جاباما
۶۱۷۶۰۳
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

آزادراه تهران - شمال، جای جاده چالوس را می‌گیرد؟

پس از ۲۲ سال یک قطعه آزادراه تهران - شمال به‌عنوان یکی محورهای منتهی به شمال کشور ساخته و به بهره‌برداری رسیده است، با توجه به این رزومه این پروژه چه زمانی جای جاده چالوس را می‌گیرد؟

خبرگزاری تسنیم: پس از ۲۲ سال یک قطعه آزادراه تهران - شمال به‌عنوان یکی محورهای منتهی به شمال کشور ساخته و به بهره‌برداری رسیده است، با توجه به این رزومه این پروژه چه زمانی جای جاده چالوس را می‌گیرد؟

چهارشنبه‌ گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی اطلاعات جدیدی را درباره وضعیت آزادراه تهران - شمال بیان کرد. خیرالله خادمی در حاشیه بازدید این پروژه گفت: با محدود کردن پیمانکار چینی و ورود پیمانکاران ایرانی پیشرفت فیزیکی قطعه یک آزادراه تهران - شمال هم‌اکنون به ۸۵ درصد رسیده و ۱۵ درصد باقیمانده شامل روسازی بتنی، تاسیسات، روشنایی و... است.

وی با بیان اینکه تاکنون در این قطعه ۲۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: بر اساس برآوردهای شرکت ساخت برای این ۱۵ درصد حدود ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. البته برآورد مجری پروژه حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است.

وی با اعلام این‌که رشته کوه‌های البرز یکی از سخت‌ترین سازندهای زمین‌شناسی کشور را دارد، تصریح کرد: با توجه به این مسئله موارد غیرقابل پیش‌بینی در حین ساخت آزادراه تهران - شمال فراوان است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور درباره قطعه دوم آزادراه نیز گفت: اواخر خردادماه امسال با حضور معاون اول رییس‌جمهوری کار ساخت قطعه دوم آزادراه تهران - شمال به طول ۲۲ کیلومتر در ۵ قطعه آغاز شد. در این قطعه تونل ۶ کیلومتری البرز در حال ساخت است که حدود ۱۶۰۰ متر آن باقیمانده است.

سال ۷۵ در دوران ریاست‌جمهوری هاشمی‌رفسنجانی کلنگ ساخت آزادراه تهران - شمال با حضور اکبر ترکان (وزیر وقت راه و ترابری) به زمین زده شد. در ۲۱ سال اخیر این پروژه فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است. در دولت قبل با آن‌که قطعه ۴ تکمیل و به‌ بهره‌برداری رسید، اما کشمکش بین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان آزادراه تهران - شمال را دچار حواشی فراوانی کرد.

با روی کار آمدن دولت یازدهم، عباس آخوندی در روز معارفه‌اش به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی وعده ساخت آزادراه تهران - شمال را تا پایان عمر دولت تدبیر و امید داد. وعده‌ای که دو هفته بعد و پس از بازدید آخوندی به ساخت یک قطعه (قطعه یک) تا بهار۹۶ تقلیل یافت. حدود ۴ ماه از خلف وعده دولتی‌ها در این رابطه می‌گذرد و قطعه مورد اشاره هم‌اکنون در پیشرفت ۸۵ درصدی قرار دارد .

اواخر خردادماه امسال رییس بنیاد مستضعفان در حاشیه آغاز عملیات اجرایی قطعه ۲ آزادراه تهران - شمال گفته بود: زمستان سختی را پشت سر گذاشتیم، به طوری که در آزادراه تهران - شمال درجه حرارت به بیش از ۲۰- می‌رسید که برای بتن‌ریزی مشکلاتی را ایجاد می‌کرد.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب رانش زمین در قطعه یک داشتیم، افزود: برای زیباسازی و مسائل فنی آزادراه از مشاورانی استفاده کردیم تا پروژه دلخواه مردم باشد. این مسئله باعث شد قطعه یک با تاخیر چندماهه مواجه شود که از این بابت عذرخواهی می‌کنیم.

محمد سعیدی‌کیا با اشاره به این‌که ساخت قطعه یک از خردادماه سال ۹۴ و حدود ۲ سال است که آغاز شده است، افزود:‌قطعه یک قبل از پایان سال (۹۶) به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین تا آخر امسال به جمع‌بندی نهایی در خصوص نحوه آغاز ساخت قطعه ۳ می‌رسیم.

در آستانه ۲۲ سالگی آغاز ساخت آزادراه تهران - شمال تقریبا ۲۵ درصد آن اجرا و به بهره‌برداری رسیده و قطعه یک ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. اگر فرض را بر این بگذاریم که قطعه یک تا پایان امسال ساخته و زیربار ترافیک می‌رود پرونده ۲۵ درصد ابتدایی آزادراه تهران - شمال نیز بسته می‌شود. با این تفاسیر قطعات میانی آزادراه یعنی ۲ و ۳ باقی می‌ماند که اعتبار مورد نیاز آن ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. تامین این رقم اعتبار قطعا از عهده دولت خارج است و باید از توان سرمایه‌گذاران داخلی و احیانا خارجی در این مورد استفاده شود.

با فرض تامین این منابع مالی هنگفت و نگاهی به تاریخچه ساخت قطعات یک و ۴، در حالت بدبینانه می‌توان پیش‌بینی کرد آزادراه تهران - شمال در حوالی سال‌های ۱۴۱۵ تا ۱۴۱۸ ساخته و تکمیل می‌شود. البته اگر رویه دو سال اخیر با تعامل وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان حفظ شود می‌توان امیدوار بود تا قبل از افق ۱۴۰۴ آزادراه تهران - شمال جای جاده چالوس را خواهد گرفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نردبان پله پله.
      عجله كار شيطان است.

    • بدون نام

      در 90 سال پیش چگونه جاده کندوان با آن بیل و کلنگ ساخت شد - امروز 21سال !!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج