۶۲۱۸۵۵
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

نقدي به اظهارات و اقدامات عليه يك عضو زرتشتي

ماجراي سپنتا و نام نيكي‌ كه باقي نخواهند ماند

ماجراي عجیب تعلیق سپنتا نیکنام عضو شورای شهر یزد از تازه‌ترین‌بحران‌های بی دلیل در عرصه سیاست ورسانه ایران است. سپنتا نیکنام که در دور گذشته، عضو شورای شهر یزد بود در انتخابات اخیر اين شورا نيز پیروزی شد اما با شکایت یکی از نامزدها، تعلیق و با مصاحبه آیت ا... محمد یزدی از فقهای بلند پایه شورای نگهبان، لغو عضویت شد.

روزنامه قانون: ماجراي عجیب تعلیق سپنتا نیکنام عضو شورای شهر یزد از تازه‌ترین‌بحران‌های بی دلیل در عرصه سیاست ورسانه ایران است. سپنتا نیکنام که در دور گذشته، عضو شورای شهر یزد بود در انتخابات اخیر اين شورا نيز پیروزی شد اما با شکایت یکی از نامزدها، تعلیق و با مصاحبه آیت ا... محمد یزدی از فقهای بلند پایه شورای نگهبان، لغو عضویت شد. به گفته آقای‌یزدی اگر کسی در برابر این تصمیم و قرائت شورای نگهبان قرار گرفته ومخالفت کند مقابل نظام ایستاده است!

اظهاراتي تامل‌برانگيز

بحث را از کلام آخر محمد یزدی شروع می کنيم؛ ایشان مخالفت با این تصمیم خود و همکاران‌شان را در حکم ایستادگی برابر نظام دانسته اند. می توان به ایشان یادآور شد كه بهتر است برای هر امری پای مخالفت با دین و مقابله با نظام را به میان نیاوریم و سطح امور خطیری چون دین ونظام را تا حد دفاع از تصمیمات روزمره خود فرونکاهیم. دیگر اینکه ایشان بي شك از یاد نبرده اند که آیت ا... مصباح یزدی که از نظر فکری به ایشان نزدیک است، چگونه در سال های قبل، اطاعت از محمود احمدی نژاد، ريیس دولت وقت را در حکم اطاعت از خدا می دانست و امروز نگاه خود همفکران ایشان به احمدی نژاد و يارانش چگونه است.
جناب یزدی نیک به خاطر دارند که در مجلس دوم، دوستان ایشان که اصولگرایان امروز هستند نظر امام(س) مبنی بر تداوم نخست وزیری موسوی را نپذیرفتند و بحث مولوی و ارشادی بودن آن را مطرح کردند و در ماجرای معروف ۹۹ نفر به نخست وزیر رای منفی دادند!اگر تصمیم آن روز به مخالفت با نظام تعبیر می شد به‌راستی آینده سیاسی این جریان چگونه رقم خورده بود؟

خط امام(س) اين نيست

از طرف ديگر در بحث ممانعت از ورود مهندس نیکنام، می‌توان چند نکته را یادآور شد. اول اینکه رابطه میان اکثریت مسلمان شیعه با سایر ادیان ومذاهب در طول تاریخ ایران نسبت به موارد مشابه در خاورمیانه همواره مایه مباهات بوده است. البته قصد نداريم به سیاق بسیاری مدعیان، همه چیز را در همه وقت مطلوب نشان بدهيم زيرا مراجعه به تاریخ موارد ناخوشایندی را نيز نشان می دهد.
اما به‌طور کلی، کارنامه همزیستی مسالمت آمیز ادیان در ایران قابل مباهات است و اگر این موارد را با نسل کشی ارامنه در ترکیه، مورد ایزدی‌ها در عراق و همين‌گونه مسلمانان در ميانمار... مقایسه کنیم به حقيقت پي‌خواهيم برد. فراموش نكرده‌ايم كه در بدو پیروزی انقلاب اسلامی و در تدوین قانون اساسی، زمانی که زرتشتیان نيز در کنار یهودیان ومسیحیان در زمره اهل کتاب قرار گرفته و صاحب حقوق مصرح در قانون می شوند، گروهی از مراجع سنتی به نزد امام(س) رفته و اعتراض می کنند اما حضرت امام(س)، زرتشتیان را ساکنان قدیمی ایران و صاحب حق می دانند كه اين نگاه نشان دهنده عمق درايت آن پير فرزانه است.

‌آقايان! روزگار فرق كرده‌است

دوستان بايد بدانند كه با آمدن رسانه های جدید ومیزان اثرگذاری آن ها، امکان اخذتصمیمات بحث برانگیز وجز تصدیق و تصدق نشنیدن از بین رفته است. دیدیم چگونه آقای قرائتی مدرس اخلاق به سبب بازنشر رفتارش با آقای دوربینی در رسانه‌های مجازی با توجه به میزان اثرگذاری آن ها ناچار به واکنش و عذرخواهي شد.
این رسانه ها و کاربران‌شان پرسش خواهند کرد كه چگونه در موسم انتخابات‌ و راهپیمایی ها و تهدایدات خارجی، ایران برای همه ایرانیان است و به قول گزارشگران صدا و سیما، همه فارغ از رنگ و نژاد و مذهب آمده بودند اما به اینجا که می رسد در منش برخي، روند عوض مي‌شود؟ چگونه است که در سفرهای روسای جمهور ایران به ایالات متحده برای شرکت در اجلاس سازمان ملل، همواره نماینده‌های اقلیت ها در کنار و همراه ريیس جمهور هستند تا تبلیغات مسموم درباره وضعیت غیرمسلمانان در ایران را تصحیح کنند اما در ساحت های دیگر برخي اقدامات سبب مي‌شود آن‌ها ناخودی به حساب آیند؟
آیا این رفتار در اذهان تصور فرصت طلبی و استفاده ابزاری را پررنگ نخواهد کرد؟ آن هم در یک نظام دینی که اخلاق رکن رکین است. به‌راستی حضور نیکنام بنا بود چه مخاطراتی را به‌بار بیاورد؟ آیا برخورد با مفاسد کلان در برخی شوراها نمی توانست اولویت مهم‌تری باشد؟ شوراهایی که گاهي شهرها را به برج سازها تحویل داده اند و داستان‌شان مثنوی «هزار من» کاغذ است و افکار عمومی سوال خواهد کرد که این جوان زرتشتی مرتکب کدام یک از این مفاسد شده است که با وجود برخورداری از رای و اعتماد هم‌کیشان وهم‌شهریان مسلمانش، از ورود به پارلمان شهری باز می ماند؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درود بر سپنتا

    • زامبی

      درود بر زرتشت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج