!

آنچه در فرهنگ ایرانی به عنوان «تعارف» شناخته می شود قدمتی طولانی دارد. شما در واقع قرار نیست چیزی را مجانی دریافت کنید بلکه این تنها یک جنبه تمایلی دارد. این تعارف جزو جنبه های فرهنگی و ادبی ایرانی است و شما باید در هر موقعیت اجتماعی آمادگی روبرو شدن با آن را داشته باشید. البته این وضعیت و تشخیص این که آیا سخنی فقط جنبه تعارف دارد یا خیر در ابتدا برای تان کمی دشوار خواهد بود. مثلا اگر با خانواده ای روبرو شدید و آنها شما را برای شام دعوت کردند باید در مرتبه اول مودبانه از آنها تشکر کرده و درخواست شان را رد کنید اما اگر بیش از چندین بار دعوت خود را تکرار کردند جای نگرانی نیست و اگر خواستید می توانید دعوت آنها را بپذیرید.

2. فرهنگ مهمانی رفتن

هنگامی که توسط یک خانواده ایرانی به شام دعوت می شوید باید خوشحال باشید زیرا اینجا جایی است که شما می توانید با بهترین غذاهای ایرانی آشنا شوید، اما در عین حال برای این که یک مهمان عالی باشید و شب بی نظیری را پشت سر بگذارید باید یکسری نکات درباره فرهنگ ایرانی ها در برخورد با مهمان سر میز شام بدانید.

اول این که نباید خیلی منتظر میز شام باشید زیرا بسیاری از ایرانیان این عادت را دارند که غذا را سر سفره روی زمین می خورند، بنابراین اگر با این صحنه روبرو شدید تعجب نکنید. دوم این که ایرانیان احتمالا از انواع غذاها به شما پیشنهاد می کنند. با در نظر گرفتن آنچه در مورد تعارف به شما گفته شد، سعی کنید به نشانه ادب هم که شده از هر غذایی اندکی امتحان کنید.

یکی از جنبه های مهمان نوازی ایرانیان این است که سعی می کنند تا جای ممکن به مهمان خود از انواع غذاها بدهند، بنابراین ممکن است مدام به شما برای برداشتن غذای بیشتر اصرار کنند، برای روبرو نشدن با این مشکل می توانید اندکی در ظرف خود غذا باقی بگذارید تا به این شکل به میزبان نشان دهید که به اندازه کافی غذا داشتید و اکنون سیر هستید!
۱۲ راز ایران به چشم توریست های خارجی

۳. عادت های قدیمی سخت از بین می روند

اگرچه واحد پول رسمی ایران ریال است، اما پس از مدتی متوجه می شوید که تمامی قیمت های ارائه شده به شما به تومان است! لازم نیست نگران باشید و نیازی هم به رفتن به صرافی نیست و ما اکنون به شما یاد می دهیم که قضیه چیست. تومان واحد پول قدیم ایران بود که در سال ۱۹۳۲ با نرخ برابری ۱۰=۱ جای خود را به ریال داد، بنابراین وقتی کسی به شما می گوید که قیمت چیزی ۱۰ هزار تومان است فقط کافی است یک صفر مقابل آن قرار دهید تا تبدیل به ریال شود یعنی ۱۰ هزار تومان برابر ۱۰۰ هزار ریال است.

۴. آنها مبتکر عمل زیبایی بینی نبودند، اما از آن زیاد استفاده می کنند

باور کنید یا نه، ایران بالاترین میزان عمل بینی در سراسر جهان را داراست. نوع پوشش باعث شده است که بیشتر زنان ایرانی روی زیبایی صورت خود تمرکز کنند و به دنبال داشتن بینی زیبا باشند. از سویی برای بسیاری از زنان ایرانی و حتی مردان، بینی عمل کرده نشان دهنده ثروت و موقعیت اجتماعی است. نکته جالب این که اهمیت این عمل به قدری است که حتی بسیاری از افراد پس از بهبود نیز چسب بینی خود را نگه می دارند تا نشان دهند که بینی خود را عمل کرده اند. گاهی حتی افرادی که این کار را نکرده اند هم به دروغ به بینی خود چسب می زنند.

۵. حضور پررنگ جوانان

ایران با تاریخی ده ها هزار ساله یکی از قدیمی ترین تمدن های بشری است. با این حال ترکیب جمعیتی این کشور کاملا نقطه مقابل قدمت آن است به طوری که طبق برآوردها حدود نیمی از جمعیت ایران را جوانان زیر ۳۰ سال تشکیل می دهند.
۱۲ راز ایران به چشم توریست های خارجی

6. هیجانات دیوانه وار

به نظرتان این جمعیت جوان ایران در اوقات فراغت خود چه می کنند؟ شما احتمالا از این که بفهمید پارکور چقدر در ایران محبوب است شگفت زده خواهید شد. این ورزش از ابتدای پیدایشش در سال 2002 به یکی از فعالیت های محبوب جوانان ایرانی تبدیل شده است، به طوری که شما در خیابان های ایرانی می توانید پارکوربازهای حرفه ای را ببینید. مردان جوان در باشگاه های کوچک و پارک های عمومی این رشته ورزشی را تمرین می کنند و سپس مهارت خود را در خیابان ها به نمایش می گذارند. در این بین اگرچه دختران حضور کمرنگ تری دارند اما شما باز هم می توانید دختران جوان را که با حجاب کامل مشغول انجام مهارت های پارکور هستند ببینید.
۱۲ راز ایران به چشم توریست های خارجی

۷. کشوری فراتر از بیابان های بی آب و علف

اگر فکر می کنید که ایران کشوری است که تنها از بیابان های خشک تشکیل شده سخت در اشتباه هستید و لازم است دوباره فکر کنید. ایران دارای ده ها کوهستان برفگیر و مرتفع است. تنها در فاصله چند کیلومتری از تهران شما می توانید پیست های اسکی متعددی را بیابید.

دوتا از اصلی ترین پیست های اسکی ایران شامل دیزین و شمشک می شود. دیزین بزرگ ترین پیست ایران با ارتفاع نزدیک به ۸۷۰۰ فیت (۲۶۵۰ متر) می شود یعنی ارتفاعی بلندتر از بزرگ ترین پیست اسکی اروپا، از سوی دیگر شمشک اگرچه ارتفاعی کمتر دارد و کوچک تر است اما ویژگی های خاصی دارد که آن را برای اسنوبرد و اسکی بازان حرفه ای جذاب می کند. در هر صورت اگرچه این پیست ها امکاناتی در حد تفریحگاه های اروپایی ندارند اما به هر حال در نوع خود مکان های جالب و قابل توجهی هستند.

کشور مورد علاقه یوزپلنگ ها

چندین و چند دشت و بیابان بکر در ایران وجود دارد. در حقیقت بیابان های وسیع ایران تنها زیستگاه باقی مانده یوزپلنگ آسیایی است. این گونه اندکی بیش از نوع آفریقایی اش در معرض انقراض قرار دارد و برآورد شده است که تنها حدود ۵۰ قلاده از این گونه در ایران زندگی می کنند.

۹. ادویه های خاص ایرانی

ایران بزرگ ترین صادر کننده خاویار به عنوان گران ترین ماده غذایی در جهان است. خاویار الماس به عنوان نوع گران آن که کیلویی ۳۱ هزار دلار به فروش می رسد از ایران به تمامی نقاط دنیا صادر می شود. از سوی دیگر ایران دارای پیشینه ای چندین هزار ساله در تولید نوع گرانی از ادویه به نام زعفران است. ادویه ای که چیزی در حدود گرمی ۴۰ یورو قیمت دارد و حتی از طلا گران تر است!

سفر به مزارع زعفران و دیدن برداشت گل های بنفش زعفران که معمولا از اواخر اکتبر تا نوامبر صورت می گیرد می تواند بسیار جذاب باشد اما در صورتی که قادر به این سفر نیستید می توانید در همان آجیل فروشی ها این طلای قرمز را بخرید.
۱۲ راز ایران به چشم توریست های خارجی

10. ایران بزرگ ترین آسیاب های بادی جهان را دارد

نخستین آسیاب های بادی جهان حدود 500 تا 900 سال قبل از میلاد در نواحی شرقی ایران اختراع شد. برخی از این آسیاب ها هنوز در شهر مرزی نشتیفان در نزدیکی مرز افغانستان پابرجا مانده است.

11. ایرانی ها خدمات پستی را اختراع کردند

به طور گسترده ای این اعتقاد وجود دارد که اولین سیستم پستی واقعی حدود 550 سال قبل از میلاد در ایران باستان تحت حکومت کوروش بزرگ اختراع شد. حاکم ایرانی دستور داد که هر استان در پادشاهی خود، تحویل و پذیرش پست (چاپارخانه ها) را برای شهروندان خود سازماندهی کند. جاده هایی مخصوصا در سراسر کشور ساخته شده بود و حتی در کشورهای همسایه هم همین کار را کردند.

12. قالی ایرانی

ایران بهترین قالی های پر نقش و نگار را دارد، اما نکته جالب در نقش فرش ایرانی این است که دارای نواقصی عمدی است، زیرا طبق فرهنگ ایرانی تنها خداست که کامل است. گذشته از باورهای مذهبی، قدمت قالی ایرانی به بیش از 2000 سال می رسد! مهارت های سنتی بافندگی فرش در مناطق خاصی از کشور مانند شهر جذاب کاشان در استان اصفهان نسل به نسل انتقال پیدا کرده است و اخیرا توسط یونسکو به عنوان شاهکارهای میراث معنوی بشر طبقه بندی شده اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مورد 10 و 12 (نقایص عمدی قالی) رو من هم نمی دونستم.

    • بدون نام

      فرش تبریز ثبت جهانی است توجه داشته باشید

    • Iran Gazette

      مورد 12 در ورد نقص عمدی کاملا بی پایه و اساس است و همچین چیزی وجود ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج