۶۱۸۶۲۴
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

چرا سازمان سينمايي در مقابل درخواست‌ها براي شفافيت سكوت كرده ‌است؟

حواس پرتی اهالی سینما با علم کردن برج میلاد!

درخواست براي شفافيت سازمان سينمايي در مقابل نحوه هزينه‌كرد بودجه دريافتي طي چهار سال دولت يازدهم، تاكنون با سكوت اين سازمان همراه شده‌ است و در عوض شاهد پرداخت به مسائل حاشيه‌اي مانند پررنگ كردن عدم برگزاري جشنواره فيلم فجر در برج ميلاد هستيم.

محمدصادقي در روزنامه جوان نوشت: درخواست براي شفافيت سازمان سينمايي در مقابل نحوه هزينه‌كرد بودجه دريافتي طي چهار سال دولت يازدهم، تاكنون با سكوت اين سازمان همراه شده‌ است و در عوض شاهد پرداخت به مسائل حاشيه‌اي مانند پررنگ كردن عدم برگزاري جشنواره فيلم فجر در برج ميلاد هستيم.
سؤال‌هاي متعددي درباره عملكرد و شفافيت مالي سازمان سينمايي در طول عمر دولت يازدهم مطرح است و مهم‌ترين سؤال اين است كه اين سازمان با بودجه بيش از ۶۵۰ ميليارد توماني‌اش چه كرده است؟ اين سؤال بعد از آن مطرح شد كه هزينه برگزاري جشنواره‌هاي ملي و جهاني فيلم فجر نزديك به ۲۰ ميليارد تومان عنوان شد، اما از جزئيات پرداخت‌ها و هزينه‌هاي اين رقم، اطلاعاتي منتشر نشد. برخي از كارشناسان معتقدند بيان رقم‌هايي مانند ۲۰ ميليارد تومان هزينه برگزاري جشنواره فيلم فجر صرفاً براي اين است كه سؤالات مهم‌تر مانند چگونگي مديريت مالي در سازمان سينمايي تحت‌الشعاع قرار گيرد.

اكنون نيز كه محمد مهدي حيدريان بايد پاسخگوي مسائل مالي سازمان باشد، شاهد آن هستيم كه دوباره مسائل حاشيه‌اي مانند محل برگزاري جشنواره فيلم فجر مطرح مي‌شود. در چند روز گذشته با مشخص شدن اينكه قطعاً برج ميلاد تهران ميزبان جشنواره فيلم فجر نخواهد بود، سؤال‌ها درباره اينكه كدام سينما قابليت جانشيني ميلاد را دارد، مطرح شده است.
طبق شنيده‌ها، تمايل‌نداشتن به همكاري با برج ميلاد در هزينه‌هاي مربوط به اجاره اين مركز بيان شده است، اما در طول سال‌هاي متمادي كه مركز همايش‌هاي برج ميلاد، به عنوان كاخ جشنواره فيلم فجر انتخاب شده‌بود، هميشه شاهد همكاري ميان شهرداري تهران و مديريت برج با مجموعه وزارت ارشاد و سازمان سينمايي بوده‌ايم. يكي از مديران سابق سازمان سينمايي در گفت و گو با «جوان» از تخفيف‌هاي خوب برج ميلاد براي برگزاري جشنواره در اين برج مي‌گويد و تأكيد مي‌كند، برگزار نشدن جشنواره در اين برج نمي‌تواند صرفاً به مسائل مالي مربوط شود.

«جوان» تلاش كرد تا اين مسئله را از مديران برج ميلاد نيز پيگيري كند كه متأسفانه با عدم پاسخگويي و همراهي مواجه شد، اما شنيده شده در سال‌هاي قبل مديران جشنواره فجر و مديريت برج ميلاد روي تعامل مالي از راه «تهاتر» براي پرداخت هزينه‌هاي اجاره برج نيز همكاري داشته‌اند و عملاً بخشي از هزينه‌هايي كه قرار بوده به برج تعلق گيرد از راه تهاتر خدمات و بدون پرداخت وجه انجام شده است.
از سوي ديگر گفته مي‌شود جابه‌جايي كاخ جشنواره از برج ميلاد براي جلوگيري از ايجاد گعده‌هاي رسانه‌اي است كه به واسطه جامعيت برج ميلاد به وجود مي‌آمد و در صورت انتخاب مركزي غير از برج میلاد به خاطر اينكه ميلاد از نظر وسعت هيچ همتايي ندارد، امكان تعاملات رسانه‌اي را كاهش داده‌است و در نتيجه مديران جشنواره فيلم فجر با انتقادهاي كمتري از سوي رسانه‌ها مواجه مي‌شوند.
در نهايت بايد به اين نكته كه در يكي از كانال‌هاي خبري سينمايي منتشر شده است، اشاره كرد،كانال سينماي حرفه‌اي در تلگرام در تحليلي عنوان كرده است: در دو هفته گذشته و بعد از افشاي بودجه بيش از 20 ميلياردي جشنواره‌هاي فجر و صرف بيشتر از 8ميليارد براي جدايي بين‌الملل از فجر، بدنه سينما با انتقادات مختلف نسبت به اين بريز و بپاش ميلياردي مواجه شد و در روندي غريب هيچ‌كدام از مديران سينمايي هم اقدامي براي شفاف‌سازي درباره اين 20 ميليارد و خرده‌اي نكردند.
اين عدم اظهارنظر شفاف از سوي مديران سينمايي براي برگزاري 20ميلياردي جشنواره‌ها، البته كه يك نتيجه ديگر هم داشت و آن هم اين بود كه ماجراي پرداخت خسارت ميلياردي به سازندگان فيلم توقيفي «رستاخيز» كاملاً به حاشيه برود. تا قبل از افشاي 20ميلياردي فجر يك پرسش جدي از سوي بدنه سينما آن بود كه چطور مي‌شود به ناگاه چهار سال بعد از رونمايي «رستاخيز» در جشنواره، سروكله فارابي به عنوان شريك توليد پيدا شود و پروژه‌اي كه سازندگانش مدام پز خصوصي بودنش را داشتند، ناگاه به عنوان يك محصول مشاركتي مطرح شود.
جالب است فارابي كه گاه براي دادن يك وام 100 ميليوني به سينماگران ماه‌ها آنها را در بوروكراسي گرفتار مي‌كند، به راحتي از مشاركت 45 درصدي در توليد «رستاخيز»ي مي‌گويد كه پرسش‌هايي جدي بر سر توليد آن با هزينه 30ميلياردي وجود دارد. يك ضرب و تقسيم ساده نشان‌دهنده آن است كه از آن 30 ميليارد نزديك به 13/5 ميليارد بايد توسط فارابي و از بودجه سازمان سينمايي تأمين شود!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج